Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПАР╢ ВИЗНАЛА НЕЛЕГ╤ТИМНИМ ПРЕЗИДЕНТА РФ ПУТ╤НА, А РПЦ – ╤НСТРУМЕНТОМ ПРОПАГАНДИ
Асамблея вкотре п╕дтвердила, що за пут╕на рф перетворилася на фактичну диктатуру…


ПАР╢ УХВАЛИЛА РЕЗОЛЮЦ╤Ю ПРО П╤ДТРИМКУ В╤ДНОВЛЕННЯ УКРА╥НИ
За резолюц╕ю ПАР╢ проголосували 134 учасники зас╕дання, проти – жоден…


ФОРТЕЦЯ МАР╤УПОЛЬ
Режисерка Юл╕я Гонтарук створила цикл ф╕льм╕в п╕д загальною назвою “Фортеця...


ЗАКОН ПРО МОБ╤Л╤ЗАЦ╤Ю ПРИЙНЯТО: ДО НЬОГО ╢ ПРЕТЕНЗ╤╥, АЛЕ В╤Н П╤ДСИЛИТЬ ЗСУ
Закон проголосовано 283-ма голосами депутат╕в Верховно╖ Ради. Експерти: його треба було приймати...


НАША БАТЬК╤ВЩИНА ╢ НАЙЗАМ╤НОВАН╤ШОЮ КРА╥НОЮ В СВ╤Т╤
╤з 2015 року Джайлз Дьюл╕ документу╓ зам╕нування земл╕ в Укра╖н╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 11.07.2008 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 11.07.2008
ОГЛЯД КРИМСЬКО╥ ПРЕСИ

НУ ЩО Б, ЗДАВАЛОСЯ, СЛОВА...

Хто вил╕ку╓ УКРА╥НОФОБ╤Ю?

Минулий тиждень виявився довол╕ пл╕дним на появу р╕зних матер╕ал╕в у прес╕, спрямованих на загострення ╕ без того напружено╖ ситуац╕╖, що склалася навколо укра╖нського питання в Криму. На стор╕нках друкованих видань хтось жваво обговорював спроби етн╕чних укра╖нц╕в вшанувати ╕стор╕ю, дехто прогнозував, яким буде Крим через к╕лька десятил╕ть. Та були й так╕ статт╕, в яких журнал╕сти та експерти намагалися в╕дшукати шляхи розв’язання кримських проблем чи, принаймн╕, визнати ╖х ╕снування.
Справжньою под╕╓ю, що не залишилася поза увагою ╕ над якою змогли позловт╕шатися ус╕ охоч╕, стало проведення заход╕в на честь 67-╖ р╕чниц╕ проголошення Акта в╕дновлення Укра╖нсько╖ держави та 101-╖ р╕чниц╕ з дня народження Романа Шухевича. Найб╕льш стримано написала про це «Свежая газета» (№27 в╕д 3 липня 2008 р.). Б╕льш емоц╕йно та необ’╓ктивно висловилися видання «Крымское время» та «Крымская правда». Олександр Мащенко, журнал╕ст «Крымского времени», у №69 в╕д 3 липня 2008 року написав глузливо-нетерпимий коментар щодо нед╕льних под╕й. Не вдаючись у роздуми щодо правильност╕ чи хибност╕ чи╖хось погляд╕в на ╕сторичн╕ процеси та ставлення мешканц╕в Криму до р╕зних укра╖нських персонал╕й, прац╕вники ЗМ╤ повинн╕, у першу чергу, дотримувати етичност╕ у сво╖х висловах. А цього, на жаль, кримським журнал╕стам ще доведеться повчитися. Бо р╕вень ╖хньо╖ профес╕йно╖ культури дотягу╓ лише до «жовто╖» преси, з властивими ╖й сенсац╕йними гаслами та необ╜рунтованими звинуваченнями. Так, наприклад, у сво╖й статт╕ «Украине требуется проктолог! В Крыму бандеровцев снова закидали яйцами»
О. Мащенко вда╓ться до таких вислов╕в на адресу людей, що з╕бралися в╕ддати данину власн╕й ╕стор╕╖, як «горстка крымских бандеровцев», «полоумные национал-патриоты», як╕ д╕стали «из пыльного чулана чучело бандеровского вояки - и... носятся с ним, как с писаной торбой». Шкода, що так проявля╓ться увага наших сп╕вв╕тчизник╕в до не р╕дно╖ ╖м ╕стор╕╖ та культури. Та не треба забувати, що вс╕ ми живемо в держав╕ п╕д назвою Укра╖на, тому варто хоча б поважати думку людей, для яких ╕сторичн╕ традиц╕╖ мають велике значення, ╕ не забувати, що не Вам, пане Олександре, «суют это чучело под нос прямо у тебя дома», а намагаються вшанувати у шов╕н╕стично налаштованому сусп╕льств╕ пам’ять сво╖х геро╖в. А стосовно проктолога, мабуть, Ви ма╓те рац╕ю. От т╕льки л╕кувати треба м╕сцеву укра╖нофоб╕ю та шов╕н╕стичн╕ настро╖ у сусп╕льств╕. А ще б╕льше Кримов╕ потр╕бен програм╕ст (чи як тепер модно казати - системний адм╕н╕стратор), який би перепрограмував кримських ╕ ки╖вських пол╕тик╕в на захист ╕нтерес╕в Укра╖ни та ╖╖ народу, а не власного гаманця. 
Не об╕йшла цю под╕ю сво╓ю увагою ╕ «Крымская правда». Щоправда, знаючи про стиль та пол╕тику видання, цю статтю можна було б переказати ╕ не читаючи. Образлив╕ вислови, на кшталт «нацики», «негодяи, исповедующие неофашизм» - все це можна було передбачити. Та знайшлося м╕сце ╕ здивуванню. «Шевченко жалко. Почему именно он должен принимать «подарки», предназначенные фашистским прихвостням?» - розпов╕да╓ Олекс╕й Буряк, описуючи покладання кв╕т╕в до пам’ятника укра╖нському поетов╕. Напевно, учасники акц╕╖ ╕з задоволенням поклали б кв╕ти не лише до н╕г Тараса Шевченка, та поки що не мають тако╖ можливост╕. Бо люди, як╕ сьогодн╕ тримають в руках яйця, завтра можуть озбро╖тися чимось б╕льш холодним або вогнепальним та чинити перешкоди ус╕м проявам нац╕онального патр╕отизму укра╖нц╕в Криму. Под╕╖ то╖ нед╕л╕ називають провокац╕╓ю. А чому ж тод╕ журнал╕сти ц╕╓╖ газети не згадують про солодке слово «провокац╕я», коли йдеться про святкування Дня Рос╕╖ окремими орган╕зац╕ями Криму?
Знаковим виявився ╕ матер╕ал Натал╕ К╕р╓╓во╖ у цьому ж номер╕ «Крымской правды» про результати з’╖зду парт╕╖ «Свобода», де було запропоновано л╕кв╕дувати кримську автоном╕ю та сприяти ╕нтеграц╕╖ в укра╖нське сусп╕льство кримсько╖ частини нашо╖ держави. Звичайно, ╕дея ця довол╕ суперечлива ╕ вимага╓ ╜рунтовного вивчення та проведення всеукра╖нського (чи принаймн╕ всекримського) референдуму. Та цитата про те, що Крим завдяки сво╖й автоном╕╖ «за годы независимости превратился в заповедник истерической украинофобии, где от случая к случаю безнаказанно унижают и травят всё украинское», напевно, якнайкраще ╕люстру╓ становище, у якому сьогодн╕ опинився Крим. А стосовно цитати Шевченка: «Погибнеш, згинеш, Укра╖но, не стане знаку на земл╕», - яка, до реч╕, висмикнута з контексту, говорить саме про насл╕дки д╕й тих людей, як╕ озброюються поки що яйцями, аби виставити передус╕м себе на посм╕ховисько, ╕ пишуть про укра╖нц╕в, живучи на ╖хн╕й земл╕, вживаючи на ╖х адресу брутальну лайку.
Та допоки залишатимуться чиновники, як╕ будуть обговорювати накази свого кер╕вництва, а не виконуватимуть ╖х, важко нам буде взагал╕ д╕йти бодай якогось порозум╕ння, ╕ до того ж не лише у вир╕шенн╕ кримського питання. Так, за пов╕домленням сайту «Новий рег╕он», кримськ╕ службовц╕ довол╕ несхвально поставилися до наказу М╕н╕стерства осв╕ти та науки Укра╖ни «Про затвердження галузево╖ Програми покращення вивчення укра╖нсько╖ мови в загальноосв╕тн╕х навчальних закладах з навчанням мовами нац╕ональних меншин», який покликаний зб╕льшити к╕льк╕сть предмет╕в, викладання яких ведеться державною мовою. В╕ктор Афанась╓в, депутат м╕сько╖ ради в╕д Блоку «За Януковича», наприклад, заявив про нам╕р депутатського корпусу в╕дмовитися в╕д ф╕нансування за рахунок м╕ського бюджету в╕дкриття нових клас╕в з укра╖нською мовою навчання. А депутат Верховно╖ Ради Михайло Бахар╓в, заявив (звичайно ж, рос╕йською): «Ми, чиновники, повинн╕ знати державну мову, а громадян до цього н╕хто не може примусити». Ц╕каво виходить: дитина провчиться дванадцять рок╕в у звичайн╕й рос╕йськомовн╕й школ╕, намагатиметься вступити до столичного вищого навчального закладу ╕ не зможе цього зробити, бо не знатиме, як заяву написати укра╖нською (не говорячи вже про складання окремих дисципл╕н). А, нав╕ть, вступивши до нац╕онального ун╕верситету чи ╕нституту, з╕ткнеться з труднощами навчання у ньому, адже не розум╕тиме викладач╕в, що говоритимуть виключно укра╖нською.
╤ хто ж у цьому буде винен - держава, яка намага╓ться заохотити сво╖х громадян знати державну мову, чи окрем╕ пол╕тики, як╕ чинять цьому невиправданий оп╕р, спов╕дуючи власн╕ ╕нтереси? Та, напевно, у так╕й ситуац╕╖ навряд чи вже хтось згада╓ про под╕бних афанась╓вих чи бахар╓вих, доведеться, нарешт╕, просто вивчити мову, а не кричати на кожному перехрест╕, що в Криму ╖╖ не сприймають чи не розум╕ють.
Св╕тлана КЛИЧКО.

Патр╕отизм ╕ шов╕н╕зм: чи ╓ р╕зниця?

Нещодавно до редакц╕╖ над╕йшов лист в╕д пост╕йного читача «Кримсько╖ св╕тлиц╕» В’ячеслава Вольховського з м. Севастополя. В╕н над╕слав вир╕зку з одн╕╓╖ з м╕сцевих рос╕йськомовних газет, в як╕й згадали ╕ про «Св╕тлицю», та зробили це, на жаль, не зовс╕м добрим словом. Так, на шпальтах видання «Главный Проспект» (№2 в╕д 20-26 червня 2008 року) була опубл╕кована стаття Св╕тлани Слав╕но╖ «Война до беспамятства», що присвячена тем╕ спорудження у Севастопол╕ к╕лькох пам’ятник╕в, серед яких найб╕льше галасу було зд╕йнято навколо пам’ятника на честь Катерини ╤╤. ╢дину в Криму укра╖номовну газету (тобто «Кримську св╕тлицю») за ╖╖ реакц╕ю на цю под╕ю звинувачено... у нац╕онал-шов╕н╕зм╕.
Св╕тлана Слав╕на чомусь забула розпов╕сти сво╖м читачам деяк╕ детал╕ встановлення споруди. Наприклад, вона не згадала про те, що все це робилося у веч╕рн╕й час (а це наштовху╓, погодьтеся, на роздуми), а депутати, причетн╕ до ц╕╓╖ под╕╖, про╕гнорували заяву представника виконавчо╖ служби про те, що ╖хн╕ д╕╖ щодо встановлення пам’ятника були неправом╕рними. Тож х╕ба можна дов╕ряти таким людям керувати кра╖ною чи бодай м╕стом (до реч╕, з дуже ускладненим геопол╕тичним статусом). Про це у статт╕ не сказано жодного слова. ╤, можливо, авторц╕ варто було б пом╕ркувати над цими питаннями, а не поливати брудом газету, яка прагне в╕дтворити ╕сторичну справедлив╕сть. Проте дуже т╕шить той факт, що «Св╕тлицю» читають та ще й посилаються на не╖ у сво╖х матер╕алах рос╕йськ╕ журнал╕сти. Значить, не даремно працю╓ редакц╕я, збуджуючи таку хвилю в╕дгук╕в та цитувань!
Та необх╕дно, напевно, сказати к╕лька сл╕в ╕ у в╕дпов╕дь на «гостре слово» пан╕ Св╕тлани, бо, як виявля╓ться, не вс╕ люди достеменно об╕знан╕ з╕ значенням терм╕н╕в, як╕ використовують. Прикро, що в наш╕й кра╖н╕ такими людьми виявляються саме журнал╕сти.  
За словником ╕ншомовних сл╕в, терм╕н шов╕н╕зм тракту╓ться як один з р╕зновид╕в нац╕онал╕зму, пропов╕дування нац╕онально╖ виключност╕ одних нац╕й ╕ цькування ╕нших, розпалювання ворожнеч╕ м╕ж народами ╕ кра╖нами. Що стосу╓ться розпалювання конфл╕кт╕в, то за це «Св╕тлиця» навряд чи в╕зьметься, адже це ╓ прямим порушенням Основного Закону кра╖ни, а газета покликана, у першу чергу, допомагати сво╖м читачам, а не чинити оп╕р пол╕тичному розвитков╕ держави. Якщо ж згадати про зверхн╕сть одн╕╓╖ нац╕╖ над ╕ншою (напевно, саме це мала на уваз╕ авторка, звинувачуючи видання у «нац╕онал-шов╕н╕зм╕»), то цього аж н╕як не можна сказати про «Кримську св╕тлицю», бо на ╖╖ стор╕нках нав╕ть випадковий читач завжди може знайти ╕нформац╕ю про проблеми не лише укра╖нц╕в, а й, наприклад,  кримських татар чи ╕нших етнос╕в та народ╕в, що проживають в Криму. Недаремно на шпальтах видання друкуються матер╕али з ╕стор╕╖ та л╕тератури людей р╕зних нац╕ональностей. Якщо погортати арх╕в газети, то можна в╕дшукати безл╕ч перекладних твор╕в р╕зних письменник╕в, у тому числ╕ й рос╕йських.
Що ж стосу╓ться цькування одн╕╓╖ нац╕╖ ╕ншою, то ╕ тут под╕бн╕ претенз╕╖ стосуються, швидше, не ╓дино╖ у Криму укра╖номовно╖ газети, а саме пророс╕йських засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖, як╕ не можуть залишити у споко╖ ╕ з заздр╕сною пер╕одичн╕стю роблять необ╜рунтован╕ напади на «Св╕тлицю».
А тепер давайте спробу╓мо разом з’ясувати, чи ╕снують все ж таки шов╕н╕стичн╕ настро╖ у нашому сусп╕льств╕ ╕ як вони проявляються. Чи не ╓ прикладом сепаратизму надання одному м╕сту прив╕лейованого статусу, тим самим даючи йому право вважати себе сво╓р╕дною «державою в держав╕», мешканц╕ (чи передус╕м влада) яко╖ в╕дмовляються поважати укра╖нськ╕ закони та традиц╕╖. Чи не призводить до розпалюванням м╕жнац╕онально╖ ворожнеч╕ поява газетних матер╕ал╕в, сповнених дешевими обвинуваченнями на адресу патр╕отизму. А можливо, це просто слушна нагода  застосувати «п╕ар», про який так часто згадувала у сво╖й статт╕ Св╕тлана Слав╕на? Та для цього, як мен╕ зда╓ться, не обов’язково вдаватися до таких низьких вчинк╕в, бо газетяр╕ часом забувають про власного читача, який не бездумно сприйма╓ ╕нформац╕ю ╕ ковта╓ усе, чим хочуть його «нагодувати». Хоча, напевно, газета, яка розповсюджу╓ться безкоштовно, т╕льки на це ╕ спод╕ва╓ться, бо для не╖ такий «п╕ар» - ╓диний спос╕б завоювати бодай якусь аудитор╕ю.
До реч╕, ╕ сам терм╕н «нац╕онал-шов╕н╕зм» св╕дчить про ф╕лолог╕чну незр╕л╕сть. Для людей, далеких в╕д ус╕х «хитрощ╕в» мови (до того ж, не лише укра╖нсько╖!), хочу пояснити, що вищезазначене поняття ╓ н╕чим ╕ншим, як тавтолог╕╓ю. Адже у наведеному визначенн╕ продемонстровано, що шов╕н╕зм розгляда╓ться як р╕зновид нац╕онал╕зму. А це все одно, що сказати, наприклад, «нац╕онал-нац╕онал╕зм» (у народ╕ часто про таке кажуть «масло масляне»).
╤ наостанок хочеться сказати, що ╓дине, у чому можна «звинуватити» «Св╕тлицю», так це в патр╕отизм╕, який вона змогла зберегти попри ус╕ труднощ╕ свого ╕снування, ф╕нансов╕ негаразди та лайлив╕ образи «колег». Тому варто просто побажати ус╕м, хто, можливо, цьому заздрить, не роблячи наголосу на етн╕чн╕й чи нац╕ональн╕й приналежност╕, тако╖ ж любов╕ до р╕дного слова, свого народу та власно╖ ╕стор╕╖.
Св╕тлана КОБ’ЯКОВА.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 11.07.2008 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6116

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков