Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4454)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4128)
Українці мої... (1662)
Резонанс (2124)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1055)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (326)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (208)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 17.08.2007 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#33 за 17.08.2007
ПЕРЕБУВАННЯ В ЯПОН╤╥ НЕМИНУЧЕ ЗМ╤ЦНЮ╢ ЛЮДСЬКУ Г╤ДН╤СТЬ

╤НТЕРВ’Ю ДЛЯ ВАС

Льв╕вського ╕сторика Ярослава Грицака шанують за його демократичн╕сть. Я тут не виняток. Знаю, що професор завжди знайде час, аби под╕литися сво╖ми враженнями про ту чи ╕ншу под╕ю. Тим паче про вдалу по╖здку за кордон. Тим паче, якщо ця по╖здка у таку екзотичну кра╖ну, як Япон╕я!
Тож не буду витрачати часу на довгий вступ, адже кожне слово Ярослава Йосиповича ма╓ вагу. Тим б╕льше, коли воно стосу╓ться Япон╕╖.
- Пане Ярославе, не так давно "Кримська св╕тлиця" пом╕стила статтю Богдана Семенка "Френс╕с Фукуяма ╕ кримський ╕нформац╕йний прост╕р". У н╕й ╕деться ╕ про книгу ф╕лософа "Дов╕ра", ╕ про дов╕ру взагал╕. Про нищення дов╕ри м╕ж людьми у кримському сусп╕льств╕. Про деструктивну роль деяких шов╕н╕стичних газет. Але зараз хочу говорити не про Крим, а про Япон╕ю.
Френс╕с Фукуяма говорить про дов╕ру з позиц╕й японця чи американця?
- Фукуяма ╓ американцем у якомусь там покол╕нн╕, тому у нього, скор╕ш за все, американське бачення. Про Япон╕ю треба говорити окремо, ця кра╖на сутт╓во в╕др╕зня╓ться в╕д Сполучених Штат╕в. Японська д╕йсн╕сть якраз частково п╕дтверджу╓ думку, що при певних розкладах кланова система побудови сусп╕льства може бути ефективною.
Япон╕я дуже "кастова" кра╖на. Ти мусиш належати до якогось клану. Найчаст╕ше таким "кланом" ╓ тво╓ м╕сце роботи. ╤нколи кажуть, що японець "одружу╓ться" з╕ сво╓ю роботою. Якщо в╕н зайняв якесь робоче м╕сце у 17 чи в 22 роки, то саме з цього м╕сця в╕н ╕ п╕де на пенс╕ю.
- Як правило, чи стов╕дсотково?
- Як правило. Бо якщо в╕н опиниться поза роботою, то йому буде дуже тяжко. Японець ма╓ величезну дов╕ру до свого начальника! Директор ╕нституту слав╕стичних досл╕джень у м╕ст╕ Саппоро, з яким я найт╕сн╕ше сп╕лкувався ╕ який добре зна╓ укра╖нськ╕ реал╕╖, якось сказав мен╕: "Р╕зниця м╕ж японським ╕ укра╖нським сусп╕льством поляга╓ в тому, що коли у нас директор п╕дпри╓мства скаже сво╖м п╕длеглим, що треба вийти на роботу у суботу чи нед╕лю, то н╕хто не протестуватиме, вс╕ вийдуть. Натом╕сть в Укра╖н╕ це зробити майже неможливо, бо обов’язково хтось протестуватиме..." Це ╕люстрац╕я р╕зних тип╕в стосунк╕в.
- Все трима╓ться на страхов╕ японця втратити роботу?
- Н╕, це сво╓р╕дна ф╕лософ╕я. Конфуц╕анство вимага╓ абсолютно╖ покори ╕ повно╖ лояльност╕ щодо старшого.
- А як почува╓ться начальник стосовно п╕длеглого?
- По-р╕зному бува╓. Трапля╓ться, що у великих ф╕рмах зловживають дов╕рою п╕длеглих. Р╕вень самогубств у найб╕льших японських ф╕рмах ╓ досить високим. Високий р╕вень самогубств також у школах. Адже ╕ ця ╕нституц╕я вимага╓ високо╖ дисципл╕ни, послуху, обмежу╓ свободу. З точки зору американця чи ╓вропейця багато речей можна було б розц╕нити як знущання над учнями.
Так ╕ на робот╕. Перш╕ роки молодий японець повинен беззастережно виконувати ус╕ розпорядження шефа, якими б вони не були. До того ж зарплата "новачка" ╓ дуже низькою. Це умова така... зате, коли прац╕внику ф╕рми перевалить за п’ятдесят, то зарплата ста╓ набагато б╕льшою. На пенс╕ю в╕н вийде на виг╕дних умовах. Тобто йому компенсують те, що в╕н недоотримав у молодост╕.
- Це трохи нагаду╓ "д╕д╕вщину" у радянськ╕й арм╕╖. Найб╕льше експлуатують "молодих", а "дембель" ма╓ незаслужен╕ див╕денди.
- "Д╕д╕вщина" в арм╕╖ означа╓ в╕дверте знущання. Тут же нема╓ такого, що тебе б’ють. Просто д╕╓ система певних моральних ор╕╓нтир╕в. Це конфуц╕анство...
- А чим живе молода людина, якщо ╖й далеко до 50 рок╕в? Як╕ у не╖ радощ╕: кохання, спорт, туризм?
- Основною рад╕стю, все-таки, ╓ праця. Оч╕кування того, що тебе пом╕тять, похвалять. Людина стара╓ться з ус╕х сил, щоб ╖╖ вид╕лили, похвалили у кол╕ сп╕вроб╕тник╕в. Багато працювати - норма для японця. ╤ ще хочу сказати, що найвищим "шефом" у Япон╕╖ ╓ держава. ╤ вона не терпить прояв╕в особистост╕. Наголос робиться на колектив╕зм╕ ╕ внутр╕шн╕й сол╕дарност╕. В певн╕ пер╕оди ╕стор╕╖ це дуже допомагало нац╕╖.
╤ саме цими нац╕ональними рисами можна пояснити японське "економ╕чне диво".
- А як стосовно природи? ╢ в╕дчуття, що це якась казкова кра╖на, сво╓р╕дне диво природи?
- Т╕╓╖ казково╖ Япон╕╖, яку ми зна╓мо ╕з книжок ╕ ф╕льм╕в, уже не ╕сну╓. Вона знищена буд╕вельними роботами, вся зацементована, закута в бетон. Р╕дко коли натрапиш на якусь г╕рську дорогу ╕з природним покриттям. Кажуть, що останню р╕ку "закували" в бетон десь п’ять рок╕в тому. Чомусь японц╕ вважають, що р╕ки дуже небезпечн╕ через повен╕, тому ╕ створюють для них штучне русло - по вс╕й довжин╕.
Вигляда╓ це так: триметрова бетонна смуга з одного берега р╕ки, така ж з ╕ншого, а сама р╕чка тече в жолоб╕ глибиною метр╕в п’ять. Вигляда╓ це не дуже естетично; часто ╓вропейц╕ ╕ американц╕ отримують "шок" в╕д того, як негармон╕йно "впису╓ться" японська цив╕л╕зац╕я в природне середовище. Япон╕я с╕ра ╕ бетонна.
- Для мене це дивно. Я вважав цю кра╖ну дуже мальовничою, гарною.
- Це м╕ф. Чомусь японц╕ вважають, що все старе не ╓ добрим, бо воно в╕джиле, несан╕тарне. Все ма╓ бути новим, модерним. Жоден будиночок не повинен стояти довше 25 - 30 рок╕в. Пот╕м його треба зносити ╕ будувати на його м╕сц╕ новий. Те ж саме стосу╓ться дор╕г. Ледь не щороку м╕ня╓ться покриття на дорогах. Хоча, за нашими м╕рками, воно могло б служити ще довго. На дорогах працю╓ величезна к╕льк╕сть людей! У мене весь час було в╕дчуття, що з т╕╓ю роботою можна було впоратись ╕ значно меншими силами. Очевидно, Япон╕я так вир╕шу╓ проблему безроб╕ття. ╤ злочинност╕ практично нема╓! Вс╕ працюють.
- А як же стара Япон╕я з ╖╖ знаменитими храмами? Невже ╖╖ нема╓?
- Храми, звичайно, не ч╕пають, вони залишаються, ╖х бережуть. Але ╓дине м╕сто, де переважа╓ древня арх╕тектура, це давня столиця Япон╕╖ - Нара.
- Це далеко в╕д Ток╕о?
- Нара знаходиться б╕ля К╕ото. К╕ото теж було свого часу пол╕тичною столицею Япон╕╖, але Нара, яку ще називають "м╕стом тисяч╕ храм╕в", ╓ визнаною рел╕г╕йною столицею кра╖ни. Тому туристи, як╕ хочуть побачити стару Япон╕ю, ╖дуть в К╕ото ╕ в Нару.
Все ╕нше - це бл╕да коп╕я американсько╖ арх╕тектури 60-х рок╕в.
- В такому раз╕, чи не було у вас розчарування? Чи варто було ╖хати в цю кра╖ну на довгих три м╕сяц╕ задля того, щоб "поховати" казку свого дитинства?
- Мен╕ було ц╕каво зрозум╕ти, як функц╕ону╓ японське сусп╕льство. Для кожного ╕сторика чи пол╕толога велику ц╕нн╕сть становить кра╖на, яка докор╕нним чином в╕др╕зня╓ться в╕д т╕╓╖, у як╕й живе в╕н сам. Бо тод╕ легше зрозум╕ти ╕ св╕й власний "об’╓кт". В цьому план╕ Япон╕я дуже ц╕кава, бо вона максимально в╕ддалена в╕д Укра╖ни.
- Загальнов╕домий факт, що Япон╕я запозичила свою культуру в╕д Китаю, тобто японська культура ╓ б╕льш молодою, китайська - древн╕ша. А ще японц╕ запозичили дуже багато в╕д ╓вропейц╕в та американц╕в. Чи нема╓ у них (у зв’язку з цим) якихось комплекс╕в?
- Японц╕ мають комплекси, але вони ╖х старанно приховують. Зг╕дно з конфуц╕анською традиц╕╓ю найб╕льший гр╕х - це зробити ╕нш╕й людин╕ н╕яково, присоромити ╖╖. Тому вони таких ситуац╕й уникають. ╤ по в╕дношенню до ╕нших, ╕ по в╕дношенню до себе. Тому вони н╕коли не будуть признаватися, що мають як╕сь комплекси...
А з ╕ншого боку, Япон╕ю можна образно уявити як довгу в╕сь, на яку насаджено китайську культуру, корейську, ╓вропейську, американську... Та, тим не менше, в╕сь залиша╓ться японською! Попри дуже сильну "акультурац╕ю", себто прийняття чужо╖ культури, японц╕ залишилися сам╕ собою. Це дуже ц╕каве сусп╕льство! Япон╕ю треба добре вивчити, щоб знати, як поводиться. В ц╕й кра╖н╕ не прийнято критикувати. Особливо привселюдно. Х╕ба що можна сказати в оч╕, коли н╕хто не чу╓. Та й то, якщо це близький приятель. ╤ вже зовс╕м погано, коли критику╓ш старшу, шановану людину. Розпов╕м про один випадок. Мене запросили на одну наукову конференц╕ю, де я мав коментувати виступ професора, орган╕затора ц╕╓╖ конференц╕╖.
Згодом, слухаючи його, я зрозум╕в, що р╕шуче не погоджуюся з╕ сказаним. Йшлося про те, як буде виглядати майбутн╕й св╕т, под╕лений на сфери впливу. В його уяв╕, в св╕т╕ ╕снуватиме к╕лька великих центр╕в, як╕ будуть конкурувати м╕ж собою. Це буде Америка, ╢вропа ╕ Рос╕я. В╕н вважав, що вс╕ ╕нш╕ кра╖ни вимушен╕ будуть зробити св╕й виб╕р ╕ при╓днатися до якогось центру. За його сценар╕╓м, Укра╖на неминуче мала опинитися в пол╕ тяж╕ння Рос╕╖ ╕ при╓днатися до цього центру.
- А коли в╕дбувалася ця конференц╕я?
- У с╕чн╕ 2004 року, якраз перед "помаранчевою" революц╕╓ю. Ще було не в╕домо - куди п╕де Укра╖на. Я, коментуючи слова професора, сказав, що це один з можливих вар╕ант╕в, але не ╓диний ╕ не обов’язковий. ╤ сказав це, до реч╕, досить вв╕чливо. Тим не менше, коли конференц╕я зак╕нчилася, я в╕дчув навколо себе "вакуум", пустку. Н╕хто з японц╕в до мене не п╕дходив. Лише сх╕дно╓вропейц╕, як╕ н╕чого особливого в мо╓му виступ╕ не пом╕тили. А з точки зору японц╕в - було серйозне порушення етикету.
╤ це було першим серйозним уроком для мене: Япон╕ю треба знати ╕ завжди пам’ятати, що це ц╕лком ╕нший св╕т.
- Я чув, що в Япон╕╖ дуже сильн╕, фахов╕ укра╖н╕сти. Як вони, згодн╕ з тим, що Укра╖на опиниться в силовому пол╕ Рос╕╖? Чи вони в╕рять у ╖╖ ╓вропейську перспективу?
- Я не в╕рю, що ╕сну╓ ╓дина, монол╕тна група укра╖нц╕в, де вс╕ думають однаково. Очевидно, ╕сну╓ спектр думок. Японських укра╖н╕ст╕в ╓дна╓ ╕нше: вс╕ вони розум╕ють важлив╕сть Укра╖ни, те, що ╖╖ не можна ╕гнорувати. Ц╕ люди викликають у мене велику симпат╕ю саме тому, що ставляться до Укра╖ни дуже серйозно. Я не думаю, що у нас так багато ╓ японознавц╕в, як╕ так серйозно ставляться до вивчення Япон╕╖.
- ╤ це при тому, що роль Япон╕╖ у св╕т╕ аж н╕як не менша, н╕ж роль Укра╖ни...
- Звичайно. Але коли японц╕ беруться за якусь справу, то роблять ╖╖ дуже як╕сно, з ус╕╓ю серйозн╕стю ╕ в╕дпов╕дальн╕стю. Укра╖н╕ "поталанило" у тому сенс╕, що в Ток╕йському ун╕верситет╕ зав╕дувачем кафедри слав╕стики ╓ людина, яка довг╕ роки займалася Укра╖ною. ╤ яка витворила навколо себе ц╕лу школу, залучила до справи багато молод╕.
Що характерно: в Япон╕╖ нема╓ жодного укра╖нознавця, який би не м╕г в╕льно, невимушено розмовляти укра╖нською. У них п╕дх╕д такий: спочатку людина вивча╓ мову, а пот╕м р╕к повинна провести у т╕й кра╖н╕, де ця мова поширена.
Це не те, що ми колись формально вчили н╕мецьку чи англ╕йську мови. Знали як╕сь "ази", але в╕льно розмовляти не могли. У японц╕в ╕накше, я не раз у цьому переконувався. Деякий час я сид╕в у одному каб╕нет╕ з асп╕ранткою, яка чудово волод╕ла укра╖нською! А кр╕м того, вона ще добре волод╕ла грузинською ╕ в╕рменською мовами.
- Це ╖╖ спец╕ал╕зац╕я?
- Так. Саме ц╕ три мови. Звичайно, навчання трива╓ довго, воно дуже нелегке, до того ж, нема╓ жодних гарант╕й, що вдасться отримати роботу за фахом. Але, тим не менше, вчаться японц╕ дуже серйозно.
- Це повчально для деяких укра╖нц╕в. У нас ╓ телеведуч╕, як╕ досконало волод╕ють англ╕йською, н╕мецькою чи ╕спанською, але все ще не розмовляють укра╖нською. Певно, вважають, що рос╕йсько╖ ╖м ц╕лком достатньо.
- Японська укра╖н╕стика належить до так званих "орх╕дейних" профес╕й. Тобто тих, оволод╕ння якими вимага╓ великих зусиль ╕ затрат, при цьому нев╕домо, чи буде в╕д ц╕╓╖ профес╕╖ якась користь. Назагал японське сусп╕льство н╕яких мов не зна╓, окр╕м японсько╖. Нав╕ть англ╕йською мало хто волод╕╓. Якщо ви спробу╓те заговорити на вулиц╕ по-англ╕йськи, це буде катастрофа! В╕д вас будуть ус╕ т╕кати, бо в╕дчуватимуть себе дуже н╕яково, оск╕льки не розум╕ють англ╕йсько╖.
Тому вс╕м, хто при╖здить до Япон╕╖, рекомендують завчити дв╕-три фрази японською. З тим, щоб пот╕м перейти на англ╕йську.
- А який у цьому сенс?
- Будь-який турист розмовлятиме японською з помилками. З точки зору японця, ситуац╕я психолог╕чно "вир╕вню╓ться". Адже йому не соромно буде говорити поганою англ╕йською, оск╕льки г╕сть кра╖ни погано розмовля╓ японською.
- Ми ще не заторкнули тему злочинност╕ в Япон╕╖. Чи висока вона, якщо пор╕внювати, скаж╕мо, з╕ Сполученими Штатами?
- Злочинн╕сть у США н╕ з чим не можна пор╕внювати. Нав╕ть ╕з сус╕дньою Канадою. Звичайно, у Штатах вона вища. Це пов’язано з тим, що в США ╓ дозв╕л на нос╕ння збро╖, а тому значно полегшу╓ться зд╕йснення злочину.
Легше пор╕вняти Япон╕ю з Укра╖ною, адже нос╕ння збро╖ у нас також заборонене.
Так ось. Я прожив три м╕сяц╕ в Япон╕╖, дуже багато ╖здив та й жив виключно серед японц╕в. Жодного разу не в╕дчув яко╖сь небезпеки ╕ не чув про як╕сь злочини в╕д ╕нших.
Натом╕сть, коли я перебував у Америц╕, то у великих ун╕верситетах завжди ╓ як╕сь зв╕стки про злочини, ско╓н╕ нещодавно: чи то вбивство, чи то з╜валтування, чи то як╕сь крад╕жки.
В Япон╕╖ ц╕╓╖ теми для розмов майже не ╕сну╓. Якщо ви випадково забудете в магазин╕ чи у поштовому в╕дд╕ленн╕ свою парасольку, то за вами будуть б╕гти два-три квартали ╕ обов’язково ╖╖ повернуть! За такого ментал╕тету п╕д╜рунтя для злочинност╕ майже нема╓. Кажу "майже", тому що в кра╖н╕ все-так╕ ╕снують "якудзи" - це сво╓р╕дн╕ маф╕озн╕ клани. Але вони д╕ють в певних м╕стах. Центром японсько╖ маф╕╖ ╓ Осака. Вс╕ знають, що коли хочеться пригод, то треба ╖хати в Осаку. Це портове м╕сто, де ц╕лком ╕нша система стосунк╕в.
- Можливо, це американський вплив?
- Не виключаю. Хоча, думаю, ╓ ╕ японськ╕ корен╕ злочинност╕ у цьому м╕ст╕. Але у ц╕лому в Япон╕╖ людина почува╓ться ц╕лком безпечно. Нав╕ть важко уявити ситуац╕ю, щоб японець п╕двищив на вас св╕й голос. Тому що система - це система: не можна принижувати людську г╕дн╕сть! Це вплив рел╕г╕╖, яка проника╓ в ус╕ пори сусп╕льного життя.
- Склада╓ться враження, що японц╕ - майже ╕деальн╕ та надзвичайно гармон╕йн╕ люди.
╤ тим не менше, в╕домо з ╕стор╕╖, що ця нац╕я багато воювала...
- Так, це залишило св╕й сл╕д. У японц╕в непрост╕ стосунки з китайцями. А ще вони дуже зверхньо ставляться до корейц╕в.
- З чим це пов’язано?
- Це ╖хня складна ╕стор╕я. Корейсько-японськ╕ стосунки можна прир╕внювати до польсько-укра╖нських стосунк╕в. Особливо зверхньо японц╕ ставляться до тих корейц╕в, як╕ проживають в Япон╕╖. Про це можна писати ц╕л╕ томи... Взагал╕, японське сусп╕льство дуже ╕╓рарх╕чне, ╕ кожен повинен знати сво╓ м╕сце в ньому.
- Ми могли б у чомусь повчитися у японц╕в?
- Важко в╕дпов╕сти на це запитання... Адже ми ц╕лком р╕зн╕. Дивлячись на японц╕в, ми краще уявля╓мо свою ун╕кальн╕сть. А перебування в Япон╕╖ корисне тим, що воно неминуче зм╕цню╓ людську г╕дн╕сть. Я маю на уваз╕ т╕ реч╕, про як╕ уже говорив. Це ╕ ц╕лковита безпека на вулицях, ╕ високий р╕вень культури, вза╓моповага м╕ж людьми. ╢ й ще одна важлива р╕ч для укра╖нц╕в. Японц╕ вважають Укра╖ну повноц╕нною ╓вропейською державою. Вони не дивляться на нас так, як могли б дивитися англ╕йц╕ чи н╕мц╕. Та що англ╕йц╕ - нав╕ть чехи ╕ словаки часом сприймають Укра╖ну як щось не зовс╕м ╓вропейське.
Для японц╕в же ми ╓ справжньою ╢вропою - ╕ географ╕чно, ╕ культурно. Тому вони нас серйозно вивчають.
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
м. Льв╕в.

На фото: професор Ярослав Грицак з молодим укра╖н╕стом Йос╕нар╕ Харадою.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 17.08.2007 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5033

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков