Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...


В ╤РПЕН╤ ПРЕЗЕНТОВАНО ВИСТАВКУ ХУДОЖНИКА ╤З ХАРКОВА
Його роботи знаходяться в приватних колекц╕ях ╕ музеях Укра╖ни, Н╕меччини, США…


ТЕОДУЛ-В╤ТРОДУВ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 22.08.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#34 за 22.08.2008
Арх╕╓пископ Харк╕вський ╕ Полтавський УАПЦ ╤гор (╤с╕ченко): «В╤РА В ХРИСТА ВИМАГА╢ В╤ДЧУТТЯ ЙОГО ПРИСУТНОСТ╤ У КОЖНУ МИТЬ ЖИТТЯ...»

СЕВАСТОПОЛЬЦЯМ АРХ╤╢ПИСКОП ХАРК╤ВСЬКИЙ ╤ ПОЛТАВСЬКИЙ ╤ГОР (╤С╤ЧЕНКО) В╤ДОМИЙ ПЕРЕВАЖНО СВО╥МИ ПУБЛ╤КАЦ╤ЯМИ В ГАЗЕТ╤ «НАША В╤РА» ТА ╤НШИХ ДЕМОКРАТИЧНИХ ВИДАННЯХ. ЧИТАЧ╤ «КРИМСЬКО╥ СВ╤ТЛИЦ╤» МАЮТЬ МОЖЛИВ╤СТЬ ОЗНАЙОМИТИСЯ З РЕЛ╤Г╤ЙНИМИ ПОГЛЯДАМИ ВЛАДИКИ У ПРОПОНОВАНОМУ ╤НТЕРВ’Ю З КОРЕСПОНДЕНТОМ ГАЗЕТИ.

– Владико, наск╕льки, на Ваш погляд, стала актуальн╕шою тема пом╕сно╖ церкви в Укра╖н╕ п╕сля при╖зду Вселенського патр╕арха Варфолом╕я та як╕ ╖╖ перспективи?
– Фактично до липня цього року будь-як╕ розмови про пом╕сну церкву були не б╕льше як пол╕тичним жонглерством ╕ спекулюванням на д╕йсно фундаментально важлив╕й для в╕руючо╖ людини тем╕. Зараз п╕сля в╕дкрито╖ появи у церковн╕й пол╕тиц╕ Укра╖ни Константинопольського патр╕арха Варфолом╕я, який зважився при╖хати до Ки╓ва й очолити святкування 1020-р╕ччя хрещення Укра╖ни-Рус╕, ситуац╕я почина╓ трохи зм╕нюватися. Сьогодн╕ можна говорити всерйоз про перспективу, але далеку перспективу, повернення под╕лених частин укра╖нсько╖ церкви до ╓дност╕ й пошук необх╕дного формату для структурування православно╖ сп╕льноти Укра╖ни.
Найб╕льше нин╕ браку╓ культури д╕алогу м╕ж под╕леними частинами рел╕г╕йно╖ сп╕льноти.
На жаль, у кра╖нах, де християни все ще становлять б╕льш╕сть, в ╖хн╕х громадах, а особливо у сферах ос╕б, як╕ формують церковну стратег╕ю, часом з’явля╓ться легковажне ставлення до сво╓╖ в╕дпов╕дальност╕ перед цив╕л╕зац╕╓ю, перед рел╕г╕йними традиц╕ями. Нас, мовляв, багато, ми ма╓мо давню ╕стор╕ю, у нас православна кра╖на, ми можемо розв’язати церковн╕ проблеми легко ╕ власними силами. Так н╕коли не бува╓.
Рел╕г╕йна громада, яка в╕дрива╓ться в╕д загальноправославно╖ сп╕льноти, н╕коли не зможе стати повноц╕нною складовою частиною Церкви. Бо ╓ такий парадокс у розум╕нн╕ самого поняття «Церква»: Церква включа╓ в соб╕ м╕льйони людей, десятки тисяч громад, але водночас вона ╓дина, бо ╓дн╕сть ╖й забезпечу╓ сам м╕стичний глава Церкви - Христос.
Розрив ╕з ц╕╓ю ╓дн╕стю ╓ надзвичайно болючим ╕ означа╓ руйнування перспективи ре╕нте╜рування до не╖.
На щастя, жодна з частин укра╖нсько╖ церкви незворотного розриву не зчинила. Хоча б╕льш╕сть православних Укра╖ни вв╕йшла в створену Стал╕ним 1943 року рел╕г╕йну орган╕зац╕ю, яку назвали Московським патр╕архатом, але ╕ в н╕й було збережено спадко╓мн╕сть свячень, православний обряд, пошану – принаймн╕ зовн╕шню – до сх╕дного канон╕чного права. Ця церква ╓ в ╓вхарист╕йн╕й ╓дност╕ з ╕ншими православними церквами. Це да╓ над╕ю, що вона зможе колись подолати надм╕рну пол╕тизац╕ю, залежн╕сть в╕д Кремля й ╕нших позацерковних чинник╕в, оздоровити сво╓ життя.
Укра╖нськ╕ церкви, що утворились на противагу пан╕вн╕й рел╕г╕йн╕й ╕нституц╕╖, також не роз╕рвали з церковною ╓дн╕стю, зберегли в╕рн╕сть церковним канонам, традиц╕йному сх╕дному обрядов╕. М╕жцерковн╕ змагання нав╕ть стимулюють п╕дкреслений консерватизм кожно╖ з под╕лених церков.
Пол╕тичн╕ кол╕з╕╖, як╕ ╕снують сьогодн╕ для в╕руючо╖ людини, н╕коли не повинн╕ закривати стратег╕чно╖ мети Церкви – провадження людей до спас╕ння. У цьому ╕ ╓ принципова сп╕льн╕сть церков Укра╖ни.
На ц╕й основ╕ можна будувати ╓дн╕сть доктрини, яка ╕ визначить ╓дн╕сть структури.
Фатально було б робити навпаки – формувати структуру п╕д г╕потетичну доктрину, яку намагаються внести в церковне життя з позацерковних к╕л – державну, монарх╕чну, патр╕отичну тощо.
Чинники пол╕тичн╕, безперечно, присутн╕ в церковному житт╕. Нема╓ православно╖ людини, яка б не вважала за честь захищати свою Батьк╕вщину. Але пр╕оритетом для церкви завжди залиша╓ться боротьба за спас╕ння людських душ. ╤ це робить м╕с╕ю церкви в Укра╖н╕ особливо в╕дпов╕дальною.
Ми повинн╕ щиро спитати себе – чи ╓ ми християнською кра╖ною? Статистика вперто св╕дчить про те, що абсолютна б╕льш╕сть населення не ╓ практикуючими християнами ╕ в╕дв╕ду╓ церкву в кращому раз╕ еп╕зодично. Ще важче говорити про моральну атмосферу в кра╖н╕, про стосунки м╕ж людьми. Пол╕тики, як╕ с╕ють ворожнечу, зневажливо ставляться до сво╖х партнер╕в ╕ конкурент╕в, руйнують домовленост╕ ╕ прилюдно виступають ╕з заявами, сповненими нетерпим╕стю ╕ особистою образою на людей, як╕ чимось завинили перед ними, пол╕тики, як╕ причетн╕ до корупц╕╖, аж н╕як не можуть називатись християнськими пол╕тиками, як би вони не ╕дентиф╕кували себе теоретично.
Критичне ставлення до морально╖ атмосфери в Укра╖н╕ ╓дна╓ нас незалежно в╕д конфес╕йно╖ належност╕.
╤ вс╕ ми зац╕кавлен╕ у зм╕нах на краще. Цього неможливо досягти без формування атмосфери пошани до Закону ╕ сол╕дарност╕ м╕ж сп╕вв╕тчизниками. Це шлях, який може запоб╕гти кризам ╕ катастрофам, що нас пересл╕дують останн╕ роки. Адже брутальн╕, кричущ╕ порушення закону, як╕ ми зустр╕ча╓мо на кожному кроц╕, урешт╕-решт обертаються проти кожного з нас, проти кра╖ни в ц╕лому.
Церква може по╓днати людей у спок╕йному, посл╕довному й систематичному оздоровленн╕ стосунк╕в м╕ж ними. У цьому ╕ поляга╓ ╖╖ головна сусп╕льна м╕с╕я. Пригадаймо: у час приходу в св╕т Спасителя, ангельськ╕ хори спов╕щали «на земл╕ мир, у людях добру волю» (Лк. 2:14). Саме у цьому я бачу джерело над╕╖ на формування Христовою Церквою в╕дпов╕дно╖ сусп╕льно╖ атмосфери в Укра╖н╕.
Якщо ж говорити про суто канон╕чний виб╕р, то, кр╕м присутност╕ Вселенського патр╕арха, для нас вельми ╕стотним ╓ досв╕д наших церков у д╕аспор╕, як╕, перебуваючи п╕д омофором Константинопольського патр╕арха, однаково апелюють до традиц╕й Ки╖всько╖ православно╖ митропол╕╖ ╕ з усп╕хом збер╕гають власну ╕дентичн╕сть.

– Якими можуть бути практичн╕ кроки для створення пом╕сно╖ церкви, кр╕м переговор╕в?
– У першу чергу необх╕дна абсолютна в╕дмова в╕д силового впливу на цей процес, в╕дсторонення в╕д вир╕шення важливих церковних справ чиновник╕в ╕ пол╕тик╕в та вс╕ляке сприяння зв╕льненню учасник╕в перемовин в╕д позацерковних чинник╕в, головне - економ╕чних. Церква, яка створю╓ться для того, щоб мати пол╕тичн╕ прив╕ле╖ й економ╕чн╕ преференц╕╖, церквою не стане.
Дуже важливо для сприяння держави творенню церкви в╕дмовитися в╕д рол╕ покровителя у процес╕ об’╓днання церков. Коли непопулярний пол╕тик дозволя╓ соб╕ пост╕йно пов’язувати перспективу ╓дино╖ пом╕сно╖ церкви з власною особою, в╕н швидше шкодить справ╕, в╕дштовхуючи в╕д не╖ людей, як╕ критично ставляться до цього пол╕тика.
Ус╕ церкви в Укра╖ни однаково потребують дотримання чинного законодавства, що базу╓ться на засад╕ в╕докремлення Церкви в╕д держави. А це означа╓ ╕ запоб╕гання пол╕тиц╕ протекц╕он╕зму щодо одних ╕ дискрим╕нац╕╖ ╕нших. Не можна говорити про творення ╓дино╖ пом╕сно╖ церкви з╕ складник╕в, одн╕ з яких п╕дтримуються потужним кап╕талом, адм╕н╕стративним ресурсом, а ╕нш╕, як наша невеличка громада в Криму, стають об’╓ктом пол╕тичного й економ╕чного тиску позацерковних чинник╕в.

– У Севастопол╕ останн╕м часом ╕снують приклади сп╕льного богослуж╕ння при в╕дзначенн╕ певних ╕сторичних дат. Чи сприяють подоланню суперечностей та зближенню церков так╕ заходи?
– Завжди сп╕льна молитва ╓ засобом для подолання розб╕жностей ╕ ворожнеч╕. Головне, щоб молитва була щирою.
Людина, яка приходить на молитву з осудом ближнього ╕ використову╓ молитву для власно╖ реклами, навряд чи стане пл╕дним буд╕вничим нового ╓диного церковного дому.
╤ силування до сп╕льно╖ молитви не повинно мати м╕сце. Треба враховувати канони церков ╕ дел╕катн╕сть ╖хн╕х стосунк╕в. Коли вже згадувати при╖зд Вселенського патр╕арха, то зверн╕мо увагу, що богослуж╕ння в Соф╕╖ та на Михайл╕вськ╕й площ╕ в╕дправлялися ним без сп╕вслуж╕ння ╕нших конфес╕й.
Щир╕сть, в╕рн╕сть власним канонам, коректн╕сть у стосунках з ╕ншими – це ╕ ╓ неодм╕нн╕ чинники тако╖ культури стосунк╕в, яка виявля╓ться при сп╕льних богослуж╕ннях.

– Конфуц╕й сказав: «Р╕зномов’я руйну╓ державу». Яка роль ╓дино╖ мови в богослуж╕нн╕ для пом╕сно╖ церкви?
– Важливо пам’ятати, що для церкви богослужбова мова ма╓ не визначальне, а п╕дрядне, службове значення. Мова у церкв╕ – це зас╕б спов╕щення ╕стини, а ╕стина ╓ вища понад ус╕ мови. ╤ сама церковнослов’янська мова створювалась як зас╕б зняти мовну дистанц╕ю м╕ж грецькими м╕с╕онерами та м╕сцевим людом, котрий грецько╖ мови не розум╕в. Р╕вноапостольн╕ Кирило ╕ Мефод╕й не могли соб╕ уявити, що настане час, коли ╖хня церковнослов’янська мова буде фетишизована й поставлена у становище, яке тод╕ мала грецька мова.
Для в╕руючо╖ людини ╓ показовим день П’ятдесятниц╕. Под╕л людства почався з Вавилонсько╖ веж╕, зухвалого бунту людей проти Бога. Як насл╕док, настав под╕л на р╕зн╕ народи (по-церковнослов’янському «язики»), котр╕ не розум╕ли мови один одного. ╤долопоклонницьке людство, т╕каючи в╕д Творця, розходилось у р╕зн╕ кра╖ св╕ту, творило цив╕л╕зац╕╖, часто ворож╕ м╕ж собою.
Але в день П’ятдесятниц╕ нав╕ть р╕зниця мов, на яких зверталися апостоли до присутн╕х, збирала ╖х, бо був присутн╕й ╓диний Дух Святий.
Думаю, що ╕ в церкв╕, де ╓ присутня благодать Святого Духа, р╕зниця мов не може цьому зашкодити. Ми повинн╕ збер╕гати пошану до давн╕х л╕тург╕йних мов, насамперед, до церковнослов’янсько╖.
Для укра╖нських церков, в яких церковнослов’янська мова фактично вже вит╕сня╓ться з ужитку, ста╓ актуальним зберегти знання ╖╖ як елементу нашо╖ сп╕льно╖ спадщини, а в╕дтак, забезпечити тягл╕сть культурно╖ традиц╕╖ у церкв╕.
Для сп╕льнот Московського патр╕архату це ще попереду, але церковнослов’янська мова ста╓ ╕ там чужою ╕ незрозум╕лою. Адже ╖╖ належне вивчення у нед╕льних школах налагодити неможливо, а в державних школах нереально. А незрозум╕ла мова ста╓ засобом в╕дчуження в╕д церкви.
 Громадам, як╕ не використовують зрозум╕ло╖ мови для богослуж╕ння, загрожу╓ небезпека формування кл╕мату ╕долопоклонництва, коли, промовляючи загадков╕ фрази, людина сприйма╓ ╖х не як свою розмову з Богом, а самодостатн╕ заклинання.
Очевидно, що в перспектив╕ церковного життя тут, в Укра╖н╕, ми неодм╕нно повинн╕ враховувати необх╕дн╕сть в╕дправ не т╕льки укра╖нською, а й церковнослов’янською мовою, яка повинна збер╕гатись у наших параф╕ях ╕ час в╕д часу ставати мовою богослуж╕ння. А мова рос╕йська як мова пропов╕д╕, сп╕лкування з параф╕янами, спов╕д╕ повинна вживатися у тих рег╕онах, де частина в╕рних ╓ рос╕янами. Для рос╕йсько╖ сп╕льноти, на жаль, ще не розв’язаною лиша╓ться проблема оновлення мови богослуж╕ння. У Рос╕╖ н╕як не створять задов╕льний переклад богослужбових книг сучасною рос╕йською мовою. Кр╕м того, православн╕ румуни, греки, грузини та ╕нш╕ православн╕ етноси в Укра╖н╕ також потребують богослуж╕ння р╕дною мовою. Зверну увагу, що в Севастопол╕ наш священик, о. ╤гор Ч╕к╕та, ма╓ благословення в╕дправляти богослуж╕ння для б╕лорусько╖ громади по-б╕лоруському.
Отже, при збереженн╕ безперечного пр╕оритету нац╕онально╖ мови, пом╕сна церква аж н╕як не буде ╓диномовною ╕ мононац╕ональною.

– Яке м╕сце щирост╕ в стосунках ╕з церквою для сучасно╖ людини?
– Найнебезпечн╕ше для сучасно╖ людини – це сприйняття церкви як музею або гетто. ╢ категор╕я людей, як╕ вдаються до сво╓р╕дно╖ гри: вбираються до церкви по-старосв╕тському, ╕м╕тують манери сво╖х прапрабабусь, щоб побути в храм╕ годину-п╕втори з╕ святенницьким виглядом, а пот╕м вийти геть – ╕ скинути все, знову поринути в бурхливе повсякденне життя, н╕як не пов’язуючи його з пережитим еп╕зодом в╕дв╕дин Божого дому.
Але ж в╕ра в Христа – це не рольова гра! Вона вимага╓ в╕дчуття Божо╖ присутност╕ у кожну мить життя, вм╕ння говорити з Ним пост╕йно. Говорити не т╕льки повторюваними за священиками словами молитов чи нав╕ть сво╖ми фразами, складеними експромтом. Розмова з Христом – це мова наших учинк╕в, нашо╖ житт╓во╖ постави, ставлення до ╕нших людей. Тут не може бути м╕сця несправжност╕ ╕ дистанц╕йованост╕ в╕д повсякденного життя.

– Ваш в╕зит до Севастополя пов’язаний з рел╕г╕йними справами?
– В╕дколи я прийняв монаший постриг, для мене все життя пов’язане з рел╕г╕йними справами. Моя по╖здка до Севастополя в╕дбулась завдяки Свято-Пантелеймон╕вськ╕й параф╕╖ м. Микола╓ва. Хоча в╕д Микола╓ва до Севастополя неблизько, тамтешня громада не да╓ севастопольськ╕й сп╕льнот╕ в╕дчути себе осам╕тненою, нада╓ посильну допомогу, щедро д╕литься сво╖м духовним досв╕дом. Мен╕ при╓мно було вперше зустр╕тися з параф╕янами севастопольсько╖ громади, ╕ я надзвичайно радий був побачити отця ╤горя Ч╕к╕ту, якого не зустр╕чав ось уже к╕лька рок╕в. У таких умовах, як╕ ма╓мо сьогодн╕ в Укра╖н╕, надто на Сход╕ й П╕вдн╕, важливо п╕дтримувати почуття загальноцерковно╖ сп╕льноти у кожн╕й ╕з наших громад. Саме з цього ╕ т╕льки з цього може вирости ╓дина пом╕сна церква: ╕з нашо╖ в╕дкритост╕, в╕дчуття тво╓╖ потреби для ближнього ╕ необх╕дност╕ ближнього для тебе у тво╓му житт╕, бо саме через ближнього для нас в╕дкрива╓ться Христос. Спод╕ваюся, наша зустр╕ч у Севастопол╕ допомогла в╕дновити живе й св╕тле в╕дчуття ╓дино╖ церковно╖ сп╕льноти.

– Владико, Ви можете через нашу газету передати сво╖ побажання укра╖нцям Криму…
– Бажаю читачам «Кримсько╖ св╕тлиц╕», щоб вони подолали в╕дчуття дискрим╕новано╖ меншини, яке нав’язу╓ться укра╖нцям у Севастопол╕ ╕ Криму.
Почуття нашо╖ свободи почина╓ться ╕з в╕дчуття людсько╖ християнсько╖ г╕дност╕.
«╤ п╕зна╓те правду, а правда вас в╕льними зробить!» (╤н. 8:32), – говорив Христос.
За час╕в Христа церква була абсолютною меншиною. Жменька людей з╕бралася у с╕онськ╕й горниц╕, коли на них з╕йшла благодать Святого Духа. Протягом першого стол╕ття л╕чен╕ сотн╕ людей складали Церкву в усьому Середземномор’╖. ╤ тим не менше, це була сила, яка зм╕нила св╕т.
Я розум╕ю, що укра╖нська сп╕льнота в Криму, зокрема читач╕ Вашо╖ газети, ма╓ п╕дстави в╕дчувати прохолодн╕сть у стосунках з оточенням. Але ╓ такий образ у ╢вангел╕╖ – розчина, яка квасить ц╕ле т╕сто. Саме ц╕╓ю розчиною, закваскою, ╕ треба себе в╕дчувати.
А для цього необх╕дно мати силу. ╤ наше творення себе як особистост╕, творення себе як нац╕╖ почина╓ться ╕з в╕дчуття нашого зв’язку з Христом.
Я хот╕в би побажати вам насамперед пережити рад╕сне в╕дкриття цього природного зв’язку, рад╕сне в╕дкриття пост╕йно╖ присутност╕ Спасителя в особистому житт╕ кожного ╕з вас ╕ в житт╕ вашо╖ сп╕льноти. Це в╕дчуття да╓ться нашою регулярною молитвою, нашою присутн╕стю на Служб╕ Бож╕й.
Ми руйну╓мо себе, ╕ нищимо свою сп╕льноту кожно╖ нед╕л╕, коли не бува╓мо на богослуж╕ннях, кожного ранку, коли забува╓мо помолитися, кожного дня, в який не чита╓мо Святе Письмо.
Наш найперший нац╕ональний, патр╕отичний обов’язок – це творити себе як християн, виростати понад сво╓ю особист╕стю в церковну сп╕льноту. ╤ тод╕ на основ╕ цього м╕цного фундаменту можна говорити про почуття нац╕онально╖ сп╕льност╕.
Отже, я хот╕в би побажати в╕ри та мужност╕, ст╕йкост╕ ╕ над╕╖. Хай Господн╓ благословення перебува╓ на вас!

Розпитував Микола ВЛАДЗ╤М╤РСЬКИЙ.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 22.08.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6259

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков