"Кримська Свiтлиця" > #47 за 23.11.2007 > Тема "З потоку життя"
#47 за 23.11.2007
НАШ╤ В ╤ТАЛ╤╥, АБО М╤Ж НЕБОМ ╤ ЗЕМЛЕЮ...
Тамара БЕРЕЖНА
ДОЛ╤ ЛЮДСЬК╤... Тамара БЕРЕЖНА, вчителька укра╖нсько╖ школи "Перша ласт╕вка" в ╤тал╕╖, член культурно╖ асоц╕ац╕╖ "Укра╖на Плюс" (м. Местри - Венец╕я, ╤тал╕я).
╤тал╕я, як ╕ б╕льш╕сть ╓вропейських держав, ма╓ глобальну проблему: низька народжуван╕сть при досить стаб╕льному довгол╕тт╕. Стар╕юча нац╕я. Л╕тн╕х людей багато, держава да╓ ╖м пристойн╕ пенс╕╖, безкоштовн╕ л╕ки, л╕кування у госп╕талях, безкоштовне в╕дв╕дування пол╕кл╕н╕к, в╕зити л╕кар╕в додому. Але проблема залиша╓ться. Молод╕ ╕тал╕йц╕, ╖хн╕ д╕ти й онуки, через свою зайнят╕сть чи ╓вропе╖зован╕сть (?) не мають часу, змоги ╕ бажання доглядати сво╖х батьк╕в - довгожител╕в. Для цього наймають ж╕нок. ╤ оск╕льки ╕тал╕йська робоча сила дорога, у кра╖ну потоком, з╕ сходу ╕ п╕вдня, хлинула б╕лолиця в╕дносно дешева робоча сила: укра╖нки, молдаванки, румунки, польки. ╤з Африки чорною р╕кою - т╕, кому нема╓ чого ╖сти ╕ пити на сво╓му спекотному материку... "Укра╖нська газета" (щом╕сячне видання для укра╖нц╕в в ╤тал╕╖)."...Тамаро, в мене таке в╕дчуття, наче я знаходжусь м╕ж небом та землею. Я ж хот╕ла зробити якнайкраще, а сталося... Вдома вже звикли, що мене нема╓ поруч. А хто я ╓ в чуж╕й кра╖н╕? Я так хочу бути необх╕дною для сво╓╖ с╕м’╖, як ╕ ран╕ше". Ця розмова в╕дбулася, коли моя подруга при╖хала додому з ╤тал╕╖ на короткий в╕дпочинок. Ще к╕лька рок╕в тому Галина була в пошан╕ на робот╕, поважною людиною в м╕ст╕, лаг╕дною мамою та гарною дружиною. Чому так зм╕нилося ╖╖ життя, чому вона залишила р╕дну кра╖ну, що шука╓ в ╕нш╕й, де не чу╓ сво╓╖ мови, не бачить д╕тей, чолов╕ка, родич╕в, друз╕в? Мен╕ зда╓ться, що я можу дати в╕дпов╕дь на це питання. Вдруге доля повернула ╕ мене до ╤тал╕╖. Першого разу в ц╕й кра╖н╕ шукала грошей. Я, вчителька, повертаючись з роботи, бачила голодн╕ оч╕ сво╖х д╕тей, роздратован╕сть чолов╕ка, який в╕дчував провину, що не може забезпечити с╕м’ю, а на стол╕ кожного дня чекали дев’яносто зошит╕в на перев╕рку вноч╕. Також ╕ вдруге при╖хала, щоб допомогти родин╕. Д╕ти п╕дросли, в сестри помер чолов╕к, залишились два хлопц╕, треба вчити дал╕ як сво╖х, так ╕ нап╕всир╕т, допомагати будувати ╖м сво╖ гн╕здечка... За р╕зними п╕драхунками, к╕льк╕сть наших земляк╕в, як╕ при╖хали в сонячну ╤тал╕ю, колива╓ться в╕д трьохсот тисяч до п╕втора м╕льйона ос╕б. Спочатку це були митц╕ ╕ б╕знесмени, як╕ зд╕йснювали сво╖ по╖здки, дотримуючись м╕жнародних норм, за ними потягнулися зароб╕тчани - нелегали, як╕ прагнули заробити коп╕йчину. Явище укра╖нсько╖ ем╕грац╕╖ четверто╖ хвил╕, яке зародилося у 90-х роках минулого стол╕ття, ма╓ величезний вплив на життя укра╖нц╕в на загал. Сьогодн╕, коли в ╤тал╕╖ прожива╓ така величезна к╕льк╕сть наших краян, виникла необх╕дн╕сть ╖х орган╕зац╕╖. Я знайшла культурну асоц╕ац╕ю "Укра╖на Плюс", яка багато уваги ╕ прац╕ прид╕ля╓, аби д╕ти, яких забрали сюди батьки, не в╕д╕рвалися в╕д свого укра╖нського кор╕ння, не забули р╕дну мову. Президентом асоц╕ац╕╖, Тамарою Поздняковою, для таких д╕точок створено нед╕льну школу "Перша ласт╕вка", тому у вих╕дний день маю можлив╕сть зустр╕чатись з╕ сво╖ми новими колегами - зароб╕тчанками, та викладати в нед╕льн╕й укра╖нськ╕й школ╕ - остр╕вц╕ р╕дного свого веселкового слова, де пану╓ атмосфера поваги, дружби, теплих вза╓мин. Це справжня школа - родина, фундаментом виховання ╕ навчання ╓ укра╖нознавство, державна укра╖нська мова. Минулий навчальний р╕к розпочався з╕ Свята Знань, а в день Святого Миколая наш╕ чемн╕ д╕тки та вчител╕ отримали подарунки ╕ свято зак╕нчилось родинною вечерею з п╕днесеним настро╓м батьк╕в вихованц╕в. 25 листопада, в День Жалоби за жертвами Голодомору, учн╕ разом з батьками та вчителями взяли участь у поминальн╕й акц╕╖ "Запали св╕чку", в╕дбувся в╕дкритий урок "А нав╕що д╕тям треба знати про Голодомор?" В школ╕ працюють три вчительки: Наконечна Мар╕я Михайл╕вна (вчителька укра╖нсько╖ мови та л╕тератури), З╕нов’╓ва Людмила Олекс╕╖вна (вчителька ╕стор╕╖ та географ╕╖), а я викладаю укра╖нознавство, даю уроки для д╕тей в╕ку початково╖ школи. Чимало д╕тей укра╖нц╕в, як╕ ви╖хали на зароб╕тки в заруб╕жн╕ кра╖ни, хочуть повернутися на землю сво╖х предк╕в. Тому ми, вчител╕ маленько╖ укра╖нсько╖ школи "Перша ласт╕вка", намага╓мось допомогти вихованцям, аби вони мали можлив╕сть вступати на батьк╕вщин╕ у вищ╕ навчальн╕ заклади ╕ вчитися в них. Але, працюючи на цьому остр╕вц╕ знань, пом╕тила, що для наших д╕точок перебування в чуж╕й кра╖н╕ - тяжке випробування, укра╖нським д╕тям тут нелегко: ╕нша мова, ╕нш╕ звича╖... Пост╕йно в╕дчува╓ться в╕дсутн╕сть захисно╖ оболонки р╕дних м╕сць, звук╕в, запах╕в та вражень, як╕ були першим ор╕╓нтиром в ╖хньому повсякденному житт╕ ╕ давали почуття захищеност╕. Вони опинилися на п╕вдороз╕ м╕ж двома культурами: не вириваючи кор╕ння ╕з земл╕, на як╕й народилися, намагаються пустити кор╕нц╕ на нов╕й земл╕. Одного разу мене дуже вразив такий випадок. Я працюю з╕ старенькою синьйорою. Джорджа - донька мо╓╖ п╕длегло╖, зайшовши пров╕дати нас, пов╕домила, що знайшла ще одну ученицю (Джорджа - вчителька ╕тал╕йсько╖ школи, вона мен╕ допомагала знаходити укра╖нських д╕тей для нашо╖ нед╕льно╖ школи). Нов╕й учениц╕ 8 рок╕в, дуже хоче навчитися розмовляти укра╖нською мовою. Я здивувалась, чому ╕тал╕йка ма╓ бажання вивчити саме нашу мову? Над╕йка - укра╖нка, батьки померли, коли сталася Чорнобильська трагед╕я. Д╕вчинц╕ було п╕втора рочку, коли ╕тал╕йська родина стала оп╕куватись сир╕ткою. Тепер╕шн╕ батьки Над╕йки, муранезц╕, часто розказують донечц╕ про Укра╖ну. В ╕тал╕йськ╕й школ╕, де вчиться д╕вчинка, багато д╕тей з р╕зних кра╖н. Почувши, як ╖╖ подруга розмовля╓ з╕ сво╓ю мамою чеською мовою, Над╕йка спитала, зв╕дки та зна╓ ╕ншу мову. Чешка в╕дпов╕ла: "Я розмовляю р╕дною мовою, моя батьк╕вщина - Чех╕я, а чому ти не розмовля╓ш сво╓ю мовою?" Прийшовши додому, Над╕йка попросила ╕тал╕йську маму знайти вчителя для вивчення сво╓╖ р╕дно╖ укра╖нсько╖ мови. За тиждень занять наша укра╖ночка з великим задоволенням та горд╕стю розказувала перший в╕ршик: Буква до букви - ╤ виникло слово. Слово до слова - Звучить р╕дна мова. Сп╕лкуючись з╕ сво╖ми вихованцями, ми, вчител╕, намага╓мося заповнити молод╕ сердечка любов’ю до Укра╖ни, р╕дно╖ мови, нам вс╕м допомага╓ над╕я на повернення додому. Кр╕м того, з╕гр╕ва╓ думка, що наша важка праця дозволить жити краще наш╕й родин╕: дозволить збудувати чи купити житло, вчитися у вищому навчальному заклад╕ наш╕й дитин╕ або утримувати молод╕ с╕м’╖ наших д╕тей. * * * Крокуючи стежинами зароб╕тчанства, за час перебування в ╤тал╕╖ на сво╓му шляху я перебачила багато ж╕ночих доль. Спочатку записувала сво╖ враження на пап╕рцях, як╕ завжди були готов╕ прийняти мо╖ емоц╕╖ - роздуми. Пот╕м вир╕зала статт╕ з газет. А поштовхом систематизувати з╕браний матер╕ал стала книга Св╕тлани Шмаково╖ "Бути ж╕нкою", яку подарувала моя подруга Галина перед в╕д’╖здом в Укра╖ну через пог╕ршення здоров’я. "Я не шукала в ╤тал╕╖ н╕ пригод, н╕ авантюр, ан╕ короткого ж╕ночого щастя", - пише Св╕тлана Шмакова, вчитель-методист, авторка роману. В сво╖й книз╕-спов╕д╕ вона в╕добража╓ долю ж╕нки, змушено╖ обставинами життя податися на зароб╕тки в ╤тал╕ю - сонячну, кв╕тучу, ситу ╕ водночас байдужу чужину. Пропоную читачам ознайомитися з уривочком одн╕╓╖ тако╖ розпов╕д╕-спов╕д╕...
НАВЧИ МЕНЕ
Пишу, а в пам’ят╕ звучать слова благання мо╓╖ сеньйори: "Навчи мене бути такою ж як ти, мужньою, сильною духом, ур╕вноваженою ╕ спок╕йною, щасливою в╕д маленьких радощ╕в. Напиши мен╕ на листку паперу тв╕й рецепт щастя". Це були слова доньки старенько╖ сеньйори, яку я доглядаю. Ж╕нки забезпечено╖, впевнено╖ в соб╕. Слова мо╓╖ ровесниц╕, що жодного дня не працювала за межами свого дому, в╕дколи вийшла зам╕ж. Н╕коли не стояла на семи в╕трах ╕ мороз╕, чекаючи автобус, що н╕коли не приходив за граф╕ком, н╕коли не шукала п╕дроб╕тку, щоб заробити на прожиття, вона н╕коли не стояла у неск╕нчених чергах за хл╕бом та молоком, не в╕ддавала в ясла хворих д╕тей (саме в цей день неможливо п╕ти на л╕карняний), бо так вимага╓ твоя робота: то в╕дкритий урок, то ком╕с╕я з м╕ськвно, то методоб’╓днання, сем╕нар, на який потр╕бно п╕дготувати допов╕дь. Вона завжди мала можлив╕сть проводити д╕тей у школу, нагодувати сн╕данком та зустр╕ти з гарячим об╕дом на стол╕. В кожну мить бути д╕тям мамою та дружиною для свого чолов╕ка. Я тако╖ можливост╕ була позбавлена, бо народилась в ╕нш╕й кра╖н╕, в ╕нших умовах. Мо╓ життя було непростим. Син на в╕дм╕нно зак╕нчу╓ десятий клас. Його мр╕╓ю було вчитись у столиц╕. "Я можу в майбутньому жити в будь-якому м╕ст╕, а от у столиц╕ лише у студентськ╕ роки", - просив в╕н. Ну як закри╓ш двер╕ перед дитиною? Даю мою згоду, ╕ його, який склав на в╕дм╕нно перший вступний ╕спит, зараховують до престижного столичного вузу. В цей час у мо╓╖ маленько╖ дочки виявляють тяжку хворобу. ╤ я вимушена ходити по л╕карнях, у спец╕альний заклад далеко в╕д дому. Стражда╓мо обидв╕. Як мен╕ було бачити ╕нших д╕тей, як╕ росли разом з мо╓ю дочкою, ╕ зараз бавляться у двор╕, разом з батьками ╕ бабусями ╕дуть до школи, церкви, на гурток мистецтва чи уроки музики, а моя дитина в╕д╕рвана в╕д мого серця? Назустр╕ч ус╕м цим проблемам я йшла сама, бо м╕й чолов╕к вир╕шив перебудувати сво╓ життя. На зустр╕ч╕ з випускниками ╕нституту зустр╕ча╓ свою одногрупницю. За роки, як╕ пройшли п╕сля навчання, вона вийшла зам╕ж, зробила кар’╓ру, розлучилась. В╕н одружу╓ться вдруге ╕ почина╓ оп╕куватись новою с╕м’╓ю, сво╖ми новими д╕тьми, друго╖ ж╕нки... А я, кр╕м скромно╖ зарплати та ал╕мент╕в, не маю жодно╖ ╕ншо╖ п╕дтримки: батьк╕в давно нема╓ на св╕т╕, у сестер сво╓ життя. Чи мало згор╕ло мо╖х нерв╕в та постраждало мо╓ серце? Коли згадую т╕ роки, мен╕ ста╓ моторошно! Як я все це пережила? ╤ ще тепер маю бути прикладом для насл╕дування для пишно╖ сеньйори! М╕й син дарував мен╕ рад╕сть - вчився на в╕дм╕нно в ╕нститут╕, я нав╕ть отримувала подяки з деканату. Кр╕м того, займався спортом, ╕ за це отримував талони на харчування. А я з ус╕х сил намагаюсь п╕дтримати мо╖х д╕тей. Ус╕ мо╖ в╕дпустки проходили на колгоспних полях на зароб╕тках. На Сумщин╕ вибирала картоплю, на Смоленщин╕ в’язала льон, на Черн╕г╕вщин╕ перелопачувала зерно на току - а к╕нц╕ ╕з к╕нцями звести не могла... Син жал╕вся мен╕: "Що з того, що я б╕жу перший у заб╕гу, якщо у мене порван╕ крос╕вки та зношений спортивний костюм, зимою по дороз╕ в ун╕верситет заб╕гаю то в один п╕д’╖зд, то в ╕нший, щоб трохи з╕гр╕тись. Я не в╕дчуваю себе достойною людиною"... Наша б╕дн╕сть принижувала його г╕дн╕сть... У доньки теж сво╖ жал╕. Не могла бути поряд з нею багато часу, хоча ╕ в╕дв╕дувала щонед╕л╕. Та дорога була далекою. При╖жджала лише на одинадцяту годину, а о друг╕й повинна була збиратись додому. Ще не встигли нарадуватись одна одною, розд╕лити радощ╕ ╕ труднощ╕, а наш час вичерпався... Моя д╕вчинка плаче: "Мамо, краще не при╖жджай до мене! Може, я звикну, що тебе нема╓, забуду тебе ╕ мен╕ буде спок╕йн╕ше". Г╕ркота дол╕ покинуто╖ ж╕нки п╕дсилювалась моральними та матер╕альними негараздами мо╖х д╕тей. Було образливо за сина, такого зд╕бного ╕ розумного, якого я не могла забезпечити вс╕м необх╕дним, згорали нерви за дочкою, позбавленою радост╕ щасливого дитинства. А в цей час ╖хн╕й тато будував новий д╕м та робив усе необх╕дне для блага сво╖х нових син╕в... Проте з часом Бог (╕ мо╓ зароб╕тчанство!) допом╕г вир╕шити наш╕ проблеми. Син зак╕нчив навчання, щасливо одружився. Дочка перемогла хворобу ╕ також здобула вищу осв╕ту. А я, мати, забувши про ус╕ ход╕ння по муках, в новому сусп╕льств╕, переступивши через "не можу", усм╕хаюсь мо╖й нов╕й господин╕, ретельно виконую мо╖ обов’язки. А вона просить мене под╕литися секретом щастя... Ск╕льки нас, таких укра╖нських ж╕нок, г╕дних потрапити на стор╕нки Книги рекорд╕в Г╕ннесса, живуть для того, щоб д╕ти мали долю, кращу в╕д нашо╖; працюють для них, мр╕ючи повернутись до сво╖х дом╕вок, де чекають д╕ти ╕ онуки та не пров╕дан╕ могили р╕дних, як╕ п╕шли з життя, не дочекавшись зустр╕ч╕ з нами... Олександра * * * Я так хочу р╕дного неба! Хай свинцевого. Може, синього. Але щоб для мене ╕ тебе Роз╕слалось шатром парусиновим. Я так хочу р╕дного слова, Не чужого - свого, веселкового, Щоб мережилась наша розмова, Набиралась вогню калинового. Я так хочу р╕дного дому, Хай не пишного - найр╕дн╕шого. ╤ щоб ти чекав мене в ньому, М╕й далекий, м╕й наймил╕ший. Я так хочу щастя простого: До плеча твого притулитися. ╤ н╕чого б╕льше, й н╕кого. Лиш в об╕ймах тво╖х опинитися. Та найб╕льше хочу в╕дбутися - Не розтанути, не забутися. ╤ щодня - вперед й не здаватися! ╤ цьому все життя навчатися. 2003 р. * * * Мене ╕нколи, н╕би блискавкою, вража╓ думка: наск╕льки ж спос╕б життя ╓вропейц╕в в╕др╕зня╓ться в╕д нашого, усталеного, пострадянського. Спочатку мене ╕нтригували люди у спортивних костюмах ╕ крос╕вках, як╕ чи то швидкою, чи несп╕шною ходою крокували вздовж в╕але. Л╕тн╕, молод╕, з д╕тьми, собаками, у пар╕ ╕з кимсь чи поодинц╕. - Куди вони ус╕ ╕дуть? - якось, не втримавши ц╕кавост╕, запитала я Роберто. - Н╕куди. Вони просто ходять, - мене збила з н╕г його лакон╕чна в╕дпов╕дь. Вони просто ходять, просто ╖здять на велосипедах! Просто ╖дуть на вих╕дн╕ чи свята за тридев’ять земель у пошуках нових вражень. Чудас╕я та й год╕! Фантастика для укра╖нки, я чекала суботи ╕ нед╕л╕, щоб прополоти город, накосити с╕на, занести його у с╕нник чи викопати картоплю, перечистити на ос╕нньому холод╕ гору буряк╕в, а чи ламати кукурудзу до нестерпного болю у спин╕. А ввечер╕ у нед╕лю, зморен╕й до нап╕всмерт╕, с╕сти до письмового столу, готуючись до шести урок╕в у понед╕лок. ╤ ще до зас╕дання "Л╕тературно╖ в╕тальн╕", чи до виступу на педагог╕чн╕й рад╕. Оп╕сля ж п╕вноч╕ - стоси неперев╕рених дитячих зошит╕в, що чекали на мене, вишикувавшись у в╕йськовому порядку на письмовому стол╕. А топтатись коло плити, готуючи п╕вдня у нед╕лю торби з харчами сво╖м синам-студентам, що навчалися у м╕ст╕, там обм╕рковували ╕ тисячний вар╕ант в╕дкритого уроку. А вл╕тку, у час довгождано╖ вчительсько╖ в╕дпустки, сидячи без грошей, везти на базар молоко ╕ сир, щоб за виручен╕ коп╕йки купити цукор ╕ кришечки - ╕ консервувати до запаморочення усе, що виросло у саду чи на город╕. П╕д дев╕зом "Що не з’╖м - у банки на зиму", - живе майже кожна укра╖нка. - Як? Ти ╕ консервувати ум╕╓ш? - неп╕дробне здивування Дан╕ел╕ виклика╓ у мене неадекватну реакц╕ю: я ╕стерично см╕юся. Спробувала б я не ум╕ти - що б ми ╖ли взимку, скаж╕ть на мил╕сть? - Св╕╓тт╕, ти - чудо! В ╤тал╕╖ н╕хто - чу╓ш, н╕хто - не консерву╓ сьогодн╕ н╕чого. ╤ хл╕ба не спече. Та що там хл╕ба! Часто люди не вм╕ють приготувати елементарного. А для чого? У супермаркет╕ усе ж ╓. Роз╕гр╕й - ╕ об╕д чи вечеря готов╕. Ми поступово забува╓мо запах приготовлено╖ вдома ╖ж╕... (З книги С. Шмаково╖ "Бути ж╕нкою").
"Кримська Свiтлиця" > #47 за 23.11.2007 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5339
|