Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2113)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРОКИНУВСЯ ВОДЯНИК
Наш╕ традиц╕╖


САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 31.10.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#44 за 31.10.2008
ЛИСТОПАД - ЗИМИ ВОРОТА...

В язичницькому календар╕ сх╕дних слов’ян листопад спочатку називався грудень, оск╕льки земля змерзалася грудками. Зимовий змерзлий шлях називався грудною путтю, цей висл╕в зустр╕ча╓ться в «Пов╕ст╕ минулих л╕т» преподобного Нестора. Ще цей м╕сяць називався листогно╓м ╕ полузимником, нарешт╕ в укра╖нськ╕й ╕ б╕лоруськ╕й мовах останн╕й м╕сяць осен╕ д╕став назву листопад.
З цим м╕сяцем пов’язуються численн╕ прикмети та пов╕р’я. Ось деяк╕ з них:
Листопад - ворота зими.
Листопад - вереснев╕ внук, жовтню син, зим╕ р╕дний батечко.
У листопад╕ зима з ос╕нню бореться.
Листопадов╕ ноч╕ до сн╕гу темн╕.
Якщо сн╕г ляже на сиру землю та не розтане, то навесн╕ рано й дружно зацв╕туть прол╕ски.
Якщо сн╕г випаде на мерзлу землю, тод╕ можна оч╕кувати в майбутньому роц╕ гарного врожаю хл╕ба.
1 листопада (за новим стилем 14) в╕дзначають день пам’ят╕ святих безср╕бник╕в Косми (Кузьми) та Дам╕ана (Дем’яна). Ц╕ свят╕ брати вважаються великими л╕карями, здатними зц╕ляти будь-як╕ хвороби, як у людей, так ╕ у тварин. Також святим братам молилися п╕д час навчання, бо вони вважаються наставниками у книжн╕й науц╕. У жит╕╖ цих святих нема╓ п╕дстави для такого в╕рування; поясню╓ться воно, певно, звича╓м, за яким д╕тей починали навчати грамоти 1 листопада (про це згаду╓ться в Шевченкових творах).
Кузьма та Дем’ян сприяли й р╕зноман╕тним ремеслам, серед яких - ж╕ноче рукод╕лля та ковальська справа: «Ску╓ Кузьма-Дем’ян - до весни не розкувати». Бож╕ ковал╕ Кузьма та Дем’ян ототожнювалися з Ки╓м та Микитою Кожум’якою, як╕ впрягли зм╕я в рало та виорали знаменит╕ Зм╕╓в╕ вали. Ковал╕ в цей день вважали гр╕хом працювати. У багатьох м╕сцях здавна був в╕домий звичай виготовляти як╕сь об╕тн╕ роботи, а грош╕ за них витрачати на св╕чки до ╕кон чи милостиню.
Кузьма та Дем’ян шанувались ╕ як захисники християнського шлюбу та ж╕ночо╖ чест╕. День ╖хньо╖ пам’ят╕ - кузьминки - був д╕вочим святом.
Прикмети та пов╕р’я, пов’язан╕ з цим днем:
Кузьминки - зустр╕ч зими.
Кузьминки - осен╕ поминки.
Але морози починаються п╕зн╕ше, тож кажуть: «Дем’янова путь - не путь, а т╕льки перепуття».
У цей день спостер╕гали за природою, якою вона буде в подальш╕ зимов╕ дн╕ чи нав╕ть на наступний р╕к: якщо на «Козмодем’яна» листя залиша╓ться на дерев╕, то наступного року буде мороз; якщо ж випаде сн╕г, то навесн╕ сильно роз╕лл╓ться вода.
2 листопада (20 жовтня ст. ст.) - день пам’ят╕ священномученика Садока та святого великомученика Артем╕я.
Святому Садоку моляться про порятунок в╕д даремно╖ та нагло╖, без покаяння, смерт╕. Цей звичай, напевно, поясню╓ться легендою про те, що коли святий Садок зазнавав тяжких страждань за спов╕дування християнства, то молився Богу, щоб той, хто помолиться Господу заради його ╕мен╕, був порятований.
4 листопада (22 жовтня ст. ст.) - Зимова (Ос╕ння) Казанська; свято (празник) З’явлення чудотворно╖ ╕кони Пресвято╖ Богородиц╕ в Казан╕ у 1579 р.
Казанська Божа Мати скр╕зь вважалася «бабиною заступницею», бо сприяла вс╕м ж╕нкам, особливо ваг╕тним, матерям (бо Вона сама народила Христа, до того ж, була людиною, в╕д земних батьк╕в ╕ знала людське горе). Образ Пречисто╖ зближався й нав╕ть зливався з культом матер╕-земл╕, житт╓дайно╖ сили, ж╕ночого начала. Тому багато свят, пов’язаних ╕з культом Богоматер╕, були ж╕ночими.
Вважалося: хто одружу╓ться на Казанську, буде щасливим. Це день для вес╕лля.
За днем Казансько╖ судили про зиму. У народ╕ кажуть:
Прийшла Казанська - зима сто╖ть на пороз╕.
П╕шов би на Казанську дощ, буде зима надвор╕ з заметами.
Якщо на Казанську небо заплаче, то сл╕дом за дощем ╕ зима прийде.
Бува╓, що на Казанську зранку дощ дощить, а ввечер╕ заметами сн╕г лежить.
До Казансько╖ не зима, з Казансько╖ - не ос╕нь.

П╕дготувала Ольга СМОЛЬНИЦЬКА.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 31.10.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6497

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков