Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…


ОДЕСЬК╤ ДРУЗ╤ Т.Г. ШЕВЧЕНКА
В Одес╕ на той час мешкали друз╕ Тараса Григоровича, з якими в╕н п╕дтримував пост╕йний...


ПЕРША ЛАСТ╤ВКА УКРА╥НСЬКО╥ ПЕР╤ОДИКИ
Наш календар


ЯН НАГУРСЬКИЙ – ТОЙ, ХТО ПОСТАВ З МЕРТВИХ
П╕лот час╕в Першо╖ св╕тово╖ в╕йни був оголошений загиблим, про що в╕н д╕знався в середин╕ 1950-х...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 13.02.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#7 за 13.02.2009
Я ЖИВ ПРИ СТАЛ╤НСЬКОМУ РЕЖИМ╤...

ПЕРЕЖИТЕ...

Народився я 24 травня 1939 року в с. Петропавл╕вка Дн╕пропетровсько╖ област╕ в с╕м’╖ колгоспника. Було нас у матер╕ четверо – три хлопчика ╕ наша сестричка Н╕на. Пережили голод 1933-го. Пот╕м пережили в╕йну, слава Богу, жив╕ залишилися, жили на окупован╕й територ╕╖, ╕ голоду не було. У нас на той час залишилась одна мати, батько загинув у 1941 роц╕ на в╕йн╕. У в╕йну переховувались на хутор╕ Запор╕жжя Дн╕пропетровсько╖ област╕, це за 20 к╕лометр╕в в╕д нашого села.
Та ось прийшли наш╕ визволител╕ – Червона Арм╕я, велика була рад╕сть. Ми повернулися в сво╓ село, це райцентр, наша хата, на щастя, була ц╕ла. А дал╕ настали голодн╕ часи. Пам’ятаю, восени 1946 року ╖здили селом актив╕сти, «трусили хл╕б», як тод╕ говорили: «╕дуть трусить», останн╓ в╕дбирали, що було у людей, ╕ це за прикладом 1933-го року. Така сама була тактика голодомору ╕ в 1947 роц╕, у нас голодомор називали – «голодовча».
Мама ╕з Н╕ною ходили по хуторах ╕ в╕ддалених селах вим╕нювати одяг на крупу або пшеницю, чи кукурудзу. Ходять, ходять дн╕ по три, принесуть дек╕лька склянок зерна, тод╕ його мололи на тертушц╕ – це таке, як кавомолка, посередин╕ стрижень позублений ╕ цил╕ндр з дротика ╕з ручкою. Пот╕м цю крупу зм╕шували ╕з лушпинням та качанами кукурудзи ╕ варили харч. Це тривало недовго, м╕няти вже було н╕чого, ╕ ми, голодн╕ та холодн╕, уже не ходили, т╕льки лежали й чекали на смерть.
Та ось настав березень 1947 року. Ми вже були приречен╕, смертники, пухл╕, байдуж╕ до всього, т╕льки дихали. ╤ от за нас згадав батьк╕в брат – ╢рьом╕н ╤ван Тимоф╕йович, який на той час був головою Павлоградського райвиконкому. Орган╕зував наш пере╖зд з Петропавл╕вки до Павлограда. Пам’ятаю, везли нас, а надвор╕ весна, почалась в╕длига. Машина зупинилася у балц╕, залило водою мотор, сто╖мо ╕ п╕д нами вода реве, шумить, коли мотор висох, ми по╖хали дал╕. Увечер╕ при╖хали до дядька, жив в╕н у центр╕ Павлограда в добротному особняку, як ╕ личило тод╕шньому начальнику району. П╕двезли нас п╕д ╜анок, вх╕д – прямо з вулиц╕. Кажуть дядько ╕ його дружина т╕тка Мар╕я: «Виходьте з машини ╕ заходьте в д╕м». А ми ходити вже не могли, нас якось затягли в д╕м, посадили за ст╕л ╕ дали нам р╕денько╖ юшки, кажуть, що так треба, спочатку р╕деньку юшку ╖сти, бо ╕накше кишечки полопаються.
Пожили ми в дядька ╤вана десять дн╕в, поки нас поставили на ноги, а пот╕м дядько ╤ван малечу в╕дправив у дитбудинок в село В’яз╕вок Павлоградського району, де ми й пробули п╕втора року. Так ми були врятован╕ в╕д голодомору. Це добре, що дядько наш за нас згадав ╕ врятував нас, хоч в╕н, кажуть, ╕ ризикував, направляючи нас у дитбудинок, бо туди приймали т╕льки круглих сир╕т, а у нас була мама. Вона вижила, бо була одна ╕ ходила в колгосп, там ╖м давали ╖сти макуху з конопляного нас╕ння ╕ всяку всячину. П╕сля тако╖ макухи люди були як п’ян╕, казала мама. ╥демо, каже, вранц╕ у степ, а назустр╕ч д╕д Лантух ╖де к╕ньми, везе бочки пального для трактор╕в, його питають: «Д╕ду, чого це ви назад ╖дете додому з╕ степу, вам же треба в степ, до трактор╕в пальне везти?». А в╕н каже: «Що, х╕ба не бачиш, вже веч╕р». Отак паморочилися голови.
╤ п╕сля 1947 року голодн╕ ми ходили, полювали на ховрах╕в, яких варили ╕ ╖ли, це був дел╕катес.
Нас, д╕ток-безбатченк╕в, були ц╕л╕ орди п╕сля в╕йни, ╖ли все, що попадалось: молочай, лопуцьки, бруньки з вишень, молоде листя з берестк╕в, кор╕нь рогозу ╕ сам рог╕з, цв╕т акац╕╖, збирали по ринку п╕д прилавками недо╖дки, головки з тюльки, драли гн╕зда птах╕в та й самих птах╕в, якщо вдавалося з рогатки вбити, ╖ли черепах, гриби-«зморшки», якщо траплялись. Ходили красти в колгосп яблука, збирали колоски п╕сля косовиц╕, хоч за це нас ганяли об’╖ждчики ╕ били батогами, а ми сидимо в посадц╕, тод╕ як об’╖ждчик по╖де в ╕ншу частину поля, вискаку╓мо з посадки ╕ б╕гом колоски збирати, як в╕н назад на кон╕ мчить, ми, мов саранча, б╕жимо знову у посадку.
Хл╕б у нас в магазин╕ у 1948 роц╕ ╕ п╕зн╕ше почали продавати по одному на руки. Чорний або с╕рий хл╕б привозили вранц╕, десь о 9-й годин╕, а чергу треба було займати о 3-й годин╕ ноч╕, бо всього привезе одноконка-будочка хл╕бин сто, а бажаючих купити – триста, а то й б╕льше. Нас, д╕ток, посилали в таку рань батьки в чергу за хл╕бом, серед дорослих нас прямо затовкували. Одного разу якась ж╕нка не могла вил╕зти з хл╕биною з т╕╓╖ черги-юрби, тягнула хл╕бину ╕ об╕драла нею мен╕ все обличчя так, що з мене текла кров, то мен╕ дали швидше хл╕бинку. Коли мен╕ було вже в╕с╕м рок╕в, я ходив до т╕тки Оксани на хут╕р «Запор╕жжя» в гост╕, вона працювала свинаркою ╕ давала нам додому хл╕бинку, ╕ це за двадцять к╕лометр╕в малесенька дитина б╕гла степовими дорогами пом╕ж кв╕тучих соняшник╕в попереду ╕ ззаду, щоб вовки не напали, бо п╕сля в╕йни поля не вс╕ були оброблен╕ ╕ позаростали величезними бур’янами, а в тих бур’янах жили вовки, ми бачили вовч╕ нори. Так-от, за хл╕бинкою 20 к╕лометр╕в туди, а на другий день – назад, з торбиною за плечима ╕ колесом поперед себе. Колесо дуже дзеленчало, ╕ я гадав, що це в╕длякувало вовк╕в. А одного разу мен╕ пощастило: п╕дв╕з якийсь дядько, мабуть, агроном; каже: с╕дай, синку, довезу тебе, бо ще залишалося к╕лометр╕в десять додому. В╕н розпитав, чий я ╓, я сказав, що – ╢рьом╕на Луки син, ходив до т╕тки в гост╕. «Так, так, – сказав в╕н, – я добре твого батька знав, хорошим бригадиром тракторно╖ бригади в╕н був». Здавалося, таке маленьке добро цей дядько мен╕ зробив, а я запам’ятав на все життя.
Багато можна розпов╕дати про те, як ми жили за Стал╕на, як╕ ми страхи пережили, як мене, малесенького, по с╕м м╕сяц╕в тримали в хат╕, бо н╕чого було одягнути ╕ взути. А тод╕, як т╕льки сн╕г з╕йде, в╕дкри╓ться земля, виходиш босон╕ж на вулицю ╕ б╕жиш, п╕д собою земл╕ не в╕дчува╓ш, б╕жиш, ╕ то була велика рад╕сть, що можна вже босон╕ж ходити. Через те ми, люди, як╕ пережили ╕ в╕йну, ╕ голод, ╕ холод, майже вс╕ були невисокого зросту – в мен╕ 1 м 66 см, ╕ таких – б╕льш╕сть. Мо╖ сестра ╕ брат померли рано, брат прожив 32 роки, бо в╕н був «знищений» ще в утроб╕ матер╕ голодом. Сестра прожила сорок рок╕в. Два голоди пережила, 1932-1933 рок╕в ╕ 1947 року. Вони зробили свою справу – в╕д╕брали здоров’я.
╤ от коли тепер я бачу, що й донин╕ носять портрети Стал╕на на р╕зних зборищах, то розум╕ю, хто ц╕ люди, ╕ запитую себе: чи можна ╖х людьми називати? Це колишн╕ стукач╕, прислужники стал╕нського режиму ╕ сепаратисти, як╕ думають про реванш ╕ велику ╕мпер╕ю.
У той час, як ми жили у дядька, йому пост╕йно п╕дкидали д╕тей, голодних маляток, як╕ плакали на ╜анку, ╕ т╕тка Маруся виходила й забирала ╖х, у сльозах входила з д╕тьми до к╕мнати ╕ казала: «Ваня, снова подкинули». ╤ тод╕ дядько ╤ван телефонував кудись, ╕ цих д╕ток забирали, мабуть, у дитбудинок. Робили це ╕ коли дядько ╤ван при╖здив з роботи додому. Значить, божев╕льн╕ матер╕ сл╕дкували за будинком ╕ чекали поки хазя╖н району буде вдома.
Коли я вже вир╕с ╕ ходив з товаришами у десятий клас, то частенько проходив повз оселю т╕тки Харитини Тимоф╕╓во╖. Вона виходила дивитися на нас, ми в╕талися ╕з нею, а одного разу вона чомусь засмутилася. Ми зупинилися, а вона – в сльози, каже, що оце ╕ ╖╖ синочок Ваня був би таким, як ми, якби не помер з голоду. Каже: я сиджу на призьб╕, пухла, ходити майже не можу, а в╕н ╖сти хоче ╕ ходить понад ровом, порослим зеленню, ╕ рве лопуцьки-молочай та ╖сть, а пот╕м впав ╕ покотився у р╕вчак, помер б╕дненький. Тод╕ багато померло людей, були випадки людо╖дства. Ж╕нки ходили страшн╕, худюч╕, с╕р╕, розпатлан╕, деяк╕ ганялися за д╕тками, ╕ ми знали таких, боялися ходити повз ц╕ хати.
А колись я запитав свого друга-кума, а де ж вони були в голод╕вку, то мати його, яка була поруч, розпов╕ла, що ╖╖ д╕тей забирали ж╕нки ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни рятувати в╕д голоду, хоч у них самих не густо було. Так кум м╕й, Микола, був у т╕тки Пол╕ в Зах╕дн╕й Укра╖н╕, ╕ нав╕ть пр╕звища ╖╖ тепер н╕ в╕н, н╕ мати не пам’ятають, не те, щоб по╖хати пров╕дати.
То був геро╖чний вчинок наших справжн╕х укра╖нських ж╕нок, як╕ рятували д╕ток з╕ Сх╕дно╖ Укра╖ни. Через це я люблю людей ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни. Вони – справжн╕ патр╕оти. Слава ╖м!
Прошу вибачити за те, що не все так грамотно написав укра╖нською мовою, писав так, як говорять у нас на Зах╕дному Донбас╕. «Кримську св╕тлицю» передплачую з перших дн╕в ╖╖ ╕снування, а також передплачую ╖╖ сво╖м друзям по вс╕й Укра╖н╕.

Володимир ╢РЬОМ╤Н.
м. Ялта.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 13.02.2009 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6900

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков