"Кримська Свiтлиця" > #42 за 19.10.2007 > Тема "Урок української"
#42 за 19.10.2007
ОЛЕГ СКРИПКА - ЧЕ ГЕВАРА УКРА╥НСЬКО╥ ЕТНОМУЗИКИ
ДО ВИТОК╤В! СКРИПКУ я й ран╕ше любив. Адже чув чимало його п╕сень, ╕ вони мен╕ подобалися. Але т╕льки у Львов╕, п╕д час свята "Кра╖на мр╕й", я в╕дчув - наск╕льки харизматичною постаттю на нив╕ укра╖нсько╖ п╕сенно╖ культури ╓ ця людина. Б╕лявий, як естонець чи скандинавський в╕к╕нг, Олег Скрипка, на перший погляд, не дуже й скида╓ться на укра╖нця. Але люди добре в╕дчувають його душу, тому безмежно люблять сп╕вака ╕ тягнуться до нього. Перш за все тому, що оц╕нили його д╕тище - "Кра╖ну мр╕й". Це така держава, у як╕й неймов╕рно хочеться жити! До реч╕, повноц╕нно "╕нтегру╓шся" в не╖ тод╕, коли одяга╓ш вишиванку. Тод╕ й концерт для тебе коштуватиме лише 20 гривень, а не вс╕ 50, як для ╕нших. Несправедливо? Н╕чого не поробиш - ця юна держава зд╕йсню╓ протекц╕он╕стську пол╕тику стосовно сво╓╖ "титульно╖" нац╕╖, тобто тих, хто закоханий в усе укра╖нське. Держава Укра╖на до цього не додумалась, а "Кра╖на мр╕й" - зд╕йснила! ╤ н╕хто, до реч╕, не обража╓ться. Просто думають про те, щоб наступного разу придбати вишиванку ╕ стати повноц╕нним громадянином ц╕╓╖ прекрасно╖ кра╖ни, яка пересува╓ться в час╕ ╕ в простор╕. Була на Дн╕прових пагорбах в Ки╓в╕, а тепер у Львов╕, у знаменитому Шевченк╕вському гаю. Про роль Скрипки св╕дом╕ льв╕в’яни знають. Оч╕кують на його при╖зд. Ставлення до в╕домого сп╕вака, кер╕вника гурту "ВВ" таке, як до улюбленого повстанського командира. Бо це Льв╕в, ╕ вс╕ на п╕дсв╕домому р╕вн╕ в╕дчувають, що саме тут, у Шевченк╕вському гаю, в╕дбува╓ться щось важливе для укра╖нсько╖ нац╕╖. Велике свято укра╖нсько╖ душ╕! Революц╕я на нив╕ п╕сенно╖ культури. ╤ добре, що ╓ св╕й ватажок, св╕й укра╖нський Че Гевара! Тут, мабуть, треба зробити перший л╕ричний в╕дступ, панове. П╕сня наша, попри ╖╖ неоц╕ненну ╕сторичну м╕с╕ю, все-таки гине... Про це вам скаже будь-який збирач фольклору. Адже п╕сня живе не тод╕, коли вона записана у якомусь зб╕рнику, а тод╕, коли ╖╖ сп╕вають. А ще ж не вс╕ ╕ записано... ╤ не так вже й багато людей цим зараз займа╓ться.
"БОЖИЧ╤" В ПОШУКУ Як виняток можна назвати гурт "Божич╕" з Ки╓ва та ще жменьку колектив╕в. Про "Божич╕в" пишуть так: "Цих людей ти бачиш не надто часто, але, побачивши, справд╕ рад╕╓ш - бо з ними нав╕ть ╕ мовчання, зда╓ться, було б добрим. Вт╕м, напевно цього не зна╓ш - тому, що вони не мовчать, а сп╕вають. Сп╕вають добре. Сп╕вають чесно". Л╕дер "Божич╕в" ╤лля Фетисов так змальову╓ нин╕шню ситуац╕ю з фольклором в Укра╖н╕: "На Сх╕дн╕й Укра╖н╕ фольклор зника╓ набагато швидше, н╕ж ми встига╓мо туди добиратися. Усього, так чи ╕накше, не встигнемо. Приц╕льно ╖здимо вже т╕льки в т╕ област╕, мелос яких плану╓мо сп╕вати найближчим часом. Досить часто ╖здимо в село Кочережки, що на Дн╕пропетровщин╕. Там зараз померла виводчиця, ╕ вже т╕льки виводчиц╕ з "Божич╕в" можуть сп╕вати з бабусями репертуар того села..." Виявля╓ться, не так вже й просто рятувати фольклор. Колись ╕ я писав про кер╕вника хору "Спадщина" з Черн╕г╕вщини - Василя Польовика. В╕н записав 3 тисяч╕ п╕сень, в тому числ╕ з десяток давн╕х, дохристиянських. Побував ледь не в третин╕ населених пункт╕в Черн╕г╕вщини. Але ж п╕шло на це все життя... Понад с╕м рок╕в досл╕дника з Пол╕сся вже нема з нами. Зам╕ни йому так ╕ не знайшлося. Воно й не дивно. Надто складний цей процес. Секретами "Божич╕в" знову д╕литься ╤лля Фетисов: "Ми сп╕ва╓мо т╕льки той матер╕ал, який сам╕ записали. ╤, що теж дуже важливо, н╕коли не викону╓мо його з нот. На мо╓ переконання, колектив, який сп╕ва╓ по нотах, не ╓ фольклорним колективом. Це хор, що сп╕ва╓ народними голосами народн╕ п╕сн╕. Але там уже нема основного, що ╓ у фольклор╕, - душ╕... Зазвичай ми запису╓мо п╕сн╕ на м╕сц╕, а пот╕м розучу╓мо. Бува╓, спец╕ально при╖жджа╓мо в одне й те ж саме м╕сце на дек╕лька раз╕в ╕ сп╕ва╓мо разом з бабусями..."
╤ ТОД╤ З’ЯВИВСЯ ОЛЕГ СКРИПКА... Вийшло так, що пут╕вку в життя "Божичам" дав саме Олег Скрипка. Саме в╕н задумав ╕ вт╕лив у життя проект "Ки╖вськ╕ вечорниц╕". Таке гарне п╕сенне свято з укра╖нською народною назвою - у театрах, галереях або й просто неба! Стрижнем цих енергетично позитивних акц╕й, власне, й стали "Божич╕". Народжу╓ться нове явище - неформальний рух прихильник╕в чисто╖ автентики. До нього при╓днуються музиканти, журнал╕сти, шанувальники народних традиц╕й, студенти ╕ просто ки╖вська ╕нтел╕генц╕я, яка в╕дчула смак справжнього мистецтва. Олег Скрипка ╕з його дивовижним нюхом на все ц╕нне ╕ перспективне для укра╖нсько╖ культури виступив як продюсер ╕ звукорежисер альбому "Божич╕в", який отримав назву "Котилася, ой ясна зоря з неба". "Божич╕" у ньому репрезентують вокальну й ╕нструментальну музику укра╖нського Придн╕пров’я, передус╕м - Л╕вобережжя. П╕сн╕, з╕бран╕ в альбом╕, охоплюють велику частину Дн╕пропетровщини, майже всю Полтавщину, а також ╤ван╕вський ╕ Тетер╕вський райони Ки╖всько╖ област╕. На диску ╓ тексти ус╕х п╕сень ╕ безл╕ч ╕ншо╖ ц╕нно╖ ╕нформац╕╖. Олег Скрипка, коментуючи вих╕д альбому "Божич╕в", сказав так: "Хочу, щоб наш╕ д╕ти виростали у нормальн╕й кра╖н╕ з нормальною культурною ╕ музичною аурою. Мене жаха╓ те, чим заповнений наш нац╕ональний еф╕р. Жахлива ╕ бездарна московська попса ╕ наш╕ м╕сцев╕ "сердючки" кал╕чать душ╕ д╕тей. Я не можу миритися з цим. Альбом "Божич╕в" - це одне з тих в╕кон, через яке видно обр╕й нашо╖ духовност╕..."
З П╤СНЕЮ В╤ДРОДИТЬСЯ ╤ КОЗАЦТВО ╤ ось Скрипка при╖хав. Козацька варта залпом в╕та╓ свого п╕сенного отамана ╕ цим спов╕ща╓ про початок свята. Козаки тут у велик╕й пошан╕ - ╖х люблять, з ними хочуть фотографуватися, а п╕дл╕тки уважно вивчають ╖хню зброю: шабл╕, рушниц╕, топ╕рц╕, ц╕пи. ╢ нав╕ть гармата! Мимовол╕ заздриш нин╕шн╕м малюкам - у наш час усього цього не було. Козаки - це було щось таке... Далеке-далеке минуле, одним словом. А тут вони перед тобою - махають шаблюками, зл╕тають у пов╕тря, демонструють прийоми бойового гопака. Д╕тлашня вбира╓ в себе цей волелюбний дух змалку; колись, на уроках ╕стор╕╖ ╖м розпов╕датимуть про козак╕в з Хортиц╕, а в пам’ят╕ виринатимуть ц╕лком конкретн╕ льв╕вськ╕ обличчя. Тому ставлення до козацтва у них буде не таке, як у нас. Воно стане ближчим, р╕дн╕шим, ц╕лком сучасним. Кожен вмурову╓ свою "цеглинку". Володимир Пилат заснував мережу шк╕л бойового гопака; ╓ вже в Укра╖н╕ "Спас" ╕ "Триглав". Десь морями-океанами плава╓ наша козацька чайка "Пресвята Покрова"... А Олег Скрипка зв’язу╓ вс╕х нас п╕снею. ╤ да╓ можлив╕сть тисячам людей помилуватися ентуз╕астами, як╕ в╕дроджують козацьк╕ традиц╕╖. П╕дб╕р людей невипадковий - режисурою свята займався сам Скрипка. Чому я висловився про фестиваль "Кра╖на мр╕й" як про щось революц╕йне? ╢ певн╕ ознаки. Неоф╕ц╕йн╕сть, щир╕сть, народн╕сть. Високий р╕вень виконавц╕в. Масов╕сть. Якась дивовижна патр╕отична аура... Може, десь у Стаханов╕ чи в Горл╕вц╕ не вдалося б орган╕зувати такого свята. Але у Львов╕ - кожен на сво╓му м╕сц╕, а тому все виходить! Ех, дожити б до такого свята у Криму...
ЯКЕ Ж УКРА╥НСЬКЕ СВЯТО БЕЗ ЛИТОВЦ╤В? У фестивалю "Кра╖на мр╕й" уже чимало друз╕в. ╢ вони у Франц╕╖, Ф╕нлянд╕╖, Македон╕╖, ╤рланд╕╖, Б╕лорус╕, Польщ╕. У Львов╕ мен╕ найб╕льше сподобалися литовц╕. Може, тому, що давно закоханий у Литву, в самобутню культуру цього древнього бурштинового краю, у надзвичайно гарну, милозвучну литовську мову. До реч╕, у Латв╕╖ та Естон╕╖ я також бував, знаю проблеми цих республ╕к. Але скажу, що у Литв╕ люди особлив╕. Культура, патр╕отизм на тому ж р╕вн╕, що ╕ у п╕вн╕чних сус╕д╕в. Зате люди в╕дкрит╕ш╕, комун╕кабельн╕ш╕. ╤, що головне, дуже тепло ставляться до укра╖нц╕в! Це заслуга десятк╕в ╕ сотень тисяч в’язн╕в ГУЛАГу, як╕, повернувшись ╕з заслання, розчинилися серед свого народу ╕ донесли до нього правду про Укра╖ну. Те, що я спостер╕гав у Шевченк╕вському гаю, лише п╕дтвердило мою думку про литовц╕в: прив╕тн╕, усм╕хнен╕, готов╕ жад╕бно вбирати все укра╖нське. Побачили б ви, як литовц╕ реагують на гуцульськ╕ мелод╕╖! Дехто з них не витриму╓ ╕ при╓дну╓ться до укра╖нського танцюючого гурту. Закохан╕ у гуцульську культуру льв╕в’яни радо приймають ще й прибалт╕йське "поповнення", ╕ вс╕ вони разом доводять просту ╕стину: будь-яка культура ма╓ величезну притягальну силу! Пот╕м, п╕сля гуцул╕в, на сцену вийшов литовський фольклорний колектив "Сваля" п╕д кер╕вництвом Стас╕са В╕тун╕са. Колектив цей з м╕ста Пасвал╕с, яке розрослося над р╕чкою Сваля. Тому й назву таке соб╕ обрали... Так ось, коли литовц╕ зм╕нили гуцул╕в, танц╕ на галявин╕ перед сценою не припинилися. Видно, на знак подяки за шанобливе ставлення прибалт╕в до укра╖нсько╖ фольклорно╖ спадщини льв╕в’яни танцями п╕дтримували кожну литовську п╕сню, що лунала з╕ сцени. Ц╕лком стих╕йно утворювалися укра╖нсько-литовськ╕ хороводи або танцююч╕ пари. Вс╕ були неймов╕рно зворушен╕, коли доросла танцюристка з╕ "Свал╕", немов чар╕вниця, вихоплювала з натовпу укра╖нських малюк╕в ╕ вм╕ло "╕нтегрувала" ╖х у литовський народний танець. Зо два десятки д╕точок слухняно повторювали вс╕ рухи "литовсько╖ мами" ╕ б╕гали за нею, як курчата за квочкою. Взагал╕, при╓мно було спостер╕гати, як гармон╕йно по╓днувалися укра╖нський патр╕отичний дух з литовським. Висока народна культура, яка стол╕ттями рятувала наш╕ етноси в╕д асим╕ляц╕╖, без зусиль, митт╓во згуртувала людей р╕зних нац╕ональностей в одне ц╕ле, у справжн╕й монол╕т! Згадую литовською мовою дек╕лька гасел, а серед них: "Те╜╕воя Л╓тува!" ("Хай живе Литва!") Кидаю ╖х у натовп. Дехто з литовц╕в розчулено вигуку╓: "Слава Укра╖н╕!" Не знаю, хто порадив Скрипц╕ запросити литовц╕в. Зрештою, а нав╕що нашому п╕сенному генералов╕ чи╖сь п╕дказки? В╕н що - власного житт╓вого досв╕ду не ма╓? В усякому випадку, литовц╕ на укра╖нському п╕сенному свят╕ були аж н╕як не зайвими.
МАЛЕНЬКЕ КОНКРЕТНЕ ДИВО Видно, сам Бог спостер╕гав з небес за етнофестивалем "Кра╖на мр╕й". Думаю, в╕н без вагань поставив Олегов╕ Скрипц╕ "п’ят╕рку" за режисуру. Мало того, зворушений особливою культурницькою аурою, в╕н вир╕шив зробити маленький подарунок для декого. ╤ зробив. Серед литовц╕в була ╕ сп╕вачка Алдона Ульск╓н╓, донька репресованого. П╕сля литовських п╕сень вона виконала ╕ свою улюблену укра╖нську - "Чом ти не прийшов?" Коли затихли оплески присутн╕х, вона розпов╕ла свою ╕стор╕ю. ...Коли в Литву прийшли "сов╕ти", вони вир╕шили, що ╖╖ батько, В╕люс Янкал╕с, як заможний господар ╕ надзвичайно працелюбна людина, б╕льше корист╕ принесе в Сиб╕ру. Ось ╕ депортували його з ус╕╓ю родиною в ╤ркутську область. Руки мав золот╕, характер твердий литовський, а серце син╕вське, любляче. Тому й вижив наперек╕р усьому, та ще й зробив для ╕стор╕╖ 255 фотозн╕мк╕в, як╕ в╕дтворювали нелегк╕ будн╕ литовських та укра╖нських спецпоселенц╕в. Негативи збер╕гаються тепер у Нац╕ональному арх╕в╕ Литви, а сам пан Янкал╕с помер зовс╕м недавно - у кв╕тн╕ 2007 року. Незламному патр╕отов╕ виповнилося 94 роки, ╕ в╕н до к╕нця сво╖х дн╕в збер╕гав ясний розум ╕ високу працездатн╕сть. Як не парадоксально, а пан╕ Алдона з деякою ностальг╕╓ю згаду╓ роки, проведен╕ в ╤ркутськ╕й област╕ на станц╕╖ Зима. Мабуть, тому, що в цьому невеликому населеному пункт╕ ╕снував укра╖нський хор п╕д кер╕вництвом пана Сойко. Мав в╕н донечку Любу, з якою щиро потоваришувала маленька тод╕ ще Алдона. У 1954 роц╕ вона змогла повернутися в Литву, ╕ м╕цна дружба укра╖нки та литовки на цьому перервалася... Тому Алдона Ульск╓н╓ просила ус╕х присутн╕х на свят╕ допомогти ╖й розшукати Любу Сойко, яка тепер, най╕мов╕рн╕ше, ма╓ ╕нше пр╕звище. Коли вона зак╕нчила св╕й виступ ╕ з╕йшла з╕ сцени, ╖╖ обступили сп╕вчуваюч╕. Дехто радив звернутися у передачу "Ключовий момент" або "Жди меня". Але, кр╕м абсолютно чужих людей, до не╖ п╕д╕йшла ж╕ночка в чомусь, може, й р╕дна... Мар╕я Максимович, донька повстанця Петра Шатинського (псевдо "Крук"), убитого енкаведистами в 1950 роц╕ неподал╕к в╕д Б╕лого Поля, також була депортована у Сиб╕р. ╤ не куди-небудь, а саме в ╤ркутську область; шукати в н╕й невеличку станц╕ю Зима - це все одно, що шукати голку в копиц╕ с╕на! Але, уяв╕ть соб╕, Мар╕йка жила саме на станц╕╖ Зима, а ╖╖ р╕дн╕ працювали на г╕дрол╕зному завод╕, який згадувала у сво╓му короткому виступ╕ Алдона Ульск╓н╓. Можна уявити - наск╕льки зворушеними були ц╕ дв╕, немолод╕ вже, ж╕нки... ╤ наск╕льки рад╕сною була ╖хня зустр╕ч (може, й гралися десь поряд д╕тлахами?) через довг╕ п╕встол╕ття. Я недаремно роблю ц╕ л╕ричн╕ в╕дступи, аби читач мав уяву про ту насичену ╕нтелектуальну атмосферу, яка панувала на фестивал╕. ╤ про те неабияке вез╕ння, яке звело цих людей ╕ да╓ мен╕ право говорити, що сам Бог зд╕йснив оце маленьке чудо! Адже варто було Мар╕╖ Максимович опинитися в ╕ншому м╕сц╕ (а Шевченк╕вський гай займа╓ велику площу, ╕ виступи в╕дбувалися в р╕зних м╕сцях або просто неуважно слухати виступ литовсько╖ сп╕вачки, як дива не в╕дбулося б.
РАЗОМ НАС БАГАТО! Коли я говорив про ознаки революц╕йност╕ фестивалю "Кра╖на мр╕й", про його новаторський дух, то забув згадати ще одну ознаку - розкут╕сть людей. Укра╖нська естрада представлена чималою к╕льк╕стю хороших груп, але саме виступи Олега Скрипки роблять людей абсолютно в╕льними ╕ розкутими. Близькими йому по духу були й ╕нш╕ колективи, що прибули на льв╕вське свято: "Чоботи з бугая", "Очеретяний к╕т", "Фанфаре оркестр", "Бурдон", "Родов╕д", "Корал╕" тощо. Вони не т╕льки добре сп╕вали, але й дуже вдало оголошували кожен св╕й номер. Це я говорю про оф╕ц╕йно заявлен╕ колективи. Але на свято прибуло ще й багато п╕сенних аматор╕в. Ще задовго до оф╕ц╕йного в╕дкриття свята вони сид╕ли на узб╕чч╕ дор╕г ╕ на достатньо високому профес╕йному р╕вн╕ сп╕вали ╕ грали на соп╕лках, бандурах, кобзах... Мабуть, не лише у мене з’явилася думка: якою ж прекрасною була наша Укра╖на у минулому! ╤ яким же непоганим може бути ╖╖ п╕сенне майбутн╓, якщо будемо ставитись до сво╓╖ культурно╖ спадщини так, як Олег Скрипка й ус╕ ц╕ чудов╕ люди! Очевидно, аналог╕чним чином багато хто думав, бо до Скрипки тягнулися зв╕дус╕ль. Стою, напружено оч╕кую - коли ж вдасться сфотографувати Маестро, а тут раптом чую поряд ╕з собою: - Оксано! Оксаночко! Б╕жи, доцю, сюди, сфотографу╓мося з паном Скрипкою! Пане Олеже! Пане... Я розум╕ю, ви - з╕рка, але... ви для нас ус╕х, для Укра╖ни! Ну, що ж ви... Так ╕ не вдалося льв╕в’янц╕ сфотографувати свою Оксаночку з паном Скрипкою, бо бажаючих зробити фото з п╕сенним Команданте було надто багато... Олег Скрипка ╕ сам розум╕в складн╕сть ситуац╕╖ ╕ пост╕йно повторював: - Пробачте, пробачте... Не можу... Це був, мабуть, ╓диний сумний момент за час усього свята. Тисяч╕ танцюючих на галявинах, перед сценою ╕ в проходах супроводжували виступ Скрипки ╕ його "Le Grand Orchestra". Посилен╕ наряди м╕л╕ц╕╖ виявилися безсилими: народ хот╕в танцювати - от ╕ все! Багатотисячний натовп немов перетворився в одну велику родину (як на с╕льському вес╕лл╕!), а т╕, кому поталанило менше, вимушен╕ були розм╕ститися на схилах великого природного амф╕театру, п╕д зеленими смереками ╕ нав╕ть на них самих... Не було н╕яко╖ р╕зниц╕ м╕ж молоддю, д╕тьми ╕ старими - вс╕ п╕ддалися емоц╕ям! Ц╕каво було спостер╕гати за трир╕чною дитинкою, яка сама (!) кружляла в танц╕ п╕д музику "Le Grand Orchestra", а поряд не було н╕кого з дорослих. Господи, де ж це батьки под╕лися? На смереки повилазили, чи що? Як же забули про дитину? Проте, кр╕м мене, н╕хто, мабуть, ╕ не звернув увагу на кумедне дитинча, бо вс╕х узяла в полон народна музика... Колись про маршала Жукова казали на фронтах: "Де Жуков, там ╕ прорив (тепер, правда, ми зна╓мо справжню ц╕ну тим проривам...), там ╕ наступ..." Але ще б╕льшою м╕рою ╕ без ус╕ляких засторог це можна сказати про л╕дера укра╖нського етномузичного руху: "Де Скрипка, там наступ, там Перемога!" ...Коли свято зак╕нчилося ╕ вс╕ почали розходитись по дом╕вках, я звернув увагу на двох хлопчик╕в п’яти-шести рок╕в, як╕, взявшись за руки, швидко крокували по дороз╕, насп╕вуючи: "Разом нас багато, нас не подолати!" ╤ знову поряд не було н╕кого з дорослих, ╕ по всьому було видно, що цей сп╕в - суто ╖хня, дитяча ╕н╕ц╕атива... Ось такою була атмосфера на свят╕. ╤ я дуже хот╕в би, щоб воно колись прийшло до Криму. Скрипка уже гостював у нас. Але хай би прив╕з ╕ще й П╕сню... Серг╕й ЛАЩЕНКО. м. Льв╕в.
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 19.10.2007 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5206
|