Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 06.06.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 06.06.2008
«УКРА╥НА МНОГО ПОСТОНА…»

НА СКРИЖАЛЯХ ╤СТОР╤╥

 ЧИ НЕ ПРАВДА, ц╕ слова звучать як сумний п╕дсумок нашо╖ багатов╕ково╖ ╕стор╕╖? А м╕ж тим вони ознаменовують лише ╖╖ пролог, лише початок ╖╖ траг╕чних стол╕ть. Вони, от╕ слова, зболено злинули з уст л╕тописця ще в╕с╕м стол╕ть тому. Так, десять рок╕в тому Укра╖на мала добру нагоду справити соб╕ гучн╕ в╕с╕мсотл╕тн╕ ╕менини - в╕д часу першо╖ писемно╖ згадки ╖╖ ╕мен╕ в «Пов╕ст╕ временних л╕т» п╕д 1187 роком. Могла, але не справила. Чи до того було тод╕ в большевицько-московськ╕й ╕мпер╕╖, щоб святкувати такий юв╕лей, коли все п╕дпорядковувалось тому, щоб ╕ ╕мен╕ Укра╖ни позбутися назавжди?
 Так було в недалекому минулому. Але хто ж заважав цього року, уже у в╕льн╕й ╕ незалежн╕й Укра╖н╕ пом’янути добрим словом хоча б 810-л╕ття з часу першо╖ згадки нашого нац╕онального ╕мен╕? Адже, судячи з настирливо-базарного викрикування з телеекрана, «наста╓ золота ера укра╖нського телебачення». Т╕льки ж дивне те «настання», коли на екран╕ панують ╕тал╕йц╕, французи, англ╕йц╕, рос╕яни («захоплююч╕ сер╕али»), а в компан╕╖ високо╕нтелектуального, якщо в╕рити дог╕дливим куприкам Миколи Вересня, виступають то бомж╕, то пов╕╖, а от часу для такого важливого для нац╕╖ моменту ╖╖ ╕стор╕╖ у нього нема. Як не знайшлось його для юв╕лею знаменитого вченого Федора Вовка - кавалера ордена Почесного Лег╕ону французько╖ Республ╕ки. Як не знаходиться часу для укра╖нсько╖ ╕стор╕╖, культури, мистецтва ╕ врешт╕-решт мови. Що ж, н╕чого дивного, раз, як сказали пан Президент, укра╖нська нац╕ональна ╕дея не спрацювала. Отож во╕стину ще раз «Укра╖на много постона».
 ...Не вс╕ читають л╕тописи, ╕ не вс╕ чули про ц╕ слова чи знають ╖х. Але кожен з нас ще з шк╕льно╖ лавки зна╓ от╕ м╕сця ╕з «Слова о полку ╤горев╕м», де «востона бо, брат╕╓, Ки╖в тугою, а Черн╕гов напастьми» або «О стонати Руськой земл╕, пом’янувше первую годину ╕ первих княз╓й!» ╤ це г╕рке передбачення творця поеми було в╕щим: уже через два роки п╕сля под╕й, описаних у «Слов╕», л╕тописець розпов╕да╓ про смерть переяславського князя Володимира у 1187 роц╕: «╤ плакалася по н╕м вся переяславц╕. Тогда Укра╖на много постона». А помер Володимир в╕д ран, завданих йому в с╕ч╕ п╕д Переяславом з половцями, що ринули «аки пардуже гн╕здо» на Русь, розгромивши «в пол╕ незна╓м╕м» честолюбного ╤горя Святославовича. «Туга ╕ тоска сину Гл╕бову», - скрушно з╕тха╓ п╕снетворець над тими княжими ранами.
 Ось в такому невеселому контекст╕ («уже бо, брат╕╓, невесела година настала») пом’янув л╕тописець уперше на письм╕ святе ╕ славне ╕мення - Укра╖на.
 В╕н то пом’янув, а от ми не спромоглись, н╕ десять л╕т тому, н╕ тепер. А пом’янути треба. Тому, що це не лише пам’ять, не лише свято (а це могло бути нац╕ональне свято!), але ще й тому, що це св╕тле свято розв╕яло б в наших укра╖нських головах багато туману, якого напустили на нас р╕зн╕ недруги.
 Спробуймо хоч нин╕ навздог╕н за отим минаючим 810-л╕ттям сказати к╕лька ╕стин, на як╕ наводить той юв╕лей.

1. УКРА╥НА, А НЕ ОКРА╥НА
 Як╕ лише лисиц╕ не брехали на наш╕ черлен╕ щити, перекручуючи наше нац╕ональне наймення: окра╖на та й год╕!
╤ до того вже зашельмували нас, що нав╕ть ╕ деяк╕ укра╖нц╕ примирливо стали визнавати, що вони «окра╖нц╕». Ось характерний приклад з передмови до комплекту репродукц╕й картин «Козак Мамай»: «Их появление связано с историей украинского казачества - своеобразной организации воинов-земледельцев, с XVI столетия занимавших окраинные (отсюда и название Украина) степные земли Речи Посполитой и России».
 Не хочеться називати автора цих рядк╕в - з поваги до значного вкладу його в нашу культуру. Але як же рука п╕днялася написати таке? Та ж у 1187 роц╕ не було ще як таких н╕ Реч╕ Посполито╖, н╕ Рос╕╖, то зв╕дки ж у них взялась ота «окра╖на»? Тим б╕льше, що в польськ╕й мов╕ взагал╕ такого слова на означення цього поняття нема, а ╓ ╕нше: kresy (креси). Та й взагал╕ для Польщ╕ ми тод╕ були Руссю. Отож якби «Укра╖на» ╕ походила в╕д слова, що означа╓ крайня, поруб╕жна земля, то це була окра╖на власна, окра╖на Русько╖ земл╕, окра╖на щодо стольного Ки╓ва ╕ т╕льки. Добре, коли б нарешт╕ р╕зн╕ шов╕н╕стичн╕ моськи з донбаських та кримських газет, що знай дзявкають на укра╖нського слона, хоч у «Руський л╕топис» заглянули ╕ дали спок╕й з тою «окра╖ною». А ще краще, якби це зробили р╕зн╕ задурманен╕ ними «окра╖нц╕», щоб врешт╕-решт стати укра╖нцями.

2. «НА УКРА╥Н╤» ЧИ «В УКРА╥Н╤»?
 Той 800-л╕тн╕й юв╕лей, якби його в╕дзначили всенародно, зняв би ще одне непорозум╕ння, яким шов╕н╕стичн╕ лисиц╕ бентежать душ╕ недозр╕лих «окра╖нц╕в».
 Йдеться ось про що. З перших рок╕в незалежност╕ зам╕сть вживаного ран╕ше «на Укра╖н╕» почалось вживатися словосполучення «в Укра╖н╕». По-перше, з мотив╕в ун╕ф╕кац╕╖ – «в Польщ╕», «в Румун╕╖», «в Рос╕╖». По-друге, держава, то не лише територ╕я, але й складна багатоструктурна система з внутр╕шньою самоорган╕зац╕╓ю. Це сво╓р╕дний д╕м, сво╓р╕дно замкнена на соб╕, на сво╓му внутр╕шньому житт╕ ц╕л╕сть, щодо яко╖ решта св╕ту - це зовн╕шн╕й фактор. ╤ тому тут ц╕лком лог╕чно п╕д╕йшло оте «в Укра╖н╕», якому так законом╕рно поступилось попередн╓ сполучення.
 Але що там як╕сь законом╕рност╕ для тих, хто засл╕плений злобою. Бо ж саме так - любов в╕дкрива╓, байдуж╕сть недобача╓, а злоба засл╕плю╓. Отже, засл╕плен╕ злобою в╕дразу у в╕дпов╕дь на те «в Укра╖н╕» зняли ╜валт, мовляв, див╕ться, «н╓залежн╕к╕» «стидл╕во» в╕дмовляються в╕д одв╕чного «на Украйне», бо воно, мовляв, зразу виявля╓ зв╕дки то все взялося - «на окраине». ╤ ось отаке писалось в газетах, ╕ така проблема порушувалась нав╕ть на рос╕йськ╕й «Свобод╕». ╤ звичайно ж - ╕рон╕я, сарказм, глум. А досить би ╖м погортати «Кобзаря», то й прочитали б чорним по б╕лому:
 В Укра╖ну ╕д╕ть, д╕ти,
 В нашу Укра╖ну.
 Але й вираз «на Укра╖н╕» нам не уйма╓ чест╕, бо св╕дчить знову ж таки не про що ╕нше, як про таку давнину того словосполучення, коли ще жодна руська земля не була окра╖ною н╕ Реч╕ Посполито╖, н╕ Рос╕╖, бо й самих ╖х ще не було. Та давнина сяга╓ ще княжих час╕в, коли в давньоруськ╕й мов╕ й сформувалось таке по╓днання прийменник╕в з ╕менниками на означення м╕сця, територ╕╖ - на подол╕, на гор╕, на берез╕, на Волин╕, на Дн╕пр╕. Врешт╕-решт - «на Рус╕». То що, панове голохвастови, Русь теж ма╓ щось в╕д «окра╖ни». Чи, може, ви не чули такого: «Кому на Рус╕ жить харашо?» Як не пам’ята╓те цього, бо давн╕ше, то, може, ще тямите ╕з школи симоновське:

 Как встарь повелось
 на великой Руси.

 Проте наш╕ предки не були догматиками. ╤ коли треба було, вони в╕дступали в╕д звичного ╕ вживали вираз «в Рус╕». Про це св╕дчать тексти договор╕в Олега й ╤горя з Цареградом, бо це були пол╕тичн╕ документи, ╕ Русь тут виступала як окрема ц╕л╕сть щодо В╕зант╕╖. ╤ тому тут звучить: «повернуть насильно в Русь», «прибувають з яко╖-небудь кра╖ни в Русь» ╕ т. д. Так ╕ з отим «в Укра╖ну», покликаним до вжитку новим пол╕тичним буттям нашо╖ батьк╕вщини.

3. ЯК РУСЬ УКРА╥НОЮ СТАЛА?
 Нарешт╕, в╕дзначення того юв╕лею з часу першо╖ згадки ╕мен╕ Укра╖ни, безумовно, спонукало б нас знайти в╕дпов╕дь, чому Русь (Руська земля - л╕тописний синон╕м) через к╕лька стол╕ть назвалася Укра╖ною. Мусимо визнати, що цього ясно й зрозум╕ло не з’ясовано донин╕. Як т╕льки заходить мова про Укра╖ну, починаються м╕ркування про трип╕льц╕в, ант╕в, ар╕╖в, укр╕в ╕ т. д. - м╕ркування небезкорисн╕, але так╕, що таки не дають в╕дпов╕д╕ на просте запитання: чому Русь стала Укра╖ною? Спробуймо, виходячи з попереднього, в╕дпов╕сти соб╕ й на це.
 Отже, в 1187 роц╕ Укра╖на - це частина Рус╕, Переяславське княз╕вство ╕ його п╕вденно-сх╕дн╕ волод╕ння. Тмуторакань, до реч╕, була ще дальшою «окра╖ною» Рус╕, але вона чомусь не називалась Укра╖ною. Так от, таке сп╕вв╕дношення залишалось ╕ п╕зн╕ше, коли Русь як пол╕тична система (держава) перестала ╕снувати. ╤ для Литви, ╕ для Польщ╕, ╕ для Золото╖ орди, ╕ для Угорщини то була дал╕ Русь, в як╕й були так╕ соб╕ частини, як Волинь, Под╕лля, Галичина, Буковина ╕ - Укра╖на. Досить промовист╕ в цьому план╕ наш╕ давн╕ п╕сн╕: «╥хав козак з Укра╖ни та й за╖хав до д╕вчини». До яко╖? Польсько╖? Угорсько╖? Н╕мецько╖? Та н╕, таки до сво╓╖, р╕дно╖, але десь на Волин╕ чи на Под╕лл╕, чи на С╕верщин╕. Або ╕нша п╕сня, з рухом в зворотному напрям╕: «Козаче-соколю, в╕зьми мене з собою на Вкра╖ну далеку», - блага╓ д╕вчина. Чи ж не дивно, ╕ правда, сп╕вають укра╖нц╕ в сво╖х п╕снях про Укра╖ну як про щось в╕ддалене, нетутешн╓?
 А р╕ч у тому, повторю╓мо, що в козацьк╕ часи Укра╖на досить тривалий час залиша╓ться лише частиною Рус╕, одним з ╖╖ кра╖в, одною з ╖╖ земель. Але кра╓м, якому волею ╕стор╕╖ довелось, пор╕внюючи з ╕ншими, набути особливого значення в житт╕ нац╕╖. Там, в Укра╖н╕, в понизз╕ Дн╕пра, витворилось феноменальне явище: у народу, який на той час не мав власно╖ держави, сформувалось власне в╕йсько, збройна сила – вир╕шальний, як на т╕ часи, фактор в пол╕тичному бутт╕ народу. Зрозум╕ло, що з розростанням козацтва ╕ його могутност╕ ставав все б╕льше ╕ б╕льше в╕домим ╕ край ╖хнього перебування, кажучи по-в╕йськовому, край ╖хньо╖ дислокац╕╖ - Укра╖на. Це ймення разом з дедал╕ б╕льшим ╕нтегруванням козацтва в сусп╕льно-пол╕тичн╕ процеси сво╓╖ в╕тчизни чимраз дал╕ поширю╓ться, охоплюючи нов╕ й нов╕ територ╕╖, так що на карт╕ француза Боплана з середини XVII стол╕ття, тобто з доби Хмельниччини, назвою Укра╖на вже покрита б╕льш╕сть сучасно╖ етн╕чно╖ укра╖нсько╖ територ╕╖. Але ще до того Кас╕ян Сакович, осп╕вуючи Запорозьке В╕йсько, писав про Укра╖ну уже як про велику ц╕л╕сть, не лише як про край козак╕в:

 Укра╖на тим войском
 вцал╓ зостава╓,
 А где запорозцов н╕т —
 татарин впада╓.

 Завершився цей процес уже на наших очах: всередин╕ держави ми ще говоримо про погодження конституц╕╖ Криму з Конституц╕╓ю Укра╖ни, але в м╕жнародному контекст╕ ╓ лише Укра╖на.
 Такий механ╕зм виникнення чи зм╕ни нац╕онально╖ самоназви через надання вс╕й етн╕чн╕й (державн╕й) територ╕╖ назви ╖╖ частини, що чимось вид╕ля╓ться пор╕вняно з ╕ншими частинами, - такий механ╕зм в ╕стор╕╖ досить поширений. Взяти хоча б назву Русь.
 Розгорн╕мо «Руський л╕топис» (а тепер в переклад╕ незабутнього Л. Махновця в╕н теж мав би стати для нас наст╕льною книгою) - розгорн╕мо, ╕ ми на його стор╕нках тут ╕ там побачимо як новгородськ╕, суздальськ╕, галицьк╕ чи волинськ╕ княз╕ змовляються» щоб «╕ти на Русь». Бо Русь - це, перш за все, Ки╖вщина, великокняже волод╕ння, навколо якого в╕дбувалось збирання ╕нших земель в державне утворення, на котре поширювалась назва Русь.
 За таким самим принципом виникла ╕ назва Франц╕я - в╕д корол╕вського домену ╤ль-де-Франс, що об’╓днав в державу р╕зн╕ сус╕дн╕ територ╕╖. Якби це призначення виконали Гаскон╕я, Норманд╕я чи Прованс, то сьогодн╕, напевно, на м╕сц╕ Франц╕╖ була б кра╖на з в╕дпов╕дною назвою.
 Рос╕ю сус╕дн╕ народи теж називали за цим принципом: Москва, Москов╕я, Московщина. Так, ╤ван Вишенський, перераховуючи вс╕ православн╕ народи, пише: «...Москва ╕ наша Русь» (до реч╕, доказ, що Москва то таки не Русь). А П’╓р Шеваль╓ в «╤стор╕╖ в╕йни козак╕в проти Польщ╕» скр╕зь пише «Москов╕я». Наприклад, розпов╕даючи про В╕йсько Запорозьке, в╕н каже, що воно назвалось так од порог╕в Борисфена (Дн╕пра) «на в╕дм╕ну в╕д козак╕в з Москов╕╖ ╕ з-над Дону, або Тана╖са». М╕ж ╕ншим, саме ця «приписка» назви держави до назви столиц╕ спонукала Петра ╤ до декретування ново╖ назви для держави - Рос╕я. Не м╕г же Петербург бути столицею Москви (Москов╕╖).
 Ще один приклад, дуже близький нам, укра╖нцям, - це Голланд╕я. До с╕мнадцятого стол╕ття н╕хто в ╢вроп╕ не знав н╕ тако╖ кра╖ни, н╕ тако╖ держави, н╕ тако╖ нац╕╖. Були Н╕дерланди, що належали до ╕спансько╖ корони. В XVII стол╕тт╕ вони повстали проти ╕спанського гн╕ту. Врешт╕-решт П╕вн╕чн╕ Н╕дерланди (с╕м пров╕нц╕й) таки добились незалежност╕ й утворили свою державу в самих Н╕дерландах ╕ сус╕ди ╖╖ називали Голланд╕╓ю - за назвою одн╕╓╖ з семи пров╕нц╕й, яка очолила ту боротьбу, стала ╖╖ л╕дером, так що ╖╖ назва поширилась на всю охоплену повстанням територ╕ю П╕вн╕чних Н╕дерланд╕в. Приклад, повторюю, цей надзвичайно нам близький, бо голландц╕, як ╕ ми, д╕стали свою назву ╕ самоназву в результат╕ однакового сусп╕льно-╕сторичного процесу - в результат╕ нац╕онально-визвольно╖ в╕йни.
 Отже, в становленн╕ нац╕ональних назв ╕ самоназв нема╓ н╕чого м╕стично-незбагненного. Це ц╕лким об’╓ктивний ╕сторичний механ╕зм, що п╕дда╓ться анал╕зу ╕ ма╓ сво╖ законом╕рност╕. Основна законом╕рн╕сть - це зб╕г обставин, за яких частина територ╕╖ етносу переда╓ свою назву ц╕лому - вс╕й територ╕╖. Як правило, це в╕дбува╓ться природно-стих╕йно, еволюц╕йним чином у м╕ру консол╕дац╕╖ нац╕╖ на ╖╖ якомога повн╕ших етн╕чних землях. Як винятки, зм╕на самоназви в╕дбува╓ться волюнтаристським способом (так Петро ╤ наказав ╕менувати Москов╕ю Рос╕╓ю, Перс╕я забажала назватися ╤раном, Цейлон став Шр╕-Ланкою, Сх╕дний Пакистан - Бангладеш, За╖р - Конго ╕
т. д.). Ми можемо гордитися, що наше трет╓ нац╕ональне наймення виросло орган╕чно, без штучного силування, як нова парость на дерев╕ Рус╕. Русь же, в свою чергу, теж була уже не першою нашою самоназвою - до Рус╕ Ки╖вська земля називалась Поляни: «Поляни, ╕же нин╕ зовомая русь» - записав преподобний Нестор: «Поляни, що нин╕ звуться Русь».
 Отже, Укра╖на - це третя наша самоназва в ╕стор╕╖. Судячи з природи тр╕ади - це вже наше ╓дине ╕ завершальне ╕мення. Будьмо його г╕дними.
* * *
 ... Десять рок╕в тому н╕хто в Укра╖н╕ не згадав про славний в╕с╕мсотл╕тн╕й юв╕лей ╖╖ ╕мен╕. Н╕хто? Це не зовс╕м так! Скульптор Любомир Терлецький, людина феноменально╖ ерудиц╕╖ (написав для себе тритомний трактат про етногенез укра╖нц╕в), серед сво╖х глибокопродуманих рель╓ф╕в, присвячених наш╕й ╕стор╕╖, один посвятив т╕й в╕копомн╕й дат╕: «1187. Украина много постона».
 «Знайшовсь-таки один козак»!
 Василь ГЛИНЧАК,
 мистецтвознавець, заслужений журнал╕ст Укра╖ни.
 (Газета «За в╕льну Укра╖ну», 27 грудня 1997 р.).

Автор ц╕╓╖ публ╕кац╕╖, в╕домий к╕норежисер-документал╕ст з╕ Львова Василь Глинчак (на фото в╕н сто╖ть крайн╕й л╕воруч) нещодавно побував у нас в С╕мферопол╕ на зйомках к╕ноф╕льму про знамениту кримську Геро╖ню-вишивальницю В╕ру Серг╕╖вну Ро╖к. Пан Василь зав╕тав до нашо╖ «Св╕тлиц╕» ╕ залишив к╕лька сво╖х газетних публ╕кац╕й, одну з котрих, зважаючи на ╖╖ непроминаючу актуальн╕сть, ми й запропонували нашим читачам...
«Страждання за правду були не марн╕...»
Три зали Харк╕вського л╕тературного музею знадобилися, щоб розм╕стити до тисяч╕ експонат╕в виставки «╤стор╕я укра╖нського руху опору», що в╕дкрилася тут, пов╕домля╓ кореспондент УКР╤НФОРМу.
Як поясню╓ директор музею ╤рина Шум╕л╕на, ц╕ експонати являють собою документальн╕ св╕дчення минулого, а саме дисидентського руху 60-80-х рок╕в. Серед експонат╕в - фотограф╕╖, в тому числ╕ ╕з с╕мейних альбом╕в, арх╕вн╕ матер╕али, чимало з яких мають гриф «Секретно», особист╕ реч╕ колишн╕х засуджених за антирадянську д╕яльн╕сть художник╕в, музикант╕в, л╕тератор╕в...
Експонати з╕бран╕ актив╕стами нац╕онально-демократичних громадських орган╕зац╕й в трьох областях Укра╖ни: Ки╖вськ╕й, Харк╕вськ╕й ╕ Льв╕вськ╕й. Екскурсоводом на виставц╕ став укра╖нський письменник ╢вген Сверстюк, який спец╕ально прибув сюди з Ки╓ва У 1962 роц╕ в╕н був засуджений на дванадцять рок╕в позбавлення вол╕ за видану у Франц╕╖ його книгу про тотал╕тарний режим в СРСР. Ц╕ дванадцять рок╕в, говорить ╢. Сверстюк, я пров╕в як персонаж знаменито╖ пов╕ст╕ Олександра Солжен╕цина «Один день ╤вана Денисовича», також страждав, м╕г загинути в будь-яку хвилину. Хочу в╕рити, що наш╕ страждання за правду були не марн╕, сказав ╢вген Сверстюк.
«Укра╖на. Становлення нац╕╖»
Прем’╓рний показ документального ф╕льму «Укра╖на. Становлення нац╕╖», який склада╓ться з 4 сер╕й майже годинно╖ тривалост╕, в╕дбувся у льв╕вському Палац╕ мистецтв. ╥╖ автор - в╕домий польський к╕норежисер ╢жи Гоффман, в чи╓му доробку - «Пан Володийовський» (1968 р.), «Потоп» (1974 р.), «Прокажена» (1976 р.), «Знахар» (1981 р.), «Вогнем ╕ мечем» (1999 р.).
За допомогою ун╕кальних арх╕вних документ╕в, як╕ збер╕гаються не лише в Укра╖н╕, а й у Польщ╕, Рос╕╖, Франц╕╖, Н╕меччин╕, США та Канад╕, режисер пода╓ сво╓ бачення ╕стор╕╖ молодо╖ держави. Перша частина «В╕д Рус╕ до Укра╖ни» розпов╕да╓ про пер╕од в╕д найдавн╕ших час╕в до XVIII стол╕ття. Друга - «Укра╖на чи Малорос╕я?» - охоплю╓ етап до 1918 року, коли розпочались нац╕онально-визвольн╕ змагання. Наступна - «Нав╕ки разом» - висв╕тлю╓ под╕╖ Друго╖ св╕тово╖ в╕йни та об’╓днання укра╖нських земель. Остання частина «Незалежн╕сть» присвячена друг╕й половин╕ ХХ стол╕ття ╕ нин╕шньому ХХ╤.
Незабаром документальну стр╕чку матимуть змогу проглянути мешканц╕ й ╕нших обласних центр╕в.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 06.06.2008 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5979

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков