Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 19.08.2011 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#7 за 19.08.2011
РУСИФ╤КАЦ╤Я В СУЧАСН╤Й УКРА╥Н╤

В сво╖й хат╕ - своя й правда!

  (Уривок з книги ╤вана Дзюби «Нагн╕тання мороку: в╕д чорносотенц╕в ХХ ст. до укра╖нофоб╕в початку ХХ╤ ст.». Повн╕стю книгу викладено на портал╕ «Укра╖нське життя в Севастополi» за адресою http://ukrlife.org/main/evshan/dzyuba.html)
 (Продовження. Поч. у № 1-2, 3-4).

 Несхибний прогноз! Але: «Пока эти издания существуют, полная индифферентность государства к их деятельности может, однако, вредно отражаться на интересах населения». ╤ вчений ф╕скал радо пода╓ сво╖ прониклив╕ спостереження та глибокодумн╕ рефлекс╕╖ над укра╖нською пресою.
 Вчитися ╕ вчитися нам (тобто ╖м!) у даровитого ф╕скала – ╓д╕нороса Щогол╓ва! Вт╕м, таки вчаться – ╕ добре. Один ╕з запов╕т╕в Щогол╓ва – не допускати, щоб Боже слово звучало укра╖нською мовою, не дозволяти священикам пропов╕дувати по-укра╖нському.
 Минуло сто л╕т, ╕ ми ста╓мо св╕дками комб╕нованого наступу на укра╖нськ╕ церкви немосковського п╕дпорядкування – з боку, насамперед, Московського патр╕архату, але також ╕ ново╖ «укра╖нсько╖» влади. Про рейдерськ╕ захоплення храм╕в Ки╖вського патр╕архату розпов╕да╓ преса (див., наприклад, ╕нтерв’ю з патр╕архом Ки╖вським ╕ вс╕╓╖ Руси-Укра╖ни Ф╕ларетом в «Укра╖нському тижн╕» за 11–17 лютого 2011 року; тижневик говорить про «стал╕нськ╕ методи на озбро╓нн╕ Рос╕йсько╖ православно╖ церкви»). УПЦ Московського патр╕архату – складова частина РПЦ – фактично ста╓ державною церквою в Укра╖н╕, ╕ «чи не вперше в ╕стор╕╖ фактично державна церква ╓ засадничо ворожою до само╖ незалежно╖ держа-ви»9. А з яким шаленством анафемствують на адресу «розкольник╕в», «розстриг», «богов╕дступник╕в» – так, н╕би вони, з Московського патр╕архату, ╓дин╕ й прям╕ уповноважен╕ Бога на планет╕!
 А м╕льйони тих, хто молиться Богов╕ сво╓ю мовою, приречен╕ опинитися в ге╓н╕ огненн╕й. По сут╕, агресивна пол╕тика ╕╓рарх╕в Рос╕йсько╖ православно╖ церкви ╓ антихристиянською. Адже «…разнообразие христианских культур может быть отнесено к числу доказательств бытия Божия. Бог хочет и требует от нас единства, но Он не хочет от нас единообразия»10. Бог говорить мовою р╕зних народ╕в, – п╕дкреслював Папа ╤ван-Павло ╤╤.
 Внасл╕док стол╕ть дискрим╕нац╕╖ та пересл╕дувань укра╖нська культура ╕ укра╖нська мова не мали можливост╕ в╕льно розвиватися ╕ нин╕, за умов глобально╖ в╕дкритост╕ та зовн╕шн╕х тиск╕в, перебувають у нер╕вних конкурентних умовах з тими культурами та мовами, за якими стоять потужн╕ держави, що ╖х ц╕леспрямовано стимулюють, ц╕нуючи власну ╕дентичн╕сть. Укра╖нська Держава – чи не ╓дина в св╕т╕, яка цього не робить. Видатний сучасний укра╖нський ф╕лософ В╕лен Горський, на жаль, уже пок╕йний, з цього приводу не так давно писав: «…╢дн╕сть може ╕снувати лише м╕ж “р╕зними”, як╕ властивою ╖м неповторн╕стю здатн╕ збагачувати одне одного. Натом╕сть реальною ста╓ загроза перетворення культури людства на ун╕ф╕ковану одноман╕тн╕сть. Прагненням уникнути цього небажаного результату поясню╓ться пол╕тика, спрямована на захист ╕ розвиток власно╖ нац╕онально╖ мови, яку активно проводить, наприклад, Франц╕я.
 Що ж до Укра╖ни, то загроза тут не обмежу╓ться зовн╕шн╕ми факторами, що особливо актуал╕зу╓ нагальну потребу розробки ц╕леспрямовано╖ державно╖ пол╕тики з розвитку ╕ збагачення мовно╖ культури народу. Тако╖ пол╕тики по сут╕ не ╕сну╓. Справа обмежу╓ться пол╕тичною дискус╕╓ю щодо статусу укра╖нсько╖ мови й не б╕льше»11.
 Продумана, науково об╜рунтована культурна ╕ мовна пол╕тика мають стати нев╕д’╓мною складовою нац╕онального проекту «Укра╖на ХХI стол╕ття» ╕ забезпечити культурну ╕дентичн╕сть нашого народу, його повноц╕нне буття серед народ╕в ╢вропи ╕ св╕ту. Для цього, насамперед, потр╕бне створення потужного ╕нформац╕йно-культурного простору, який охоплював би всю Укра╖ну ╕ забезпечував ус╕м ╖╖ громадянам можлив╕сть ознайомлення з життям ╕ культурою вс╕х укра╖нських земель, сприяв обм╕нов╕ знаннями, ц╕нностями, думками, ╕деями, доносив нов╕ ╕нтелектуальн╕ та естетичн╕ здобутки, як ╕ багатства нац╕онально╖ духовно╖ спадщини до всього сусп╕льства. Це чи не найголовн╕ша умова консол╕дац╕╖ сусп╕льства та утвердження ново╖ укра╖нсько╖ ╕дентичност╕ – тим б╕льше за умов нин╕шньо╖ в╕дкритост╕ до св╕ту, позитивних ╕ негативних вплив╕в глобал╕зац╕╖, величезного переважання рос╕йського чинника в ╕нформац╕йно-культурному ландшафт╕ Укра╖ни.
 Протягом к╕лькох рок╕в при Президентов╕ Укра╖ни В. Ющенку д╕яла Нац╕ональна рада з питань культури ╕ духовност╕, яку очолював М. Жулинський. Вона п╕дготувала к╕лька важливих документ╕в, спрямованих на п╕дтримку укра╖нського к╕но, книгодрукування, мови. Але все так ╕ зупинилося на стад╕╖ пропозиц╕й. Виявилося, що президентського схвалення ╕ нав╕ть указ╕в мало, потр╕бн╕ постанови уряду, закони Верховно╖ Ради, – а це вже нездоланний бар’╓р. Одна ╕з сумних стор╕нок ц╕╓╖ нер╕вно╖ боротьби – доля ╜рун-
 товного проекту Кирила Стеценка «Стратег╕╖ культури Укра╖ни. Ф╕лософ╕я ╕ менеджмент самозд╕йснення нац╕╖: Концепц╕я ╕нтегрованого стратег╕чного управл╕ння духовно-╕нформац╕йною сферою держави» (2005 р.). Це не загальн╕ добр╕ побажання, не патр╕отична риторика, що нам закидають недоброзичливц╕, – це скрупульозно розроблена «дорожна карта» перспективного розвитку укра╖нсько╖ культури. Здавалося б – знах╕дка для влади, яка щиро дба╓ про духовне п╕днесення сусп╕льства. Та де там!
 Невиконаним, фактично про╕гнорованим залишилося «Протокольне р╕шення наради з питань забезпечення розвитку державно╖ мови в Укра╖н╕», проведено╖ 18 травня 2006 року в Каб╕нет╕ М╕н╕стр╕в Укра╖ни з участю м╕н╕стр╕в ╕ в╕дпов╕дальних прац╕вник╕в Секретар╕ату Кабм╕ну, в якому були розроблен╕ конкретн╕ заходи в мовно-культурн╕й сфер╕; тим б╕льше – не дали ╕ не дають реальних насл╕дк╕в численн╕ звернення представник╕в  укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖, з яких уже можна скласти ц╕лу антолог╕ю.
 П╕дстави ймов╕рно╖ продуктивно╖ культурно╖ пол╕тики достатньо розроблен╕ в численних пропозиц╕ях наукових ╕ культурних ╕нституц╕й. Потр╕бн╕ широка сусп╕льна апробац╕я ╕ державна воля до ╖х зд╕йснення. Але ╓ великий сумн╕в: коли на це не спромоглася влада, що позиц╕онувала себе як немовби нац╕онально-патр╕отична, то чи здатна на це влада, що «нац╕ональний ╕нтерес» розум╕╓ лише як б╕знесовий ╕нтерес великого кап╕талу або якогось його клану, влада, чия ╕деолог╕я зазна╓ потужного впливу рос╕йського нац╕онал╕зму ╕ яка готова здавати йому укра╖нську ╕стор╕ю, нац╕ональну пам’ять, культурну самобутн╕сть, мову та вс╕ ╕нш╕ «нематер╕альн╕» ц╕нност╕ в обм╕н на риторику братерства або й без тако╖, смиренно ковтаючи вс╕ можлив╕ образи нац╕онально╖ г╕дност╕ та державного престижу. Як це бачимо останн╕м часом, коли укра╖нська влада не в╕дреагувала на образлив╕ слова В. Пут╕на про те, що Рос╕я й сама без Укра╖ни та ╕нших республ╕к могла б виграти в╕йну з Г╕тлером, – тобто, що багатом╕льйонних укра╖нських жертв ╕ страх╕тливих руйнувань наче й не було, не було закарбовано╖ Довженком «Укра╖ни в огн╕»: це сво╓р╕дний вар╕ант знаменитого стал╕нського «тосту» «За великий русский народ». Вт╕м, ╕ попередня влада мовчки проковтнула визначення В. Пут╕ним Укра╖ни – на сам╕т╕ НАТО в Бухарест╕ – як «штучного утворення», вона не в╕дчува╓ потреби в забезпеченн╕ ╕снування укра╖нського св╕ту як такого, як феномена ╕стор╕╖.
 Нин╕ русиф╕кац╕я – це поверхневий симптом глибшо╖ хвороби, що поляга╓ у втрат╕ закор╕неност╕ в культур╕, ╕стор╕╖, у втрат╕ самого себе.
 «Позбавлення кор╕ння, безперечно, – найнебезпечн╕ша хвороба людських сп╕льнот, бо вона поширю╓ться сама по соб╕. ╤стоти, як╕ справд╕ позбавлен╕ кор╕ння, поводяться майже завжди одним ╕з двох можливих способ╕в: вони або впадають у стан ╕нерц╕╖ душ╕, що майже р╕внозначний смерт╕, як б╕льш╕сть раб╕в Римсько╖ ╕мпер╕╖, або кидаються у д╕яльн╕сть, що завжди спрямована на позбавлення корен╕в тих, хто ще ╖х не втратив чи з ким це в╕дбулося лише частково, ╕ вдаються при цьому до найжорсток╕ших метод╕в […] Позбавлений кор╕ння – позбавля╓ кор╕ння й ╕нших. Укор╕нений – не викор╕ню╓»12 .
 Це, власне, те, що в укра╖нськ╕й ╕стор╕╖ в╕доме п╕д найменням «яничарство» ╕ що протягом стол╕ть набирало р╕зних форм ╕ хитромудрих аж до благородства мотивац╕й. Але суть його та сама: з висоти сво╓╖ тр╕умфуючо╖, владно╖ безкор╕нност╕ «позбавляти кор╕ння й ╕нших», викор╕нювати ще не викор╕нене. Цьому можна протиставити лише одне: власну глибину, недосяжну яничарським бульдозерам, власний ╕нтелект ╕ культуру, невразлив╕ на яничарськ╕ спокуси. Вир╕шальну роль тут мала б в╕д╕гравати нац╕ональна ╕нтел╕генц╕я. Але вона послаблена внасл╕док посл╕довного ц╕леспрямованого знекровлення.
 «╤сторично дбати про збагачення мовно╖ культури й протистояти негативним явищам у ц╕й сфер╕ покликана нац╕ональна ╕нтел╕генц╕я. Однак, на жаль, у сучасн╕й складн╕й ситуац╕╖, яку пережива╓ укра╖нське сусп╕льство, чи не найчаст╕ше ми саме в╕дчува╓мо брак достатньо розвинено╖ ╕нтел╕генц╕╖. Причини цього, передус╕м, – у посттотал╕тарному стан╕ нашого сусп╕льства. В╕чний страх перед в╕льною думкою, талантом, високою майстерн╕стю – вс╕м, що спричиня╓ться до усв╕домлення власно╖ незалежност╕», – писав згадуваний уже укра╖нський ф╕лософ В╕лен Горський, – ось що спонукало до заслання ╕нтел╕генц╕╖ за кордон, до хвил╕ арешт╕в, пересл╕дувань ╕ погром╕в у культур╕, науц╕, – як генерально╖ л╕н╕╖ тотал╕тарно╖ держави щодо ╕нтел╕генц╕╖. «Все це повною м╕рою зазнала, як й ╕нш╕ складов╕ Радянського Союзу, Укра╖на. Але у нас ситуац╕я пог╕ршу╓ться багатов╕ковим нап╕вколон╕альним минулим, що спричинилось не лише до надзвичайно╖ слабкост╕ прошарку ╕нтел╕генц╕╖, а й до велико╖ пр╕рви, що в╕дд╕ляла в╕д свого р╕дного народу ту частину ╕нтел╕генц╕╖, яка, всупереч умовам, все-таки збереглася. Через стан, в якому Укра╖на ╕снувала впродовж в╕к╕в, аж до початку ХХ стол╕ття представники укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ були здеб╕льшого вихованцями не р╕дно╖ укра╖нсько╖, а ╕нонац╕онально╖ культури.
 Лише на рубеж╕ ХIХ–ХХ ст. виника╓, по сут╕, перше “орган╕чне” покол╕ння укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖.
 Це покол╕ння, переборюючи значн╕ труднощ╕, набира╓ сили впродовж перших десятил╕ть ХХ ст. Але наприк╕нц╕ 20-х рр. ╕ воно припинило сво╓ ╕снування, одержавши в ╕стор╕╖ нашо╖ культури сумну назву “Розстр╕ляне В╕дродження”. Насл╕дки цього ми в╕дчува╓мо й понин╕»13. ╤ насл╕дки, зрозум╕ло, не лише в мовно-культурн╕й сфер╕…
 ...Цю невеселу розмову хочу зак╕нчити словами з виступу на презентац╕╖ в╕ршованого роману Л╕ни Костенко «Берестечко» в Укра╖нському Дом╕ 22 березня 2010 року (юв╕лейний веч╕р поетеси): «Серед поетичних формул людського буття ╓ у Л╕ни Костенко така: “Життя людського строки стисл╕ – нема╓ часу на поразку”.
 На жаль, незважаючи на стисл╕сть строк╕в ╕ людського буття, ╕ ╕сторичних, у нас завжди знаходилися час ╕ сили для поразок. Нин╕шня поразка, на м╕й погляд, страшн╕ша за Берестечко. Бо п╕сля Берестечка були ще перемоги. А п╕сля культурного ╕ мовного геноциду, я б сказав – ╕ самогеноциду, що нам загрожу╓, перемог не бува╓. Бо не ста╓ народу.
 Буде псевдодержава. Будуть президенти та уряди. Будуть прапор, тризуб ╕ нав╕ть г╕мн: “Згинуть наш╕ вор╕женьки, як роса на сонц╕…” Але тими вор╕женьками в ц╕й псевдодержав╕ будемо вже ми, укра╖нц╕, – п╕д чужим нещадним сонцем.
 Виб╕р у нас один – спротив культурному ╕ мовному геноциду».
 Минув р╕к, ╕ п╕дстав повторити ц╕ слова стало ще б╕льше.
 Надто песим╕стично? Може. Але ми вже жили двадцять рок╕в, п╕дбадьорюючи себе оптим╕стичними ╕люз╕ями. Може, хай буде моб╕л╕зуючий песим╕зм?
 Що ж до оптим╕зму.., то й в╕н бува╓ всякий. Скаж╕мо, такий гартований ╕нтелектуальний ╕ пол╕тичний бо╓ць, як Адам М╕хн╕к, св╕й нин╕шн╕й (!) оптим╕зм назвав «оптим╕змом тру╓ного вовка»14.
 Зм╕нилася польська д╕йсн╕сть. «Романтична фаза трансформац╕╖ ск╕нчилася. Вичерпались велик╕ нац╕ональн╕ ц╕л╕. У Польщ╕ за ними стояли чотири велик╕ ╕де╖. Незалежно╖ Польщ╕ – визволення в╕д Червоно╖ арм╕╖ та рос╕йського дом╕нування. Демократично╖ Польщ╕ – плюрал╕зм, парламент, чесн╕ вибори. В╕дкрито╖ Польщ╕ – свобода ви╖зду, скасування цензури. Безпечно╖ Польщ╕ – НАТО ╕ ╢вросоюз. Великих ц╕лей досягнуто. Тепер треба людям запропонувати такий спос╕б мислення в Польщ╕, в якому вони побачать власн╕ ╕нтереси. Питання № 1 також: чи здатн╕ ми виробити таку пропозиц╕ю?» В╕дпов╕дь самого М╕хн╕ка: «Поки що не видно»15.
 Це ╕ ╓ та ситуац╕я, в як╕й в╕н в╕дчув себе «тру╓ним вовком».
 Наск╕льки ж складн╕ша й драматичн╕ша наша, укра╖нська ситуац╕я! З означених чотирьох великих ц╕лей – а вони сп╕льн╕ для вс╕х кра╖н, що вийшли з радянського блоку, – ми зашпорталися на п╕вдороз╕ до трьох перших (незалежн╕сть, демократ╕я, в╕дкрит╕сть), а на четверту (безпечна Укра╖на), м’яко кажучи, заплющили оч╕ й п╕шли в н╕куди.
 Демократична – як вона себе позиц╕онувала – влада виявилася фатально слабкою, не спромоглася об’╓днати не лише сусп╕льство, а й сво╖ власн╕ фрагментован╕ «пол╕тичн╕ сили», зосереджен╕ б╕льше на з’ясуванн╕ стосунк╕в м╕ж собою, н╕ж на сп╕льн╕й конструктивн╕й робот╕ задля майбутнього Укра╖ни. Не виконавши головних сво╖х передвиборних об╕цянок (нав╕ть тих, як╕ були реал╕стичними), не розв’язавши болючих сусп╕льно-економ╕чних ╕ культурних проблем Укра╖ни, вона скомпрометувала не лише себе, а й певною м╕рою укра╖нську ╕дею взагал╕.
 
(Зак╕нчення буде).
 
   9 Стр╕ха Максим. Морок нетерпимост╕ РПЦ // Укра╖нський тиждень. – № 7 (172). – 18–24 лютого 2011 року. – С. 39.
   10 Аверинцев Сергей. Премудрость создать себе дом // Новый мир. – 2001. – № 1. – С. 165.
   11 Горський В╕лен. Б╕ля джерел. – К., 2006. – С. 252.
   12 Вейль С╕мона. Укор╕нення. Лист до кл╕рика. – К., 1998. – С. 39–40.
   13 Горський В╕лен. Б╕ля джерел. – К., 2006. – С. 252–253.
   14 Новая Польша. – 2011. – № 1. – С. 18.
15 Там само. – С. 17.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 19.08.2011 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9237

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков