"Кримська Свiтлиця" > #10 за 06.03.2009 > Тема "Українці мої..."
#10 за 06.03.2009
«ШЕВЧЕНКОВ╤ АВТОПОРТРЕТИ»
Адлер КОРОЛ╤В
ШЕВЧЕНК╤АНА
Адлер КОРОЛ╤В народився 1937 року в м. Ки╓в╕. У 1960-т╕ роки навчався у С╕мферопольському художньому училищ╕ ╕м. М. Самокиша, зак╕нчив Ки╖вський державний художн╕й ╕нститут (тепер Укра╖нська нац╕ональна академ╕я мистецтв). Художник-граф╕к. Викладач дитячо╖ художньо╖ школи № 3 у м. Ки╓в╕. Член Нац╕онально╖ Сп╕лки художник╕в Укра╖ни та Нац╕онально╖ Сп╕лки письменник╕в Укра╖ни. Автор зб╕рок поеми «Страчен╕ храми» та «Княж╕ лови». Особливе м╕сце у творчост╕ поета-художника Адлера Корол╕ва пос╕да╓ Шевченк╕вська тема. В╕н написав цикл в╕рш╕в «Шевченков╕ автопортрети», як╕ справедливо можна назвати творчою удачею поета. Ось як про нього, про цикл «Шевченков╕ автопортрети» в╕дгуку╓ться лауреат Нац╕онально╖ прем╕╖ ╕м. Т. Шевченка, в╕домий поет Володимир Базилевський: «Сер╕я автопортрет╕в Т. Г. Шевченка – це й ключ до його особистост╕. Тому вона завжди буде притягальною до шевченкознавц╕в, письменник╕в, для вс╕х залюблених у творч╕сть поета. У цьому зв’язку, пригаду╓ться присвячений ц╕й тем╕ цикл Романа Лубк╕вського. Адлер Корол╕в давно ╕, як мен╕ вида╓ться, досить пл╕дно освою╓ Шевченков╕ автопортрети. Позаяк в╕н ще й член Нац╕онально╖ Сп╕лки художник╕в, його бачення Шевченка ма╓ певн╕ ознаки св╕жост╕ й новизни. Звичайно ж, мовиться про кращ╕ в╕рш╕. Гадаю, вдумливий читач це зауважить».
ДВА ШЛЯХИ Автопортрет 1840 р.
Два шляхи стелились перед ним... Дв╕ дороги вид╕лись – дв╕ Дол╕. Перша Доля з поглядом палким шепот╕ла лаг╕дно: «Довол╕, ну пощо тоб╕ стар╕ часи з полинялим привидом гетьманським? Полиши, забудь, живи, як вс╕ – безтурботно, весело, по-панськи». Друга доля мовчки п╕д╕йшла, хусткою запнута, сивокоса, строгим зором наче обпекла: «На тоб╕, – сказала, – сину, кобзу».
АВТОПОРТРЕТ 1843 р.
Цей повен сили погляд, ракурс, як подих вольност╕. Однак, вже двадцять л╕т з чималим гаком... Та не обтяжливий цей гак. Якраз орати перелоги, селюк – не лежень при чинах. У нас роботи, слава Богу: зробив ╕ знову починай. Не заколише дух свободи, перо гостр╕ше за ножа. Уже полюблений народом, тож славу щедро м╕г би жать. Та тут не та порода глини, та й не солодкомовний дар, тут, мов накручена пружина, тут кожен штрих - не штрих – удар ╕ гайдамацька непокора! Того не залякать громам, хто пам’ята╓ р╕ки горя, а скоро бути ще й морям.
АВТОПОРТРЕТ 1845 р.
Цей образ в╕дверто вт╕ша: В розкован╕й простот╕ Л╕н╕╖ трепетно-звивист╕, В╕льн╕, як в╕льна душа. Що лиш перед небом в одв╕т╕ ╤ скоро, немов з небуття, Торкнувшися в╕чност╕ мит╕, Воскресне у «Запов╕т╕», Наповнить тво╖ почуття. А поки ще й д╕дич╕-дуки Не знають, де з’явиться в╕н? В Ромен зав╕та чи в Прилуки? …А може, мана-Яготин, Ще св╕жим теплом з╕гр╕тий? Всюди, де ляже тв╕й путь, В серце княжни ув╕йдуть Ц╕ незабутн╕ три л╕та. Й чутиметься з роками В дол╕ тво╖й терпк╕й: Десь хлюпотить Суп╕й, Н╕би ╖╖ думками.
ДУМИ Автопортрет 1847 р.
Молись. Ще буде й слави, й глуму за тв╕й пророчий дар ╕ глас. О, думи, безут╕шн╕ думи. ╤ з вами лихо, ╕ без вас. Згадав усе. Все передумав, думки, мов птахи п╕днялись. Але чи думалось, що «Думи» воскреснуть п╕снею колись? Терпи та Божо╖ п╕дмоги не отвергай у мить лиху в часи тернисто╖ дороги на неск╕нченному шляху.
ОГОЛЕНИЙ АВТОПОРТРЕТ 1848 – 1849 рр.
Не замордований капралом ширя оголений поет роззутим зором над Аралом ╕ стр╕мко квапиться вперед. Хто зна, коли ще доля клята, жартма позбавивши в╕д пут, дозволить голим погуляти й казармений забути бруд в самотин╕ хоч на годину. Тож не кляни юдоль свою, рад╕й, випростуй дух ╕ спину бодай в оманлив╕м раю. В блаженн╕м л╕тепл╕ купайся та добрих ангел╕в моли о благодат╕, ╕ не кайся, х╕ба ж ти каявся коли? Але в казарм╕ по вечер╕, де ╜едзь-гризота д╕ста╓, на заборонен╕м папер╕ ти намалю╓ш все, як ╓. ...Й коли життя спливе за обр╕й, урветься плач, урветься см╕х, ще наляка тв╕й голий образ н╕кчемних цензор╕в тво╖х.
АВТОПОРТРЕТ 1849 р.
Пригасне погляд, посив╕ють вуса ╤ допече пустеля… Лиш не та, Не тут лишився давн╕й сл╕д ╤суса – Ти сам отут, мов раб нев╕льний мусиш Роками волочить свого хреста. В╕д тих думок з пустельного пророка Не буде позумент╕в-позолот, Бо все довкруг уперто бачить око Впосл╕джене гн╕тючо-одиноке, Знайоме ╕ близьке… Як тв╕й народ. …Ось так воно невт╕шно по двох л╕тах. Колись утопиш глибоко с╕м лих. …Чи ж матимеш розрад? Земних ут╕х? Всм╕хнувся б… Але ж оч╕!? Де ╖х д╕ти? Де заховатися в╕д них?
АВТОПОРТРЕТ У МУНДИР╤ 1849 р.
Даремн╕ спод╕вання невт╕шного ╕згоя, в безмежному туман╕ шлях до Дюрера й Гой╖. Арал та с╕р╕сть форту, чень в ун╕сон з думками, дорога до офорт╕в загачена п╕сками. П╕ски уздовж ╕ вшир, сл╕пуче горн╓ око. Погони та мундир, та... унтер за два кроки.
З-П╤Д КОЗИРКА ПРОСТОГО КАРТУЗА Автопортрет 1849 – 1850 р.
Прощай, Арале. Спущено в╕трила. У стосику остання акварель. Якась тонка печаль заполонила пустельн╕ береги чужих земель. ╤ сумн╕ви, й думки сво╖, моряче, вже ладен описати й розказать, немов прозр╕в. Ти так далеко бачиш з-п╕д козирка простого картуза. ╤ не одн╕ суц╕ль убог╕ лахи туркмена чи киргиза, чи казаха, а ще на тл╕ живих племен ╕ рас кривавиться розтерзаний Кавказ. Укотре знов наруга ╕ обман, все’дно, для мусульман чи християн там кров людська тече, тече – не крапа. ╤ знов багнет московського сатрапа.
АВТОПОРТРЕТ НА МАЛЮНКУ «СЕРЕД ТОВАРИШ╤В» 1851 р.
Минулого не ворушили. А нин╕ доля – неглуха, почула й щиро подружила ╕з гайдамакою ляха. Всм╕хнись же й ти ╖й незлобиво, не докоряй, не засмути, хай не змовка душевне тр╕о, де перша скрипка саме Ти. Бо ╕мену╓шся поетом ╕ ще освятиться та путь, якою йдеш... Лиш не забудь: отам за юртою-наметом с╕че ╕мперська кушпела. ╤ чи хохли, а чи поляки ви врешт╕-решт ус╕ однак╕ для двоголового орла.
АВТОПОРТРЕТ 1851 р.
«...Пригорблений, под╕бний до Мойсея не ма╓ш поруч хоч би фарисея...» Роман Лубк╕вський.
В╕д примхи дол╕ не втечеш, вона, як колесо для б╕лки, лиш часом душу обпече ковток солдатсько╖ гор╕лки. Але й по н╕м душ╕ не тепло, бо в╕н тоб╕ не в╕дпов╕сть: Чи зна╓ шлях до цього пекла ╕з Петербурга блага в╕сть. Неначе загнаний у кут, що поглине чуття висок╕. Зда╓ться в╕к ти вже отут, нев╕льний в╕д душевних смут, под╕бний, скажуть, до пророка. ...Та образ тв╕й нав╕╓ сум: похмуре тло – немов хуртеч╕ ще непоборного часу, ут╕х тоб╕ не принесуть – ще ляжуть тягарем на плеч╕.
ВТРАЧЕНИЙ АВТОПОРТРЕТ 1853 – 1857 рр. Автопортрет, подарований Якову Кухаренков╕, загублений. Збереглася фотограф╕я з портрета, яку свого часу Олена Пч╕лка передала в ╕нститут л╕тератури.
...Дарунок для побратима. Сеп╕я – не офорт. ...Згубився, а чи загинув потому вже, як покинув Новопетровський форт? ...Мислилось неперес╕чно. Творилось нап╕всекретно. Н╕би ╓ щось м╕стичне в дол╕ цього портрета?! Вкотре зануришся в час той якомога глибше. Фото д╕йшло до нас – образ ледь трохи ╕нший. Не по-солдатському простий (приятел╕ – оф╕цери) ╓ щось в╕д панського лоску. Дог╕длив╕сть ретушера вислужиться охоче там, де блаженства нема. Та вкотре поглянеш на оч╕ – туга у них н╕ма.
АВТОПОРТРЕТ НА МАЛЮНКУ «КАЗАРМА» 1856 – 1857 р.
Надвор╕ спека, тут жура перетекла у плач г╕тарний. …Притулок дикий ця д╕ра, що назива╓ться: казарма. …А хто це тут? О думи гол╕. Химерний сон? Обман? Та н╕ – Це ж ти в кутку сво╓╖ дол╕ сидиш один... На сам╕м дн╕. ╤ тих десятки за спиною - не волоцюги-гультя╖, це шален╕ють од «г╕рко╖» сп’ян╕л╕ «братчики» тво╖. Заклякнеш тихо в ц╕м закутку, де з лихом шк╕риться б╕да. Невт╕шний сл╕д г╕ркого смутку накреслить сеп╕я руда.
АВТОПОРТРЕТ 1857 р. Подарований Михайлов╕ Щепк╕ну
Тому, хто надм╕ру зв╕дав груб╕сть солдатських тенет, в╕д себе сховатися н╕де – каже цей автопортрет. В╕д Мангишлака до Нижнього стукотом серця лови усе, що жаданими тижнями тоб╕ – безнад╕йному гр╕шнику стане шляхом до Москви. Доле, в дорогу рушай, хоч ╕ неквапним возом, чень в╕д московських мороз╕в скоро в╕дтане душа?! З думами вже об╕гр╕тими, без пишномовних одеж, янголам-охоронителям щиру подяку складеш. За плом╕нь незгаслого св╕тла, що й там Тебе не полишив. ╤ вдячна та щира молитва визр╕╓ в серц╕ й душ╕.
АВТОПОРТРЕТ 1858 р. Т. ЗВ. «КАТОРЖНИЙ»
А може, це тоб╕ лиш сниться? Хоч сн╕в таких вже вдосталь ╓: по-царськи земляки в столиц╕ справляють зв╕льнення тво╓. Й сльоза твоя, вже в╕льна й щира. Хто ╖й посм╕╓ докорять? Нав╕ть москаль ╖й н╕би в╕рить той, що на сльози не вдаря. ╤ ти до образу свого вже звик: ╕ лисина Сократа, ╕ сивина... Того всього х╕ба тоб╕ ще не багато? Заст╕льна дружба – хай ╖й чорт Доки надламано-незламний берись за м╕дяний офорт в╕д фарби чорними руками.
АВТОПОРТРЕТ НА МАЛЮНКУ «КАЗАХСЬК╤ Д╤ТИ-БАЙГУШ╤» 1855 – 1856 рр.
Прийшли... Печалями двома, де матюки й хм╕льн╕ погрози. Прийшли, немов нужда сама прийшла ╕з ними обома ╕ вклякла на пороз╕. А дал╕ зась. Пор╕г – межа, його не вс╕м переступити. За ним ╕ сито, ╕ багато, а перед ним мала душа (х╕ба вона тоб╕ чужа?) сто╖ть, простерши рученята.
АВТОПОРТРЕТ НА МАЛЮНКУ «КАЗАХСЬКИЙ ХЛОПЧИК БАВИТЬСЯ З К╤ШКОЮ» 1856 – 1857 рр.
Нелукаве дитинство спогада╓ш, бува... Скаче, гра╓ться кицька, ╕ душа спочива... Засп╕вай мен╕, хлопче, П╕сня ж нас не лиша, хай стежинку протопче в╕д душ╕ байгуша. ...Малюкове полине – чу╓ш н╕би сво╓, земляка ж бува стр╕неш – лиш сумн╕ше ста╓. Та знайома ж порада: ╕ гнучк╕, ╕ вертк╕, де пос╕й там ╕ вродить – земляки-земляки... Краще глянемо, хлопче, на паради планет в тиш╕ ясно╖ ноч╕ п╕д «строжайший запрет». Бо назавтра «пот╕шить» на плацу землячок: «Ей, Шевченка! Повише ╕ прям╓╓ носок!»
АВТОПОРТРЕТ У ШАПЦ╤ ТА КОЖУС╤ 1860 р.
Насуплен╕ брови, опущен╕ вуса... На вигляд: такий соб╕ дядько в кожус╕, колишн╕й кр╕пак, учорашн╕й солдат – не пан, хоч за пана багатший стократ. ...А думи ╕ погляд - однаково гостр╕, укотре лишають Василь╓вський остр╕в ╕ св╕ту того, що до всього оглух, розламу╓ рамки селянський кожух. ╤ кров гайдамацька не заголуб╕ла, ╕ к╕стка не панська - не б╕ла, не б╕ла, його не зм╕нив н╕ сюртук, ан╕ фрак, не зам╕нив його панський п╕джак – все’дно воскреса╓ нескорений дух – розламу╓ рамки селянський кожух.
АВТОПОРТРЕТ 1860 р.
Сьогодн╕ ти молитимешся вранц╕, аби не притомилася душа, й живлющий дух Великого голландця в ц╕м образ╕ тебе не полишав. ╤ не полишить – розчахне оту п╕тьму позаминулого стор╕ччя, й здолавши сьогодення глухоту невт╕шно воскресить тво╓ обличчя. Не буде в ньому то╖ пишноти, що вдовольня╓ лиш холодне серце – тут не парсунним споко╓м озветься нев╕дбол╕лий смуток самоти. Кр╕зь парубоцький потемн╕лий стр╕й, неголосними барвами з╕гр╕тий, очей прогляне погляд сумовитий, прита╓ний у т╕няв╕ густ╕й... Але не прихова душ╕ запал, що суголосний ╕з найвищим злетом. …Чи стрима╓ напружений овал ц╕╓╖ рами вс╕ думки поета?
АВТОПОРТРЕТ З╤ СВ╤ЧКОЮ 1860 р.
Наче старе полотно, небо с╕р╕╓ тьмяне. Що то? Весняний ранок? Сонний мовчить Петербург. На висот╕ дах╕в щось за в╕кном шепоче. Може, то л╕тн╕ ноч╕? Сонний мовчить Петербург. Шелест академ╕чний весь проковтнула тиша. Може, то ос╕нь дише? Сонний мовчить Петербург. Знов наляга╓ с╕ре, вимерзлий день зачах. Що то? Зимова св╕ча? Сонний мовчить Петербург.
АВТОПОРТРЕТ У СВ╤ТЛОМУ 1860 р.
Оч╕ заплющиш: перед очима ранок зелений нед╕льний. Кан╕в побачиш… Дн╕про. Як спочинок, запах духмяного з╕лля. Все пригада╓ш – поринеш у св╕тле ╕ дня с╕ризна посв╕тл╕ша, п╕тьма роб╕тн╕ немовби розкв╕тне в лон╕ офортно╖ тиш╕. Довго судилось до не╖ ╕ти колами Данте. Та в╕дшука╓ душа теплоти – св╕тла Рембрандта.
АВТОПОРТРЕТ У ТЕМНОМУ 1860 р.
Оте, що в образ╕ ол╕йн╕м, чи акварельн╕м не в╕дбить тут закарбу╓ться над╕йно – не п╕дведуть р╕зець ╕ м╕дь. Як не крути, - а вийде скорбно, суц╕ль приглушений акорд. Самотина… Чи може скорбут перенаповнять тв╕й офорт? Осмута, ляже на п╕втон, з╕тнеться л╕н╕я з журбою. …Невже то унтер-солдафон бреде ще сл╕дом за тобою? В╕н спокою тоб╕ не дасть, ╕ в гру, котра життям зоветься, ╕ще п╕дкине чорну масть. Коли ж вистава ця урветься?
АВТОПОРТРЕТ З БОРОДОЮ 1860 р.
Тв╕й академ╕к… трошки п’яний, колядка с╕ла на язик ╕ загубилась неслухняна, а поруч славить н╕ч Р╕здвяну п╕вн╕чний в╕тер-колядник. Та ти не голий на в╕трах ╕ ситий – з’╖в два пуди сол╕, ╓ хата метена, котра не на горбах поки Дн╕пра, а на столичних антресолях. Вже б оженитись, може, треба, бо в самот╕ так ╕ помреш!? Хоч збоку глянути б на себе. ...Чи вже накрило сн╕гом небо т╕ дивн╕ помисли? Авжеж. Терпи, козаче... Зв╕сно тяжко, до болю стиснеш кулаки. ...Розрада ж - кобза он на цвяшку ╕ натюрморт - козацька пляшка та вже наповнен╕ чарки.
ОСТАНН╤Й АВТОПОРТРЕТ 1861 р.
Рембрандт любив недарма теплий, м’який портрет. Дивна ол╕йна фарба, н╕би застиглий мед. Ляже прозоро, не грубо, мов розтечеться в т╕н╕. Стишений вогник груби св╕титься вглибин╕. Стомлен╕сть силуета на б╕лизн╕ полотна, тьмяний овал портрета, зимний овал в╕кна. Небо, як темна н╕ша, лютий мороз не вщух. …Знов одягай затишний теплий с╕льський кожух. м. Ки╖в.
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 06.03.2009 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6991
|