"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2008 > Тема "Урок української"
#35 за 29.08.2008
МАР╤УПОЛЬСЬКЕ ДИВО
Коли ╕ чому рука маленького школярика тягнеться до аркуша, щоб вихлюпнути на його чисту поверхню поетичн╕ рядки, що хвилюють душу? Це питання вже п╕вв╕ку, як прийшов працювати до школи, ц╕кавить мене. Бо ╕ сам у дитинств╕ бавився поетичним словом, а в роки вчителювання пост╕йно керував л╕тературно-творчими гуртками, маючи в╕д цього справжню насолоду... Ц╕ думки знову обс╕ли мене на одному ╕з з╕брань м╕сько╖ орган╕зац╕╖ «Просв╕та», яке було присвячене творчост╕ молодого просв╕тянина, студента четвертого курсу в╕дд╕лення ф╕лолог╕╖ Мар╕упольського гуман╕тарного ун╕верситету ╤лл╕ Манченка. Tо як ╕ коли у юнака починалось поетичне аматорство? Яку роль у цьому в╕д╕грали школа ╕ батьки? Шукаючи в╕дпов╕дь на ц╕ питання, повернемось рок╕в на п’ятнадцять назад. П╕д╕йдемо до порогу 61-╖ школи. Вив╕ска спов╕ща╓, що ця школа ма╓ статус укра╖нсько╖… Так, ця школа, якою керу╓ В╕ктор ╤ванович Старостенко, одн╕╓ю з перших у Мар╕упол╕ отримала цей статус ще в перший р╕к незалежност╕ Укра╖ни. Уже в╕дбулися чотири випуски школяр╕в, як╕ з першого ╕ до одинадцятого класу навчались державною мовою. (╤ це у вкрай зрусиф╕кованому Мар╕упол╕, що на Донеччин╕!) Щоб учн╕ охоче вивчали укра╖нську мову, жагуче вбирали в себе на творчому р╕вн╕ культурн╕ надбання народу, доклада╓ чимало зусиль дружний колектив педагог╕в-укра╖н╕ст╕в, яких очолю╓ методист Н╕на Марк╕вна Митюк. Не залишаються осторонь державно╖ справи й батьки школяр╕в. Ось про це докладн╕ше... * * * Трапилось так, що свого часу с╕м’я Манченк╕в перебралася з Под╕лля на Приазов’я. Сп╕льними зусиллями облаштували на сх╕дн╕й околиц╕ Мар╕уполя приватний будинок, вир╕шили справи з працевлаштуванням. Ось ╕ достаток прийшов у д╕м... Усе б н╕чого, якби не мовне питання: скр╕зь чути лише донбаський мовний суржик, що чомусь тут ╕менувався рос╕йською мовою. - То куди ж ми при╖хали? - запитували одне одного Манченки. – Чи, може, це вже не Укра╖на? А як же наш╕ д╕ти? Як учитись ╖м не на материнськ╕й мов╕?.. Але на цей раз доля була поблажлива до подолян-переселенц╕в: як уже говорилось, 61-ша школа, найближча до осел╕ Maнченк╕в, отримала статус укра╖нсько╖. Ось туди Анатол╕й Миколайович Манченко у 1991 роц╕ ╕ в╕дв╕в сина ╤ллю в перший клас. В╕дв╕в, та ╕ сам... залишився у школ╕! Роб╕тник-електрик металург╕йного заводу «Азовсталь» Манченко-старший оформився на роботу шк╕льним сторожем, аби не лише бути завжди поруч ╕з сином, але й - ╕ це головне! - допомагати вчителям у надзвичайно в╕дпов╕дальн╕й ╕ складн╕й справ╕ - налагоджувати процес в╕дродження укра╖нсько╖ мови, нац╕онального побуту ╕ культури. Разом ╕з класним кер╕вником Л╕д╕╓ю Микола╖вною Гороховцевою надумав Анатол╕й Миколайович в╕дтворити у школ╕ справжню укра╖нську оселю. Дирекц╕я дала «добро» - ╕ робота закип╕ла. Уноч╕ шк╕льний сторож стругав дошки та робив п╕ч, лаштував ст╕ни б╕ленько╖, наче я╓чко, хатки - точно╖ коп╕╖ помешкання сво╓╖ бабус╕. Накрили дом╕вку справжньою стр╕хою з очерету. Зобразили, як на щастя вм╕лим господарям ласт╕вка звела гн╕здечко б╕ля самого в╕конця... ╤нш╕ батьки учн╕в, споглядаючи становлення незвично╖ буд╕вл╕, теж почали приносити з дому: хто справжн╕ серп та косу, хто рушник, хто веретено, прядку, а хто ╕ скриню. Доросл╕шали перш╕ школяр╕-укра╖нц╕, разом ╕з ними багатшала садиба. Поруч ╕з нею вм╕нням маляра розлилась р╕чечка ╕з зеленокосою вербичкою, б╕ля хати - криничка з колодязним журавлем, який у довгому дзьоб╕ трима╓ справжн╓ в╕дерце. А якщо ╓ вода, то повинен бути ╕ город з жовтогарячими соняшниками. Посеред городу, як водиться, з’явилось опудало - знавц╕ укра╖нських традиц╕й поставили саме таке, яке вт╕лю╓ у соб╕ Стару Зиму, яку укра╖нц╕ спалювали на Масляну. Не забули господар╕ садиби й про тин, повитий кв╕тами, й про деревину, на котр╕й сушаться р╕зноман╕тн╕ горщики... Раю╓ укра╖нська садиба у школ╕!.. Учн╕ люблять ╕ пишаються сво╖м незвичним каб╕нетом укра╖нсько╖ мови, в╕д щирого серця приносять сюди рукотворн╕ подарунки. Хтось присвячу╓ йому в╕рш╕, хтось змайстрував панораму «Хомутовський степ»... Ось уже ╕ поголос п╕шов м╕стом про незвичну будову в 61-й школ╕. Багатотиражка «Азовсталець» вм╕стила про це диво матер╕ал ╤рини Молчаново╖, голови Мар╕упольсько╖ сп╕лки укра╖нок. Пост╕йним учасником творення укра╖нського нац╕онального середовища у школ╕ був, починаючи з першого класу, ╤лля. Усе це ╕ визначило його риси особистост╕, ще у молодших класах сформувало бачення майбутнього. Настав час, ╕ в╕н, як ╕ батько, став одним ╕з актив╕ст╕в Мар╕упольсько╖ «Просв╕ти», ╖╖ молод╕жного крила. * * * Зб╕га╓ час... 61-й школ╕ вже виповнилося п╕встол╕ття. Складними були останн╕ п’ятнадцять рок╕в в ╖╖ ╕стор╕╖, але зм╕ст ╕ спрямован╕сть ус╕х цих рок╕в були визначен╕ статусом школи як укра╖нсько╖, а це тут, на п╕вденному сход╕ держави, непроста справа. Рег╕онали-федерал╕сти, манкурти-яничари з «п’ято╖ колони» вимагають одного - щоб рос╕йськ╕й мов╕ було надано статус друго╖ державно╖. Обласна рада, а за нею ╕ м╕ська прийняли постанови, якими рос╕йська мова на Донеччин╕ проголошена рег╕ональною. Вживання укра╖нсько╖ мови на оф╕ц╕йному р╕вн╕ зведено нан╕вець. Мовне питання на Приазов’╖ давно вже стало пол╕тичним питанням. Як н╕коли, в╕д оборонц╕в укра╖нсько╖ мови вимагаються не лише профес╕онал╕зм д╕й, але ╕ витримка, ╕ мужн╕сть. Раду╓ те, що зусилля педагог╕чного колективу школи, про яку йдеться, в╕дпов╕дають вимогам сьогодення. Молода, зд╕бна учителька В╕ктор╕я Гребенюк продовжу╓ дбайливо доглядати «садибу», поповнювати ╖╖ новими експонатами. Навчально-виховний центр укра╖нсько╖ мови перетворився у Музей укра╖нського народознавства, ознайомитися з обладнанням ╕ роботою якого приходять учител╕ та учн╕ шк╕л м╕ста. На превеликий жаль, не об╕йшлося без втрат. У цьому роц╕ Анатол╕й Миколайович Манченко, який доклав ст╕льки зусиль до створення ориг╕нально╖ укра╖номовно╖ ╕ народознавчо╖ навчально-виховно╖ бази, в╕д╕йшов у ╕нш╕ св╕ти. Але батькову справу продовжу╓ син - майбутн╕й учитель, майстер спорту з легко╖ атлетики ╤лля Манченко. ╤ не лише конкретними справами, але ╕ власним поетичним словом. В╕рш╕ студента час в╕д часу з’являються на шпальтах м╕сцевих газет, уже мр╕╓ про видання окремо╖ зб╕рочки... Отже, ма╓мо справу не з еп╕зодичним захопленням л╕тературною творч╕стю, а з пост╕йною, ось уже рок╕в з десять, потребою висловити поетичним словом сво╓, св╕домого укра╖нця Донецького рег╕ону, св╕тобачення. Через р╕к ╤лля Манченко з учительським дипломом переступить пор╕г одн╕╓╖ з╕ шк╕л Мар╕уполя. Переконаний, що це буде високопрофес╕йний, шанований д╕тьми вчитель укра╖нсько╖ мови та л╕тератури. Павло МАЗУР, учитель. Донецька обл. * * * P. S. Сьогодн╕ ╤лля Манченко - уже вчитель у сво╖й р╕дн╕й школ╕. ╤ ось чого в╕н навча╓ д╕тей у сво╖х в╕ршах:
ШАНУЙТЕ МАМУ! Шануйте р╕дне слово мами, Що вм╕╓ вчасно зло спинить. Пиш╕ть листи, шл╕ть телеграми, Бо кожна мить - остання мить... Загляньте в р╕дн╕, щир╕ оч╕, Що завжди св╕тяться добром, В них зата╖вся смуток ноч╕ ╤ цв╕т веселки над селом. Невтомн╕ руки ╖й ц╕луйте, Не зраджуйте ╖╖ пор╕г... Дов╕ку мат╕нку шануйте - Св╕й найсвят╕ший обер╕г.
Б╤ЛЬ Нам болить Укра╖на по-р╕зному вс╕м, Кожне серце по-сво╓му б’╓ться, Хтось новими речами наповню╓ д╕м, А комусь ледь по╖сти вда╓ться. Нам болить Укра╖на ╕ вранц╕, ╕ вдень, У калинових краплях над╕╖, Береж╕мо суцв╕ття вкра╖нських п╕сень, Свого слова забути не см╕╓м. Нам болить Укра╖на... В молитвах – вона. Наче сонце — ясна. Наче серце – одна.
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2008 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6273
|