"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
#38 за 19.09.2008
ЗАБУТИЙ ПАРАД ПЕРЕМОГИ
В╕йськов╕ паради проводяться, як правило, у мирний час, як виняток, у час в╕йськово╖ загрози. В╕йськов╕ паради ╓ важливими под╕ями в житт╕ Збройних Сил. Вони демонструють сусп╕льству морально-психолог╕чний р╕вень захисник╕в В╕тчизни, бойовий вишк╕л ╕ могутн╕сть Збройних Сил та ╖хню готовн╕сть захищати територ╕альну ц╕л╕сн╕сть держави. В╕йськовий парад несе у соб╕ ╕ велику духовну та морально-психолог╕чну силу, яка згуртову╓ ╕ об’╓дну╓ арм╕ю ╕з сусп╕льством, дода╓ йому в╕ри у власн╕ сили в процес╕ державного буд╕вництва. Ще Наполеон ╕ Б╕смарк в╕дзначали велику моб╕л╕зуючу силу парад╕в для всього народу. Паради Перемоги проводяться на честь перемоги Збройних Сил над ворожим в╕йськом ╕ ╓ урочистим зв╕том арм╕╖ ╕ флоту перед народом про виконання ними свого конституц╕йного обов’язку ╕з захисту свободи, незалежност╕ ╕ територ╕ально╖ ц╕л╕сност╕ держави. Традиц╕я в╕йськових парад╕в давня, у тому числ╕ ╕ в укра╖нц╕в. Орган╕зац╕я ╕ проведення в╕йськових парад╕в ма╓ глибок╕ корен╕ в Укра╖н╕. Ма╓мо багато згадок про урочист╕ зустр╕ч╕ княжого в╕йська у древньому Ки╓в╕, про те, як козаки перед походом чи п╕сля такого, «ходили парадом» по м╕стах ╕ селах Укра╖ни. ╤ не т╕льки в Укра╖н╕. Ходили «парадом» козацьк╕ чайки гетьман╕в Петра Сагайдачного ╕ Ол╕фера Голуба нав╕ть Босфором, демонструючи силу ╕ звитягу козацького флоту Укра╖ни самому турецькому султану п╕д самими ст╕нами його палацу. П╕сля досягнення миру в Хотинськ╕й битв╕ 1621 року во╓нна кампан╕я завершилася сп╕льним в╕йськовим парадом укра╖нсько-польських ╕ турецьких в╕йськ. Таким чином, обидв╕, до того ворогуюч╕, сторони продемонстрували свою непереможн╕сть ╕ вза╓мну повагу до проявлено╖ на ратному пол╕ мужност╕ ╕ звитяги. Ратн╕ звитяги над ворогами наших пращур╕в знаменувалися парадами Перемоги як в╕йськовий тр╕умф. Проводилися вони у р╕зн╕ часи по р╕зному. Наприклад, п╕сля переможно╖ битви над половцями великий князь Ки╖вський Ярослав Мудрий урочисто ╕ велелюдно перед дружиною та киянами на м╕сц╕ ратно╖ звитяги заклав храм Свято╖ Соф╕╖, що сьогодн╕ ╓ нашою нац╕ональною святинею. Однак, окремо у цьому ряду сто╖ть майже забута ╕сториками под╕я, яка поклала початок сучасним в╕йськовим парадам. 360 рок╕в минуло з тих п╕р, як гетьман Укра╖ни Богдан Хмельницький 2 червня 1648 року в Б╕л╕й Церкв╕ пров╕в парад Перемоги укра╖нсько-татарських в╕йськ над в╕йськами Реч╕ Посполито╖ п╕д Корсунем. Тут гетьман разом ╕з в╕йськом ╕ мешканцями м╕ста в╕дсвяткував свою перемогу: «тр╕юмф по вигран╕й в╕дсвяткував, ус╕х трубач╕в ╕ сурмач╕в зв╕вши докупи, з гуком великим», описував очевидець. Того дня у Б╕л╕й Церкв╕ в╕дбулася под╕я, чи не найславетн╕ша не лише в древн╕й ╕стор╕╖ м╕ста, а й козацького в╕йська Укра╖ни загалом. Та спершу розглянемо ситуац╕ю, що передувала параду Перемоги ╕ умови, в яких святкував гетьман «тр╕юмф» св╕й ╕ вс╕╓╖ Укра╖ни. 1648 р╕к. 26 травня переможно завершилася битва п╕д Корсунем. Спершу - п╕д Жовтими Водами, а затим - п╕д Корсунем козацьке в╕йсько Укра╖ни здобуло блискуч╕ перемоги над Збройними Силами Реч╕ Посполито╖ ╕ досягло того, чого добивалося десятил╕ттями вперто╖ боротьби з колон╕заторами укра╖нсько╖ земл╕ – розгромило головн╕ сили Реч╕ Посполито╖, визволило з невол╕ величезну територ╕ю в╕д Дн╕пра до Под╕лля, повернуло втрачен╕ козацьк╕ вольност╕, усунуло з укра╖нсько╖ «волост╕» окупац╕йн╕ польськ╕ в╕йська ╕ корол╕вську владу. До козацького стану отримали можлив╕сть повернутися десятки тисяч «випищик╕в» з козацького в╕йська. П╕сля здобутих перемог козацьке в╕йсько зб╕льшувалося щодня, а в╕йна переростала у всенародне повстання. П╕сля десятил╕ть невол╕ перед гетьманом постало непросте завдання: орган╕зувати визволену в╕д колон╕затор╕в кра╖ну, дати орган╕зац╕йний лад новим полкам, навести порядок ╕ дисципл╕ну у в╕йську та в сусп╕льств╕, усунути знев╕ру ╕ п╕днести впевнен╕сть народу у власних державницьких силах та духовний потенц╕ал козацтва. Як обдарований полководець, Богдан Хмельницький розум╕в, що в╕йськова потуга Реч╕ Посполито╖, одн╕╓╖ ╕з найсильн╕ших держав тод╕шньо╖ ╢вропи, п╕д Жовтими Водами ╕ Корсунем ще далеко не зломлена, тож передбачав тривалу визвольну в╕йну ╕ необх╕дн╕сть у ц╕й боротьб╕ над╕йних союзник╕в. А тут, буквально через к╕лька дн╕в п╕сля перемоги п╕д Корсунем, козацькою розв╕дкою був затриманий московський посол Г. Климов з листом князя Н. Трубецького до польського сенатора А. Киселя з пов╕домленням про готовн╕сть московського в╕йська виступити проти кримських татар, союзник╕в козацького в╕йська. Ця под╕я надзвичайно стурбувала Богдана Хмельницького. Вона св╕дчила про реальну зм╕ну стратег╕чно╖ в╕йськово-пол╕тично╖ ситуац╕╖ навколо козацько╖ Укра╖ни, перспективу в╕йни на два, а то й три фронти ╕ реальну можлив╕сть втратити ╓диного союзника в напружен╕й боротьб╕ за визволення. Тож стало вкрай необх╕дним продемонструвати як укра╖нському сусп╕льству, так ╕ навколишньому св╕ту, м╕цн╕сть ╕ над╕йн╕сть укра╖нсько-татарського в╕йськового союзу. Найкраще в╕йськово-пол╕тичн╕ ╕ морально-психолог╕чн╕ питання, що постали перед гетьманом, вир╕шувала орган╕зац╕я параду Перемоги, про що гетьман домовився з кримським ханом. Корсунь поляками був спалений ще напередодн╕ битви. Тож уранц╕ наступного дня п╕сля здобуто╖ перемоги, захоронивши полеглих у бою, Б. Хмельницький з 20-тисячним в╕йськом вирушив до Б╕ло╖ Церкви, куди прибув 30 травня. У понед╕лок, 1 червня, ╕ кримський хан ╤слам-Г╕рей III з ус╕м татарським в╕йськом прибув до Б╕ло╖ Церкви ╕ розташувався в степу за м╕стом. Там його урочисто зустр╕в Тугай-бей, у центр╕ м╕ста – Богдан Хмельницький. 2 червня 1648 року. В╕второк. З╕ сходом сонця до Б╕ло╖ Церкви потягнувся п╕ший та к╕нний люд ╕ збирався б╕ля церкви на центральному майдан╕ м╕ста, яке було сво╓р╕дною границею «волост╕». П╕д барабани й сурми до м╕ста входили ╕ шикувалися на просторому майдан╕ козацьк╕ сотн╕ й к╕нн╕ чамбули татарсько╖ к╕нноти. Уперше на загальний огляд була виставлена козацька «армата»: легка полкова ╕ важка артилер╕я гетьманського резерву. Окремою групою збоку споглядали на тр╕умф переможц╕в полонен╕ польськ╕ оф╕цери. О дев’ят╕й годин╕ ранку чотири полки козацько╖ п╕хоти, гетьманська артилер╕я ╕ татарська к╕ннота у парадному строю вишикувалися на майдан╕. Решту майдану заповнили мешканц╕ Б╕ло╖ Церкви, посланц╕ з Ки╓ва та близьких с╕л ╕ м╕ст Укра╖ни. Урочисто задзвонили церковн╕ дзвони. Вдарили козацьк╕ довбиш╕, засурмили сурми ╕ трубач╕. П╕д с╕нню бойових знамен на вороних конях на площу урочисто в’╖хав гетьман Укра╖ни Богдан Хмельницький з полковниками: Максимом Кривоносом, ╤ваном Богуном, Мартином Пушкарем, Матв╕╓м Гладким ╕ Федором Вешняком. Пл╕ч-о-пл╕ч з гетьманом скакали на баских конях кримський хан ╤слам-Г╕рей III з беями. Могутн╕м «Слава!» ╕ «Алла!» зустр╕чали во╖ни сво╖х полководц╕в. У пов╕тря лет╕ли шапки, палили з мушкет╕в, в╕тер надимав над сотнями полков╕ бойов╕ корогви ╕ значки. П╕д салюти петард, сурми ╕ б╕й литавр гетьман ╕з ханом об’╖хали в╕йська. Над колонами козацько╖ п╕хоти ╕ татарсько╖ к╕нноти панував дух лицарсько╖ звитяги ╕ завзяття, в╕йськового братерства, ╓дност╕ ╕ в╕ри в остаточну перемогу над ворогом. Гетьман ╕з ханом, завершивши об’╖зд, звернулися до в╕йська з промовами. Тексти ╖хн╕х промов згубилися у в╕ках, але сказана на парад╕ крилата фраза Хмельницького, що «козацька ╕ татарська сили ╓ непереможн╕» з глибини в╕к╕в д╕йшла до нас. Ц╕ слова стануть крилатим гаслом, який ще не раз повторять ╕ доведуть його в╕рн╕сть справ╕ укра╖нського визволення посл╕довники Хмельницького. П╕сля завершення промов ╕ гарматного салюту на честь гетьмана ╕ хана, козацько-татарське в╕йсько сотня за сотнею пройшло маршем повз полководц╕в ╕ направилося у сво╖ табори. Там, у козацькому ╕ татарському таборах, в╕дбувся завершальний бенкет на честь переможц╕в. Завершив парад Перемоги союзного укра╖нсько-татарського в╕йська над в╕йськами Реч╕ Посполито╖ веч╕рн╕й гучний салют з козацьких гармат. У той день тр╕умфу рад╕сть перемоги святкувало не лише в╕йсько, а вся Б╕ла Церква. Зв╕стка про небувалий парад Перемоги рознеслася по вс╕й Укра╖н╕ ╕ д╕сталася Польщ╕. За св╕дченням литовського князя Альбрехта Радзив╕ла, п╕сля параду Перемоги у Б╕л╕й Церкв╕ «Р╕ч Посполита ледве дихала в╕д страху». Парад Перемоги зд╕йснив морально-психолог╕чний перелом у сусп╕льств╕: у Польщ╕ викликав пан╕ку, в Укра╖н╕ - п╕дняв в╕ру у власн╕ сили в ус╕х верствах укра╖нського народу, пробудив нац╕ональний дух, який став перетворювати в селах ╕ на хуторах звичних «посполитих» у нац╕онально-св╕домих козак╕в. Парад Перемоги козацько-татарсько╖ арм╕╖ у Б╕л╕й Церкв╕ з усп╕хом виконав завдання ╕ над╕╖ Богдана Хмельницького. В╕н духовно скр╕пив бойовий укра╖нсько-татарський союз, який став основою усп╕шно╖ во╓нно╖ кампан╕╖ 1648-1652 рок╕в. П╕сля тако╖ демонстрац╕╖ сили ╕ ╓дност╕ укра╖нсько-татарського в╕йська московський цар не наважився посилати князя Трубецького до Криму, а це означало безпеку сх╕дних кордон╕в козацько╖ держави та непорушн╕сть козацько-татарського в╕йськового союзу. Богдан Хмельницький був досв╕дченим психологом. ╤ у цьому план╕ ум╕ло використовував в╕йськов╕ паради для п╕дняття бойового ╕ морально-психолог╕чного духу та зм╕цнення бойового союзу козацько-татарського в╕йська ╕ в майбутньому. Наприклад, коли через к╕лька тижн╕в калга-султан Крим-Г╕рей д╕йшов до Бара ╕ здобув Меджиб╕ж, там в╕дбулася урочиста церемон╕я зустр╕ч╕ татарського в╕йська з козацьким корпусом полковника ╤вана Ганж╕ та ╖хн╕й сп╕льний в╕йськовий парад м╕стом. Промайнули в╕ки. Укра╖нська козацька держава втратила незалежн╕сть ╕ укра╖нськ╕ в╕йськов╕ традиц╕╖ спершу в╕д╕йшли на другий план, затим стали замовчуватися, а згодом ╕ зовс╕м заперечуватися. Парадами укра╖нською землею вже стали ходити чужоземн╕ в╕йська зовс╕м з ╕ншими завданнями – демонструвати «упокорення» укра╖нц╕в. Сьогодн╕, п╕сля в╕дродження незалежност╕ ╕ нац╕онального в╕йська, ми в╕дроджу╓мо ╕ укра╖нськ╕ в╕йськов╕ традиц╕╖. В ╖хньому числ╕ ╕ в╕йськов╕ паради. ╤стор╕я укра╖нського в╕йська ╕ нац╕онально-визвольно╖ боротьби багата на визначн╕ под╕╖. У ряду найвизначн╕ших – парад Перемоги 1648 року, який був ╕ назавжди залишиться символом незнищенност╕ укра╖нського духу, ратно╖ слави нашо╖ нац╕╖ ╕ укра╖нсько╖ збро╖. А поки що 2 червня 1648 року входить до наших ╕сторичних п╕дручник╕в та в╕йськових календар╕в, та й то далеко не до вс╕х, поб╕жною малоприм╕тною под╕╓ю: гетьман Хмельницький пров╕в для себе парад Перемоги – веселився, тобто, разом ╕з ханом. Пора, вже давно пора вид╕лити цю визначну в╕йськову под╕ю окремою червоною датою нашо╖ ╕стор╕╖, а у Б╕л╕й Церкв╕ ув╕чнити ╖╖ мемор╕алом в╕йськово╖ слави, де б щор╕чно молод╕ нащадки козак╕в складали в╕йськову присягу на в╕рн╕сть сво╓му народу. Цей мемор╕ал сьогодн╕, як ╕ 360 рок╕в тому, надихав би укра╖нський ╕ кримськотатарський народи на розвиток ╕ зм╕цнення нашо╖ незалежно╖ держави, за яку наш╕ далек╕ предки не жал╕ли ан╕ власного життя, ан╕ кров╕. ╤ справа ця стосу╓ться не лише нашо╖ пам’ят╕, а, у першу чергу, в╕йськово╖ чест╕ ╕ доблест╕. Бо виховати над╕йних захисник╕в В╕тчизни можна лише на перемогах.
Мирослав Мамчак. м. Севастополь. Мал. К. Ткаченка.
«ХТО ДЛЯ МЕНЕ ╤ВАН МАЗЕПА?»
Всеукра╖нський конкурс учн╕вських твор╕в «Хто для мене ╤ван Мазепа?» стартував у Житомир╕, переда╓ кореспондент УКР╤НФОРМу. Конкурс орган╕зовано Всеукра╖нською громадською орган╕зац╕╓ю «Громадський рух «Не будь байдужим» за сприяння генерального ╕нформац╕йного партнера - журналу «Укра╖нський тиждень» та ╕нформац╕йного партнера - журналу «Однокласник». Як пов╕домив на прес-конференц╕╖ у Житомир╕ кер╕вник конкурсу Олег Майданюк, мета заходу - привернути увагу учн╕в до б╕лих плям в ╕стор╕╖ Укра╖ни, спонукати ╖х до глибокого вивчення постат╕ гетьмана ╤вана Мазепи та його рол╕ в ╕стор╕╖ нашо╖ держави, навчити д╕тей самост╕йно анал╕зувати, синтезувати, класиф╕кувати ╕нформац╕ю, робити висновки, а також сприяти розвитку ╖хньо╖ нац╕онально╖ самосв╕домост╕ загалом. «Ми дуже спод╕ва╓мося на небайдуж╕сть наших педагог╕в. Оск╕льки наш конкурс принципово схвалений М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, ми вважа╓мо, що саме вчител╕ мають нам допомогти у його проведенн╕», - сказав Олег Майданюк.
ДОНЕЦЬКИЙ ВНЕСОК У В╤ДНОВЛЕННЯ БАТУРИНА
П╕дземний х╕д на територ╕╖ Батуринсько╖ фортец╕, де, зг╕дно з Указом Президента Укра╖ни, проводяться в╕дновлювальн╕ роботи, прокопаний донецькими шахтарями. Як пов╕домили в управл╕нн╕ преси та ╕нформац╕╖ Черн╕г╕всько╖ ОДА, прац╕вники ВАТ «Донвуг╕лляпостачання» з м╕ста Червоноарм╕йськ Донецько╖ област╕ працювали в Батурин╕ два тижн╕. За цей час вони прокопали тунель завдовжки 57 м ╕ перер╕зом 4 м, вивезли 600 тонн породи. Працювали ц╕лодобово: у три зм╕ни по 8 годин. Як зауважив на зустр╕ч╕ з головою Черн╕г╕всько╖ облдержадм╕н╕страц╕╖ Володимиром Хоменком головний ╕нженер ВАТ «Донвуг╕лляпостачання» Валер╕й Василь╓в, роботу такого проф╕лю п╕дпри╓мство виконувало вперше. Але впоралось ╕з нею усп╕шно, оск╕льки технолог╕я прокопування тут мало чим в╕др╕знялася в╕д т╕╓╖, що застосову╓ться на шахт╕. В. Василь╓в також зазначив, що, завдяки сучасному оснащенню, яке дозволя╓ працювати у темряв╕, сьогодн╕ будувати п╕дземний х╕д значно легше, н╕ж було нашим предкам у XVII ст. Володимир Хоменко подякував шахтарям за ╖хню допомогу у прокладанн╕ п╕дземного ходу, а Валер╕й Василь╓в, в╕д ╕мен╕ вс╕х роб╕тник╕в, - Черн╕г╕вськ╕й облдержадм╕н╕страц╕╖ за надану можлив╕сть зробити св╕й внесок у в╕дтворення тако╖ видатно╖ ╕сторично╖ пам’ятки, як Батуринська фортеця з цитаделлю.
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6338
|