Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 23.09.2011 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 23.09.2011
«Я ЗАВЖДИ НЕДО╥ДАВ, АЛЕ СТРАШЕННО ХОТ╤ЛОСЯ МАЛЮВАТИ...»

«Кобзар» Т. Г. Шевченка в оформленн╕ Петра Носка вперше вийшов друком у ки╖вському видавництв╕ «Сяйво» 1927 року накладом 50 тисяч прим╕рник╕в, але його майже знищили б╕льшовики в часи боротьби з нац╕онал╕змом. Отож доньц╕ художника Тетян╕ Носко-Оборон╕в, коли вир╕шила опубл╕кувати його факсим╕ле, довелося звертатися через друкован╕ засоби масово╖ ╕нформац╕╖ з проханням в╕дгукнутися, хто ма╓ цю книжку або п╕дкаже, де ╖╖ взяти – в Укра╖н╕ на той час н╕хто не в╕дгукнувся. А нещодавно в ╤нтернет╕ я натрапив на таке оголошення: «Редкое издание «Кобзар» 1927 года, изданное «Сяйвом» да иллюстрированное художником Петром Васильевичем Носко и объемом 622 стр. тираж 50 тысяч экземпляров. Требуется реставрация, имеет место потери страниц. Киевский Окрлыт № 3160.З. № 1637. Кому очень нужна эта книга, продам за 200 тыс. грн., торг уместен». Донька художника Тетяна оголосила прохання в╕днайти хоч би прим╕рник «Кобзаря» 1927 року й через рад╕о «Свобода». Зрештою, в 1985 роц╕ (до стор╕ччя в╕д дня народження митця) в╕дшукала-таки уц╕л╕лий раритет аж за океаном - у б╕бл╕отец╕ ╕мен╕ Симона Петлюри в Париж╕.
Петро Васильович Носко народився 21 грудня 1885 року в сел╕ Бубн╕вщина Прилуцького пов╕ту на Полтавщин╕. Про сво╓ «босоноге» дитинство написав у автоб╕ограф╕╖, рукопис яко╖ збер╕га╓ться в Центральному державному арх╕в╕ – музе╖ л╕тератури ╕ мистецтва Укра╖ни, що знаходиться на територ╕╖ Соф╕╖ Ки╖всько╖. «Я завжди недо╖дав, але страшенно хот╕лося малювати» - виведе Петро Васильович набол╕ле на стор╕нках учн╕вського зошита. Навчався в Ки╖вськ╕й мистецьк╕й школ╕ (1903-1909), Петербурзьк╕й академ╕╖ мистецтв (1909-1916) - студентом цього престижного закладу став за сприяння родини де Бальмен╕в, яка була в добрих стосунках ╕з Т. Г. Шевченком, зокрема – Як╕в, який загинув на Кавказ╕. Пам’ят╕ Якова де Бальмена (1813-1845) глибоко зворушений Кобзар присвятив поему «Кавказ», де ╓ так╕ рядки: «О друже м╕й добрий,// друже незабутн╕й». До реч╕, Т. Шевченко познайомився з нащадком давнього шотландського аристократичного роду 30 червня 1843 року на балу графин╕ Т. Г. Волховсько╖ в Мойс╕вц╕, нин╕ село Драб╕вського району Черкасько╖ област╕. А мешкав Носко, як ╕ в╕домий земляк – Т. Шевченко, у Петербурзькому будинку на 5-й л╕н╕╖. Навчався малюванню Петро Васильович у в╕домого рос╕йського живописця, граф╕ка та педагога Василя ╢вменовича Савинського (1859-1937), який вимагав од учн╕в глибокого вивчення натури, строгого анал╕зу форми, дисципл╕ни малюнка ╕ точного передавання природних кольорових гам. Тож, як ╕ Т. Шевченко, Носко пропадав у Л╕тньому саду, вивчаючи численн╕ скульптури та роблячи замальовки з натури. Л╕тн╕й сад - старий сад Петербурга, що розкинувся на площ╕ майже в 12 гектар╕в, був створений у 1704 роц╕ за указом Петра ╤ та служив м╕сцем проведення асамблей, придворних свят ╕ прийом╕в. До реч╕, скульптури, як╕ колись бачив на територ╕╖ П╕дгорецького замку на Льв╕вщин╕, Петро Носко зустр╕чав ╕ в Л╕тньому саду Петербурга… Дипломною роботою П. Носка в 1916 роц╕ була картина «Ратник».
П╕сля навчання в академ╕╖ Петро Васильович повернувся в р╕дне село й викладав малювання у м╕сцев╕й школ╕, сп╕впрацював з газетою «Радянське село» (тепер – «С╕льськ╕ в╕ст╕») - тижневим виданням для селян Правобережжя, заснованим 20 червня 1924 року в Ки╓в╕ як орган губкому КП(б)У. У 1925-1926 роках П. Носко трудився на порцеляновому завод╕ в Житомир╕, робив малюнки нового побуту. У ц╕ роки паралельно виконував роботу для Ки╖вського та Дн╕пропетровського музе╖в революц╕╖.
Перед Другою св╕товою в╕йною П. Носко малював у аг╕тв╕дд╕л╕ при Сп╕лц╕ художник╕в Укра╖ни. Згодом його приймають до Асоц╕ац╕╖ художник╕в Червоно╖ Укра╖ни (АХЧУ). Творч╕сть член╕в АХЧУ засв╕дчувала досягнення молодого укра╖нського радянського мистецтва в р╕зних жанрах, зокрема – ╕сторичному, тому П. Носко був у плеяд╕ знаменитостей: Фед╕р Кричевський, ╤ван ╥жакевич, Григор╕й Св╕тлицький, Петро Василь╓в.
У 1943 роц╕ художника примусово вивезено фашистами ╕з Ки╓ва як фах╕вця, але Носко вт╕к ╕з вагона й залишився до приходу радянсько╖ арм╕╖ у сел╕ Ходоров Житомирсько╖ област╕. 1 с╕чня 1944 року Петро Васильович Носко повернувся до Ки╓ва й з родиною оселився в будинку на вулиц╕ Володимирськ╕й поблизу Золотовор╕тського скверу та розпочав працювати як викладач середньо╖ художньо╖ школи. Ось як згадував «уроки малювання в Носка» його учень Юр╕й Повстенко, який ем╕грував до Вашингтона: «Коли я навчався у Петра Васильовича, художник тод╕ завершував картину «Мен╕ тринадцятий минало». Зам╕сть якогось нец╕кавого класу ми збиралися у майстерн╕ вчителя, це були найщаслив╕ш╕ години його розпов╕дей про мистецтво, важлив╕сть граф╕ки, житт╓в╕ настанови. Але ми були мал╕ й, як мовиться, – бешкетуват╕, тому, коли художник був зайнятий сво╓ю справою в ╕нш╕й к╕мнат╕, ми на його пал╕тр╕ подописували хрук╕в, особливо там, де в╕н ╖х найб╕льше з╕скоблював. Так це тривало до безк╕нечност╕, аж поки не сталася буря – Петро Васильович посадив увесь клас на натюрморт, щоб «нарешт╕ навчилися брати щ╕ткою форму», а сам п╕шов за перегородку продовжувати працювати над композиц╕╓ю. У клас╕ стояла гробова тиша. Раптом чу╓мо, як П. В. Носко н╕ з того н╕ з сього гримнув табуреткою ╕ вигукнув: «Зв╕дки взялися ц╕ проклят╕ «пт╕чки»? Це був анекдот на увесь Ки╖в, коли ми згодом побачили, що художник залишив наш╕ «хруки», а поз╕скоблював свою роботу»…
Для управл╕ння арх╕тектури Петро Носко робив замальовки ру╖н Ки╓ва, а у в╕льний час раз на тиждень брав уроки сп╕ву в професора, заслуженого д╕яча мистецтв УРСР Олени Олександр╕вни Муравйово╖ (1867-1939). Володарка чудового сопрано, Олена Олександр╕вна з великим усп╕хом виступала в к╕нц╕ XIX - на початку XX стор╕ччя у приватних трупах Церетел╕, Шейна, Труфф╕, де з блиском виконувала парт╕╖ л╕ричного ╕ драматичного репертуару (Ярославна в «Княз╕ ╤гор╕» О. Бород╕на, Наташа в «Русалц╕» О. Даргомижського та ╕н.), й само собою намагалася прилучити художника до оперного сп╕ву.

Сп╕вав Петро Носко й разом ╕з легендарним тенором ╤ваном Козловським, акомпанувала ж ╖м онука П. Чайковського - Катерина. Тому неспроста Петра Васильовича, який ще з дитинства в╕рив у Бога ╕ мав чудовий голос, зарахували без конкурсу до церковного хору Володимирського собору Ки╓ва. До реч╕, Носко був деякою м╕рою ще й ╕конописцем: у юност╕ на замовлення пом╕щика Северина Черв╕нського, землевласника села, коп╕ював лики святих роботи В╕ктора Васнецова, що у Володимирському собор╕.
12 березня 1946 року Петро Васильович Носко був арештований енкевеесниками ╕ звинувачений у тому, що «работал в отделе пропаганды генерального комиссариата» та за «националистические издания», ╕ був «осужденный до 3 лет ссылки и 3 годов поражения в правах».
(Укра╖нський генеральний в╕йськовий ком╕сар╕ат (В╕йськовий ком╕тет) - та╓мна в╕йськова орган╕зац╕я, створена у вересн╕ 1918 року для п╕дготовки збройного повстання у Львов╕ (та╓мний ф╕л╕ал мала в Ки╓в╕) ╕ встановлення укра╖нсько╖ влади в Галичин╕. Складався ╕з старшин-укра╖нц╕в, як╕ служили в австр╕йськ╕й арм╕╖ та Лег╕он╕ укра╖нських с╕чових стр╕льц╕в ╕ бажаючих боротися за незалежн╕сть. З жовтня 1918 року головою УГВК став сотник УСС Д. В╕товський. До складу ком╕тету входили: сотник О. Кузьма, п╕дхорунжий Д. Пал╕╖в, поручники П. Бубела, Л. Огоновський, ╤. Рудницький та ╕н. Члени ком╕тету розробили план Листопадового повстання 1918 року. 31 жовтня 1918 року Ком╕сар╕ат перейменований в Укра╖нську Генеральну команду. У зв’язку з орган╕зац╕╓ю регулярних в╕йськ генеральна команда 8 листопада 1918 року була реформована у Начальну команду, згодом - Начальна команда Укра╖нсько╖ Галицько╖ Арм╕╖. Члени та сп╕вроб╕тники Ком╕сар╕ату пересл╕дувалися б╕льшовиками).
Каральний меч КДБ не торкнувся голови талановитого художника П. Носка й в╕н, одсид╕вши строк, повернувся до Ки╓ва (реаб╕л╕тований Генеральною прокуратурою Укра╖ни 26 серпня 1999 року, посмертно).
…╢диний у св╕т╕ прим╕рник знищеного Шевченкового «Кобзаря» 1927 року, ╕люстрованого П. Носком, в╕днайдено у б╕бл╕отец╕ ╕м. Симона Петлюри в Париж╕. Це видання вийшло як другий випуск сер╕╖ «Б╕бл╕ограф╕я Укра╖нсько╖ Могилянсько-Мазепинсько╖ Академ╕╖ Наук (УММ АН)» у в╕льному св╕т╕ ╕ ним в╕дзначено стор╕ччя з дня народження П. В. Носка, де у «Передньому слов╕», зокрема, сказано, що це «…випуск видатного укра╖нського художника, який, окр╕м багатьох портрет╕в, у тому числ╕ й автопортрет╕в, залишив ряд кра╓вид╕в та акварелей. Найц╕нн╕шими, з погляду л╕тератури, ╓ його ╕люстрац╕╖ до Шевченкових поез╕й, що художник виконав у 1920 роц╕ в Ки╓в╕ та як╕ включено до «Повно╖ зб╕рки твор╕в ╕ пoeз╕╖ Т. Шевченка» за редакц╕╓ю О. Пoлтopaцькoго, з╕ вступом Ф. Якубовського та обкладинкою А. Середи (видавництво «Сяйво», Ки╖в, 1927, стор╕нок 364). Хоч це видання з’явилoся накладом 50000 пpимipник╕в, сьогодн╕ нaлежить до р╕дк╕сно╖ Шевченк╕ани, зокрема, поза Укра╖ною. Нема╓ його ан╕ в Конгресов╕й б╕бл╕отец╕ у Вашингтон╕, ан╕ в Нью-Йоркськ╕й книгозб╕рн╕, ан╕ в книгосховищах Зaхoду. П╕сля довгих заход╕в дочки П. В. Носка — Тетяни Носко-Оборон╕в вдалося злокал╕зувати ╓диний прим╕рник цього видання у б╕бл╕отец╕ ╕мен╕ С. Петлюри в Париж╕. Завдяки допомоз╕ директора ц╕╓╖ б╕бл╕отеки П. Йосипишина зроблено фотокоп╕╖ книжки, а фотограф╕╖ ╕люстрац╕й П. В. Носка вир╕шено видати окремою книжкою. З уваги на доступн╕сть Шевченкових текст╕в у в╕льному св╕т╕ в найр╕зн╕ших повних ╕ вибipкових виданнях, а з ╕ншого боку, з уваги на р╕дк╕сн╕сть чи взагал╕ нев╕дом╕сть наукових ╕люстрац╕й поза Укра╖ною, вир╕шено видати т╕льки сам╕ ╕люстрац╕╖, щоб цим не т╕льки уприступнити ╖х шевченкознавцям, але й щоб ушанувати митця у стор╕ччя з дня його народження. Святкова ╕навгурац╕я оприлюднення перших прим╕рник╕в цього видання в╕дбувалася 6 грудня 1985 року в м. Ляш╕н. Аудитор╕ю м╕сцево╖ мун╕ципально╖ б╕бл╕отеки заповнила укра╖нська, французька та англ╕йська публ╕ка. Свято в╕дкрив директор Жан Бошон. Довше слово виголосив посадник м. Ляш╕н ╫╕ Дскар╕. З черги промовляв президент Ук╕ман, пояснюючи мету цього святкування, даючи анал╕з ╕люстрац╕й «Кобзаря» П. В. Носком, тонким знавцем ╕ ориг╕нальним iнтepпpeтaтором Шевченкових твор╕в. В╕н передав перш╕ пpимipники директоров╕ б╕бл╕отеки, меров╕ м╕ста Ляш╕н, директоров╕ друкарн╕ та близьк╕й родин╕. Дякуючи вс╕м присутн╕м за участь, господиня свята Т. Носко в сво╓му слов╕ подала деяк╕ подробиц╕ про життя свого батька. У мистецьк╕й частин╕ пpoгpaми виступав бандурист-сп╕вак Володимир Мота, який виконав чотири композиц╕╖ до сл╕в Т. Шевченка».
Дозволю соб╕ нагадати читачам, що, окр╕м 42-х ╕люстрац╕й до «Кобзаря», Петро Васильович Носко - автор близько ста картин ╕ малюнк╕в, зокрема на Шевченк╕вську тематику: «Тарас носить воду в школу» (1947), «Тарас — пастух» (1948) «Шевченко в дитинств╕», «Т. Г. Шевченко в каземат╕» (1927), «Т. Шевченко серед кр╕пак╕в» (1927), «Т. Г. Шевченко в редакц╕╖ журналу «Современник» (1939), «Блукав я по св╕ту чимало» та ╕н.
Донька Тетяна вперше, п╕сля 1942 року, коли залишила Ки╖в, в╕дв╕дала Укра╖ну в 1992 роц╕, через п’ятдесят рок╕в по тому, як опинилася на чужин╕. Коли до 110-р╕ччя художника, у березн╕ 2003 року, в Державному музе╖ ╕мен╕ Тараса Шевченка в╕дбулася презентац╕я зб╕рки «Поез╕╖» Тараса Григоровича Шевченка 1927 року видання, яке благословив у св╕т Видавничий д╕м «Альтернативи» (цю ун╕кальну книжку за сприяння зав╕дувачки читального залу Центрального державного арх╕ву – музею л╕тератури ╕ мистецтва Укра╖ни Олени Рачковсько╖ з╕ сво╓╖ власно╖ колекц╕╖ мен╕ показав для фотосес╕╖ зав╕дувач в╕дд╕лу використання документац╕╖ музею Василь Шепелюк). Експонувалися п╕д час презентац╕╖ й мальован╕ твори П. Носка, Тетяна Петр╕вна подарувала зб╕рн╕ дв╕ батьков╕ картини, котр╕ в╕н переслав у часи хрущовсько╖ в╕длиги до Канади. Це «Автопортрет» ╕ «Ру╖ни Успенського собору».
…Коли у вд╕вця, забутого Богом ╕ людьми Петра Васильовича Носка не стало сил тримати у пальцях пензля, а в пуст╕й однок╕мнатц╕ вже не було й крихти, 91-р╕чний майстер склав на грудях руки й заплющив оч╕. «Я вже не можу малювати ╕ час настав мен╕ в╕д╕йти», — прошепот╕в, поклавши б╕ля серця фото доньки Тетяни. Художник помер 22 травня 1976 року в центр╕ Ки╓ва б╕ля Золотих вор╕т в╕д голоду. Похований на столичному цвинтар╕ Берк╕вц╕.
Донька Тетяна присвятила батьков╕ в╕рш, серед рядк╕в якого ╓ так╕ слова:
Тарас Шевченко
був ген╕╓м тво╖м,
 Пророком ╕ сп╕вцем
тво╓╖ Батьк╕вщини.
 Якого ти прославив
в «Кобзар╕»
 Малюнками сво╖ми.

В╕ктор ЖАДЬКО,
доктор ф╕лософських наук, професор, письменник.
Ки╖в - Санкт-Петербург - Ки╖в.
Фото надан╕ автором.

Петро Носко малю╓ з натури в Л╕тньому саду,
Петербург

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 23.09.2011 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9386

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков