Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
МОВОВБИВСТВО – СКЛАДОВА РАШИЗМУ. АЛЕ МИ ПЕРЕМАГА╢МО
Науковц╕ з╕брали фактаж за понад 300 рок╕в про намагання знищити укра╖нську мову…


К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 15.05.2009 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#20 за 15.05.2009
ГАРНИЙ УРОК РОБИТЬ ВЧИТЕЛЯ ЩАСЛИВИМ!

ОСВ╤ТА

Нещодавно у «Кримськ╕й св╕тлиц╕» ц╕ла газетна стор╕нка була присвячена проблемам шк╕льно╖, ╕ не т╕льки, укра╖номовно╖ осв╕ти у Криму. Бачення ц╕╓╖ теми простими громадянами держави, журнал╕стами ╕ чиновниками М╕носв╕ти Укра╖ни, м’яко кажучи, досить р╕зниться. У так╕й ситуац╕╖ наш╕ осв╕тяни просто не могли залишитися осторонь, адже ╖х вона стосу╓ться безпосередньо.
Нас зац╕кавило питання, як ╕ чому молод╕ вчител╕ йдуть працювати у школу, що ╖х до цього спонука╓, чим вони керуються у вибор╕ профес╕╖, з якими проблемами зустр╕чаються, що думають ╕ з приводу в╕дпов╕д╕ М╕носв╕ти на запит нашого журнал╕ста, редактора в╕дд╕лу лист╕в ╕ соц╕альних проблем «КС» Тамари Соловей, ╕ з приводу «круглого столу на два фронти», який в╕дбувся, ╕ взагал╕ з приводу кримського шк╕льництва?
Ми посп╕лкувалися з молодими фах╕вцями Мар╕╓ю Мисковою та Оленою Олексюк, вчителями укра╖нсько╖ мови та л╕тератури НВК «Школа-л╕цей № 3 ╕м. А. Макаренка» м. С╕мферополя, випускницями факультету укра╖нсько╖ ф╕лолог╕╖ та укра╖нознавства Тавр╕йського нац╕онального ун╕верситету ╕м. В. Вернадського. Ще р╕к-два тому д╕вчата були простими студентками Оленкою ╕ Машею, а сьогодн╕ вони — вчител╕, до яких учн╕, як годиться, з повагою, звертаються на ╕м’я та по батьков╕, тож ╕ ми не будемо порушувати ц╕╓╖ традиц╕╖, адже ╕ ╖хн╕ вихованц╕ читають нашу газету.
Я вибрала Долю соб╕ сама.
╤ що з╕ мною не станеться, –
у мене жодних претенз╕й нема
до Дол╕ – мо╓╖ обраниц╕.
Л╕на Костенко.

СП╤ЛЬНИЙ ЗНАМЕННИК ОСВ╤ТНЬО╥ ПРОГРАМИ, АБО ЩОБ КРИМ БУВ З УКРА╥НОЮ
Мар╕я Олександр╕вна працю╓ у школ╕ лише р╕к, а Олена Леон╕д╕вна другий. Вони обидв╕ ╓ класними кер╕вниками п’ятих клас╕в з рос╕йською мовою навчання, в яких вони викладають укра╖нську мову та л╕тературу.
Розпов╕ли, що на кожну паралель у ╖хн╕й школ╕ ╓ лише один укра╖нський клас. ╤ хоча у «Св╕тлиц╕» було написано, що у телефонн╕й розмов╕ представник М╕н╕стерства осв╕ти в╕дпов╕в, н╕би вс╕ класи ╓ укра╖нськими, та на думку вчител╕в, це не зовс╕м в╕дпов╕да╓ д╕йсност╕. «Справа у тому, — розпов╕ла Олена Леон╕д╕вна, — що ╓ класи з укра╖нською мовою викладання: ус╕ предмети викладаються державною мовою; а ╓ класи, у яких викладають укра╖нську мову та л╕тературу, а ╕нш╕ предмети — рос╕йською. От ╕ все. Сказати, що вс╕ класи укра╖нськ╕, мен╕ зда╓ться, це ╓ певним переб╕льшенням. Можливо, за межами Криму так ╕ ╓, а от у нас дещо ╕нша реальн╕сть. Ми працю╓мо за програмою, в як╕й позначено, що це — програма для шк╕л з рос╕йською мовою викладання, у нас ╕нш╕ плани конспект╕в до урок╕в... А от тестування учн╕ проходять ус╕ разом. Коли ми в╕дв╕дували школу молодого вчителя, то там порушувалося питання певного сп╕льного знаменника, до якого варто д╕йти у створенн╕ програм для вивчення укра╖нсько╖ мови та л╕тератури. Адже коли д╕ти складають незалежне зовн╕шн╓ тестування, то н╕хто не дивиться, за якою саме програмою навчався той чи ╕нший школяр. Тест — один, а програми ж р╕зн╕. Було б непогано, якби була якась одна програма, ╓дин╕ п╕дручники, щоб Крим не був в╕докремленим в╕д Укра╖ни».
Мар╕я Олександр╕вна зауважила, що статистика, яку наводить М╕н╕стерство, досить сумна, а за кожною ж цифрою життя ╕ майбутн╓ дитини, а в╕дтак ╕ ус╕╓╖ держави.

СТАВЛЕННЯ ДО УКРА╥НСЬКОГО ПОЛ╤ТИКУМУ — НЕ НА КОРИСТЬ ВЧИТЕЛ╤В?
На питання, чи вплива╓ ставлення до кра╖ни ╕ пол╕тик╕в на ставлення до вчител╕в укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, самого предмета ╕ укра╖нсько╖ культури загалом, вчител╕, на жаль, в╕дпов╕ли однозначно: «Так, вплива╓».
«╤нколи бувають ситуац╕╖, коли батьки учн╕в взагал╕ тебе не сприймають, — згадуючи деяк╕ випадки з╕ сво╓╖ не занадто ще довго╖, але насичено╖ практики, розпов╕ла Мар╕я Мискова. – А що ж тод╕ говорити про д╕тей, адже все йде з родини. Думаю, тут «спрацьову╓» усе вкуп╕: на ставлення до предмета та викладача вплива╓ ╕ стан у кра╖н╕, ╕ те, що ми все ж таки молод╕ фах╕вц╕... От я, наприклад, лише р╕к працюю, ╕ мен╕ доводиться створювати соб╕ ╕м╕дж, репутац╕ю фактично з нуля, ╕ не т╕льки соб╕... Але ми намага╓мося зм╕нити не завжди позитивне ставлення до нас, ╕ не лише у тих класах, де ╓ класними кер╕вниками, а й в ╕нших. ╤нколи, сп╕лкуючись з батьками, в╕дчува╓ш довол╕ зверхн╓ ставлення. Наприклад, до мене приходили ╕ казали, що для ╖хньо╖ дитини основне — математика, а от мову знати ╖й не обов’язково. Хоча так╕ випадки у мо╖й практиц╕, на щастя, поодинок╕. А ╓ ╕ так╕ батьки, котр╕ п╕дтримують, працюють з д╕тьми, мають контакт з педагогом».

ЯК Ф╤НАНСИ СП╤ВАЮТЬ П╤СН╤
Ще одним не менш болючим питанням для вчител╕в (мабуть, не т╕льки для молодих спец╕ал╕ст╕в) ╓ ф╕нансовий б╕к проблеми. «Зароб╕тна плата у нас не дуже висока... Добре, що нам дали класне кер╕вництво, — розказала Олена Олексюк. — От я, наприклад, не м╕сцева. Мен╕ треба винаймати житло, а де на це взяти грошей? У мене нема жодних п╕льг, хоча навчалася на бюджет╕ ╕, до реч╕, зак╕нчила маг╕стратуру з дипломом ╕з в╕дзнакою. Мене мали поставити на чергу на квартиру, але не зробили цього. Я зверталася до М╕носв╕ти у Ки╓в╕, а вони не в╕дпов╕дають, мотивуючи тим, що на так╕ запити повинно в╕дпов╕дати кримське м╕н╕стерство. Тут мен╕ в╕дпов╕ли, що зг╕дно з р╕зними статтями (перераховують ц╕л╕с╕ньку купу) у мене нема╓ права на житло. Хоча коли йшла працювати ╕ п╕дписувала контракт, то там був такий пункт. Добре, що хоч п╕дйомн╕ дали. Кр╕м того, в╕дпов╕дно до закону, за диплом з в╕дзнакою молодому фах╕вцю мають доплачувати 10% в╕д м╕н╕мально╖ зароб╕тно╖ плати. Зараз ця сума мала б становити близько ш╕стдесяти гривень, а мен╕ платять... 3 гривн╕ 24 коп╕йки. З цим питанням я теж зверталася до м╕н╕стерства, з Ки╓ва мене знову перенаправили у Крим, а тут мен╕ в╕дпов╕ли, що закон ╓, але виплачують не в╕д сьогодн╕шньо╖, а в╕д м╕н╕мально╖ зарплати попередн╕х рок╕в. Мен╕, чесно кажучи, важко це зрозум╕ти ╕ адекватно сприйняти»...
Так╕ пояснення, мабуть, д╕йсно важко зрозум╕ти. Особливо тим, хто хоче працювати вчителем ╕ робить це сумл╕нно та ╕з задоволенням, а зам╕сть державно╖ п╕дтримки отриму╓ лише листи з перел╕ком статей р╕зних закон╕в. Та незважаючи на це, молод╕ фах╕вц╕ в╕дкривають двер╕ шк╕л ╕ см╕ливо стають на тернистий шлях кримського шк╕льництва.

ВИБ╤Р ПРОФЕС╤╥ – ВИБ╤Р ДОЛ╤
«Щодо мого вибору профес╕╖, — згадала Мар╕я Олександр╕вна, — то до дев’ятого класу я не знала, ким хочу бути... ╤ хоча мен╕ трохи соромно, але скажу: у той пер╕од я н╕як не сприймала ан╕ укра╖нську мову, ан╕ л╕тературу, ан╕ культуру. Не знаю чому... Можливо, тому, що у нас дуже часто зм╕нювалися вчител╕. ╤ коли наприк╕нц╕ навчального року у нас знову з’явилася нова вчителька, то дещо кардинально зм╕нилося ╕ у мо╓му житт╕. Ми вивчали творч╕сть Тараса Шевченка, ╕ вона, як зараз пам’ятаю, читала нам «Катерину» ╕ плакала. Ми в╕дразу притихли, нас дуже вразило, що так можна в╕дчувати ╕ мислити укра╖нською мовою. А у десятому та одинадцятому класах класним кер╕вником у нас була вчителька укра╖нсько╖ мови та л╕тератури Св╕тлана Анатол╕╖вна Пищул╕на. ╥й вдалося захопити мене спочатку предметом, а пот╕м ╕ культурою. Саме тод╕ у мене й виникло нестримне бажання стати вчителем укра╖нсько╖ мови та л╕тератури. Результат перед вами – я вчитель! – з горд╕стю у голос╕ сказала пан╕ Мар╕я. – ╤ уже пот╕м в ун╕верситет╕ були викладач╕, як╕ зм╕цнили бажання бути вчителем. Думаю, що у мо╓му вибор╕ все ж таки вир╕шальну роль в╕д╕грали педагоги».
«А от я з дитинства знала, що буду вчителем укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, — згадала пан╕ Олена. – У мене укра╖нська родина. Мама — вчителька музики, а тато — ╕нженер, вдома ми завжди сп╕лку╓мося укра╖нською, для мене вона — р╕дна.
На жаль, держава н╕чого не робить для того, аби п╕дтримати молодого спец╕ал╕ста, щоб у нього був стимул до роботи, натхнення...
Кр╕м того, сьогодн╕ молодому вчителев╕ ╕ роботу знайти досить складно. А тому щиро рад╕ю, що зараз працюю у ц╕й школ╕. Я дуже вдячна директоров╕ Людмил╕ Максим╕вн╕ Вишняк, яка гостинно в╕дкрила для мене двер╕ тепер уже й нашо╖ р╕дно╖ школи, взяла на роботу.... При╓мно, що мене прийняв колектив, у якому працювати — одне задоволення. Також хочеться зауважити, що в школ╕ у нас з╕бралися люди, як╕ люблять, знають ╕ вм╕ють робити свою справу. На кафедр╕, до реч╕, ми теж сп╕лку╓мося укра╖нською».
«А коли я проходила тут педагог╕чну практику в╕д ун╕верситету, то в╕дразу почала проситися сюди на роботу, — под╕лилася сво╖ми спогадами Мар╕я Мискова. — Н╕би ╕нту╖тивно в╕дчувала, що саме сюди потраплю працювати. Нав╕ть не знаю чому... Я теж дуже вдячна ╕ директоров╕ школи, яка мене взяла, ╕, безперечно, старшим колегам, як╕ мене прийняли у свою родину. До реч╕, до Людмили Максим╕вни, нашого директора, завжди можна звернутися за порадою, вона завжди готова допомогти. А от що стосу╓ться мо╖х однокурсник╕в, то не вс╕ п╕шли працювати за фахом. Дехто п╕шов туди, де б╕льше платять. Думаю, у школу мають йти т╕, для кого це — покликання, як за Григор╕╓м Сковородою, «за принципом сродно╖ прац╕ ╕ ф╕лософ╕╖ серця».

╤НТЕРНЕТ ТА МОБ╤ЛЬНИЙ ТЕЛЕФОН У ШКОЛ╤
Не могли ми у наш╕й розмов╕ не торкнутися ╕ сучасних засоб╕в комун╕кац╕╖ – моб╕льних телефон╕в та ╕нтернету. Щодо останнього, то молод╕ вчител╕ дозволяють соб╕ сп╕лкуватися з учнями, але н╕коли не забувають про межу: «Я нер╕дко сп╕лкуюся з учнями за допомогою ╕нтернету, — розпов╕ла Мар╕я Олександр╕вна, — але укра╖нською мовою. Якщо у сво╖х пов╕домленнях вони роблять помилки, то я ╖м тактовно пояснюю, де ╕ що було не так. За один-два рази вони починають писати правильно, починають сл╕дкувати за тим, що кажуть, пишуть, думають. Також в ╕нтернет╕ ╓ словники укра╖нсько╖ мови, як╕сн╕ сайти з укра╖нсько╖ л╕тератури тощо.
Кр╕м того, мен╕ ц╕каво знати, чим живуть мо╖ вихованц╕, про що мр╕ють, чого бажають. Така ╕нформац╕я може допомогти у пошуков╕ ╕ндив╕дуальних п╕дход╕в до дитини, наприклад, щоб вмотивувати ╖╖ вчитися краще. Я вважаю, що вчитель не просто повинен дати матер╕ал, а й працювати разом ╕з д╕тьми, щоб вони самовдосконалювалися; виховувати ╖х, прищеплювати ╖м високоморальн╕ ц╕нност╕, пояснювати прост╕ житт╓в╕ ╕стини, як╕ ╓ нар╕жним каменем людського життя... Можливо, це й звучить занадто патетично, але у шк╕льн╕ роки у д╕тей форму╓ться св╕тогляд. На жаль, тепер батькам не завжди вистача╓ часу посп╕лкуватися з╕ сво╖ми чадами, адже треба заробити якусь коп╕йчину. На плеч╕ вчителя ляга╓ дуже велика в╕дпов╕дальн╕сть!».
А от щодо телефон╕в, то з одного боку, на думку вчител╕в, добре, що вони ╓, адже завжди ╓ зв’язок ╕ з учнями, ╕ з батьками, а от з ╕ншого —погано, адже за забавками у школяр╕в менше часу ╕де на навчання ╕ читання, що автоматично призводить до зменшення р╕вня ╖хньо╖ грамотност╕.

З╤ «СВ╤ТЛИЦЕЮ» УПЕВНЕНО ╤ДЕМО ПО ЖИТТЮ
«До реч╕, я часто користуюся на сво╖х уроках л╕тературними та ╕сторичними матер╕алами з╕ «Св╕тлиц╕», — розпов╕ла Мар╕я Олександр╕вна, коли ми говорили про сучасн╕ засоби комун╕кац╕╖. – А ще нам дуже допомага╓ «Джерельце» — можлив╕сть надрукувати у газет╕ сво╖ твори, казки, притч╕ стимулю╓ д╕тей до творчост╕. Вони охоч╕ше беруться до справи. При╓мно, що й у редакц╕╖ працюють люди, як╕ завжди готов╕ в╕дгукнутися на тво╓ прохання, знайти у сво╓му щ╕льному граф╕ку час на тебе, на учн╕в: прийти, наприклад, на конкурс ╕ побути у жур╕, чи на класну годину, ╕ розпов╕сти про те, як робиться газета, хто так╕ журнал╕сти, ╕ чому так важливо знати та сл╕дкувати за мовою, або нав╕ть просто поговорити з учнями, як╕ готуються на конкурс читц╕в поез╕╖ тощо. Не можу не згадати ╕ т╕ проекти, як╕ в╕дбуваються на баз╕ газети – конкурс духовно╖ краси «Кримчаночка», мовно-комп’ютерний «Аладд╕н» чи конкурс «Ну що б, здавалося, слова...». Нещодавно перед Великоднем були ще й курси писанкарства, то мо╖ восьмикласниц╕ ╕з задоволенням ╖х в╕дв╕дували ╕ не пропустили жодного заняття. Дуже вдячн╕ редакц╕╖ ╕ за л╕тературу, якою вона д╕литься, диски з укра╖нською музикою, ф╕льмами тощо. Адже в нас у Криму нелегко знайти потр╕бну ╕нформац╕ю, на жаль... Загалом, багато р╕зного та ц╕кавого в╕дбува╓ться в редакц╕╖ ╕ за ╖╖ п╕дтримки! ╤, пов╕рте, це дуже допомага╓ в робот╕, це та п╕дтримка, без яко╖ мен╕ особисто було б складн╕ше...».

К╤ЛЬКА СЛ╤В ПРО МУДРЕ ╤ В╤ЧНЕ
Також, на думку молодих фах╕вц╕в, д╕тям кр╕м мови та л╕тератури треба давати ази життя у сусп╕льств╕ ╕ з сусп╕льством. Вони вважають, що учн╕в треба вчити поважати себе, одне одного, батьк╕в, вчител╕в, а ще — до останнього залишатися справжньою людиною (!) – доброю, чуйною, щирою, в╕дпов╕дальною.
╤ Мар╕я Олександр╕вна, ╕ Олена Леон╕д╕вна були св╕домими того, яка велика в╕дпов╕дальн╕сть чека╓ на них у школ╕ за дитяч╕ серця, душ╕ та розум, але вони обидв╕ впевнен╕, що н╕коли не пошкодують, що обрали таку складну ╕ водночас ц╕каву профес╕ю. Вони зауважили, що ╖м дуже подоба╓ться працювати, особливо тод╕, коли бачать, що у ╖хн╕х вихованц╕в щось виходить, коли вони до чогось прагнуть, коли в╕д учн╕в в╕дчува╓ться в╕ддача. ╤ на душ╕ ╖м ста╓ легко, коли, зайшовши в учительську, вони кажуть: «А у мене сьогодн╕ гарно пройшов урок».
Прикро лише, що деколи у них з’явля╓ться враження, н╕би держав╕ та чиновникам байдуже до майбутнього ╕ не т╕льки дитячого, а й Укра╖ни...

Катерина КРИВОРУЧЕНКО.
На фото О. Носаненка. Олена Олексюк з учнями 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 15.05.2009 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7255

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков