"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2009 > Тема ""Джерельце""
#9 за 27.02.2009
ПРИТЧ╤ З УЧН╤ВСЬКОГО ЗОШИТА
П╕сля того, як мо╖ восьмикласники за програмою з укра╖нсько╖ л╕тератури вивчили «Притчу про життя» ╤вана Франка ╕ б╕блейськ╕ притч╕ («Притча про блудного сина», «Притча про с╕яча»), ╖м ╕ самим захот╕лось спробувати сили в цьому непростому жанр╕. Притча, як в╕домо, - це старовинна назва алегоричних опов╕дань про людське життя з яскраво вираженою мораллю, що в основних рисах нагаду╓ байку. Фабула у притч╕ наявна, але вона ц╕лком п╕дкорена морал╕зуюч╕й частин╕ опов╕дання. ╤ хоча в творах мо╖х учн╕в ╓ певн╕ «перекоси» з огляду на жанров╕ ознаки, вони, як на мене, впорались ╕з завданням, написали притч╕ з власного життя, не такого вже й багатого на под╕╖, досв╕ду, чи пере╕накшили десь почут╕ або вичитан╕ сюжети. Як би там не було, просять «Джерельце» оприлюднити ╖хн╕ спроби. Василь ЛАТАНСЬКИЙ, учитель-укра╖н╕ст Пруд╕всько╖ середньо╖ школи Сов╓тського району в Криму.
ПРИТЧА ПРО ТОГО, ХТО ЧИНИВ КРИВДУ
Жив соб╕ чолов╕к. Багато людей через його кривди та ще й обман стали нещасними. Якось в╕н так грубо штовхнув стару ж╕нку, що вона впала, зламала руку. ╤ сказала йому бабуся: «Настане той день, коли згадаються тоб╕ вс╕ тво╖ гр╕хи». Чолов╕к ╓хидно всм╕хнувся. Одного разу йшов кривдник л╕сом ╕ зустр╕вся йому вовк. «Обманю ╕ с╕романця, - оговтався. – Не так╕ попадались на мою вудочку». Одначе вовк пробасив чолов╕чим голосом: «Багатьох ти скривдив. Вже й л╕к загубив, певне. Ось подивись на сво╖ д╕яння». ╤ з’явилось величезне дзеркало, ╕ побачив у ньому чолов╕к все, що робив злого, ╕ лише крих╕тку доброго. ╤ замислився в╕н над сво╖м неправедним життям ╕ робив людям т╕льки добро. Христина ФОК╤НА.
ПРИТЧА ПРО БЛУДНОГО УЧНЯ
В ╖хньому клас╕ був урок, ╕ скр╕зь у класах були уроки. А в╕н з високо п╕днятою головою бродив навколо школи, ховаючись в╕д учительських очей. Щодня. Разом з ус╕ма сп╕шив по науку. Як ус╕, смиренно н╕с на плечах розбухлий в╕д п╕дручник╕в ранець, якого завбачливо кидав у кущ╕ густого буксусу. Продзеленчить дзв╕нок з останнього уроку – забирав ранець ╕, як ус╕, сп╕шив додому. Нетерпеливилось посмакувати борщем ╕ гречаною кашею. А що ж батьки? Не дуже переймалися шк╕льними «клопотами» сина (сво╖х вистачало!), не з’являлися на виклики вчител╕в. Та сталося те, що мало статись. Хтось розпов╕в батькам про синове «дозв╕лля», нав╕ть показав захований ранець. Вони не кричали, не плакали, не хапалися за рем╕нець, а… перестали залишати йому смачний борщ ╕ гречану кашу. Хоча син аж заплакав в╕д досади й безсилого гн╕ву, допомогло. Через три дн╕ б╕долаха з розбухлим ранцем плентався на уроки. То нехай же в╕чно живуть борщ ╕ гречана каша, як╕ безсов╕сних ╕ ледачих наставляють на праведний шлях! Василь Б╢ЛК╤Н.
ПРИТЧА ПРО КРЕЙДУ
Одного дня в сьомому клас╕ крейда зробилась червоною. Була б╕лою-преб╕лою, як ото перший сн╕г чи листок ватману ╕ раптом почервон╕ла, як мак за селом. Вона кричала, волала до ц╕лого св╕ту, щоб вернули ╖й б╕лизну т╕, що забрали. – «О, яка я нещасна!» - хникала Крейда. - Хто винен? Скажи! – зб╕глися вчител╕ й учн╕. Гул ╕ гам╕р переповнював клас. - Кожен трет╕й з вас! Щодня мережите мною так╕ помилки, що давно вже вуха мо╖ з╕в’яли, а тепер ╕ почервон╕ли… Приклади? Будь ласка. Вчора Федько на уроц╕ укра╖нсько╖ мови написав на дошц╕ пероги, карову, Денис – н╕тку, сердце, а Петрусь – бесперестанку ╕ т. д. Молю вас: «Допомож╕ть мен╕!». Б╕дн╕ «писар╕» не могли й слова вимовити, похнюплено мовчали. Ц╕каво: чи допоможуть? ╤ як саме? Евел╕на ╤БРАГ╤МОВА.
ПРИТЧА-ПЕРЕСТОРОГА ПРО ШКОЛЯРИКА, ЯКОМУ ЗАКОРТ╤ЛО СТАТИ КУР╤╢М
Допитливий хлопчина – восьмикласник з просто╖ ц╕кавост╕ попросив у кур╕╖в, що на великих перервах юрмилися поза школою, сигаретку. Всього лиш одну. Закорт╕ло спробувати: дуже смачно хлопц╕ затягувались заморським куривом. Дали. З в╕ддачею, зв╕сно. А довготелесий староста з десятого нав╕ть поплескав по плечу: - Прикольно. О, нашого полку прибуло! В╕таю! Викурив. Та не встиг накайфуватись, як в голов╕ замак╕трилось–запаморочилось – ╕ гепнувся посеред юрми кур╕╖в. Настрахопудились вони, взяли невдаху поп╕д руки та й повели до медсестри. ╤нший зразу забрикався б, а в╕н – н╕, ще й пок╕рно попросив: «Ой, таблетку, таблетку!». Медсестра вкинула в його ротик п╕гулку – ╕ за якусь хвилину прояснився йому св╕т. В╕дтод╕ не хоче бачити н╕ сигарет, н╕ кур╕╖в, а друзям радить-наказу╓: «Не принюхуйтесь до запаморочення до них. Т╕кайте! Поки не п╕зно!». Ярослав Б╤БЛ╢В.
ПРИТЧА-ГАСЛО ПРО ВИСОК╤ БАЛИ
В одн╕й школ╕ учн╕-«середнячки», що вчилися так соб╕ (а ╖х нин╕ – хоч греблю гати!), вив╕сили величезний плакат з гаслом: «Хай живуть десять, одинадцять ╕ дванадцять бал╕в! Слава ╕ тим, хто ╖х одержу╓, бо вони трудяться ╕ за себе, ╕ за нас!». ╢вген КЛЕШНЯ.
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2009 > Тема ""Джерельце""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6970
|