Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПАР╢ ВИЗНАЛА НЕЛЕГ╤ТИМНИМ ПРЕЗИДЕНТА РФ ПУТ╤НА, А РПЦ – ╤НСТРУМЕНТОМ ПРОПАГАНДИ
Асамблея вкотре п╕дтвердила, що за пут╕на рф перетворилася на фактичну диктатуру…


ПАР╢ УХВАЛИЛА РЕЗОЛЮЦ╤Ю ПРО П╤ДТРИМКУ В╤ДНОВЛЕННЯ УКРА╥НИ
За резолюц╕ю ПАР╢ проголосували 134 учасники зас╕дання, проти – жоден…


ФОРТЕЦЯ МАР╤УПОЛЬ
Режисерка Юл╕я Гонтарук створила цикл ф╕льм╕в п╕д загальною назвою “Фортеця...


ЗАКОН ПРО МОБ╤Л╤ЗАЦ╤Ю ПРИЙНЯТО: ДО НЬОГО ╢ ПРЕТЕНЗ╤╥, АЛЕ В╤Н П╤ДСИЛИТЬ ЗСУ
Закон проголосовано 283-ма голосами депутат╕в Верховно╖ Ради. Експерти: його треба було приймати...


НАША БАТЬК╤ВЩИНА ╢ НАЙЗАМ╤НОВАН╤ШОЮ КРА╥НОЮ В СВ╤Т╤
╤з 2015 року Джайлз Дьюл╕ документу╓ зам╕нування земл╕ в Укра╖н╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 24.02.2012 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#8 за 24.02.2012
БЕЗ ЯКИХ СТОВП╤В НЕ ОБ╤ЙТИСЯ УКРА╥НСТВУ?

Точка зору

Степан ВОВКАНИЧ,
доктор економ╕чних наук, професор, пров╕дний науковий сп╕вроб╕тник ╤нституту рег╕ональних досл╕джень НАН Укра╖ни

Стаття Володимира Л╓сного «Про три стовпи сучасно╖ розвинено╖ нац╕╖» («День», 2011, 16-17 грудня) ╓ в╕дпов╕ддю «так» на запитання Серг╕я Грабовського: «Чи потр╕бн╕ «Дню» ╕нтелектуальн╕ дискус╕╖ м╕ж авторами?» («День», 2011, 4-5 листопада).
Як на мене, дискус╕╖ конче потр╕бн╕ (╕ не лише у «Дн╕»!), прец╕нь ╕нтелектуальн╕, а ще доброзичлив╕ ╕ не антиукра╖нськ╕. Що б╕льше м╕ж авторами, як╕ добре знаються не т╕льки на стратег╕ях розвитку кра╖н, стовпах ╕ викликах сучасного державотворення, а ╕ себе скромно вважають «стовпами неотесаними», за Сковородою, акс╕олог╕чного склеп╕ння людства, збудованого численними покол╕ннями, багатонац╕ональним ╕нтелектом, синерг╕╓ю розма╖тих зусиль ╕ ресурс╕в. Проте чи не злою традиц╕╓ю вже стали заклики до об’╓днання не навколо нац╕ональних ╕деолог╕й, ц╕нностей, ╕нтерес╕в та стратег╕й, а «навколо мене» як стовпа народу, що вперед його веде. Аби так╕ заклики не набивали сп╕льнот╕ оскому, пора, аби журнал╕сти дотримувалися, найперше, морального ╕мперативу: ╕нтелектом ╕ талантом служити людин╕, нац╕╖, а не обслужувати грошовитих ол╕гарх╕в, парт╕йних л╕дер╕в, допомагаючи ╖хньому ман╕акальному прагненню завоювати президентську, ки╖вську чи будь-яку рег╕ональну владу. Прикро, коли в полем╕ц╕ беруть участь давно засв╕чен╕, демагог╕чно досв╕дчен╕, пол╕тично зафрахтован╕ особи лише задля того, аби переор╕╓нтувати громадську думку широкого загалу, надавши ╖й вузький, замовний ╕ корисливий вектор. У цих випадках про ╕нтелектуальн╕сть, об’╓ктивн╕сть ╕ корисн╕сть диспут╕в не йдеться.
Зв╕дси виплива╓ друге застереження: не зашкодьмо нац╕╖ дискус╕ями, особливо в роц╕ парламентських вибор╕в, котрий належить г╕дно пережити, очевидно, в умовах духовно-╕нтелектуально╖ скрути щодо вибору «луччих», за Донцовим. Поки що не видно, ╕з кого вибирати. Оск╕льки за тако╖ оказ╕╖ нер╕дко у передвиборний вир залучаються колишн╕ Президенти Укра╖ни, дипломати, чинн╕ народн╕ артисти, письменники, журнал╕сти, то, п╕ддавшись пафосу брудних передвиборних кампан╕й, в╕дом╕ ╕нтелектуали прудко намагаються допомогти перес╕чному туб╕льцю керуватися не пошуком св╕тла знань, правди ╕ порад для прозр╕ння. Натом╕сть, проявляючи навдивовижу моб╕льну м╕м╕кр╕ю, винаходять такий контраст фарб, що в╕дб╕лити чи навпаки геть очорнити замовного кандидата, показати одного як нос╕я всенародного щастя ╕ добробуту, а другого як н╕кчему, – гейби дуже легко.
Довготривалим оп╕умом для народу ╓ випукло-виразна картина з недавнього минулого, в як╕й, зв╕сно, рекомендований нац╕╖ л╕дер розлого малю╓ться як м╕ська в╕дм╕нниця з цифровим мисленням у вбивчому протиставленн╕ традиц╕йно-заздр╕сному селюку, обмеженому бдж╕льництвом ╕ колекц╕онуванням старожитностей. Дез╕нформац╕я запуска╓ться на кап╕лярному р╕вн╕ людського орган╕зму, а в╕дтак – розповсюджу╓ться ем╕сарами, прим╕ром, прихильниками в╕домого етнопол╕тичного «клубу» за допомогою певних дифуз╕йних технолог╕й на м╕жнародн╕ висоти. Запущену отруту важко вивести не т╕льки з орган╕зму ╕ндив╕дуума, а ╕з т╕ла нац╕онально╖ ╕ м╕жнародно╖ сп╕льноти. Вс╕м подоба╓ться легка безпечн╕сть новаторки. Але як навчити прийдешн╕ покол╕ння фундаментальн╕й акс╕оматичн╕й ╕стин╕: гармон╕йне по╓днання традиц╕й ╕ новац╕й – це основн╕ п╕двалини тяглост╕ розвитку кожного народу, збереження його ╕дентичност╕ в св╕тов╕й культурн╕й моза╖ц╕.
Виника╓ запитання — п╕сля такого зомбування в глобальному м╕жнародному простор╕ чи матимуть сенс серйозн╕ дискус╕╖ скромних автор╕в з пров╕нц╕й на тему: з яким мисленням можна самов╕льно укласти провальний для Укра╖ни догов╕р чи побороти, зв╕сно, без невдаваного патр╕отизму, альтру╖зму повед╕нкову психолог╕ю ординця; чи треба згадувати Батурин, Крути, Холодний Яр, Голодомор, Хуст? Чи не марне дискутування щодо ╕стинност╕ твердження самого Грабовського, що «Тимошенко потр╕бна Кремлю як сильний (як на мене, сп╕льний) гравець для нейтрал╕зац╕╖ Ющенка й тих, хто сто╖ть за ╓вроатлантичну ╕нтеграц╕ю Укра╖ни». Можу лишень додати, що все-таки пан Серг╕й ╓ ближчим до правди, коли стверджу╓, що ВОНА б╕льше була потр╕бна «як ╕нструмент усунення в╕д влади Ющенка ╕ нейтрал╕зац╕╖ вс╕╓╖ б╕льш-менш самост╕йницько╖ укра╖нсько╖ ел╕ти». Недарма п╕сля усунення Ющенка, Москва практично втратила ╕нтерес до президентських перегон╕в в Укра╖н╕.
Отже, третя вимога: наш╕ сус╕ди (╕ не сус╕ди) сльозам не т╕льки не в╕рять, а ╕ для перемовин з ними потр╕бна тверда духовно-нац╕ональна ел╕та, в яко╖ ╕ сов╕сть чиста, ╕ серце не намальоване червоним по б╕лому чи ╕ншими парт╕йними кольорами, а свобода – не затиснена боргами ╕ пр╕оритетами особистих амб╕ц╕й. На канцлера ФРН Аденауера, коли в╕н у п’ятдесятих роках минулого стор╕ччя прибув в Москву, аби домовитися про зв╕льнення полонених сп╕вв╕тчизник╕в, з боку Кремля був великий спротив ╕ тиск. В╕дпов╕дальний за долю кра╖ни, справжн╕й ╖╖ л╕дер, пол╕тик ╕ патр╕от застер╕г тод╕шн╕х компарт╕йних кер╕вник╕в, що поверта╓ться в Бонн ╕ звернеться до свого народу, розпов╕сть усю правду йому ╕ св╕тов╕. В╕н не ховався, не засекречував договори, його слухали, хоча Н╕меччини не було серед переможц╕в. Але така в╕дкрит╕сть можлива, коли в народу не крадеш найголовн╕ше – його пров╕дника, натом╕сть ман╕акально пропону╓ш себе, а нам╕ри сво╖ навмисно хова╓ш. Якщо так, то ти — потр╕йний злочинець. Тод╕ ╕ вим╕р таких злочин╕в не лише економ╕чний ╕ не обчислю╓ться марнотратством т╕льки грошей чи переведенням сво╖х борг╕в на конто держави. Адже ти аморально позбавля╓ш нац╕ю духовно-культурного, ╕деолог╕чно-стратег╕чного вектора розвитку, п╕двалин його самобутност╕, шансу розбудовувати власний д╕м, р╕дну хату, тобто нац╕ональну державу. Тому вимога четверта: р╕вень укра╖нсько╖ журнал╕стики ма╓ бути таким, щоб допомогти пересичен╕й ╢вроп╕ прозр╕ти, а не зраджувати Укра╖ну разом з╕ засланими ╖╖ пров╕дниками.
Ма╓ рац╕ю ╕ В. Л╓сной, коли стверджу╓, що «б╕льш╕сть наших проблем ╕сну╓ лише через те, що значн╕й частин╕ народу, в тому числ╕ так зван╕й ел╕т╕ сусп╕льства, браку╓ трьох стовп╕в сучасно╖ розвинуто╖ нац╕╖: нац╕онально╖ ╕де╖, високо╖ культури ╕ здорово╖ морал╕. ╤накше ми не мали б проблем з безкорисними ╕ нав╕ть небезпечними для сусп╕льства пол╕тиками ╕ б╕знесменами, ╕з зубож╕нням б╕льшо╖ частини населення, з Московським патр╕архатом, «Русским миром». О, якби т╕тка мала вуса. Але у нас така ж тотал╕тарна ╕ без╕дейна опозиц╕я, як ╕ влада. А на ╕деолог╕чному фундамент╕ нашого державотворення «нуль» – зеро. Ми — кра╖на-зеро в план╕ нац╕онально╖ ╕де╖ як ╕деолог╕чного фундаменту державотворення ╕ становлення розвинено╖ нац╕╖. Деяк╕ патр╕оти-╕нтелектуали не лишень легко в╕дмовляються в╕д укра╖нсько╖ «частини територ╕╖», сперечаються з приводу галицько╖ федерац╕╖, ментальност╕, виступають з «надориг╕нальними думками», в т. ч. щодо в╕дсутност╕ укра╖нсько╖ нац╕онально╖ ╕де╖ (УН╤). В╕дпрацьовуючи гранди, вони запопадливо турбуються найб╕льшим «злом» укра╖нства, буц╕мто ╖хня нетолерантн╕сть, котра може ╖м зашкодити п╕д час ╓вро╕нтеграц╕╖, якщо ╕сторичну назву одного ╕з геро╖в Р╕здвяних вертеп╕в вчасно не спростувати або не надати оф╕ц╕йного статусу мов╕ русин╕в. Наш╕ колишн╕ Президенти, окр╕м необачних тверджень, буц╕мто УН╤ не спрацювала, залишили в спадок х╕ба що розпач: «Ма╓мо те, що ма╓мо» ╕ «Скаж╕ть, яку Укра╖ну будувати?» А чи може спрацювати будь-яка ╕дея, якщо задля не╖ в╕ддано не трудитися?! Ми дос╕ не спромоглися нав╕ть пунктирно окреслити ╖╖ деф╕н╕ц╕ю, сталу стратег╕ю розвитку Укра╖ни.
14 червня минулого року нами було проведено «круглий ст╕л» «Укра╖нська нац╕ональна ╕дея як духовно-╕нтелектуальний код соборност╕: етн╕чний, ╕нтеграц╕йний ╕ цив╕л╕зац╕йний вектори». Учасники прийшли до певного консенсусного визначення нац╕онально╖ ╕де╖ в сучасних умовах; водночас було досягнуто також згоди щодо шлях╕в ╖╖ становлення.
Актуал╕зац╕я ╕нформац╕йно-просторово╖ модел╕ розбудови нац╕онально╖ держави, ╖╖ ╓вро╕нтеграц╕йних нам╕р╕в ставить на порядок денний нагальну потребу: опрацювати систему ╖╖ ╕деолог╕чного забезпечення, яка ╜рунтуватиметься на загальноукра╖нських ╕нтересах, що акумулюються такими сучасними складовими Велико╖ нац╕онально╖ ╕де╖ – Укра╖на: соборна, укра╖нська ╕ г╕дна людини. Тут не будемо детал╕зувати кожну складову, лише зазначимо, що соборн╕сть – це не т╕льки географ╕я, а й соборна здатн╕сть нац╕╖ творити укра╖нську державу, наповнювати ╖╖ добрими д╕лами. Святая святих УН╤ – це сформувати ╓диний нац╕ональний мовно-╕нформац╕йний, культурний, рел╕г╕йний та ╕нш╕ простори та допомогти вс╕м укра╖нцям у р╕зних рег╕онах усв╕домити себе соборною ╕ державною нац╕╓ю. Водночас укра╖нська Укра╖на не означа╓ зловмисно п╕дкинутого гасла: Укра╖на — лише для укра╖нц╕в. Ще М. Грушевський зазначав, що хто живе в Укра╖н╕ ╕ працю╓ заради ╖╖ добра – укра╖нець. З ╕ншого боку, не ╓ аргументом вважатися укра╖нцем лише тому, що, мовляв, «я родился в Украине». Тим б╕льше, якщо н╕ тво╖ предки, як╕ при╖хали сюди у в╕йськовому обоз╕, н╕ ти сьогодн╕ не любиш Укра╖ну, не хочеш знати мову народу, що дав назву держав╕, не поважа╓ш його традиц╕╖, культурн╕ ц╕нност╕. Демократичн╕ американц╕ мають закон про набуття громадянства (натурал╕зац╕ю) ╕ ч╕ткий рецепт: «Люби Америку, або забирайся геть!» Чи треба дискутувати, що не шов╕н╕сти древньо╖ Еллади застосували пол╕тику денац╕онал╕зац╕╖ укра╖нц╕в на кшталт: народ без нац╕онально╖ ел╕ти, а ел╕та без мови народу, без ╕де╖ створення власно╖ самост╕йно╖ держави?! Чи треба сперечатися, що основна характеристика нац╕онально╖ ╕де╖ будь-якого народу – це усв╕домлення сво╓╖ ун╕кальност╕, неповторност╕ не в ел╕тно-расовому, а в мовно-культурному план╕, де збереження нац╕онально╖ ╕дентичност╕ актуал╕зу╓ не лише пам’ять про минуле.
Щодо культури, особливо пол╕тичних ел╕т, ╖х здорово╖ морал╕, то не помилився п. Л╓сной, надаючи ╖м статус стовп╕в розвинених нац╕й. Хоча, як на мене, р╕вень культури, морал╕ концентровано виражаються не т╕льки в тому, що нин╕ ╕ влада, ╕ опозиц╕я виправдали «хамську повед╕нку Юл╕╖ Тимошенко в перш╕й (?) половин╕ судового процесу». Аналог╕чну ╖╖ повед╕нку проковтнув ╕ народ, коли разом з Пут╕ним у Москв╕, п╕дписуючи 19 с╕чня 2009 р. неп╕дйомний для геноцидно╖ (не т╕льки за Мейсом, а насправд╕ ослаблено╖ ф╕зично, духовно ╕ культурно розмито╖) нац╕╖ догов╕р, – ВОНА злорадно х╕х╕кала над отру╓ним Президентом Укра╖ни. Це така ж правда, як ╕ те, що влада, яка забува╓ глибок╕ народн╕ рани, м╕м╕кру╓ перед п╕вн╕чним сус╕дом поняттям геноциду укра╖нц╕в у 1932-1933 роках, приречена укладати виг╕дн╕ рос╕янам домовленост╕ не т╕льки в Москв╕, а ╕ в Харков╕. Саме в Харков╕ Ки╖в не т╕льки позбавив себе вагомих аргумент╕в у нин╕шн╕х газових переговорах, а й дал╕ ковтатиме образи на вз╕р пут╕нського прим╕тиву: «Вот Украина – разве это государство. У нас взяли немного земли, у Польши, объявили себя государством». Де ж тут культура ╕ мораль, а де наша горд╕сть?
Н╕ уряди Укра╖ни, н╕, на жаль, нас н╕чому не навчила сила ╓дност╕ нац╕╖ та ╖╖ пров╕дник╕в у час загроз, що нависли над островом Тузла. Адже дв╕ч╕ вибира╓мо головою столиц╕ не мешканця Ки╓ва, а «громадянина Космосу». Якщо голосу╓мо за те, що ВОНА «так файно одяга╓ться», перетворюючи це в ╕дею ╕ рел╕г╕ю, то год╕ скаржитися, що не було швидко╖ гуман╕стично╖ реакц╕╖ прем’╓рки п╕д час рос╕йсько-грузинсько╖ в╕йни чи при╖зду до Ки╓ва Патр╕арха Константинопольського Варфолом╕я, а навпаки чомусь трималася показово-затяжна мовчанка. Натом╕сть, коли з’явилися мотиви п╕дсилення автократичност╕ володарювання, то БЮТ тут як тут, без затримки ╕ вагань – разом з ПР вн╕с до ВР проект закону про вибори Президента Укра╖ни в парламент╕, про ╕мперативний мандат народного депутата тощо. Не в П╕вн╕чн╕й же Коре╖ це все в╕дбувалося. До слова, ╕ донин╕ не вичерпано потенц╕ал Ун╕версалу (чи Договору) ╓дност╕ нац╕╖ як ╕сторичного робочого механ╕зму УН╤.
Отже, п’ята, вельми важлива вимога: д╕алоги журнал╕ст╕в повинн╕ ч╕тко позиц╕онувати не запопадливу хитр╕сть пустопорожн╕х текст╕в, а сенс сталого вектора руху держави до демократ╕╖, несприйняття ренесансу тотал╕таризму, ╓вро╕нтеграц╕йних, а не ╓враз╕йських просторових прагнень. Вони мають дати читачев╕ ясно зрозум╕ти: «бути чи не бути» в Укра╖н╕ набува╓ ваги чинника буття чи небуття нац╕╖. Зрештою, в╕дпов╕сти, що потр╕бно Укра╖н╕ – традиц╕йно залишково-посттотал╕тарна гуман╕тарна пол╕тика, за реал╕зац╕ю яко╖ ще недавно не було в╕це-прем’╓ра, чи нова соц╕огуман╕стична парадигма буття нац╕╖ в щоденному плеб╕сцит╕, який доводиться ╖й проводити не т╕льки щодо реал╕зац╕╖ власного шляху розвитку, а ╕ збереження сво╓╖ автентичност╕ та суверен╕тету, врешт╕, укра╖нськост╕ «на сво╖й – не чуж╕й земл╕»?
Аби врятувати укра╖нськ╕сть як живильну силу нац╕╖ – ╖╖ середовище ма╓ бути зеленим, житт╓дайним, а дивом уц╕л╕л╕ купини дал╕ не випалюватися захланним загарбником. Проведення модерн╕зац╕╖, як це вже було з ╕ндустр╕ал╕зац╕╓ю та колектив╕зац╕╓ю «всей страны», як╕ в╕дбувалися «поза рамами нац╕╖» (за ╤. Франком), поза соц╕огуман╕стичними потребами ╖╖ духовного в╕дродження, поза захистом людини в╕д подальшого ╖╖ нац╕онального знеособлення, може лише прискорити нищення кор╕нного (титульного) укра╖нського народу як Державного, а його р╕дно╖ мови як Логосу. Тому без ново╖ ф╕лософ╕╖ допомоги ослабленим, без п╕дтримки живильного для розкв╕ту ╖хнього середовища, без ков╕тально╖ сп╕льноти, здатно╖ духовно ╕ культурно в╕дроджуватися, без нац╕онального ╕нформац╕йного простору – чи встануть та, головне, чи вистоять новонароджен╕ держави? Чи не будемо дал╕ в селах – колисках нашо╖ культури, мови, врешт╕, ментальност╕ – перебудовувати школи в госп╕си? Самозбереженню укра╖нсько╖ нац╕╖ загрожують серйозн╕ небезпеки.
Отже, ╕нтелектуальн╕ дискус╕╖ в Укра╖н╕ повинн╕ вестись навколо вт╕лення ново╖ парадигми буття кор╕нно╖ нац╕╖ у вкрай несприятливому середовищ╕, яке потерпа╓ як в╕д зовн╕шн╕х зоднор╕днюючих процес╕в сучасно╖ цив╕л╕зац╕йно╖ ╕ залишково-╕мперсько╖ глобал╕зац╕й, якщо не в╕дверто реваншистських пост╕мперських ╕нф╕льтрац╕й, так ╕ в╕д внутр╕шн╕х п’ятиколонник╕в, що агресивно виражають свою ностальг╕ю за ╕мперським минулим. Без визнання етно╕нтелектоциду укра╖нсько╖ нац╕╖, без зелено╖ ╕деолог╕╖ з соц╕огуман╕стичними ц╕нностями як стратег╕╖ розвитку Укра╖ни, надання ╖й м╕жнародного розголосу ╕ права, вс╕ проголошен╕ урядом п’ятир╕чки реформ ╕ модерн╕зац╕й, ╓вро╕нтеграц╕╖ – це чергов╕ пропагандистськ╕ форми заколисування нац╕╖ без зм╕сту щодо збереження ╖╖ середовищеспроможност╕ за складних умов ╕ нових виклик╕в. Без тако╖ ╕деолог╕╖, без сучасно╖ науки ╕нвайронментолог╕╖ (середовищезнавства) та ╖╖ знань щодо творення належних умов не зазелен╕╓ на нац╕ональних луках те, що п╕д прикриттям релятив╕зму впродовж тривалого часу затоптувалося в болото небуття р╕зними шов╕н╕стами-загарбниками. Укра╖нська культура, мова потребують негайного червонокнижного захисту (аналог╕чно щодо тих вид╕в флори та фауни, що зникають) на р╕дн╕й земл╕ як духовний ексклюзив народу, як св╕тоглядна в╕з╕я його життя, дум ╕ д╕янь.
Ут╕м, в╕з╕я майбутнього Укра╖ни не в ентроп╕╖ (невизначеност╕ сп╕льноти, хаос╕, безпорядку, марг╕нал╕зац╕╖ та ╖╖ креол╕зац╕╖), а в негентроп╕╖, тобто в гармон╕зац╕╖: а) нац╕ональних ╕нтерес╕в та загальновизнаних фундаментальних принцип╕в свободи, соц╕ального ╕ економ╕чного добробуту, захисту прав ╕ людини, ╕ нац╕╖; б) л╕берально╖ (в центр╕ – людина, в╕льна ринкова економ╕ка) ╕ нац╕онал╕стично╖ (акцент на розвиток нац╕╖, патр╕отично╖ любов╕ до не╖) ╕деолог╕й, а на основ╕ ╖х по╓днання створити нову парадигму сусп╕льного розвитку – соц╕огуман╕стичну, яка комплексно ╕ паритетно захищала б людину ╕ нац╕ю як когн╕тивно необх╕дне мовно-╕нформац╕йне, звукове, в╕зуальне, водночас природно-ексклюзивне середовище (тло, а в╕дтак прост╕р), де можна було б зберегти та розвивати свою нац╕ональну ╕дентичн╕сть, ментальн╕сть, культуру, народн╕ промисли ╕ т. ╕н. Ц╕й парадигм╕, як двовалентн╕й щодо людини ╕ нац╕╖, доконче потр╕бно надати не лише нац╕ональний, а й м╕жнародний розголос, в╕дпов╕дне правове забезпечення та зелену захисну ╕деолог╕чну спрямован╕сть стосовно вс╕х процес╕в модерн╕зац╕╖ економ╕ки, техн╕ки, осв╕ти, науки, не в╕дсуваючи на марг╕нес ╕нтелектуал╕зац╕ю, консол╕дац╕ю та ╕нтеграц╕ю сп╕льноти. Без цього, без ╕деолог╕чного первеня важко зрозум╕ти об’╓днання БЮТ як космопол╕тично╖, а «Свободи» як нац╕онал╕стично╖ сили.

Не ╓ захищеною людина, якщо не захищена ╖╖ нац╕я. Кидання ослаблено╖ нац╕╖ на триби жорсткого ринку сильних св╕ту сього – це вчинення нового гуман╕тарного злочину в ХХI стор╕чч╕ за допомогою глобал╕зац╕╖ та ╖╖ ╕нформац╕йних процес╕в зоднор╕днення. Якщо ЗМ╤ – четверта влада, а журнал╕сти — чесн╕ ╖╖ нос╕╖, то особлив╕сть ╖хн╕х функц╕й у т╕м, щоб допомогти зрозум╕ти вс╕м г╕лкам влади, самим соб╕ та всьому укра╖нству всередин╕ Укра╖ни ╕ поза ╖╖ межами: ми — ослаблена нац╕я, в зростанн╕ потуги яко╖ н╕хто не зац╕кавлений. Псевдооптим╕зм, що, мовляв, укра╖нцям не страшна чорнобильська рад╕ац╕я, – це жарт лукавого. Розр╕знен╕сть опозиц╕╖, корупц╕я, шикування верх╕вки при б╕дност╕ загалу, щоденн╕ пов╕домлення ЗМ╤ про вимоги мученик╕в за УН╤ мати в тюрм╕ власного масажиста, медогляди сугубо закордонних л╕кар╕в, менторськ╕ вказ╕вки Заходу – це все св╕дчення задавненост╕ букету захворювань, спричинених не т╕льки незнанням процес╕в рад╕оактивност╕. Аби ув╕йти у число розвинених нац╕й ╕ кра╖н, ми повинн╕ надзвичайно важко, соборно думати ╕ творчо працювати. Однак ╕ цього може забракнути, якщо не буде св╕тових гарант╕й щодо ренесансу нашо╖ чи будь-яко╖ ╕ншо╖ ослаблено╖ нац╕╖.
Визнаймо: стовпи, що п╕дпирають нашу нац╕ю, ще не зал╕зобетонн╕, а для стало╖ стратег╕╖ розвитку Укра╖ни, ╖╖ нац╕онально╖ ╕де╖ поставлено лише опалубку. ╤ чи не кожна нова пол╕тична сила, як т╕льки приходить до влади, начисто в╕дкида╓, шкода, набутий досв╕д попередньо╖ внутр╕шньо╖ чи зовн╕шньо╖ пол╕тики, позбуваючи державу спадковост╕ ╕ темп╕в соц╕ально-економ╕чного зростання. Про як╕ стовпи нац╕╖ можна говорити, коли ╖╖ л╕дери дос╕ хитаються п╕д небосхилом. На пошук стовп╕в, що п╕дпирають небо, ще ходив з чумаками малий Тарас. В╕н знайшов слово ╕стини, а в╕дтак наперек╕р усьому сам став духовним стовпом нац╕╖. Вочевидь, передус╕м нац╕╖ потр╕бн╕ м╕цн╕ духовн╕ стовпи – д╕яння людей, що одухотворен╕ ╕нтелектом, який без п╕ару творить добро, нов╕ знання, художн╕ картини, музику, сучасн╕ комп’ютери, нанотехнолог╕╖ ╕ колайдери.
╤, насамк╕нець, ╕нтелектуальн╕ дискус╕╖ на стор╕нках будь-якого часопису будуть продуктивними, якщо справд╕ ч╕тко визначимо нагальн╕сть потреби ╕ розробимо соц╕огуман╕стичн╕ основи державно╖ зелено╖, а не рег╕онально-парт╕йно╖ ╕деолог╕╖, механ╕зми впровадження зеленого загальнодержавного дизайну в широке сусп╕льне середовище – адекватне новому ╕сторичному розвитку укра╖нського соц╕уму та викликам, пов’язаним з необх╕дн╕стю усв╕домлення актуальност╕ процес╕в державотворення та становлення нац╕╖ як централ╕зовано╖ та ╓врозор╕╓нтовано╖. У цьому план╕ учасники згаданого «круглого столу» виокремили Малу нац╕ональну ╕дею: «Знання, ╕нформац╕я ╕ рух (чин, д╕я)», яка ╓ робочим ╕нструментар╕╓м вир╕шення тих чи ╕нших складових Велико╖. Мала як частина Велико╖ стратег╕чно╖ нац╕онально╖ ╕де╖ спрямову╓ сьогодн╕ продуцент╕в л╕дерсько╖ ╕нтелектуально╖ власност╕, енерг╕ю творчо╖ ╕ науково╖ молод╕ на ╕нтенсивне використання нових знань, досягнень науки, ╕нтелектуально-╕нновац╕йних чинник╕в створення модерно╖ нац╕онально╖ держави, економ╕ки знань, зб╕льшення ╕нвестиц╕й у розвиток людини, ╖╖ культури та ╕нтелектуального кап╕талу; на побудову ╕нформац╕йного, громадянського й правового сусп╕льства, збереження генофонду укра╖нського народу, тяглост╕ його розвитку, високо╖ осв╕ченост╕, креативност╕, духовност╕ та морал╕; на п╕знання навколишнього св╕ту, зменшення ентроп╕╖ та небезпек. Тому ц╕нуймо борц╕в не за булаву як символ досягнення абсолюту тотал╕тарно╖ влади, а як знак духовно-╕нтелектуального прориву нац╕╖ в св╕т передових знань, високих технолог╕й, ефективно╖ осв╕ти, науки ╕ правдиво╖ ╕нформац╕╖.
Укра╖на зможе пос╕сти г╕дне м╕сце в ╓вропейському ╕ св╕товому простор╕, якщо ╖й вдасться розвинути св╕й осв╕тньо-виховний, науково-техн╕чний, соц╕ально-економ╕чний потенц╕али, досягнути ╓дност╕ рел╕г╕йних конфес╕й, тобто тих сфер духовно-культурно╖ д╕яльност╕ сусп╕льства (людини, громад, нац╕╖), що безпосередньо стосуються ╕нтелектуального, ╕нформац╕йного, морального контексту, його як╕сно нового соц╕огуман╕стичного наповнення як компенсац╕╖ за колишн╓ приниження титульно╖ нац╕╖ сильними св╕ту цього, та м╕жнародного превентиву недопущення такого неморального, нелюдяного стану в майбутньому. ╤мплементуючи ц╕ висх╕дн╕ засади у в╕тчизняний ╕нформац╕йний прост╕р, ма╓мо твердо пам’ятати мудр╕ соц╕огуман╕стичн╕ настанови Махатми Ганд╕ сво╖й нац╕╖, що шукала св╕й шлях виходу з-п╕д панування ╕мперського колон╕ал╕зму: я повинен залишати вс╕ в╕кна ╕ двер╕ в╕дчиненими, я за те, аби зв╕дус╕ль ус╕ культури св╕ту припливали до мого порогу, але н╕що не може бути таким, що збиватиме мене з н╕г ╕ пов╕нь заливатиме м╕й д╕м. Широко в╕домий ╕нший великий подвижник соц╕огуман╕зму, якого ми дос╕ не зрозум╕ли. Адже соц╕огуман╕стичний ╕мператив, але вже як ╕дею «с╕м’╖» у м╕жнародних стосунках (за якою до найслабших ставляться з найб╕льшою любов’ю, а голоси сильних св╕ту не мають морального права залишити безголосими постколон╕альн╕ народи) — Папа Римський ╤ван Павло ╤╤ перен╕с у трет╓ тисячол╕ття. Рефлекс╕я «сила безсилих» притаманна суз╕р’ю великих соц╕огуман╕ст╕в минулого ╕ сьогодення, серед яких назвемо Вацлава Гавела.
Може, пора дослухатися до соц╕огуман╕стичних заклик╕в цих мудрих людей. Якщо ми — ру╖на в соц╕ально-економ╕чному, а ще б╕льше в духовному вим╕р╕, – це визнають ус╕, то чи треба Укра╖н╕ нових революц╕й ╕ ще б╕льших потряс╕нь ╕ руйнац╕й? Може, буде рац╕ональн╕ше почати розбирати завали ╕ наводити порядок дружно вс╕м та ос╕бно кожному б╕ля себе, зокрема, у тому великому безлад╕, хаос╕, який успадкували. Чи не пора ╕нтелектуально в╕дважитися на рекультивац╕ю та почати г╕дно по-державному мислити у в╕дведений нам час, зм╕нювати спос╕б повед╕нки, перезавантажуватися в ментальному спектр╕? А наш╕ впевнен╕ кроки починати з обачного врахування нашого внутр╕шнього ╕ зовн╕шнього середовища! Спод╕ваймося т╕льки на себе. Саме на це нац╕лю╓ запропонований концепт УН╤ як соц╕огуман╕стична парадигма ╕нтелектуально-╕нновац╕йного розвитку на нов╕й зелен╕й основ╕, як всеукра╖нська матриця збереження укра╖нськост╕ та творення ╓вропейськост╕ нашо╖ нац╕╖ в сучасн╕й св╕тобудов╕.
Без урахування соц╕огуман╕стичного п╕дходу процес╕в нашого державотворення не матимемо н╕ трьох стовп╕в розвитку нац╕╖, н╕ трьох «С» (соборн╕сть, суверенн╕сть, а тепер ще ╕ свободу), та ще в одному с╕чневому дн╕, а лише одне ц╕лор╕чне «С» – «самашедство», коли чинн╕ урядники ╕м╕тують вступ до ╢С; водночас, колишн╕ – смертельне катування укра╖нсько╖ матер╕ Терези в камер╕- одиночц╕ за буц╕мто злочини, менш╕, ан╕ж була вина Стуса. До слова, Зах╕д дуже мало зробив для порятунку вмираючого поета Укра╖ни, не було тиску: не судити, зв╕льнити з тюрми, уможливити в найдемократичн╕шому блоц╕ комун╕ст╕в ╕ безпарт╕йних брати участь у виборах. Не було тод╕ такого вагомого стовпа розвитку нац╕╖, як «правдив╕, нац╕ональн╕» ЗМ╤. У сьогодн╕шн╕й подв╕йн╕й гр╕ уряду ╕ так звано╖ опозиц╕╖ роль нац╕онального ╕нформац╕йного простору ╓ дуже вагомою у формуванн╕ сусп╕льно╖ св╕домост╕, гуманно╖ аури в╕тчизняно╖ ел╕ти, використанн╕ ╖╖ духовно-╕нтелектуального потенц╕алу. Але засилля в╕тчизняних ╕ заруб╕жних пов╕домлень, що, мовляв, наперек╕р допущен╕й несправедливост╕ пересл╕дувана «надпатр╕отично» просить Зах╕д не зважати на ╖╖ муки, а прийняти «окрадених невольник╕в» до в╕льно╖ зони, – це вже ╕з тих численних масмед╕йних перебор╕в, що переповнили еф╕р ╕ змушують сумн╕ватися в незаангажованост╕ журнал╕ст╕в. На жаль, часто так╕ перебори не викор╕нюють журнал╕стську традиц╕ю «цехово╖» сол╕дарност╕ ╕ гостр╕ пера притупляються.
У зрив╕ парафування в Ки╓в╕ договору про при╓днання до Асоц╕ац╕╖ ╓вропейських кра╖н чинн╕ укра╖нськ╕ урядники звинувачують колишн╕х ╕ — навпаки. Кого п╕дтримати в ц╕й надто заплутан╕й подв╕йн╕й гр╕? Справа ще б╕льше ускладню╓ться, бо вс╕ разом приколисують «в огн╕ окрадену» Неньку п╕д тихий благальний сп╕в Сосюри: «Люб╕ть Укра╖ну». «Пов╕й, в╕тре, на Вкра╖ну», принеси в╕драдну новину ╕ порозум╕ння, – рудиментують сучасн╕ Руданськ╕ з щораз розма╖то-ширших д╕аспорних хвиль. У в╕дпов╕дь потужно луна╓: буде «╢вро-2012»! Дороги ма╓мо л╕пш╕, хоча дал╕ крадуть б╕сов╕ д╕ти, Батьку Тарасе. Нема на них Cтал╕на чи Г╕тлера. ╤ Пут╕н погрожу╓, що ╕ без Укра╖ни, без ╖╖ ГТС ╢вропу завою╓. Без над╕╖ спод╕ва╓мося на Майдан: в╕н розбудить ╕ просв╕тить нац╕ю, аби вона б╕льше не скандувала ╕мена засланих патр╕от╕в. На практиц╕, нарешт╕, реал╕зовуватиметься укра╖нська нац╕ональна ╕дея. Не т╕льки «Мандри» сп╕ватимуть: «Не спи, моя р╕дна земле!», а ╕ ми щораз голосн╕ше гукатимемо гасла Шевченка, Хвильового, Тичини ╕… Тягнибока-Турчинова: «Да╓ш патр╕отичну ╕нтел╕генц╕ю ╕ ╢вропу!» «Хай нам за Президента буде Апостол Правди ╕ Науки!» Але зупин╕мося у сво╓му пафос╕, аби усв╕домити: спираючись на глинян╕ стовпи, – розвиненими ╕ сильними не станемо. Де в╕н, наш Апостол, л╕дер нац╕╖, що провадить ╖╖ до розвинених?! Де стратег╕я розвитку, устален╕ сталев╕ стовпи нац╕╖? Чи опозиц╕йний КОД ╓ духовно-╕нтелектуальним кодом Соборност╕ нац╕╖? Чому ми дал╕ «мал╕ ╕ неприготован╕», як дор╕кав Франко. Дал╕ роз’╓днан╕, без вза╓мно╖ поваги ╕ н╕бито в пустел╕, випален╕й не Сонцем, а тими, що братами себе величали. ╤ Мойсея не видно… А чи годн╕ ми його уп╕знати ╕, найголовн╕ше, не отру╖ти – п╕дтримати?

м. Льв╕в

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 24.02.2012 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9989

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков