Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2008 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#35 за 29.08.2008
МАР╤УПОЛЬСЬКЕ ДИВО

Коли ╕ чому рука маленького школярика тягнеться до аркуша, щоб вихлюпнути на його чисту поверхню поетичн╕ рядки, що хвилюють душу? Це питання вже п╕вв╕ку, як прийшов працювати до школи, ц╕кавить мене. Бо ╕ сам у дитинств╕ бавився поетичним словом, а в роки вчителювання пост╕йно керував л╕тературно-творчими гуртками, маючи в╕д цього справжню насолоду...
Ц╕ думки знову обс╕ли мене на одному ╕з з╕брань м╕сько╖ орган╕зац╕╖ «Просв╕та», яке було присвячене творчост╕ молодого просв╕тянина, студента четвертого курсу в╕дд╕лення ф╕лолог╕╖ Мар╕упольського гуман╕тарного ун╕верситету ╤лл╕ Манченка.
Tо як ╕ коли у юнака починалось поетичне аматорство? Яку роль у цьому в╕д╕грали школа ╕ батьки?
Шукаючи в╕дпов╕дь на ц╕ питання, повернемось рок╕в на п’ятнадцять назад. П╕д╕йдемо до порогу 61-╖ школи. Вив╕ска спов╕ща╓, що ця школа ма╓ статус укра╖нсько╖…
Так, ця школа, якою керу╓ В╕ктор ╤ванович Старостенко, одн╕╓ю з перших у Мар╕упол╕ отримала цей статус ще в перший р╕к незалежност╕ Укра╖ни. Уже в╕дбулися чотири випуски школяр╕в, як╕ з першого ╕ до одинадцятого класу навчались державною мовою. (╤ це у вкрай зрусиф╕кованому Мар╕упол╕, що на Донеччин╕!)
Щоб учн╕ охоче вивчали укра╖нську мову, жагуче вбирали в себе на творчому р╕вн╕ культурн╕ надбання народу, доклада╓ чимало зусиль дружний колектив педагог╕в-укра╖н╕ст╕в, яких очолю╓ методист Н╕на Марк╕вна Митюк. Не залишаються осторонь державно╖ справи й батьки школяр╕в. Ось про це докладн╕ше...
* * *
Трапилось так, що свого часу с╕м’я Манченк╕в перебралася з Под╕лля на Приазов’я. Сп╕льними зусиллями облаштували на сх╕дн╕й околиц╕ Мар╕уполя приватний будинок, вир╕шили справи з працевлаштуванням. Ось ╕ достаток прийшов у д╕м...
Усе б н╕чого, якби не мовне питання: скр╕зь чути лише донбаський мовний суржик, що чомусь тут ╕менувався рос╕йською мовою.
- То куди ж ми при╖хали? - запитували одне одного Манченки. – Чи, може, це вже не Укра╖на? А як же наш╕ д╕ти? Як учитись ╖м не на материнськ╕й мов╕?..
Але на цей раз доля була поблажлива до подолян-переселенц╕в: як уже говорилось, 61-ша школа, найближча до осел╕ Maнченк╕в, отримала статус укра╖нсько╖. Ось туди Анатол╕й Миколайович Манченко у 1991 роц╕ ╕ в╕дв╕в сина ╤ллю в перший клас. В╕дв╕в, та ╕ сам... залишився у школ╕!
Роб╕тник-електрик металург╕йного заводу «Азовсталь» Манченко-старший оформився на роботу шк╕льним сторожем, аби не лише бути завжди поруч ╕з сином, але й - ╕ це головне! - допомагати вчителям у надзвичайно в╕дпов╕дальн╕й ╕ складн╕й справ╕ - налагоджувати процес в╕дродження укра╖нсько╖ мови, нац╕онального побуту ╕ культури.
Разом ╕з класним кер╕вником Л╕д╕╓ю Микола╖вною Гороховцевою надумав Анатол╕й Миколайович в╕дтворити у школ╕ справжню укра╖нську оселю.
Дирекц╕я дала «добро» - ╕ робота закип╕ла. Уноч╕ шк╕льний сторож стругав дошки та робив п╕ч, лаштував ст╕ни б╕ленько╖, наче я╓чко, хатки - точно╖ коп╕╖ помешкання сво╓╖ бабус╕. Накрили дом╕вку справжньою стр╕хою з очерету. Зобразили, як на щастя вм╕лим господарям ласт╕вка звела гн╕здечко б╕ля самого в╕конця...
╤нш╕ батьки учн╕в, споглядаючи становлення незвично╖ буд╕вл╕, теж почали приносити з дому: хто справжн╕ серп та косу, хто рушник, хто веретено, прядку, а хто ╕ скриню.
Доросл╕шали перш╕ школяр╕-укра╖нц╕, разом ╕з ними багатшала садиба. Поруч ╕з нею вм╕нням маляра розлилась р╕чечка ╕з зеленокосою вербичкою, б╕ля хати - криничка з колодязним журавлем, який у довгому дзьоб╕ трима╓ справжн╓ в╕дерце. А якщо ╓ вода, то повинен бути ╕ город з жовтогарячими соняшниками. Посеред городу, як водиться, з’явилось опудало - знавц╕ укра╖нських традиц╕й поставили саме таке, яке вт╕лю╓ у соб╕ Стару Зиму, яку укра╖нц╕ спалювали на Масляну. Не забули господар╕ садиби й про тин, повитий кв╕тами, й про деревину, на котр╕й сушаться р╕зноман╕тн╕ горщики...
Раю╓ укра╖нська садиба у школ╕!.. Учн╕ люблять ╕ пишаються сво╖м незвичним каб╕нетом укра╖нсько╖ мови, в╕д щирого серця приносять сюди рукотворн╕ подарунки. Хтось присвячу╓ йому в╕рш╕, хтось змайстрував панораму «Хомутовський степ»...
Ось уже ╕ поголос п╕шов м╕стом про незвичну будову в 61-й школ╕. Багатотиражка «Азовсталець» вм╕стила про це диво матер╕ал ╤рини Молчаново╖, голови Мар╕упольсько╖ сп╕лки укра╖нок.
Пост╕йним учасником творення укра╖нського нац╕онального середовища у школ╕ був, починаючи з першого класу, ╤лля. Усе це ╕ визначило його риси особистост╕, ще у молодших класах сформувало бачення майбутнього. Настав час, ╕ в╕н, як ╕ батько, став одним ╕з актив╕ст╕в Мар╕упольсько╖ «Просв╕ти», ╖╖ молод╕жного крила.
* * *
Зб╕га╓ час... 61-й школ╕ вже виповнилося п╕встол╕ття. Складними були останн╕ п’ятнадцять рок╕в в ╖╖ ╕стор╕╖, але зм╕ст ╕ спрямован╕сть ус╕х цих рок╕в були визначен╕ статусом школи як укра╖нсько╖, а це тут, на п╕вденному сход╕ держави, непроста справа. Рег╕онали-федерал╕сти, манкурти-яничари з «п’ято╖ колони» вимагають одного - щоб рос╕йськ╕й мов╕ було надано статус друго╖ державно╖. Обласна рада, а за нею ╕ м╕ська прийняли постанови, якими рос╕йська мова на Донеччин╕ проголошена рег╕ональною. Вживання укра╖нсько╖ мови на оф╕ц╕йному р╕вн╕ зведено нан╕вець. Мовне питання на Приазов’╖ давно вже стало пол╕тичним питанням.
Як н╕коли, в╕д оборонц╕в укра╖нсько╖ мови вимагаються не лише профес╕онал╕зм д╕й, але ╕ витримка, ╕ мужн╕сть. Раду╓ те, що зусилля педагог╕чного колективу школи, про яку йдеться, в╕дпов╕дають вимогам сьогодення.
Молода, зд╕бна учителька В╕ктор╕я Гребенюк продовжу╓ дбайливо доглядати «садибу», поповнювати ╖╖ новими експонатами. Навчально-виховний центр укра╖нсько╖ мови перетворився у Музей укра╖нського народознавства, ознайомитися з обладнанням ╕ роботою якого приходять учител╕ та учн╕ шк╕л м╕ста.
На превеликий жаль, не об╕йшлося без втрат. У цьому роц╕ Анатол╕й Миколайович Манченко, який доклав ст╕льки зусиль до створення ориг╕нально╖ укра╖номовно╖ ╕ народознавчо╖ навчально-виховно╖ бази, в╕д╕йшов у ╕нш╕ св╕ти. Але батькову справу продовжу╓ син - майбутн╕й учитель, майстер спорту з легко╖ атлетики ╤лля Манченко. ╤ не лише конкретними справами, але ╕ власним поетичним словом.
В╕рш╕ студента час в╕д часу з’являються на шпальтах м╕сцевих газет, уже мр╕╓ про видання окремо╖ зб╕рочки...
Отже, ма╓мо справу не з еп╕зодичним захопленням л╕тературною творч╕стю, а з пост╕йною, ось уже рок╕в з десять, потребою висловити поетичним словом сво╓, св╕домого укра╖нця Донецького рег╕ону, св╕тобачення.
Через р╕к ╤лля Манченко з учительським дипломом переступить пор╕г одн╕╓╖ з╕ шк╕л Мар╕уполя. Переконаний, що це буде високопрофес╕йний, шанований д╕тьми вчитель укра╖нсько╖ мови та л╕тератури.
Павло МАЗУР,
учитель.
Донецька обл.
* * *
P. S. Сьогодн╕ ╤лля Манченко - уже вчитель у сво╖й р╕дн╕й школ╕.
╤ ось чого в╕н навча╓ д╕тей у сво╖х в╕ршах:


ШАНУЙТЕ МАМУ!
Шануйте р╕дне слово мами,
Що вм╕╓ вчасно зло спинить.
Пиш╕ть листи, шл╕ть телеграми,
Бо кожна мить - остання мить...
Загляньте в р╕дн╕, щир╕ оч╕,
Що завжди св╕тяться добром,
В них зата╖вся смуток ноч╕
╤ цв╕т веселки над селом.
Невтомн╕ руки ╖й ц╕луйте,
Не зраджуйте ╖╖ пор╕г...
Дов╕ку мат╕нку шануйте -
Св╕й найсвят╕ший обер╕г.

Б╤ЛЬ
Нам болить Укра╖на по-р╕зному вс╕м,
Кожне серце по-сво╓му б’╓ться,
Хтось новими речами наповню╓ д╕м,
А комусь ледь по╖сти вда╓ться.
Нам болить Укра╖на ╕ вранц╕, ╕ вдень,
У калинових краплях над╕╖,
Береж╕мо суцв╕ття вкра╖нських п╕сень,
Свого слова забути не см╕╓м.
Нам болить Укра╖на...
В молитвах – вона.
Наче сонце — ясна. Наче серце – одна.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2008 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6273

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков