Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 01.07.2011 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 01.07.2011
«Н╤МЕЧЧИНО, ЗДРАСТУЙ!» АБО ЧОМУ ПЕРЕД В╤ЙНОЮ РОЗСТР╤ЛЮВАЛИ ЗА ШПИГУНСТВО НА КОРИСТЬ Н╤МЕЧЧИНИ...

 «Н╕меччино, здрастуй!.. Може, тепер про мене думку зм╕ниш...»
 Михайль Семенко. «Н╕меччина». Харк╕в. 1933-1936

 У 1937 роц╕, коли радянська преса рясн╕ла гаслами й аг╕тками на тему «зовн╕шн╕х ворог╕в» та обов’язково╖ в╕йськово╖ п╕дготовки, до орган╕в НКВД Харкова поступила вказ╕вка з Москви актив╕зувати роботу щодо л╕кв╕дац╕╖ «окупац╕йного резерву», тобто потенц╕йних кадр╕в для адм╕н╕стративно╖ структури можливо╖, в майбутньому, н╕мецько╖ окупац╕йно╖ влади. Це було так само, як за час╕в Голодомору: в рази зб╕льшилося найменувань пер╕одики про село, з кольорових обкладинок п╕д стал╕нським гаслом «Жить стало лучше, жить стало веселей», з фанатичним блиском зуб╕в ╕ очей дивилися в св╕тле майбутн╓ дебел╕ трактористки ╕ буряководи, - а села в цей час без будь-яких ознак життя лежали, виморен╕ голодом.
 Тож м╕сцев╕ енкаведисти у 1937 роц╕ з╕ткнулися ╕з проблемою, як дек╕лька рок╕в тому «фах╕вц╕ по селу», - норми по арештах (як ран╕ше по зерну) зб╕льшувались, а в╕домий контингент «ворог╕в народу» майже вичерпався. Але зв╕тувати чимсь то треба. Вих╕д енкаведисти знаходили в тому, щоби фабрикувати справи. Тобто сл╕дчий разом ╕з розконсп╕рованими сексотами згадували сво╖х знайомих, ╖хн╕х родич╕в, знайомих родич╕в, придумували очн╕ ставки, допити н╕би за ╖хньою участю, ╕ п╕дписувались зам╕сть них. А пот╕м задн╕м числом згаданих людей арештовували ╕ в короткий терм╕н об’являли ╖м вирок (вищу м╕ру – не покарання, м╕ж ╕ншим, а, як писалося у вироках - справедливост╕!).
 Яким же, ц╕каво, був предмет ╕ критер╕╖ звинувачень за цими вигаданими справами? У вороги радянсько╖ влади потрапляли за найрейтинговими темами обговорень, як╕ провокували в р╕зних середовищах Харкова у тридцятих роках т╕ ж таки сексоти. Одн╕╓ю з найб╕льш популярних тем групових обговорень була, як виявля╓ться, тема в╕йни з н╕мцями, в нев╕дворотност╕ яко╖ люди за п’ять рок╕в перед ╖╖ початком не лише не сумн╕валися, а нав╕ть висловлювались за скор╕ше ╖╖ розв’язання, ╕ це щоби остаточно звалити ненависну червону совдеп╕ю.
 Хоч як це не звучить цин╕чно, але сексот╕в тридцятих рок╕в можна пор╕вняти в цьому контекст╕ ╕з сучасними соц╕ологами, як╕ в╕дсл╕дковують пан╕вн╕ настро╖ загалу. Настро╖ ж у сусп╕льств╕ були такими, що хапати ╕ нищити можна було в принцип╕ кого завгодно - сов╓тсько╖ тиран╕╖ перед в╕йною загал хот╕в позбутися, певно, ще сильн╕ше, н╕ж ми сьогодн╕ донецького крим╕нального ол╕гархату. Вц╕л╕ти можна було, х╕ба якщо над╕йно заляжеш на дно, н╕ з ким не сп╕лкуючись, ╕ не лише з колег, а ╕ з р╕дними. Ю.Шевельов в спогадах «Я-мене-мен╕» пише, що й не одружився через те, аби не наражати на небезпеку ж╕нку в╕дверт╕стю про сво╓ соцпоходження, бо вона за тод╕шн╕ми правилами жанру мала на нього донести. Отож найб╕льшою небезпекою для людей перед в╕йною було виходити в св╕т, перебувати в товариствах, п╕дтримувати розмови в компан╕ях. Але чи багато втрима╓ться, щоб не в╕двести душу, не под╕литися з ближн╕ми сво╖ми враженнями в╕д накинутого ╖м червоного кошмару? Тим б╕льше, що у 1937 роц╕ чи не найдоступн╕шим для народу продуктом стала гор╕лка, яку у велик╕й к╕лькост╕ викинули на прилавки.
 У Харков╕ одним з м╕сць, де стих╕йно збиралась р╕зноман╕тна старорежимна ╕нтел╕генц╕я, а це переважно позбавлен╕ церков священики, шк╕льн╕ й ун╕верситетськ╕ викладач╕, колишн╕ чиновники, артисти театр╕в, опери, була Ус╕кновенська церква на Другому м╕ському кладовищ╕ (нин╕ - Молод╕жний парк). Людей помолитися приходило дуже багато, бо ж це був один з останн╕х д╕ючих храм╕в у Харков╕. Зрозум╕ло, що серед в╕дв╕дувач╕в церкви вистачало й завербованих агент╕в НКВД, як╕ попервах, сп╕лкуючись м╕ж собою, правди один про одного не знали. Хоч п╕знати ╖х, певно, можна було за проявами неабияко╖ активност╕. Адже сп╕льним завданням було спокусити якомога б╕льшу к╕льк╕сть людей до в╕двертих розмов. До розмов же, як правило, «актив╕сти» закликали п╕сля Служби Божо╖ за чаркою в якийсь ╕з склеп╕в. Адже просторих склеп╕в на кладовищ╕ вистачало, ховали на ньому знаних ╕ заможних до червоного перевороту людей. Зрозум╕ло, що десь по трет╕й язики розв’язувались ╕ говорилося те, що було на душ╕ чи не в кожного мислячого харк╕в’янина. Зокрема, про те, що в╕йна – це ╓дине спас╕ння в╕д сов╓т╕в, що от у Н╕меччин╕ коричневий фашизм, а в Совдеп╕╖ – червоний, ╕ що вони обов’язково з╕ткнуться, в цей момент ╕ треба п╕дн╕мати повстання. П╕д час цих випивок, та й у церкв╕ одразу по Служб╕ Бож╕й, «актив╕сти» в╕дзначалися ще й тим, що збирали пожертви для потреб д╕тей ╕з воюючо╖ ╤спан╕╖. Власне, за ц╕╓ю акц╕╓ю вони ╕ розкрилися один для одного, бо «д╕тьми ╤спан╕╖», для яких вони збирали кошти, був один для вс╕х начальник 4-го в╕дд╕лу УГБ УНКВД Епельбаум Давид Михайлович, ╓врей, без осв╕ти, який проживав до свого арешту по вулиц╕ Артема, 6. В арх╕вно-сл╕дч╕й справ╕ № 914613 за звинуваченням останнього 1938 року зазначено: «Матер╕алами справи встановлено, що Епельбаум, маючи на зв’язку агентуру, у спос╕б виклику ╖╖ до себе на квартиру ╕ в службове прим╕щення УМВД для зустр╕чей, розшифрував останню перед сво╖м оточенням, а також сфальсиф╕кував ряд сл╕дчих справ, за якими викликав агентуру у прим╕щення УМВД й примушував ╖╖ п╕дписувати заздалег╕дь складен╕ ним, вигадан╕ протоколи допит╕в ╕ очних ставок на ос╕б, арештованих згодом за цими сфабрикованими матер╕алами». Одн╕╓ю з таких справ, за № 12699, була справа по кладовищенськ╕й Ус╕кновенськ╕й церкв╕, розпочата 11 кв╕тня 1937 року ╕ зак╕нчена 15 вересня 1937 року. За нею було арештовано 76 ос╕б ╕ 60 з них розстр╕ляно. Серед розстр╕ляних був ╕ настоятель храму - прото╕╓рей Олекс╕й Булдовський, син митрополита Феоф╕ла, який невдовз╕ в окупованому н╕мцями Харков╕ очолить Укра╖нську автокефальну православну церкву ╕ стане душпастирем й ут╕шителем для тисяч харк╕в’ян, залишених Червоною арм╕╓ю на в╕рну загибель. Сов╓тськ╕ в╕йська перед сво╖м в╕дступом у вересн╕-жовтн╕ 1941 року знищили в м╕ст╕ ус╕ комун╕кац╕╖ ╕ продовольч╕ склади. До реч╕, врятувала м╕сто на початку в╕йни, в╕дновивши функц╕онування його ╕нфраструктури, якраз та укра╖нська ╕нтел╕генц╕я, що ╖╖ органами НКВД було визначено перед в╕йною як «окупац╕йний резерв». Взагал╕, наш╕ люди тисячами вт╕кали в╕д моб╕л╕зац╕╖ у сов╓тськ╕ в╕йська, а також ╕з примусово╖ евакуац╕╖, повертаючись до р╕дного м╕ста, його околиць ╕ с╕л. Ус╕ вони спод╕вались, що сов╓тському пеклу прийшов край. До того ж на початку в╕йни активно циркулювали чутки про в╕дновлення державност╕, формування у Ки╓в╕ уряду. Нав╕ть називалося ╕м’я письменника Винниченка, який н╕би мав повернутися з Франц╕╖, щоби очолити державу. ╤ хто ж винний у тому, що н╕мц╕ виявились ан╕трохи не кращими окупантами за сов╓т╕в?! Так╕ ж сам╕ злодюги ╕ кати. ╤ т╕ й т╕ бачили в укра╖нцях об’╓кт, якщо не винищення, то перетворення на раб╕в. Невипадково ж ╕ гестапо з енкаведистами сп╕впрацювали, якщо метою полювання були представники укра╖нських нац╕онально-патр╕отичних сил. До реч╕, це ще одна тема для роздум╕в: чому першими в тридцятих роках за шпигунство на користь н╕мецького консульства почали розстр╕лювати укра╖нських письменник╕в? Про що вони могли розмовляти у компан╕╖ з консулом та його красунею-дружиною, рос╕йською княгинею укра╖нського походження, яка за нез’ясованих обставин помира╓ в Харков╕ у 1935 роц╕? Що робили наприк╕нц╕ двадцятих у харк╕вських ав╕ац╕йних ╕ танкових майстернях н╕мецьк╕ ╕нженери, конструктори, льотчики?! ╤ чому все ж таки «з Харкова так ╕ не вийшло зробити Берл╕н?» (О. Вишня). Пом╕рку╓мо про це ╕ншим разом… Одне не йде з голови: та х╕ба проголосував би Харк╕в за Кернеса з Добк╕ним, якби у тридцятих не повинищували, а у сорокових не ви╖хали залишки мислячого населення нашого рег╕ону???
 
Ольга Р╤ЗНИЧЕНКО,
 л╕тературознавець.
 м. Харк╕в.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 01.07.2011 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9104

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков