Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 15.05.2009 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#20 за 15.05.2009
╤КОНА. ╤ДОЛОСЛУЖЕННЯ ЧИ БОГОПОКЛОН╤ННЯ?

ДОРОГА ДО ХРАМУ

Запитання: Моя знайома прийняла протестантську в╕ру. ╤ перше, що вона зробила, – повиносила ╕кони з к╕мнати на горище, аргументуючи це тим, що, мовляв, ╕коношанування ╓ одн╕╓ю з форм ╕долослуження. Чи д╕йсно це так?
В╕дпов╕дь: Наш╕ брати-протестанти д╕йсно в╕дкидають ╕коношанування, вважаючи його ╕долослуженням. Аргументують вони це тим, що зг╕дно з другою запов╕ддю закону Божого кумири (зображення божеств, ╕доли) заборонен╕, а отже, заборонен╕ й ╕кони; що Бога не можна упод╕бнити золотому чи ╕ншому якому матер╕альному зображенню; що апостоли забороняли зам╕нювати славу нетл╕нного Бога на подобу образу тл╕нно╖ людини, ╕ птах╕в, ╕ чотириногих, ╕ гад╕в; що н╕хто Бога н╕коли не бачив, а отже, ╕ зобразити Його нема╓ жодно╖ можност╕ ╕ т. ╕н. Так╕ запитання сьогодн╕ ╓ непоодинокими, що св╕дчить про актив╕зац╕ю останн╕м часом протестантського руху в Укра╖н╕, а також про недостатн╕сть рел╕г╕йного просв╕чення з╕ сторони православного духовенства. Що ж, давайте висв╕тлимо цю актуальну на сьогодн╕ тему неупередженим ╕ правдивим св╕тлом Слова Божого, ╕ хай допоможе нам в цьому Господь...
В╕дкриймо Б╕бл╕ю, книгу “Вих╕д”, ╕ прочитаймо:
“Не роби соб╕ р╕зьби ╕ всяко╖ подоби з того, що на неб╕ вгор╕, ╕ що на земл╕ дол╕, ╕ що в вод╕ п╕д землею (у вод╕ нижче земл╕). Не вклоняйся ╖м ╕ не служи ╖м, бо Я – Господь, Бог тв╕й, Бог заздр╕сний, що кара╓ за провину батьк╕в на синах, на трет╕х ╕ на четвертих покол╕ннях тих, хто ненавидить Мене...”.
Це ╕ ╓ друга Запов╕дь. ╤ досл╕джуючи ╖╖, необх╕дно пам’ятати, що Господь на Св╕й образ людину створив, на образ Божий ╖╖ В╕н створив. А одн╕╓ю з ознак образу Божого в людин╕ ╓ розум. Якщо бездумно п╕дходити до тлумачення Святого Письма, ╕ друго╖ Запов╕д╕ зокрема, то не уникнути нам помилок, бо виника╓ велика небезпека того, що ╕з брудною водою вихлюпнемо ми й дитину. Адже сказано в книз╕ Левит: “Розр╕знюй м╕ж свят╕стю й м╕ж несвят╕стю, ╕ м╕ж нечистим та м╕ж чистим”. Бо причастившись цього вина вчення Божого нерозважливо, можемо д╕йти до того, що й взагал╕ заборонимо ус╕ляк╕ зображення живих ╕стот (“Не роби соб╕ р╕зьби ╕ всяко╖ подоби...”), як це, до реч╕, сталося у мусульман. Або ж почнемо плутати зображення язичеських божк╕в з символ╕чним зображенням ╢диного, ╤стинного Бога, як це ма╓мо в протестантизм╕.
Х╕ба може Господь-Законодавець, даючи народу Сво╓му Закон, тут же й в╕дм╕няти його? Безумовно ж, н╕! Але у ц╕й же книз╕, “Вих╕д”, Бог да╓ пряму вказ╕вку зробити в скин╕╖ запов╕ту зображення херувим╕в як у вигляд╕ золотих статуй (на в╕чку ковчега), так ╕ вишитих образ╕в – власне, ╕кон на зав╕с╕ та покривалах скин╕╖ (╕кона – грецькою “образ”):
“╤ зробиш в╕ко (кришку) зо щирого золота, – два л╕кт╕ й п╕в довжина його, ╕ л╕коть ╕ п╕в ширина його. ╤ зробиш два золот╕ херувими (херувим – означа╓ “в╕дання”, ангел розум╕ння ╕стини), – роботою кутою зробиш ╖х з обох к╕нц╕в в╕ка. ╤ зроби одного херувима з к╕нця зв╕дси, а одного херувима з к╕нця зв╕дти...
╤ будуть т╕ херувими простягати крила догори, ╕ зат╕нювати сво╖ми крильми над в╕ком, а ╖хн╕ обличчя – одне до одного; до в╕ка будуть обличчя тих херувим╕в...
А скин╕ю зробиш ╕з десяти покривал ╕з суканого в╕сону, ╕ блакит╕, ╕ пурпуру та з червен╕. Херувими – мистецькою роботою зробиш ти ╖х...
╤ зробиш зав╕су з блакит╕, ╕ пурпуру, ╕ червен╕ та з суканого в╕сону. Мистецькою роботою зробити ╖╖, з херувимами”.
Як бачимо, були священн╕ зображення в скин╕╖ св╕доцтва – пересувному старозав╕тному храм╕. Були вони ╕ в пост╕йному Соломоновому храм╕. Таким чином ста╓ зрозум╕лим, що заборона зображати ╕ поклонятися ус╕ляким подобам стосу╓ться неправдивих зображень, що по сут╕ були ╕долами, а не ╕стинних, як╕ зображали мовою мистецтва, мовою символ╕в духовн╕ образи, що ╖х показав Господь Мойсею, п╕днявши його на висоти божественного осяяння: “╤ дивись, ╕ зроби за тим зразком, що тоб╕ показувано на гор╕”. Таким чином, ус╕ цитати, що ╖х використовують ╕коноборц╕ на п╕дтвердження сво╓╖ позиц╕╖, стосуються саме неправдивих зображень – предмет╕в поганського ╕долопоклон╕ння (золоте теля, Молох, Ваал, Астарта тощо).
╤коношанування ╓ зовн╕шн╕м видом богопоклон╕ння, ╕ належить до обряд╕в православно╖ церкви. Обряд церковнослов’янською мовою – “одяг”. Обрядитися – значить одягнутися. ╤ коли представники одн╕╓╖ конфес╕╖ виступають проти обряд╕в ╕ншо╖ – це нагаду╓ ситуац╕ю, коли одна людина неприязно ставиться до ╕ншо╖ т╕льки через те, що та одягнута не так, як вона.
Сказав Господь: “Чи ж не б╕льше в╕д одягу – т╕ло?”. Чи ж не б╕льше в╕д обряду – т╕ло Христове: церква, громада, люди, як╕ ╓ членами ц╕╓╖ громади? А в╕д т╕ла – душа? Власне дух смирення й любов╕, який ма╓ панувати в громадах народу Божого? ╤кона не п╕дм╕ню╓ собою Творця – вона, за влучним виразом митрополита Макар╕я, ╓ лише “видимим образом невидимого Бога”.
Безумовно, можна помолитися ╕ перед голою ст╕ною, ╕ Господь почу╓ молитву. Але почу╓ лише тод╕, коли, за словом святителя Феофана Затворника, “серце з╕гр╕лось, ╕ тепло до Бога взива╓”. А цього стану, безперечно, легше досягти, коли перед очима не тр╕щини на штукатурц╕, а зображення яко╖сь ╓вангельсько╖ под╕╖, дорогих серцю кожного християнина образ╕в Господа нашого ╤суса Христа, символ╕чн╕ зображення Бога-Отця, Святого Духа, б╕бл╕йних персонаж╕в. До реч╕, храми перших християн (починаючи з катакомб) мали багато таких зображень.
╤кона – це Б╕бл╕я, мальована фарбами. Зображення на ╕конах точно в╕дпов╕дають образам, змальованим у Святому Письм╕. ╤ як Святе Письмо, по сут╕ сво╖й, ╓ глибоко символ╕чним, так ╕ ╕кона пода╓ б╕бл╕йну символ╕ку, але не буквами на папер╕, а мовою фарб. ╤кона – це одна з форм благов╕стя та богослов’я. Бог-Отець зобража╓ться на н╕й як “Ветхий днями”; Дух Святий – у вигляд╕ голуба; безплотн╕ службов╕ духи, ангели – як прекрасн╕ юнаки з крилами, що символ╕зують швидк╕сть виконання вол╕ Божо╖. ╤ як п╕д час читання уривк╕в з Святого Письма ми надиха╓мося словом Божим, так ╕ п╕д час молитви перед ╕коною душа в╕руючо╖ людини приходить до стану п╕днесення, дух ╖╖ возноситься до висот молитовного ╓днання з Божеством.
Отже, ╕кона – це н╕що ╕нше, як зас╕б для п╕дняття молитовного стану християнина (а не фотограф╕чне зображення небожител╕в ╕, тим б╕льше, аж н╕як не ╕дол). Бо й чудотворними називаються ╕кони не тому, що вони сам╕ по соб╕ творять чудеса (дерево, скло й фарба творити чудес не можуть), а тому, що п╕д час молитви перед ц╕╓ю ╕коною, завдяки високомистецькому зображенню, що його створив богонатхненний ╕конописець, ╕ яке п╕дняло дух, п╕днесло в╕ру мол╕льника – по в╕р╕ його Господь явив чудо зц╕лення або яке ╕нше...
Нарешт╕, щодо п╕дм╕ни слави нетл╕нного Бога. ╤стинна Церква н╕коли не робила тако╖ п╕дм╕ни. Як портрет царський не в╕дм╕ня╓ царя, так ╕ святе зображення не в╕дм╕ня╓ Христа-Бога, Якого ╕ нагаду╓ нам свята ╕кона.
Отож, дамо в╕дпов╕дь на запитання: для чого православна церква використову╓ у сво╓му богопоклон╕нн╕ священн╕ зображення? ╤кони в нас, по-перше, для нагадування про Бога, про священн╕ под╕╖, повчальне життя Господа ╕ угодник╕в Божих. По-друге, для викладення вчення Божого. По-трет╓, для збудження рел╕г╕йного почуття в нас. ╤, нарешт╕, для прославлення Бога мистецтвом, як прославля╓мо Його також сп╕вом псалм╕в та музикою.

Прото╕╓рей Олег Ведмеденко.
www.vedmedenko.org

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 15.05.2009 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7256

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков