ОТРИМАННЯ ДОЗВОЛ╤В НА БУД╤ВНИЦТВО ТА ОПЕРАЦ╤╥ З ЗЕМЛЕЮ ЧЕРЕЗ ╢ДИН╤ ДОЗВ╤ЛЬН╤ ЦЕНТРИ ╢ МЕНШ КОРУМПОВАНИМ У червн╕ 2008 року проект «Г╕дна Укра╖на» надав результати опитування укра╖нських п╕дпри╓мств, що вивчало проблеми корупц╕╖ у сфер╕ видач╕ документ╕в дозв╕льного характеру на буд╕вництво та на операц╕╖ ╕з землею. П╕д час досл╕дження проект пор╕вняв р╕вень корупц╕╖, якого зазнають б╕знес-компан╕╖ п╕д час отримання дозвол╕в за двома системами – традиц╕йною та за системою ╓диних дозв╕льних центр╕в (╢ДЦ). Директор проекту «Г╕дна Укра╖на» пан Ю. Гроссманн зауважив: «╢дин╕ дозв╕льн╕ центри (╢ДЦ) видають дозволи значно ефективн╕ше, н╕ж це в╕дбува╓ться в умовах традиц╕йно╖ дозв╕льно╖ системи. Загалом тривал╕сть та к╕льк╕сть крок╕в, необх╕дних для отримання дозвол╕в в ╓диному дозв╕льному центр╕, ╓ ╕стотно меншою, н╕ж за умов традиц╕йно╖ системи. Так, наприклад, при зд╕йсненн╕ операц╕й ╕з землею (продаж, оренда) середн╕й терм╕н отримання дозволу становить 68 дн╕в, у той час, як при традиц╕йн╕й дозв╕льн╕й систем╕ сяга╓ 220 дн╕в!». Дан╕ досл╕дження продемонстрували: 65% респондент╕в сприймають систему отримання дозвол╕в на буд╕вництво як корумповану; 74% компан╕й, що стикаються з корупц╕╓ю при отриманн╕ дозвол╕в на операц╕╖ ╕з землею, висловлюють под╕бн╕ думки. В╕дсоток тих, хто скористався традиц╕йною системою отримання дозвол╕в на операц╕╖ ╕з землею, був дещо вищим (44,7%), н╕ж при отриманн╕ дозвол╕в на буд╕вництво. Однак для компан╕й, як╕ отримували дозволи через ╢ДЦ, цей в╕дсоток значно нижчий. Лише 13,1% п╕дпри╓мств, що отримували дозволи на операц╕╖ з землею, та 24,1% тих, хто отримував дозволи на операц╕╖ з землею, з╕ткнулись з випадками корупц╕╖. Пор╕вняно з традиц╕йною дозв╕льною системою, результати ╢ДЦ виглядають б╕льш оптим╕стично. Загалом за використання ╢ДЦ тривал╕сть та к╕льк╕сть крок╕в, необх╕дних для видач╕ дозвол╕в, ╓ значно меншими. Однак, на думку респондент╕в, робота ╓диних дозв╕льних центр╕в поки не ╓ ╕деальною. Серед бар’╓р╕в та труднощ╕в використання ╢ДЦ б╕льш╕сть респондент╕в назива╓ значну тривал╕сть процедури отримання дозвол╕в, необх╕дн╕сть додатково самост╕йно звертатися до дозв╕льних орган╕в, нав╕ть за умови використання послуг посередник╕в, обмежен╕сть д╕апазону послуг, що надаються через ╢ДЦ, та в╕дсутн╕сть ╕нформац╕╖ щодо процесу використання центром. Така ситуац╕я вказу╓ на те, що важливо прид╕лити увагу якост╕ послуг, як╕ надають ╢ДЦ, включаючи трен╕нги для персоналу й кер╕вник╕в центр╕в. Також необх╕дно контролювати як╕сть послуг, що надають ╢ДЦ, наприклад за допомогою системи зв╕тних карток або ╕нших схем опитування кл╕╓нт╕в. Б╕льш╕сть компан╕й под╕ляють думку, що ╢ДЦ можуть стати ефективними у подоланн╕ корупц╕╖. 56% респондент╕в, як╕ отримували дозволи на операц╕╖ ╕з землею, зазначили, що ╢ДЦ значно знижують р╕вень корупц╕╖. Серед п╕дпри╓мц╕в, як╕ отримували дозволи на буд╕вництво, цей в╕дсоток становить 75%. * * * Проект «Г╕дна Укра╖на» викону╓ться компан╕╓ю Менеджмент С╕стемс ╤нтернешнл (MSI) у партнерств╕ з укра╖нськими орган╕зац╕ями за ф╕нансово╖ п╕дтримки Агентства США з м╕жнародного розвитку (USAID). Проект розрахований на два роки ╕ ма╓ на мет╕ п╕дтримку незалежного громадського мон╕торингу й представництво та захист громадських ╕нтерес╕в у пр╕оритетних сферах боротьби з корупц╕╓ю, що були визначен╕ Урядом Укра╖ни у програм╕ сп╕вроб╕тництва ╕з Корпорац╕╓ю «Виклики тисячол╕ття» (MCC - Millennium Challenge Corporation). Одним ╕з важливих завдань Проекту «Г╕дна Укра╖на» ╓ зб╕р та оприлюднення об’╓ктивних даних про стан корупц╕╖ в Укра╖н╕.