"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2009 > Тема "Резонанс"
#28 за 10.07.2009
ЗВ╤ДКИ ВЗЯЛИСЯ Й КУДИ ЗАВЕДУТЬ КРИМ «╤НШ╤»?
ЗДОРОВИЙ ГЛУЗД ╤ ПАРАЛЕЛЬНИЙ СВ╤Т СУЧАСНО╥ СОЦ╤ОЛОГ╤╥ Нещодавно в зал╕ зас╕дань Ради м╕н╕стр╕в Автономно╖ Республ╕ки Крим на найвищому «кримському» р╕вн╕ у присутност╕ Пост╕йного Представника Президента Укра╖ни в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим Л. Жунька, голови Ради м╕н╕стр╕в АРК В. Плакиди, генерального директора Центру Разумкова Анатол╕я Рачка в╕дбулася презентац╕я результат╕в р╕чно╖ роботи Центру Разумкова. Пану Л. Жуньку урочисто було передано грубезну теку з паперами, решт╕ учасник╕в презентац╕╖ роздали журнал «Нац╕ональна безпека ╕ оборона» № 5 (2009 р.), де надруковано п╕дсумков╕ матер╕али цих досл╕джень: «Кримський соц╕ум: л╕н╕╖ под╕лу, чинники конфл╕ктност╕, шляхи консол╕дац╕╖», «Актуальн╕ проблеми сусп╕льних в╕дносин в АРК Крим: позиц╕╖ фах╕вц╕в», «Особливост╕ ╕дентичност╕ соц╕окультурних груп Криму та ╖хн╕й вплив на сусп╕льн╕ в╕дносини в Автоном╕╖: соц╕олог╕чне опитування Центру Разумкова». Було також надано переклад названих вище текст╕в рос╕йською мовою. ╥х обсяг склада╓ 88 стор╕нок формату А4. Зрозум╕ло, що в газет╕ дати ск╕льки-небудь детальний анал╕з такого тексту не можливо. Тому спробую висловити к╕лька найб╕льш сутт╓вих, на мою думку, зауважень. Вс╕ зац╕кавлен╕ можуть знайти повний текст журналу в ╕нтернет╕ за адресою: http://razumkov.org.ua/ukr/files/category_journal/NSD109_ukr.pdf. Зауважу, що автор цих рядк╕в не ╓ соц╕ологом, але, тим не менше, вважа╓, що результати соц╕олог╕чних досл╕джень у сво╖х базових висновках не повинн╕ суперечити загальному перепису населення. На мо╓ переконання, загальний перепис населення охоплю╓ таку к╕льк╕сть респондент╕в, яку н╕коли не спроможна забезпечити жодна соц╕олог╕чна служба. Тож спочатку стосовно тих пункт╕в висновк╕в Центру Разумкова, як╕ напряму суперечать результатам перепису населення 2001 року. На стор╕нц╕ 7 журналу подано «КРИТЕР╤╥ ВИД╤ЛЕННЯ СОЦ╤ОКУЛЬТУРНИХ СП╤ЛЬНОТ КРИМУ: 1. Кримськ╕ татари (за самовизначенням) (9,1% ус╕х опитаних). 2. Слов’янська сп╕льнота (58,7% ус╕х опитаних). Етн╕чн╕ рос╕яни та укра╖нц╕, як╕: • вважають р╕дною мовою рос╕йську; • розмовляють вдома рос╕йською мовою; • не в╕дносять себе до укра╖нсько╖, кримськотатарсько╖ або ╕ншо╖ етн╕чно╖ культурно╖ традиц╕╖; • згодн╕ з тим, що м╕ж етн╕чними рос╕янами та укра╖нцями у Криму практично нема╓ в╕дм╕нностей, ╕ вони становлять ╓дину соц╕окультурну сп╕льноту; • на питання про рел╕г╕йну належн╕сть в╕дпов╕дають, що вони православн╕, або просто християни, чи не в╕дносять себе до жодного в╕роспов╕дання. 3. ╤нш╕ – вс╕ респонденти, як╕ не ув╕йшли до перших двох груп (32,2% ус╕х опитаних). У склад╕ ц╕╓╖ групи також виокремлена група «укра╖нц╕ Криму» (6,5% ус╕х опитаних) – «т╕ етн╕чн╕ укра╖нц╕, як╕ не п╕дтримують точку зору, що м╕ж рос╕янами та укра╖нцями у Криму практично нема╓ в╕дм╕нностей, ╕ вони становлять ╓дину соц╕окультурну сп╕льноту». Вже на п╕дстав╕ цього можна запитати соц╕олог╕в Центру Разумкова: «Панове, а куди под╕лося б╕льше 60 тисяч кримських татар?». За результатами перепису 2001 року, в Криму нарахували 243,4 тисяч╕ кримських татар, що склало 12,1% населення Криму в 2001 роц╕. Якщо ж в╕рити цифрам Центру Разумкова, то виходить, що ╖х було 184,1 тисяч, що дивним чином зб╕га╓ться з к╕льк╕стю кримських татар, яких за оф╕ц╕йними радянськими даними було депортовано з Криму у 1944 роц╕. Посилання на те, що за в╕с╕м рок╕в в╕дсоток м╕г зменшитися, не проходить. Ви ж н╕де не кажете, що смертн╕сть серед кримських татар значно перевищу╓ смертн╕сть серед решти кримчан, а зважаючи на те, що в середньому к╕льк╕сть д╕тей у кримськотатарських родинах б╕льша, н╕ж серед решти кримчан, то в╕дсоток кримських татар серед населення Криму скор╕ше зб╕льшився, н╕ж зменшився. Але ц╕ елементарн╕ питання в головах шановних експерт╕в Центру Разумкова не виникли, тому й в╕дпов╕дей на них нема╓. Дал╕ досить дивно, якщо виходити з м╕ркувань неупередженост╕, яку так люблять п╕дкреслювати соц╕ологи Центру Разумкова, вигляда╓ критер╕й, на п╕дстав╕ якого виокремлена так звана «слов’янська сп╕льнота». Де, в як╕й кра╖н╕ ще б додумалися визначати слов’ян такими критер╕ями (╖х варто повторити ще раз): «вважають р╕дною мовою рос╕йську; розмовляють вдома рос╕йською мовою; не в╕дносять себе до укра╖нсько╖, кримськотатарсько╖ або ╕ншо╖ етн╕чно╖ культурно╖ традиц╕╖»? Ц╕каво, що б на так╕ критер╕╖ сказали колеги соц╕олог╕в Центру Разумкова в Болгар╕╖, Польщ╕, Серб╕╖, Словаччин╕, Словен╕╖, Чех╕╖ та нав╕ть Б╕лорус╕. Мабуть, з цими критер╕ями погодились би т╕льки в Рос╕йськ╕й Федерац╕╖, де демограф╕чний склад населення та пост╕мперський синдром вимагають саме так визначати слов’ян, тобто рос╕ян. Ще ц╕кав╕ш╕ (абсолютно не зрозум╕ло, чому ╖х назвали саме так) критер╕╖, за якими у Криму з’явилася небачена ран╕ше сп╕льнота «╤НШ╤». ╥х аж 32,2%. Тобто, якщо виходити з результат╕в перепису 2001 року, – 651,7 тисяч. Раптом н╕зв╕дки у Криму з’явилася друга за к╕льк╕стю сп╕льнота, про яку н╕хто ран╕ше н╕чого не чув. Хто це так╕? Перший натяк подають сам╕ разумковц╕. Вони в середин╕ цих «╤НШИХ» вир╕шили виокремити не окрему, а таку соб╕ «п╕дсп╕льноту» – «укра╖нц╕ Криму». ╥х разумковц╕ нарахували аж 6,5%, тобто, якщо виходити з к╕лькост╕ населення Криму за переписом 2001 року, це буде – 131,6 тисяч. Ц╕каво пор╕вняти ц╕ цифри знов таки з результатами перепису 2001 року. За ними у Криму укра╖нц╕в було 492,2 тисяч╕ (24,4%), з них р╕дною укра╖нську мову назвало 40,4%, тобто 198,8 тисяч╕. Але нав╕ть серед «укра╖нц╕в Криму», якщо в╕рити Центру Разумкова, укра╖нську мову вважають р╕дною 15,4%, серед так званих «╤НШИХ» укра╖нську вважають р╕дною 9,9%, загалом серед кримчан – 3,2%. Якщо перерахувати в╕дсотки, що подають соц╕ологи Центру Разумкова в абсолютн╕ цифри на баз╕ результат╕в перепису 2001 року, то отрима╓мо: 15,4% – 20,3 тисяч╕; 9,9% – 64,5 тисяч╕; 3,2% – 64,8 тисяч╕. Ось так╕ ма╓мо цифри. До реч╕, багато хто пам’ята╓, як проходив той перепис ╕ ск╕льки було випадк╕в, коли укра╖нцям доводилося ╕з скандалом примушувати переписувач╕в записувати ╖х укра╖нцями та вказувати, що ╖хня р╕дна мова – укра╖нська. Але, як ми бачимо, т╕ переписувач╕ були янголами пор╕вняно ╕з соц╕ологами Центру Разумкова. Зац╕кавлен╕ особи можуть ознайомитися з результатами перепису в ╕нтернет╕ за такою адресою: http://www.ukrcensus.gov.ua/results/general/nationality/crimea/. З уже наведених цифр, на мою думку, очевидно, що соц╕ологи Центру Разумкова, як╕ не наважилися виокремити укра╖нц╕в у Криму в окрему групу, просто вимушен╕ були серед вигадано╖ ними групи «╤НШ╤» показати згадан╕ 6,5%. Це, напевно, т╕ укра╖нц╕, що пику натовчуть, якщо ╖х назвати якось ╕накше. Стосовно мови. Не треба бути ф╕лологом та соц╕ологом, щоб зрозум╕ти, що Крим – вельми специф╕чний у цьому питанн╕ рег╕он. Переважна б╕льш╕сть населення, особливо в с╕льських районах, у побут╕ розмовля╓ на м╕сцевому д╕алект╕, який ╕нколи називають «суржиком». Безумовно, це не л╕тературна укра╖нська мова, але ж тим б╕льше не л╕тературна рос╕йська. Тобто в╕дпов╕дь на питання, якою мовою ти розмовля╓ш у побут╕, у вир╕шальн╕й м╕р╕, на мою думку, визначалася тим, як було поставлено питання. Те ж саме можна сказати й стосовно етн╕чно╖ само╕дентиф╕кац╕╖. На мою думку, тут треба було ставити питання гранично ч╕тко ╕ недвозначно. Подивимося, як це робили соц╕ологи Центру Разумкова (стор. 10). Питання: «До яко╖ культурно╖ традиц╕╖ Ви себе в╕дносите?». Загальне питання до ус╕х читач╕в. Поясн╕ть, будь ласка, хоч би самим соб╕, що таке «культурна традиц╕я»? Але Центр Разумкова це питання не турбу╓, вони формулюють так╕ вар╕анти в╕дпов╕дей: «рос╕йсько╖», «радянсько╖», «кримськотатарсько╖», «укра╖нсько╖», «загально╓вропейсько╖». Абсолютно, на мо╓ переконання, безглуздо питати цих соц╕олог╕в, за якими критер╕ями треба в╕др╕зняти ц╕ «культурн╕ традиц╕╖». Але ж респонденти також не ставлять перед собою зайвих питань. Вони дивляться кримське телебачення, читають кримськ╕ газети ╕ добре знають, чого в╕д них хочуть. Ма╓мо на це запитання так╕ в╕дпов╕д╕: До рос╕йсько╖ «культурно╖ традиц╕╖» себе в╕дносять 61,4% кримчан, у тому числ╕, 0,5% кримських татар, 74,6% «слов’янсько╖ сп╕льноти», 54,7% «╤НШИХ», 46,9% «укра╖нц╕в Криму». До радянсько╖ «культурно╖ традиц╕╖» себе в╕дносять, в╕дпов╕дно: 18,8%, 1,6%, 21,3%, 19,0%. До кримськотатарсько╖ – 8,7%, 91,9%, 0,0%, 0,9%, 0,8%. Зауважимо, що це вельми ц╕каво: майже в╕дсоток так званих «╤НШИХ» та «укра╖нц╕в Криму» (в розум╕нн╕ разумковц╕в) в╕дносять себе до кримськотатарсько╖ «культурно╖ традиц╕╖». До укра╖нсько╖ «культурно╖ традиц╕╖» себе в╕дносять в╕дпов╕дно 3,4% кримчан, в тому числ╕ 1,6% кримських татар (алаверди укра╖нцям в╕д кримських татар), 0,0% «слов’янсько╖ сп╕льноти» (тобто або укра╖нц╕ – не слов’яни, або слов’янська сп╕льнота по-разумковськи, якась дивна), 10,0% «╤НШИХ» та 15,4% «укра╖нц╕в Криму». Нарешт╕, до «загально╓вропейсько╖ культурно╖ традиц╕╖» себе в╕днесли в╕дпов╕дно: 3,4%, 1,6%, 2,0%, 6,5%, 10,8%. Перш за все в оч╕ кида╓ться, що нав╕ть на таке, в дус╕ «Кримсько╖ правди», питання, в╕дпов╕д╕ «╤НШИХ» та «укра╖нц╕в Криму» дуже близьк╕ ╕ радикально в╕др╕зняються в╕д в╕дпов╕дей так звано╖ «слов’янсько╖ сп╕льноти». Така сама близьк╕сть у в╕дпов╕дях спостер╕га╓ться ╕ в мовному питанн╕. Ще к╕лька зауважень стосовно наведених соц╕ологами Центру Разумкова даних. Серед «укра╖нц╕в Криму» найб╕льше ос╕б, як╕ мають вищу осв╕ту – 34%. Кр╕м того, ця сп╕льнота – наймолодша (ще одне соц╕олог╕чне диво). Серед «укра╖нц╕в Криму» молод╕ (18-29 рок╕в) – 34%. Ц╕каво також в╕дстежити соц╕альн╕ пр╕оритети р╕зних «сп╕льнот», виявлених Центром Разумкова. Наприклад, в╕д «укра╖н╕зац╕╖» Криму (яку я марно намагаюся побачити вже двадцять рок╕в), на думку Центру Разумкова, страждають ус╕ сп╕льноти Криму, але по-р╕зному. Так, «слов’янську сп╕льноту» Криму найб╕льше турбу╓ в╕дсутн╕сть канал╕в РФ на телебаченн╕, а «╤НШИХ» – в╕дсутн╕сть рос╕йськомовних текст╕в у поясненнях для л╕к╕в та укра╖нськомовне судочинство. Р╕зна у цих сп╕льнот також мета ╖хнього життя. «Слов’янську сп╕льноту», за твердженням Центру Разумкова, найб╕льше турбу╓ проблема збереження Чорноморського флоту РФ у Криму, «кримських татар» – розв’язання земельних проблем, а «╤НШИХ» турбу╓ проблема викор╕нення корупц╕╖ в органах влади. Ц╕лком достойна, як на мене, мета. Чомусь соц╕олог╕в Центру Разумкова дуже зац╕кавила проблема, як кримськ╕ татари додержуються канон╕в сво╓╖ в╕ри, ╕ зовс╕м ╖х не обходило, як додержуються канон╕в християнства решта кримчан. Досить дивна виб╕ркова зац╕кавлен╕сть. А ц╕каво було б, наприклад, д╕знатися, який в╕дсоток кримчан дотриму╓ться запов╕дей «не убий», «не вкради», перебуваючи «у всьому ╕ншому» законослухняними громадянами. Нам цього н╕коли не взнати, бо Центр Разумкова ц╕ питання не зац╕кавили. Нарешт╕, трохи про добробут кримчан, як його бачать соц╕ологи Центру Разумкова. Найб╕дн╕шими ╓ кримськ╕ татари: 60,3% живуть за межою б╕дност╕, ледь-ледь зводять к╕нц╕ з к╕нцями для куп╕вл╕ ╖ж╕. Серед «слов’янсько╖ сп╕льноти» таких 45%, а ╕з «╤НШИХ» – 35,8% (зовс╕м мало таких серед «Укра╖нц╕в Криму»: 28,7%). Середньо забезпечен╕, але б╕днуватими вважають себе (на ╖жу вистача╓ завжди): 13,6% «кримських татар, 19,5% «слов’янсько╖ сп╕льноти», 25,6% «╤НШИХ» (з них – укра╖нц╕в 24,8%). Забезпеченими, у яких виникають складнощ╕ лише з куп╕влею дорогих предмет╕в побуту, вважають себе 16,8% «кримських татар», 29,2% «слов’янсько╖ сп╕льноти», 27,2% «╤НШИХ» (з них рекорд – 33,3% «укра╖нц╕в Криму»). Багач╕-респонденти Центру Разумкова не траплялись зовс╕м. Мабуть, не там шукали. Дек╕лька сл╕в стосовно так званих фокус-груп. Центр Разумкова пода╓ в журнал╕ думки, напрацьован╕ цими фокус-групами, як╕ формувалися н╕бито з член╕в виявлених соц╕ологами «сп╕льнот Криму». Так-от, точки зору фокус-групи ото╖ «п╕дсп╕льноти» «укра╖нц╕ Криму» ви не знайдете. ╥╖ там нема╓. Тож який висновок можна зробити з цього поб╕жного анал╕зу всього напрацьованого за р╕к напружено╖ роботи Центром Разумкова, який все це робив за п╕дтримки Державного секретар╕ату з питань осв╕ти ╕ досл╕джень Швейцарсько╖ Конфедерац╕╖. Зрозум╕ло, чому протягом останн╕х в╕с╕мнадцяти рок╕в оф╕ц╕йний Ки╖в, по-перше, пан╕чно ляка╓ться чиновницького лоб╕ Криму, по-друге, бачить у Криму т╕льки один суб’╓кт для сво╓╖ оп╕ки – кримських татар. А як же укра╖нц╕? «А ╖х нема╓», – кажуть отак╕ соц╕ологи. ╢ хто завгодно, нав╕ть як╕сь там «╤НШ╤» з’явилися, коли опитування показу╓, що не вс╕ так думають у Криму, як того хоче «Кримська правда». Що робити нам, укра╖нцям? Усв╕домити, нарешт╕, що ми у Криму ╓, нас багато. Т╕ сам╕ «╤НШ╤» – то ╕ ╓ укра╖нц╕. Серед них (ми ма╓мо пишатися цим: за двадцять рок╕в сформувалося потужне ядро тих, хто готовий в╕дстоювати свою ╕дентичн╕сть) б╕льше 130 тисяч молодих, динам╕чних, заможних. Вони вперто працюють ╕ вже готов╕ вголос про себе заявити. Проблема одна: коли знайдеться парт╕я, в яку пов╕рять ц╕ молод╕ активн╕ укра╖нц╕? Впевнений, що на найближчих виборах до Верховно╖ Ради АРК та до м╕сцевих рад сп╕льнота, яку високолоб╕ соц╕ологи назвали «укра╖нц╕ Криму», про себе заявить у повний голос ╕ матиме сво╓ численне представництво у вс╕х радах. А стосовно Центру Разумкова? Так в╕н (стор. 2) «щиро дяку╓ професору Г. Крейсу (╤нститут ╢вропи Ун╕верситету м. Базель) за ц╕нн╕ поради та пропозиц╕╖ на етап╕ вироблення робочих г╕потез ц╕╓╖ допов╕д╕ та досл╕дницького ╕нструментар╕ю». Вам все зрозум╕ло? Такими нас хоче бачити л╕беральна ╢вропа. Тож треба, нарешт╕, навчитися дивитися на себе власними очима, а не очима «╤НШИХ».
Серг╕й Савченко, кандидат ф╕зико-математичних наук, голова Всекримського товариства «Просв╕та» ╕мен╕ Тараса Шевченка, заступник голови з пол╕тосв╕ти Кримсько╖ орган╕зац╕╖ парт╕╖ ВО «СВОБОДА».
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2009 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7496
|