"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2009 > Тема "З потоку життя"
#9 за 27.02.2009
ХИТРОМУДРЕ РЕЙДЕРСТВО ╤ КОЗАЦЬКА СОЛ╤ДАРН╤СТЬ
АТАКА НА КУЛЬТУРУ!
╤РП╤НЬ – ФОРПОСТ СУБПАС╤ОНАР╤╥В? У сво╖й статт╕ «Козацька ╕дея сьогодн╕» («КС» в╕д 26.12. 2008) я прямо не згадував Анатол╕я Зборовського. Але коли писав фразу «з першими пров╕сниками козацько╖ ╕де╖ я мав честь познайомитися ще двадцять рок╕в тому», то мав на уваз╕ саме його. Мало того, твердо вир╕шив, що як т╕льки знайду два-три дн╕ в╕льного часу, то неодм╕нно розшукаю Анатол╕я, адже його р╕дне м╕сто ╤рп╕нь – поруч з Ки╓вом, а сам в╕н – не голка в копиц╕ с╕на, ╕ в ╕нтел╕гентських колах його адресу знатимуть. З координатами й справд╕ проблем не було, допомогли м╕сцев╕ «св╕тличани» (де т╕льки нема╓ наших читач╕в!), але коли я запитав, чим нин╕ займа╓ться пан Зборовський, то почув стривожене: «У нього, зда╓ться, зараз «темна» смуга… ╢ вс╕ шанси поповнити лави безроб╕тних, адже його д╕тище – кра╓знавчий музей – хочуть в╕д╕брати. Надто вже у зручному м╕сц╕ в╕н знаходиться…». * * * Отже, справа в музе╖. Йому Анатол╕й ╤ванович в╕ддав двадцять рок╕в свого життя. ╤ тепер д╕тище погубить свого творця? Про таку перспективу у 1989 роц╕, звичайно, не думалося. Музей, д╕йсно, знаходиться у центр╕ курортного м╕ста, неподал╕к в╕д вокзалу. Тут завжди багатолюдно. ╤ тому деяк╕ хитромудр╕ голови (дуже далек╕ в╕д кра╓знавства!) прикинули, що непогано було б заволод╕ти ц╕╓ю територ╕╓ю, а заклад перепроф╕лювати у кафе, магазин або в оф╕с. У епоху рейдерських атак ╕ не так╕ твердин╕ падали п╕д натиском нов╕тн╕х чинг╕зхан╕в... Нехай вас не ляка╓ цей дивний терм╕н – «субпас╕онар╕й». В╕н ╕ справд╕ вжива╓ться р╕дше, н╕ж слово «пас╕онар╕й». П╕д пас╕онарн╕стю великий рос╕йський ╕сторик Лев Гум╕льов розум╕в непереборний внутр╕шн╕й потяг (усв╕домлений, або й н╕) до д╕яльност╕, скеровано╖ на вт╕лення яко╖сь мети, нер╕дко ╕люзорно╖. Ця мета уявля╓ться пас╕онар╕ю ╕нколи ц╕нн╕шою, н╕ж власне життя. Пас╕онарн╕сть (стосовно ╕де╖) породжу╓ фанатик╕в ╕ мученик╕в. Пас╕онар╕╖ утворили Рим, вони завойовували Перс╕ю, п╕дкорювали Сиб╕р ╕ американський Дикий Зах╕д. Саме пас╕онар╕╖ проголосили Закарпатську Укра╖ну у 1938 роц╕ ╕ творили укра╖нське п╕дп╕лля на Кубан╕ у 1942-му. Саме пас╕онар╕╖ зробили у Львов╕ козацьку «чайку» ╕ плавали пот╕м на н╕й до берег╕в Франц╕╖, ╤спан╕╖, Великобритан╕╖, ╤рланд╕╖, нав╕ть Норвег╕╖. Але в ус╕ часи ╓ люди, як╕ н╕ до чого не прагнуть, а хочуть т╕льки смачно ╖сти й пити, жити у комфортних умовах… Вони вважають це основною метою свого життя. Про таких Лев Гум╕льов пише зневажливо: «в перший пер╕од етногенезу вони майже н╕кому не потр╕бн╕, тому що в систем╕, яка ставить перед собою велику мету, прагне ╕деалу, розум╕ючи п╕д ним далекий прогноз, – нав╕що так╕ люди? Вони не ц╕нуються, ╕ ╖х не бережуть…». Ось це ╕ ╓ субпас╕онар╕╖. Проте, ╖хн╕й час може настати п╕зн╕ше. Субпас╕онар╕╖ добре почуваються в «╕нерц╕йн╕й» фаз╕. Про це рос╕йський ╕сторик пише дуже емоц╕йно: «Для них знаходиться м╕сце ╕ вони розмножуються, бо ╖м робити б╕льше н╕чого. Дисертац╕й вони ж не пишуть… Наприк╕нц╕ ╕нерц╕йно╖ фази етногенезу вони утворюють уже не скромний маленький прошарок у загальному числ╕ член╕в етносу, а значну б╕льш╕сть. ╤ тод╕ вони говорять сво╓ слово: «Будь таким, як ми!», тобто не прагни н╕ до чого такого, чого не можна було б з’╖сти й випити. Будь-яке зростання ста╓ явищем од╕озним, працелюбн╕сть висм╕ю╓ться, ╕нтелектуальн╕ радощ╕ викликають лють. У мистецтв╕ йде зниження стилю, в науц╕ – ориг╕нальн╕ роботи вит╕сняються комп╕ляц╕ями, а в сусп╕льному житт╕ узаконю╓ться корупц╕я…». До реч╕, це м╕сце в книз╕ Л. Гум╕льова «К╕нець ╕ знову початок» м╕й знайомий професор п╕дкреслив, а на полях написав: «Укра╖но, вп╕знаю тебе!». Якщо вже старий ф╕лософ зробив такий висновок, то я додав би й в╕д себе: столицею, форпостом субпас╕онар╕╖в ╓ саме ╤рп╕нь. Тут ╖х найб╕льше ╕ вони н╕чого не бояться! Що ╖м якийсь кра╓знавчий музей! Вони без будь-яких вагань вгризаються у соснов╕ бори, як╕ були окрасою ╤рпеня. У часи Ки╖всько╖ Рус╕ наш╕ княз╕ тут полювали на олен╕в та зубр╕в, а в радянську епоху сюди дел╕катно «вписували» лише п╕онерськ╕ табори ╕ будинки в╕дпочинку. Тепер вже новоявлен╕ нувориш╕ правдами ╕ неправдами отримують д╕лянки п╕д забудову ╕ зводять котедж╕, як╕ правильн╕ше було б назвати палацами ╕ замками. Земл╕ ╓ достатньо ╕ на в╕льних в╕д л╕су площах, але ц╕ виродки прагнуть дихати саме л╕совим озоном! То якби ж дихали! А то «вгризаються» в соснов╕ насадження, а пот╕м, зв╕вши палац, починають зр╕зати старезн╕ сосни ╕ садити вишн╕. Або ж яблун╕. Н╕би плодов╕ дерева не можна виростити на пустирях! Лев Гум╕льов у ╤рпен╕ не бував, але д╕агноз нашому сусп╕льству поставив точний, хай нав╕ть ╕ заочно. В╕н писав: «Звичка до злочин╕в призводить до перенесення «права на неподобства» з людей на ландшафти. Р╕вень моральност╕ етносу – таке ж явище природного процесу етногенезу, як ╕ хижацьке винищення живо╖ природи».
КОМУ ЗАВАЖАЮТЬ ПАС╤ОНАР╤╥? Я недаремно згадав про найгостр╕шу ╕рп╕нську проблему. Була б моя воля, я б зробив обов’язковими екскурс╕╖ еколог╕в у зелену зону ╤рпеня. Сюди возив би ╕ просв╕тян, ╕ студент╕в-╕сторик╕в, ╕ козак╕в, ╕ майбутн╕х юрист╕в. Фах╕вцям, як╕ вивчають корупц╕ю як явище, не треба далеко ╖хати. Адже ╤рп╕нь поряд з Ки╓вом! Деградац╕ю укра╖нсько╖ нац╕╖ в «╕нерц╕йн╕й» фаз╕ (принаймн╕, ╖╖ видим╕ ознаки) найкраще спостер╕гати ╕ досл╕джувати саме тут. Кожному в╕дразу ста╓ зрозум╕лим, що в Укра╖н╕ ще нема╓ таких зарплат, за як╕ можна будувати палаци, до того ж «крадучи» л╕с у простих людей. Як усе це можна повернути народу – я, чесно кажучи, не знаю. Хоча деяк╕ ╕де╖, зв╕сно, ╓. Скаж╕мо, обкладати великим податком новоявлених рейдер╕в – губител╕в природи. Зобов’язати ╖х допомагати л╕сгоспам, узявши абсолютно вс╕х на громадський обл╕к. Скерувати до них бомж╕в, жебрак╕в, циган з д╕тьми, заборонивши останн╕м просити серед б╕дн╕ших мас населення. Знайшли грош╕ на палаци, то знайдуть пару гривень ╕ для жебрак╕в! В╕руючих ус╕х конфес╕й зобов’язати провести ст╕льки-то пропов╕дей у кожному з нових «ма╓тк╕в», як╕ з’явилися на територ╕╖ зелено╖ зони. Але це лише початок. Надзвичайно важливо, щоб сусп╕льство узяло п╕д св╕й захист «пас╕онар╕╖в». А саме до них, як ви, мабуть, уже зрозум╕ли, можна в╕днести ╕ Анатол╕я Зборовського – людину, закохану в р╕дний край. Було б таких б╕льше – н╕хто б не посм╕в нищити ╕рп╕нськ╕ сосни! Зборовськ╕ лише створюють п╕д╜рунтя для нац╕онального в╕дродження, але охопити все не можуть. Народ повинен п╕дставити плече. Не буду стверджувати, що Зборовському не допомагають. Коли дев’ять рок╕в тому була перша спроба л╕кв╕дувати музей, люди запротестували. Газета «╤рп╕нський в╕сник», редактором яко╖ тод╕ була Тамара Рябчун, охоче надавала м╕сце сво╖м читачам – ╕ вони писали, п╕дтримуючи позиц╕ю директора музею. Не стоять осторонь «Ки╖вська правда», «Народна газета», газети «Громадянське сусп╕льство» ╕ «День». Процитую дещо з останньо╖: «Дев’ять рок╕в тому м╕сцева влада хот╕ла перенести музей у дв╕ к╕мнати на другому поверс╕ Будинку культури на околиц╕ м╕ста – н╕би на час ремонту. Це був би початок л╕кв╕дац╕╖ музею. Директор музею Анатол╕й Зборовський почав писати в газети. Обурилася громадськ╕сть. ╤ тод╕шн╕й м╕ський голова Володимир Скаржинський в╕дмовився л╕кв╕довувати музей. Правда, пожежники оштрафували Зборовського – з його на той час 100-гривнево╖ зарплати вирахували 40 гривень. Директор музею спробував знайти справедлив╕сть у суд╕. Але й ╤рп╕нський м╕ський, ╕ обласний, ╕ Верховний суди п╕дтвердили р╕шення про накладання штрафу на директора музею. У м╕ськвиконком╕ таке р╕шення н╕кого не налякало, ╕ грош╕ для музею на ремонт пожежно╖ сигнал╕зац╕╖ не вид╕лили. Отже, суди у нас продовжують захищати не державу ╕ заклади культури, а чиновник╕в, як╕ ц╕ заклади руйнують. Але все-таки ╤рп╕нський музей залишився у центр╕ м╕ста. Його директор А. Зборовський працю╓ на ц╕й посад╕ 21 р╕к, реорган╕зував шк╕льний музей у м╕ський, дов╕в музей до звання народного, написав п╕дручник для ╕рп╕нських шк╕л – «╤стор╕я р╕дного краю. При╕рп╕ння», часто виступа╓ у прес╕ з кра╓знавчими розв╕дками…». Так описав ситуац╕ю у «Дн╕» Юр╕й Климович, ╕нспектор Укра╖нського товариства пам’яток ╕стор╕╖ та культури. Здавалося б, люди, причетн╕ до культури, повинн╕ одностайно ╕ однозначно п╕дтримувати Анатол╕я ╤вановича. Бо на кого ж робити ставку як не на подвижник╕в? У час недоф╕нансування культури т╕льки подвижники ╕ можуть ще деякий час протриматись, затягнувши пояси… Але й тут трива╓ наступ «субпас╕онар╕╖в», за справу взялася депутат ╤рп╕нсько╖ м╕ськради, секретар ком╕с╕╖ з питань охорони культурно-╕сторично╖ спадщини Людмила Янкова. Вона влаштувала ремонт музейного прим╕щення коштом спонсор╕в. Ремонт ще т╕льки розпочався, а сус╕д Зборовського вже ненароком проговорився: «Кажуть, що вас зв╕льняють…». Не дуже й помилився сус╕д, бо коли ремонт наближався до завершення, пан╕ Янкова почала вимагати зв╕льнення Зборовського. Був би задум, а причина для зв╕льнення завжди знайдеться! Для певност╕ Людмила Янкова звел╕ла начальнику в╕дд╕лу культури ╕ туризму м╕ськвиконкому Людмил╕ Сичук викинути… рослинний покрив макетно╖ частини д╕орами. А Людмила Михайл╕вна бо╖ться не послухати Людмилу Григор╕вну. Адже дуже хоче допрацювати до пенс╕╖ державного службовця. А задум Янково╖ був простим: хто ж в╕дкри╓ музей з об╕драною д╕орамою? Пот╕м вона наказала провести ╕нвентаризац╕ю. П╕д час ремонту хтось з╕псував осв╕тлення в одному з прим╕щень. Можна було б почекати з ╕нвентаризац╕╓ю поки ремонтники пришлють електрика. Але на вимогу начальника в╕дд╕лу економ╕ки Любов╕ Кадубовсько╖, яка проводила ╕нвентаризац╕ю, довелося в темряв╕ витягувати великогабаритн╕ мебл╕ та ╕нш╕ експонати. Отже, вир╕шено було п╕ти шляхом «продукування» проблем. Може, вони змусять непоступливого директора бути згов╕рлив╕шим? Не допомогло. Козакоф╕л Зборовський дов╕в, що козацький дух у директорському серц╕ – це ще одна л╕н╕я оборони, яку важко подолати. Тод╕ Любов Кадубовська в╕дверто заявила: «Ми на сьогодн╕ повинн╕ вир╕шити питання – чи потр╕бен нам музей?». Ну, що ж… Це вже в╕дверт╕ше. Тим паче, що вона оприлюднила деяк╕ цифри: «Орендна плата за дане прим╕щення розм╕ром 300 кв. м склада╓ одну гривню на р╕к. Якби ми здавали це прим╕щення за грош╕, то в середньому метр квадратний на сьогодн╕ кошту╓ 100 гривень»… Ну що, пояснення потр╕бн╕?
«КУБАНЦ╤ НАС ДУЖЕ ТЕПЛО ЗУСТР╤ЧАЛИ…» Не думав я, що наша зустр╕ч з Анатол╕╓м пройде у так╕й тривожн╕й атмосфер╕. Думав, що пригада╓мо нашу давню зустр╕ч ╕ розмови про в╕дродження козацтва. А довелося зануритись у газетн╕ публ╕кац╕╖ та налаштуватись на неск╕нченну судову тяганину. Невже субпас╕онар╕╖ цього разу переможуть козака-характерника? Як допомогти побратиму? Щоб розв╕яти мо╖ невесел╕ думки, Анатол╕й ╤ванович таки погодився поговорити про т╕ благословенн╕ дн╕, коли омр╕яна Незалежн╕сть здавалася нев╕дворотною ╕ житт╓дайною, як весняне сонце над степом. – У 1990 роц╕ я ╖здив на святкування 500-р╕ччя утворення Запорозького козацтва. Там пощастило зустр╕тися з багатьма однодумцями. На той час уже утворилися деяк╕ козацьк╕ осередки, тож ╕ ми вир╕шили долучитися до свято╖ справи. З╕брали людей, близьких нам за духом ╕… утворили ╤рп╕нський кур╕нь. Установчу Раду провели 4 кв╕тня 1991 року у цьому ж музейному прим╕щенн╕. ╤ це вже ╕стор╕я! У 1992 роц╕ ми вже брали участь у к╕нному поход╕ Укра╖нського козацтва на Кубань. – Сподобалося? – Ще б пак! Кубанц╕ нас дуже тепло зустр╕чали… Та це й зрозум╕ло, адже генетично вони також укра╖нц╕. – А чи ╓ резонанс в╕д вашо╖ д╕яльност╕? Музей допомага╓ утверджувати козацьку ╕дею? – Думаю, що так. Адже до нас пост╕йно приходять д╕ти, ╕ я намагаюся у них виховувати почуття любов╕ до Батьк╕вщини. До реч╕, наш╕ козаки побували не лише на Кубан╕, але й ходили у водн╕ походи по Дн╕пру, Дн╕стру ╕ Сейму – притоц╕ Десни. Бували ╕ в Карпатах. У прес╕ були розпов╕д╕ про наш╕ походи. Тому й п╕дл╕тки до нас приходили, ц╕кавилися… А ще я написав п╕дручник з ╕стор╕╖ р╕дного краю. За ним д╕ти навчаються не лише в ╤рпен╕, але ╕ в Буч╕, Ворзел╕, Гостомел╕, Коцюбинському. В╕дчуваю, що можу зробити й б╕льше, але багато часу ╕ здоров’я забира╓ боротьба за музей. Так не хочеться в╕дступати! Дуже спод╕ваюся, що люди добро╖ вол╕ п╕дтримають мене. Не вс╕ ж стали рабами «золотого т╕льця»… * * * Ось такий в╕н, Анатол╕й Зборовський. Мудрий ╕ аскетичний, як козацький писар. Такий, – якщо Батьк╕вщина покличе, ╕ шаблюку до рук в╕зьме. Та чи не забуде народ про свого в╕рного сина у важку для нього хвилину? До реч╕, Анатол╕й ╤ванович пише ╕ до «Кримсько╖ св╕тлиц╕». За останн╕ п╕вроку бачив дек╕лька його публ╕кац╕й, скаж╕мо, зам╕тку «Мама╖» кримського художника ╕з Нью-Йорка» в╕д 16.01.2008 року. На жаль, невисока зарплата директора музею не дозволя╓ Анатол╕ю ╤вановичу передплатити «Кримську св╕тлицю», але в╕н регулярно чита╓ ╖╖ у б╕бл╕отец╕ ╕мен╕ Вернадського – як т╕льки з’явля╓ться можлив╕сть вирватися у Ки╖в. Саме ця обставина ╕ п╕дштовхнула мене до р╕шення: хоч ми ╕ не всесильн╕, але якось висловити свою сол╕дарн╕сть ╕з козаком духовно╖ При╕рп╕нсько╖ С╕ч╕ варто. Адже «Кримська св╕тлиця» будь-що намага╓ться п╕дтримати сво╖х читач╕в. Особливо у тих випадках, коли вони займають активну житт╓ву позиц╕ю. Невже у випадку з музе╓м зло виявиться сильн╕шим? Невже не втрутиться у ситуац╕ю в╕чний символ Укра╖ни – козак Мамай, козак-зм╕╓борець? Пригадав чомусь роботу ки╖вського художника Олександра Мельника, створену ним ще у 1978 роц╕. Понад 30 рок╕в тому юнак в╕рив у перемогу добра над злом, то невже тепер, коли незалежна Укра╖на стала реальн╕стю, ми в╕ддамо на розтерзання субпас╕онар╕ям козака-характерника? ╤ що ж нас чекатиме у такому випадку? Читайте Гум╕льова.
«ВАША РОБОТА ЛИШЕ ПОЧИНА╢ТЬСЯ…» Про те, як п╕дтримати Зборовського хоча б морально, ми говорили у Льв╕вськ╕й школ╕ бойового гопака. Гопак╕вц╕ вир╕шили зробити символ╕чний подарунок. Нехай би у робочому каб╕нет╕ пана Анатол╕я вис╕в наст╕нний календар на 2009 р╕к. Причому, календар особливий – козацький, гопак╕вський. Там багато кольорових фотограф╕й, а угор╕ напис: «Зн╕маю шапку лише перед Богом, та й то за власною охотою. ╤ван Богун». Я узяв на себе завдання – з╕брати якомога б╕льше п╕дпис╕в на зворотному боц╕ календаря. Адже попереду була по╖здка на К╕ровоградщину, Черкащину, Ки╖вщину… Ось розпов╕датиму вс╕м про бо╖ на культурницькому фронт╕ ╕… збиратиму п╕дписи. Виявилося, що небайдужих людей у нас багато. Та це й не дивно, адже звертався я, перш за все, до передплатник╕в «Кримсько╖ св╕тлиц╕»! ╤ ось що у мене вийшло: «Подвижнику козацько╖ ╕де╖ Анатал╕ю Зборовському в╕д патр╕от╕в Львова. Воскреснемо з бойовим гопаком ╕ укра╖нською п╕снею! Гопак╕вц╕». «Бажаю Анатол╕ю Зборовському м╕цного козацького духу ╕ козацько╖ звитяги! «Свобод╕вець» ╢вген Огородн╕й, м. Новоукра╖нка». «Козацький край з Вами! Мирослав Н╕коленко, «свобод╕вець» з Долинсько╖, К╕ровоградська область». «Дорогий друже, Анатол╕ю! Виховуйте молодь, щоб були мужн╕ми людьми ╕ справжн╕ми патр╕отами Укра╖ни. Не дозволяйте н╕кому заволод╕ти Вашим д╕тищем – Музе╓м! Ми з Вами! Активн╕ учасники К╕нг╕рського повстання – Анна Людкевич та Володимир Караташ, у минулому – повстанець сотн╕ «Сталевого» (УПА – «П╕вдень», К╕ровоградщина), с. Побузьке Голован╕вського р-ну. К╕ровоградська область». «Щиро п╕дтримую Вас! Григор╕й Куценко, колишн╕й пол╕тв’язень, голова Ки╖вського товариства пол╕тв’язн╕в ╕ жертв репрес╕й. м. Ки╖в». «Шановний Анатол╕ю ╤вановичу! Ваш внесок в утвердження укра╖нсько╖ державност╕, п╕днесення ╕ зм╕цнення духовност╕ сусп╕льства незаперечний. Цим Ви в╕дом╕, здобули багатьох шанувальник╕в, як╕ зараз вас одностайно п╕дтримують! Професор Слов’янського ун╕верситету В. Горбачук». «Побратими з Таращанщини з Вами! Анатол╕й Щербенко, м. Тараща, Ки╖вська область». «Шановний п. Анатол╕ю! Кра╓знавство – це на все життя. Ваша робота лише почина╓ться. З великим ╕нтересом ╕ надал╕ буду шукати в газетах Ваш╕ публ╕кац╕╖, що неодноразово робив ╕ ран╕ше. Бажаю здоров’я ╕ оптим╕зму! Колишн╕й директор Таращанського кра╓знавчого музею Л. Лащенко». «У кого гени козацьк╕ – той завжди з Вами! Л╕д╕я Нечай, м. ╤рп╕нь». На ц╕й оптим╕стичн╕й нот╕ ╕ завершу свою розпов╕дь про Анатол╕я Зборовського – людину, яка 20 рок╕в тому вперше заговорила про необх╕дн╕сть в╕дродження козацтва ╕ дотепер залиша╓ться в╕рною ц╕й ╕де╖.
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2009 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6940
|