"Кримська Свiтлиця" > #6 за 06.02.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
#6 за 06.02.2009
ИСПОВЕДЬ БЫВШЕЙ БАНДЕРОВКИ
З кожним роком все менше залиша╓ться учасник╕в Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни, яку тепер переважно називають Другою св╕товою в╕йною. З часом оф╕ц╕йний погляд на ц╕ под╕╖ дещо зм╕нився. Але ╓ ще й ╕нший погляд, рег╕онально-пол╕тичний. ╤ тут вже спекуляц╕ям нема╓ меж. Тому, ознайомившись з матер╕алом «Исповедь бывшей бандеровки», оприлюдненим в «Крымской правде», ми вир╕шили показати описану ситуац╕ю й з ╕ншого боку, причому, не на емоц╕йно-пол╕тичному бездоказовому р╕вн╕, а спираючись на документальну конкретику. Те, що в╕йна ╓ в╕йна ╕ анал╕зувати ╖╖ з позиц╕й морально-етичних принцип╕в мирного часу неможливо, ми перекону╓мося ╕ сьогодн╕, спостер╕гаючи за под╕ями в гарячих точках. Ось тому наше завдання – упередити виникнення будь-яко╖ екстраординарно╖ ситуац╕╖, а не провокувати ╖╖ ус╕ма можливими засобами. До уваги пропону╓ться лише перша половина «Спов╕д╕» (через брак м╕сця та небажання перенапружувати нервову систему наших читач╕в). М╕ж ╕ншим, не виключа╓ться, що народилася вона в ст╕нах само╖ редакц╕╖, яка «не несет ответственности за… ╕нтернет-сайти» (до реч╕, електронно╖ адреси редакц╕я «КП» не наводить). Але в будь-якому раз╕ оприлюднення под╕бного матер╕алу не додасть н╕ дружби, н╕ порозум╕ння м╕ж кримчанами ╕ жителями материково╖ Укра╖ни. Тим часом, в арх╕вах «Св╕тлиц╕» знайшлася спов╕дь зовс╕м ╕ншого зм╕сту. Звичайно, ц╕ факти теж можна назвати неперев╕реними, але у ц╕й ситуац╕╖ читачев╕ все таки легше визначитися, бо ми п╕дкр╕плю╓мо цю спов╕дь деякими документами, в╕днайденими, до слова, у самих московських арх╕вах...
ИСПОВЕДЬ БЫВШЕЙ БАНДЕРОВКИ
Этот материал нам прислали наши читатели. Его публикация на одном из интернет-сайтов вызвала огромное количество отзывов, не оставив равнодушным ни одного нормального человека. Именно по этой причине мы решили его напечатать. Мы сознательно не вносили в текст никаких правок, полностью сохранив авторскую стилистику и пунктуацию. Я, Вдовиченко Надежда Тимофеевна, жительница Волыни. Но так как жизнь моя уже на исходе, как это говорят, на волоске, то перед смертью хочу исповедаться не у батюшки, а перед людьми, перед народом, если мне народ простит, я и моя семья просим прощения у народа: простите нас, уже посмертно, так как когда вы будете читать это письмо, то и меня уже не будет (а это всё принесёт моя подруга). Нас было у родителей пятеро детей, мы все были отчаянные бандеры: брат Степан, сестра Анна, я, Надя, сёстры Оля и Нина. Сестра Анна меньше нас всех принимала участие в бандеровщине. Мы все ходили в бандерах по сёлам и лесам, мы днём спали по домам, а ночью ходили и ездили по сёлам, было дано нам задание душить людей, кто держал пленных русских, и самих пленных. Этим душением занимались мужчины, мы, женщины, перебирали одежду, - основная одежда у нас была кожухи и валенки, а также вышитые рубашки, фартушки и платки терновые с цветами. Забирали коров и свиней у передушенных людей, коров резали, свиней кололи, все перерабатывали, перепекали и клали в бочки, и те люди, которых должны были подушить, копали глубокие рвы и туда клали бочки с тушёнками - в Острожецком лесу называется Яров. Но если за одну ночь в селе Романове задушили восемьдесят четыре души, хотя ночь зимой была большая, но мы не могли с тем все справиться: что было сверху, - то забирали, а что закопанное, - то оставалось (люди одежду закапывали от немца). Старших людей и старых душили, а детей маленьких за ножки, раз ударил головкой об печку или дверь, и оно готовое, и на телегу. Мы жалели мужчин, что они крепко намучаются за ночь, но за день выспятся и на следующую ночь во второе село, были люди, которые прятались, но если мужчина прятался, то если женщину прижмут, то она скоро признается, где муж. На Верховце самых первых задушили Левчук Палажку и Личко Максима. Палажку попросили дать холодного молока из погреба, она пошла давать молока, а ребята сорвали с нее платок и давай её душить, а она ещё начала кричать, что платок порвёшь, задушили и на телегу, тогда поехали за Максимом. Того скоро взяли, так как он был старенький. Отвезли в Воротнёвский лес всех. Там люди, обречённые на смерть, выкопали две ямы четыре на четыре и вглубь четыре. Других на Верховце прибрали: Ковальчука Тилимона жена долго не признавалась, где он и открывать не хотела, но ей пригрозили и должна была открыть, сказали ей: скажи, где он и мы тебя не тронем, она призналась, что в овине в соломе, его вытянули, били, били, пока не убили (он работал в финотделе). А двое детей - Степан и Оля, крепко были хорошие дети четырнадцати и двенадцати лет. Оля меньшая, то пораздирали на две части, а мать Юньку уже не надо было душить, у неё разрыв сердца получился. Брали молодых здоровых ребят, чтобы душить людей, так взяли из Верховки двух братьев Левчуков Николая и Степана, и они не захотели душить, а убежали домой, ну и что же, мы присудили их на смертную казнь. Когда поехали за ними, то отец говорит: берёте сынов и я иду, а Колева жена говорит (Коля был женат): берёте мужчину и я иду. Отвели их метров на 400, и Надя просит: отпустите Колю, а Коля говорит: Надя, не просись у бандеров, никто не выпросится - и ты не выпросишься. Колю убили, Надю убили, отца убили, а Степана забрали живым к нам в Романов. Держали Степана у Пугонцев в погребе две недели перед Новым годом и каждый день выводили из дома в одном белье - рубашка и штаны, ложился на стуле, и били его шомполами железными, чтобы говорил, где семья, но он был твёрдый, ни в чём не сознался, и в последний вечер побили его. И он просился в туалет, один друг повёл его, а была сильная метель, друг стал за стеной, а туалет был из соломы, и Степан продрал солому и убежал, - это один такой случай, когда убежал из наших рук. Нам все данные давал из Верхушки земляк Пётр Рымарчук, Жабский и Пуц. Ещё в Воротнёве нашёлся один герой. Когда пошли за ним, то он открыл стрельбу, но всё закончилось тем, что пожгли дом и ему конец, а люди прямо словно так и надо, никто не оборонялся. В Новосёлках была одна комсомолка Мотря, а Новосёлки, - это уже Ровенская область, забрали Мотрю на Верховку к старому Жабскому в погреб и давай у Мотри доставать живой сердце. И старик Саливон в одной руке держал часы, а во второй сердце, сколько ещё будет биться на руке сердце, и когда пришли русские, то сыны хотели поставить памятник, потому что отец боролся за Украину...
Материал подготовлен обозревателем всеукраинского общественного объединения «Единое Отечество» Ольгой КРАВЕЦ. «Крымская правда», № 148 в╕д 15 серпня 2008 р.
СПОВ╤ДЬ КОЛИШНЬОГО ПСЕВДОБАНДЕР╤ВЦЯ
На ╕м’я голови с╕льсько╖ ради села Н. Зал╕щицького району з╕ Сх╕дно╖ Укра╖ни над╕йшов лист такого зм╕сту: «Я - колишн╕й солдат спецгрупи НКВД, яка п╕д маркою бандер╕вц╕в у 1944-1945 рр. проводила масов╕ вбивства невинних людей на Терноп╕льщин╕. Наша група позбавила життя не один десяток людей, яких ми вбивали н╕би за симпат╕╖ до сов╕тсько╖ влади. ╤ ось нин╕, на схил╕ л╕т, стоячи над могилою, хочу виспов╕датись, розпов╕сти правду, хто насправд╕ проводив от╕ кривав╕ акц╕╖. Мен╕ привиджуються т╕ нещасн╕, як╕ просили в нас пощади, але пощади ╖м не було... Часто у снах чую крик чотирир╕чного хлопчика: «Не бий мого татка!!!». В╕н вирвався ╕з рук нашого старшини, при т╕м укусив його за палець. Тод╕ старшина вхопив хлопчика за н╕жки ╕ з усього маху вдарив об ст╕нку головою… Мозок ╕з розбито╖ голови дитини бризнув по хат╕ - на нас, на наш╕ руки, на обличчя. Я за той час розстр╕ляв двох сестричок 10-ти ╕ 12-ти рок╕в. Вони зац╕пен╕ли в╕д жаху ╕ нав╕ть не розум╕ли, що в╕дбува╓ться. Батько ╕ мати на кол╕нах благали нас, щоб ми пощадили хоча б д╕тей ╕ теж не розум╕ли, за що ╖м така кара - просили: «Хлопц╕, схамен╕ться, ми ж н╕ в чому не винн╕...» (вони думали, що ми - бандер╕вц╕). А ми звинувачували ╖х у тому, що ╖хн╕ старш╕ два сини п╕шли на фронт. Хоч ми добре знали, що людей призовного в╕ку забирали силою, не питаючи, хоче хтось ╕ти на в╕йну чи н╕. Таких випадк╕в було багато, але мен╕ запам’ятався особливо оцей. Голос того хлопчика: «Не бий мого татка!». Зойки нещасних сестричок та ╖хн╕х батьк╕в останн╕м часом пересл╕дують мене вдень ╕ вноч╕. П╕шов я у церкву ╕ виспов╕дався. Старенький священик збл╕длими вустами прошепот╕в: «Сину, велик╕ тво╖ гр╕хи, але оск╕льки ти ка╓шся ╕ тебе змушували ско╖ти такий гр╕х тво╖ командири, я, як священик, можу дати тоб╕ розгр╕шення. ╤ дам, але т╕льки тод╕, коли ти напишеш у т╕ села, де ви проливали невинну кров, та ще й п╕д чужу марку». Я знаю, пане голово, що цього люди не простять мен╕ н╕коли - над╕я т╕льки на Бога. Адже ╕шов я убивати людей не сам в╕д себе. Це вони, наш╕ командири-чек╕сти, змушували нас. Завжди, коли ми, солдати, в╕дмовлялися когось убивати, погрожували: «Хот╕т╓ бить ч╕ст╓ньк╕м╕?!! Расстреля╓м сам╕х как собак!!!». Ми боялися один одного ╕ н╕коли пом╕ж собою не обговорювали сво╖ вчинки, нав╕ть п╕д час пиятики. Але коли через якийсь час наш старшина по необережност╕ сам у себе вистрелив з автомата ╕ в муках помер, ми мовчки переглянулись, ╕ я подумав: «Оце тоб╕, гаде, за тих невинних людей, за того хлопчика...». Хоч у самих теж руки були в кров╕. Розкаж╕ть, пане голово, ус╕м у сел╕ про мого листа. Хай знають люди, хто насправд╕ знищив ╖хн╕х сус╕д╕в. Не бандер╕вц╕, н╕!!! Це ми, чек╕сти, так криваво провокували наших людей. А винна в тому сатанинська, кривава, сов╕тська влада...
Р. S. ╤ треба ж, головою с╕льсько╖ ради був якраз син одного ╕з брат╕в, що п╕шли 1944 року на фронт, батьк╕в яких, сестричок ╕ братика було знищено нелюдами-чек╕стами у березн╕ 1945 року. Ридав, читаючи листа, голова, ╕ в розпуц╕ бив кулаками об ст╕л. У нед╕лю п╕шов до церкви ╕ на спов╕д╕ покаявся за св╕й гр╕х, що протягом багатьох рок╕в в╕н ╕ його родина носили в серц╕ образу та гн╕в, що проклинали невинних геро╖в-повстанц╕в, як╕ полягли у боротьб╕ за волю Укра╖ни ╕ до смерт╕ ╖хньо╖ родини, як нарешт╕ з’ясувалося, не мали н╕якого в╕дношення. На спов╕д╕ ридали обидва - голова ╕ священик. Розпов╕дь терноп╕льчанина опрацював Левко ПАРАЩАК. Часопис «Прикарпаття», 30 кв╕тня 2005 р.
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 06.02.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6876
|