"Кримська Свiтлиця" > #8 за 18.03.2011 > Тема "Резонанс"
#8 за 18.03.2011
УКРА╥НСЬКА ОСВ╤ТА В СТАН╤ КОЛАПСУ?
Колишн╕й директор Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти ╤гор Л╕карчук вважа╓, що укра╖нська осв╕та перебува╓ в стан╕ колапсу. Таку думку в╕н висловив у сво╖й статт╕, опубл╕кован╕й в газет╕ «Дзеркало тижня. Укра╖на» (№8, 5-11 березня 2011 р.) ╤.Л╕карчук нав╕в результати Всесв╕тнього опитування Американського ╕нституту громадсько╖ думки Дж. Геллапа про к╕льк╕сть задоволених системою осв╕ти. «В Укра╖н╕ вона становить лише 38%, тод╕ як у Б╕лорус╕ - 52, Рос╕йськ╕й Федерац╕╖ - 42, США - 70, Н╕меччин╕ - 59%. Аналог╕чн╕ результати показують соц╕олог╕чн╕ досл╕дження, проведен╕ в Укра╖н╕. Так, за п╕дсумками досл╕дження ╤нституту Горшен╕на (серпень 2010 р.), як╕сть осв╕ти, що нада╓ться сучасною укра╖нською школою, 34,4% громадян Укра╖ни оц╕нюють на «тр╕йку», а кожен п`ятий (20,2%) - на “дв╕йку“. ╤ншими словами, б╕льш як половина укра╖нських громадян вважа╓, що як╕сть осв╕ти в Укра╖н╕ не в╕дпов╕да╓ вимогам», - пише ╤.Л╕карчук. На його думку про плачевний стан укра╖нсько╖ осв╕ти св╕дчать ╕ дан╕ зовн╕шнього незалежного оц╕нювання (ЗНО), яке проходили кращ╕ випускники загальноосв╕тн╕х шк╕л Укра╖ни. «Максимально можливу к╕льк╕сть бал╕в (53) за виконання тесту з математики в 2010 роц╕ одержали лише 188 аб╕тур╕╓нт╕в з╕ 111 тисяч. Показник середнього балу характеризу╓ться цифрою 11,9. ╤ це при тому, що 58% завдань тесту, за результатами психометричного анал╕зу, можна в╕днести до категор╕╖ “легк╕“ й “оптимальн╕“. А якщо врахувати те, що в тест╕ не було завдань, в яких потр╕бно було показати ум╕ння ╖х виконувати, а не т╕льки визначити к╕нцевий п╕дсумок, то ситуац╕я ще г╕рша. Не набагато кращ╕ результати з гуман╕тарних предмет╕в. Максимально можливу к╕льк╕сть тестових бал╕в з укра╖нсько╖ мови набрали в╕с╕м аб╕тур╕╓нт╕в з 252 тисяч тих, хто здавав тест; з ╕стор╕╖ Укра╖ни - одна ╕з 139 тисяч», - наводить статистику експерт. На його думку, укра╖нський педагог поставлений в умови, коли в╕н не може ефективно виконувати м╕с╕ю вчителя, оск╕льки р╕вень зароб╕тно╖ плати у навчальних закладах не в╕дпов╕да╓ потребам нормального життя. «Зароб╕тна плата, яку одержують викладач╕ вищо╖ школи, змушу╓ ╖х або шукати ╕ншу роботу, або ж додатков╕ зароб╕тки, часто нехтуючи при цьому елементарними вимогами педагог╕чно╖ етики й академ╕чного середовища», - в╕дзнача╓ ╤.Л╕карчук. Разом з тим, на його думку, бюджетне ф╕нансування осв╕тн╕х витрат в Укра╖н╕ далеко не найг╕рше. «В Укра╖н╕ в 2000-2007 роках вони становили 5,3% внутр╕шнього валового продукту, тод╕ як у Н╕меччин╕ - 4,4%, Япон╕╖ - 3,4%, ╤спан╕╖ - 4,4%, ╤тал╕╖ - 4,3%, США - 5,5%, Франц╕╖ ╕ Велик╕й Британ╕╖ - 5,6%. Тобто державне ф╕нансування осв╕тньо╖ д╕яльност╕ в Укра╖н╕ - на р╕вн╕ найб╕льш розвинених кра╖н св╕ту, а то й перевищу╓ його. Але б╕да в тому, що цих грошей ледве вистача╓ на м╕зерну зароб╕тну плату й комунальн╕ витрати», - пише ╤.Л╕карчук. В╕н переконаний, що колапс осв╕тньо╖ системи в Укра╖н╕ обумовлений, «арха╖чною системою управл╕ння осв╕тньою галуззю, в╕дсутн╕стю ефективного ф╕нансового менеджменту в осв╕т╕ ╕ катастроф╕чним в╕дставанням осв╕тнього життя в╕д сусп╕льних потреб». Як пов╕домляв УН╤АН, 6 с╕чня ц.р. на урядовому портал╕ було оприлюднено постанови Каб╕нету М╕н╕стр╕в №5 ╕ №6 в╕д 5 с╕чня про зв╕льнення ╤.Л╕карчука з посади директора Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти ╕ призначення на цю посаду ╤рини Зайцево╖. 13 с╕чня екс-заступник ╤.Л╕карчука Галина Солодка пов╕домила на прес-конференц╕╖, що ╤.Л╕карчук оскаржить у суд╕ р╕шення уряду про сво╓ зв╕льнення з посади директора Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти.
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 18.03.2011 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8776
|