"Кримська Свiтлиця" > #8 за 20.02.2009 > Тема "Урок української"
#8 за 20.02.2009
ОЛЕСЬ ГОНЧАР ПРО МОВУ
Шановна редакц╕╓! 21 лютого людство щороку в╕дзнача╓ М╕жнародний день р╕дно╖ мови. Це прекрасна нагода згадати мужнього ╕ посл╕довного захисника р╕дно╖ культури в╕д кремл╕вських ╕ доморощених руйн╕вник╕в, буд╕вничого собору наших душ – видатного укра╖нського письменника Олеся Гончара. Надсилаю вам висловлювання про мову, виписан╕ з трьохтомного видання «Щоденник╕в» автора «Собору», як╕ вийшли м╕зерним накладом у видавництв╕ «Веселка» протягом 2002-2004 рр. Напередодн╕ М╕жнародного дня р╕дно╖ мови читачам часопису «Кримська св╕тлиця», до яких ╕ я належу, було б ц╕каво з ними ознайомитися. Перша цифра у дужках означа╓ номер тому, друга цифра – номер стор╕нки. «Щоденники» вже називають найвищим творчим досягненням славетного письменника. Юр╕й Кишакевич (Дрогобицький педун╕верситет).
Ми не ╓ ╕ не повинн╕ стати народом суржиково╖ мови чи мови мертво-декоративно╖. Ма╓мо витворену протягом в╕к╕в мову дивовижно багату, одну з найбагатших у св╕т╕, барвисту, запашну, розма╖ту, здатну активно жити ╕ розвиватись, придатну для найскладн╕шо╖ художньо╖ ╕ науково╖ творчост╕. Злочином було б занедбати таке неоц╕ненне духовне добро (╤, 341). Той, хто зр╕ка╓ться р╕дно╖ мови, часто й не розум╕╓, що в цьому вже ╓ елемент в╕дступництва, елемент зради (╤, 352). 17.08.1965 був мордований на найвищому зас╕данн╕… Говорив ╕ про шк╕льний закон з тим ганебним параграфом, що дозволя╓ дитин╕ не вивчати р╕дну мову. Чому ж математику не голосу╓мо? Чому ╕ноземна обов’язкова, а р╕дна – н╕? (╤, 359). Нац╕╖ потр╕бна творч╕сть не т╕льки на р╕вн╕ гопака. Нормальне становище – це коли все сусп╕льство живить свою мову ╕ культуру (╤, 369). Зостатися без почуття до свого р╕дного, до сво╓╖ мови, культури – це означало б зостатись з пустою душею (╤, 408). По ставленню до р╕дно╖ мови можна судити про моральний ╕ ╕нтелектуальний р╕вень людини. „Мова для людини священна. Посягати на не╖, пограбувати ╖╖ – означа╓ посягати на кор╕нь життя людини” (Думка Д╕стервега) (╤, 409). У наш╕й мов╕ ╓ все, чим уславились ╕нш╕ мови: ╕ мелод╕йн╕сть ╕тал╕йсько╖, ╕ м╕ць латинсько╖ та н╕мецько╖, ╕ багатство рос╕йсько╖…Т╕льки треба вм╕ти ╖╖ повн╕стю в╕дкрити для себе. А як р╕дко це кому вда╓ться! (╤╤, 201). Т╕кають (молод╕ люди – упор.) до м╕ста, щоб роками тиснутися на 8 кв. метрах. Загроза селу – це загроза й культур╕, мов╕, ╖╖ найчист╕шим джерелам. Я певен, що ця сп╕вуча, музикальна мова творилася на левадах, серед гармон╕╖ людини ╕ природи. Цьому народов╕ мова його була насп╕вана солов’ями (╤╤, 256). Факти нехтування р╕дно╖ мови не минають безсл╕дно. Завдають шкоди л╕тератур╕ й самому сусп╕льству. Перех╕д на суржик означа╓ здр╕бн╕ння душ╕, ╖╖ зубож╕ння ╕ зрештою може призвести до спустошення молод╕. Перекотиполе – то вже неповна людина! (╤╤, 353). Людина, яка зреклася мови ╕ в╕рувань батьк╕в, у принцип╕ готова на все. Чи не тому газети рясн╕ють фактами диких, аморальних вияв╕в? (╤╤, 360). Мова кожна – джерело творчо╖ духовност╕, це той запас генетично╖ сили й краси, що його народ переда╓ тоб╕, сво╓му синов╕, щоб ти був, щоб не став н╕мим, безголосим (╤╤, 437). Ран╕ше, скаж╕мо, в часи Ки╖всько╖ Рус╕, слово «мова» було р╕внозначне ще й поняттю «народ». Збереглось це значення й п╕зн╕ше: „нашествие двунадесяти языков”. Отже, мова – народ!(╤╤, 542). Однак ось – знову ж у зв’язку з юв╕ле╓м Досто╓вського – ск╕льки ╜валту в прес╕ „о всечеловечности как о сущности нашего национального (читай – великоруського) самосознания”, ск╕льки пихи, чванства, розбалакувань „о вселенской миссии”, „о превосходстве русской культуры над всеми другими” ╕ т. д ... ╤ пишуть це т╕, котр╕ називають себе ╕нтернац╕онал╕стами... Позатикали носи й не чують, як смердить в╕д ╖хн╕х розглагольствувань звичайним шов╕н╕змом, пошлим, тупим, допотопним... Втративши сором, товчуть ╕ товчуть про свою винятков╕сть, вищ╕сть, перевагу над вс╕ма ╕ншими, хто поза межами небесно╖ ╤мпер╕╖... Не бачите нав╕ть тих, хто поруч, не здатн╕ в╕дчути, чим живуть ваш╕ ж брати ╓динокровн╕, до ╖хньо╖ мови й п╕сн╕ глух╕, а товчете про „всечеловечность”, про м╕с╕ю винятковост╕... А чи не краще б зам╕сть ц╕╓╖ ╕нтел╕гентсько╖ баз╕канини, в╕д яко╖ так ╕ тхне расистською маячнею, ╕ китайською, ╕ всякою ╕ншою, – та б╕льше б справжньо╖ уваги й поваги до тих, хто з вами зв’язав свою долю, хто й справд╕ дорожить почуттям братерства, котре, до реч╕, завжди означало ╕ вза╓мн╕сть, ╕ р╕вн╕сть (╤╤, 493). У статт╕ „Поез╕я прози” Паустовський писав: „По ставленню кожно╖ людини до сво╓╖ мови можна абсолютно точно судити не т╕льки про ╖╖ культурний р╕вень, а й про ╖╖ громадянську ц╕нн╕сть. ╤стинна любов до сво╓╖ кра╖ни немислима без любов╕ до сво╓╖ мови. Людина, байдужа до р╕дно╖ мови, – дикун...” Жаль, що цих сл╕в не чують т╕, кому вони адресуються. Мова для нас, укра╖нц╕в, – це не т╕льки зас╕б сп╕лкування. За сучасних обставин вона щось значно б╕льше! Для нас мова – це й пам’ять, ╕ честь, ╕ г╕дн╕сть; для народу нашого мова – це саме життя. Мова – основний генофонд нашо╖ культури, ╕ все залежатиме в╕д того, чи зум╕╓мо зберегти ╖╖ в усьому ╕сторичному багатств╕. Школа, учитель, письменник – найперш╕ ╕ найв╕рн╕ш╕ збер╕гач╕. (III, 112) 24.09.88 Стал╕нщина страшн╕ша за Стал╕на. Вона живуч╕ша. Вона войовнича, агресивна й сьогодн╕. Бюрократи ? а ╖х лег╕они! ? саботують новий курс, саботують цин╕чно, в╕дверто. Ось чому не вда╓ться н╕чого зробити у вир╕шенн╕ нац╕ональних проблем, пол╕пшити становище з мовою… Трагед╕я Укра╖ни трива╓ (╤╤╤, 201). Б╕льше б ус╕м нам треба знати про Потебню. В╕н об╜рунтував те, що й нин╕ хвилю╓ багатьох: „Дв╕ пор╕внюван╕ мови можуть мати однаковий ступ╕нь досконалост╕ при глибок╕й в╕дм╕нност╕ сво╓╖ будови”. Або: „Як небагатьма знаками виражаються неск╕нченн╕ числа ╕ як нема╓ мови чи нар╕ччя, що не були б здатн╕ стати знаряддям р╕зноман╕тно╖ ╕ глибоко╖ мисл╕, так ╕ всяка народн╕сть, хоча б ╕ найменша, здатна до безконечного розвитку”. Так мислить справжн╕й ╕нтернац╕онал╕ст – ╕нтернац╕онал╕ст не на словах, а на д╕л╕ (╤╤╤, 72). В╕дкрився XXVII з’╖зд Компарт╕╖ Укра╖ни. Ц╕лий день балаканини ╕ жодного слова укра╖нською мовою (хоча в склад╕ делегат╕в 65% укра╖нц╕в). Тон задав Щербицький. Говорив як великий заготовач, про культуру майже н╕чого. Та й що в╕н може про не╖ сказати? Як нищить мову протягом рок╕в ╕ рок╕в! П╕сля валу╓вських указ╕в чорн╕ших час╕в для мови укра╖нського народу не було ж! ╤ перший нищитель мови – в╕н, Щербицький. З садистською посл╕довн╕стю виганя╓ укра╖нську мову з ус╕х нарад, установ, вуз╕в, ╕з рад╕о; в школ╕ за русиф╕кац╕ю встановив учителям надбавку в 15 крб., чи то пак 30 ср╕бляник╕в. Як я в ньому помилявся! Як уся наша ╕нтел╕╜енц╕я сп╕вчувала йому, коли, потовчений Хрущовим, в╕н у вишит╕й сорочечц╕ скаржився нам, який в╕н нещасний... Оце ж ╕ в╕дплатив – ╕ письменникам, ╕ вс╕й нац╕╖, ╕ матер╕ р╕дн╕й (╤╤╤, 81). 01.12.1986 Розпов╕дають, що на зборах комун╕ст╕в-драматург╕в у Сп╕лц╕ дуже гостро виступив Як╕в Майстренко, ветеран парт╕╖. Серед письменник╕в в╕н користу╓ться повагою як людина мужнього й нелегкого життя. Не раз Майстренко й ран╕ше виступав на зборах, критикуючи колишнього кер╕вника СПУ за грубощ╕, а цього разу старий спрямував св╕й вогонь на секретаря ЦК по пропаганд╕, назвавши його „просто бандитом” за в╕дступи в╕д лен╕нсько╖ нац╕онально╖ пол╕тики, за те, що допов╕дь до 69-╖ р╕чниц╕ Жовтня була зроблена рос╕йською мовою (допов╕дачем якраз ╕ виступав цей секретар ЦК). Дехто вже в╕дхрещу╓ться в╕д старого комун╕ста, а, певне, годилось би по сут╕ вдуматись в причини цього обурення. Адже факт╕в грубо╖, тупо╖ русиф╕кац╕╖ зараз хоч в╕дбавляй... Забуто те, що для Укра╖ни рос╕йська мова – це не лише мова Пушк╕на ╕ Толстого, а й мова утиск╕в, валу╓вських указ╕в, жорстоких в╕кових принижень. Х╕ба на це можна не зважати? (╤╤╤, 124). 10.02.1987 Зас╕дання презид╕╖ Сп╕лки. Знову постали в ус╕й гострот╕ мовн╕ проблеми. Виступав ╕ я, розпов╕в, як ми з Малишком, бувши депутатами укра╖нсько╖ Верховно╖ Ради, виступили з протестом проти хрущовського закону, який був явно спрямований на дискрим╕нац╕ю укра╖нсько╖ мови в школ╕. Розпов╕в, як тод╕ Корн╕йчук, головуючи на сес╕╖, в╕дмовився оголосити наше писемне подання (ми на цьому наполягали) ╕ як Червоненко, тод╕шн╕й секретар ЦК КПУ, довго й нудно мурижив нас, вимагаючи забрати подання назад (зв╕сно, ми цього не зробили). А той брутальний лицем╕рний („на розсуд батьк╕в”) закон д╕╓ сьогодн╕ з ще б╕льшою силою, хоч ус╕м ясна його фальш, його шов╕н╕стична суть. Змушений був про все це сказати, бо душа горить в╕д обурення й пост╕йних принижень. Перехвилювався, а зараз зовс╕м хворий... Але ж як не виступати, як змиритись? Адже все найкраще, все найдорожче, що я чув у житт╕, було сказано мен╕ укра╖нською мовою, такою прекрасною ╕ такою нещасною (╤╤╤, 132). 27.02.[19]87 Загальн╕ збори гуман╕тарних ╕нститут╕в Академ╕╖. Звичайно, знову йшлося про мову (в зв’язку з шк╕льною реформою ╕ новим статутом). Довелось виступати. П╕дтримка була одностайна, бурхлива. Але почуваюся, що м╕г би отам, на трибун╕, ╕ вмерти. ╤, може, то був би найкращий к╕нець? Така ж нестерпна мука бачити, як щодень принижу╓ться й гине мова твого народу. Наш╕ в╕дчайдушн╕ зусилля, чи вони щось дадуть? (╤╤╤, 134). 16.06.1987 Пленум СПУ. Битва за мову, за нац╕ональну культуру. ╢дн╕сть, ц╕леспрямован╕сть – це порадувало найб╕льше. Старш╕ й молодш╕, люди р╕зних покол╕нь по╓днались, щоб захистити духовн╕сть народу. Роман Лубк╕вський, Степан Пушик, Дмитро Павличко – ск╕льки у слов╕ кожного розуму, г╕дност╕, син╕всько╖ мужност╕. Сп╕лка письменницька вироста╓ в народних очах. Укра╖на може пишатись сво╖ми синами (╤╤╤, 151). 23.06.[19]87 При╖хав у Москву на Пленум ЦК. Передав через експедиц╕ю „Собор” ╕ лист Генеральному [Горбачову М. С.]. Прошу допомогти в захист╕ укра╖нсько╖ мови в╕д чиновницько╖ свавол╕. Пояснюю, що мова наша сьогодн╕ потребу╓ конституц╕йного, державного захисту. Не можна допустити, щоб загинула мова, бо то б загинув народ: на ц╕лий народ поменшало б людство ╕ його культура! А якщо не стало б його – нав╕що ми? Випадки самогубств серед молодих найкращих наших письменник╕в (Тютюнник, Близнець), без сумн╕ву, мають зв’язок з гн╕тючою задушливою атмосферою, що ╖╖ створено було в Укра╖н╕ за останн╕ 15-20 рок╕в. Чорна ватченк╕вська маф╕я заганяла ножа народов╕ в саме серце. ╤ х╕ба ж не лютують нищител╕ ще й сьогодн╕?.. Нам потр╕бна п╕дтримка (╤╤╤, 152). 21.09.[19]89 Полет╕в Щербицький! Маскуючись все життя п╕д укра╖нця, був найжорсток╕шим катом укра╖нсько╖ культури. Найзапопадлив╕ший русиф╕катор, нищитель нашо╖ мови, розмахом злод╕янь перевершив ╕ Меншикова, ╕ Кагановича. Меншиков по кол╕на бродив в укра╖нськ╕й кров╕, влаштувавши р╕занину в Батурин╕, а цей усю Укра╖ну душив нап╕впотай, з блудливою усм╕шечкою всевладного садиста. Подивимось, хто прийде на зм╕ну. Але сьогодн╕ Укра╖на з╕тхнула з полегк╕стю (╤╤╤, 256). 26.04.1994 Де ж та молода Укра╖на, що в╕дгукнеться ╕ прийде на пом╕ч, щоб боронити святе, захищати наше найдорожче. Кожен мав би розум╕ти, що для Укра╖ни ╖╖ духовн╕сть, мова, л╕тература – це останн╕й руб╕ж самозахисту, остання над╕я в╕дстояти себе перед агресивними силами зла. Зв╕дки вони? Чи з молодечо╖ глупоти, з бажання – хоч у такий спос╕б – прославитись, чи ╖х хто нацькову╓ – ╕д╕ть, трощ╕ть, щоб н╕кого, кр╕м вас? Чи, може, це, як чума, перейде – ╕ знову Укра╖на постане в духовн╕м здоров’╖, озветься до св╕ту голосами молодих, красивих ╕ людяних талант╕в? (╤╤╤, 524). 12.06.[19]94 Вигубити мову – це не так просто, як декому зда╓ться. Старогрецька ╕ латинська, ╕ санскрит збереглись у житт╕ людства завдяки безсмертним твор╕нням поет╕в, мислител╕в, учених... ╤ житимуть ц╕ мови, доки житиме й саме людство. А деяк╕ „мертв╕”, н╕бито забут╕, безнад╕йно втрачен╕, раптом через в╕ки в╕дроджуються, як ось ╕врит, ╕ знову стають живою мовою ц╕ло╖ нац╕╖. М╕страль обезсмертив провансальську мову сво╖ми поемами, ╕ хто назове ╖╖ зараз такою, що безсл╕дно зникла? Шов╕н╕сти, укра╖нофоби (типу Солженицина) стараються з ус╕х сил ставити хрест на укра╖нськ╕й мов╕. Не сп╕ш╕ть, панове асим╕лятори й колон╕затори! Мова Шевченкова перебуде, переживе ус╕х вас ╕ не т╕льки сво╓ю довгов╕чною л╕тературою, багатством красного письменства; переживе ваше каркання нав╕ть звичайна коломийка, яка так весело й дотепно дзвенить нин╕ над Карпатами!.. Звичайно, небезпека для мови ╕сну╓. Суржикування, чиновницьке оказенення, зб╕днення образно╖ системи, прим╕тив╕зац╕я понять... Але ж для чого ми – ╕нтел╕генц╕я? Бути пост╕йно на варт╕ чистоти мови, збагачувати ╖╖ всеб╕чно, повертати ╖й перв╕сну естетичну красу, мудр╕сть, милозвучн╕сть – ось наше нац╕ональне надзавдання (╤╤╤, 531). 19.07.1994 В╕д кого треба захищати рос╕йську мову? Хто й де ╖╖ дискрим╕нував? ╤ яка ж тод╕ роль в╕дводиться мов╕ т. зв. „державн╕й”? Яке лицем╕рство! ╤ як швидко забуто, що св╕дома Укра╖на прокляла Щербицького саме за його безсоромну русиф╕кац╕ю. Курс на русиф╕кац╕ю народ╕в – х╕ба не в╕н був одн╕╓ю з причин розвалу Союзу? ╤ коли кажемо про незалежн╕сть Укра╖ни, то це ж найперше мова, мова! Без не╖ незалежн╕сть – пуст╕ слова... Отже, все доведеться починати з початку. ╤ якщо Президент клянеться стояти за нац╕ональну злагоду, консол╕дувати сх╕дн╕ рег╕они й зах╕дн╕, то нащо ж кидаються ╕скри розбрату нав╕ть у цей святий день прийняття присяги на в╕рн╕сть нац╕╖? (╤╤╤, 538). 02.08.1994 О, слово р╕дне! Стань мечем! Н╕, сонцем стань! Вгор╕ спинися. Осяй м╕й край ╕ розлетися Дощами судними над ним! О. Олесь (╤╤╤, 539). 11.08.1994 А ось ╤гор Юхновський у зверненн╕ до Президента в╕д ╕мен╕ справжн╕х вчених пише: „Проголошення рос╕йсько╖ мови як оф╕ц╕йно╖ в Укра╖н╕ означатиме для Вас, пане Президенте, в к╕нцевому результат╕ стати васальним президентoм”. Отак! Лог╕чно ╕ ясно (╤╤╤, 541). 21.08.1994 Правду кажуть: яке кор╕ння – таке й нас╕ння... Син [мовознавця] Б╕лод╕да, „теоретика” двомовност╕, нин╕ ун╕верситетський професор, вчора, виступаючи по телев╕з╕╖, розпатякував на тему, що в двомовност╕ для Укра╖ни нема╓ „н╕чого страшного”... Ман╕рний, самозакоханий тип. В╕н нас повча╓! (╤╤╤, 540). 01.10.1994 У родин╕ Коцюбинських панувала рос╕йська мова, тож укра╖нську майбутн╕й письменник чув т╕льки з народного довк╕лля. На дев’ятому роц╕ хлопчик тяжко захвор╕в ╕ в гарячц╕, в маренн╕ раптом заговорив... по-укра╖нському! Батьки здивувалися: зв╕дки? А то устами дитини заговорило Под╕лля! (╤╤╤, 546). 20.03.[19]95 В╕дбувся веч╕р Максима Рильського в Оперному театр╕ (100-р╕ччя). Добре виступали польський посол Казакевич, поет з ╤зра╖лю ╕ ╢вген╕я Кузьм╕вна Дейч ╕з Москви. Наш╕ в основному теж були на р╕вн╕, чимало було сказано гострих сл╕в на захист укра╖нсько╖ мови, ╕ це було дружно п╕дтримано в присутност╕ Президента переповненим залом. Вельми доречно це було зараз, коли озв╕р╕л╕ шов╕н╕сти домагаються в Укра╖н╕ друго╖ оф╕ц╕йно╖ мови (╤╤╤, 562).
Р╤ДНЕ СЛОВО
Як б╕лих журавл╕в, Як первоцв╕т ранковий, Як старовинний сп╕в, Рятуймо р╕дне слово. Воно ж одкрило св╕т Од в╕ку птахом в╕льним, Умиване в рос╕, Колисане у з╕лл╕. Плекали ос╕янно, Побожно, обрядово, Громадою вс╕╓ю Мале, дитинне слово. Його ж оберегли В╕д ситих канчук╕в Арканно╖ орди, Дукованих пан╕в. Ховали п╕д вогнем, Його тяжкий талан, Невже не вбережем В╕д зверхност╕ м╕щан? В╕д лячних запинал ╤ окрик╕в темнотних, В╕д рясноти: «д╕ал», А то ж – ╕з уст народних. Лариса КАШИР╤НА.
* * * Така пора. Хисткий руб╕ж Знеможена займа╓ мова. ╤ святотатство, ╕ граб╕ж В собор╕ слова. Чи заплю╓ нас б╕лий св╕т, Чи прокляне, брати слов’яни, Якщо Шевченк╕в «Запов╕т» В непам’ять кане?.. Анатол╕й ГЛУЩАК.
ПОРА НАМ ПОВЕРНУТИСЯ ДО БОГА
Чи ми так╕ дурн╕, чи зовс╕м безтолков╕? – Н╕як не можу зрозум╕ти я, - Що вс╕ загрузли вже в московськ╕й мов╕, А де ж вкра╖нська? Наша? Де своя? ╥╖ в Донбас╕ щось н╕де не чути – Х╕ба що в закутку, в глух╕м сел╕. Начальнички тут мову зневажають люто, Тому й сп╕лкуються й доросл╕, ╕ мал╕ Лише рос╕йською. А дал╕ сл╕д сказати: - Ми стали забувати нав╕ть те, Що нас родила укра╖нка-мати… Це ж ми зневажили ╖╖ ╕м’я святе. Вперед, вперед, в майбуть веде дорога. Я невдоволення скр╕зь бачу м╕ж людьми. Чи ми ж таки повернемось до Бога? Чи так в перевертнях й залишимося ми? Григор╕й ПОНОМАРЕНКО, ветеран прац╕, в╕дм╕нник народно╖ осв╕ти Укра╖ни, ╕нвал╕д в╕йни. м. Донецьк.
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 20.02.2009 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6923
|