"Кримська Свiтлиця" > #7 за 11.03.2011 > Тема "Урок української"
#7 за 11.03.2011
В╤ДКРИТИЙ ЛИСТ Президента Нац╕онального ун╕верситету «Ки╓во-Могилянська академ╕я» Серг╕я Кв╕та
Понад 130 севастопольц╕в при╓днались до в╕дкритого листа Президента Нац╕онального ун╕верситету «Ки╓во-Могилянська академ╕я» Серг╕я Кв╕та щодо курсу м╕н╕стра осв╕ти ╕ науки Укра╖ни Дмитра Табачника на авторитарну централ╕зац╕ю управл╕ння та деградац╕ю науки ╕ осв╕ти в Укра╖н╕, з яким вчений зверта╓ться до перших ос╕б держави. (http://www.ukma.kiev.ua/news/news_detailed.php?id=1762). П╕дписи з╕бран╕ головою Союзу укра╖нок м. Севастополя Богданою Процак за ╕н╕ц╕ативою всеукра╖нсько╖ орган╕зац╕╖. Президентов╕ Укра╖ни Януковичу В. Ф. Голов╕ Верховно╖ Ради Укра╖ни Литвину В. М. Прем’╓р-м╕н╕стров╕ Укра╖ни Азарову М. Я.
В╤ДКРИТИЙ ЛИСТ
Президента Нац╕онального ун╕верситету «Ки╓во-Могилянська академ╕я» Серг╕я Кв╕та щодо курсу м╕н╕стра осв╕ти ╕ науки Укра╖ни Дмитра Табачника на авторитарну централ╕зац╕ю управл╕ння та деградац╕ю науки ╕ осв╕ти в Укра╖н╕ Шановний пане Президенте Укра╖ни! Шановний пане Голово Верховно╖ Ради Укра╖ни! Шановний пане Прем’╓р-м╕н╕стре Укра╖ни! В╕д ╕мен╕ Нац╕онального ун╕верситету «Ки╓во-Могилянська академ╕я» звертаюся до Вас ╕з метою ознайомити ╕з ситуац╕╓ю, яка сьогодн╕ склалася у сфер╕ вищо╖ осв╕ти ╕, яка, на нашу думку, веде до само╕золяц╕╖ Укра╖ни, подальшо╖ деградац╕╖ науки, осв╕ти та економ╕ки в наш╕й держав╕. М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни проводить сп╕шне обговорення проекту Закону Укра╖ни «Про вищу осв╕ту», який ма╓ на мет╕ загальмувати розвиток в╕тчизняних ВНЗ, позбавити ╖х будь-яких ознак автоном╕╖, не дати можливост╕ виходу на м╕жнародний конкурентоздатний р╕вень. Цей законопроект несе в соб╕ ряд загроз, серед яких згада╓мо найважлив╕ш╕: Твердження про автоном╕ю ВНЗ носять винятково декларативний характер. Проте ц╕лком очевидно, що завдання розвитку потр╕бно покласти на в╕дпов╕дальн╕сть самих ун╕верситет╕в, надавши ╖м для цього найширш╕ академ╕чн╕, ф╕нансов╕ та орган╕зац╕йн╕ повноваження. Концепц╕я академ╕чних свобод, окр╕м власне наукових на навчальних компонент╕в, включа╓ в себе особливо серйозне ставлення до м╕с╕╖ та мети ун╕верситет╕в, формування атмосфери критичного мислення, корпоративно╖ культури та студентського самоврядування. Тобто ВНЗ мають самост╕йно орган╕зовувати власну д╕яльн╕сть ╕ давати соб╕ раду у вир╕шенн╕ власних проблем, а держава та сусп╕льство (працедавц╕, громадськ╕ орган╕зац╕╖ тощо) повинн╕ контролювати як╕сть к╕нцевого продукту (випускник╕в та наукових досл╕джень). Кожен ВНЗ повинен нести в╕дпов╕дальн╕сть за як╕сть власного диплому на ринку прац╕. Фактична в╕дмова в╕д ун╕верситетсько╖ автоном╕╖ в Укра╖н╕ входить у засадничий конфл╕кт з ╓вропейською та св╕товою практикою. Заперечу╓ться ринковий п╕дх╕д через спробу заф╕ксувати принципи споживацтва, залежност╕ ВНЗ лише в╕д бюджетного ф╕нансування, що унеможливлю╓ розвиток ╕ стимулю╓ корупц╕ю. З ╕ншого боку – консерву╓ться неефективне витрачання державних кошт╕в на осв╕ту. Натом╕сть потр╕бно максимально диверсиф╕кувати джерела надходження кошт╕в та ╕нших матер╕альних ресурс╕в до заклад╕в вищо╖ осв╕ти, зменшивши неможливе на сьогодн╕шн╕й день навантаження на державний бюджет. Встановлю╓ться свого роду нова «зал╕зна зав╕са» м╕ж укра╖нськими ун╕верситетами та ╢диним ╢вропейським простором вищо╖ осв╕ти через суто формальне запровадження трициклово╖ системи (бакалавр – ма╜╕стр – доктор ф╕лософ╕╖), без створення структурованих докторських програм; повне ╕гнорування ╢КТС (╢вропейсько╖ кредитно-трансферно╖ системи); ╕гнорування механ╕зм╕в розвитку академ╕чно╖ моб╕льност╕ викладач╕в та студент╕в; неможлив╕сть функц╕онування м╕ждисципл╕нарних програм; п╕дтвердження повно╖ залежност╕ в╕тчизняних ун╕верситет╕в в╕д стандарт╕в вищо╖ осв╕ти, затвердження яких поклада╓ться на МОН; в╕дсутн╕сть гарант╕й м╕н╕мального обсягу виб╕рково╖ частини зм╕сту осв╕ти; в╕дсутн╕сть нац╕онально╖ стратег╕╖ «осв╕ти впродовж життя»; в╕дсутн╕сть спец╕ально╖ програми опанування укра╖нським академ╕чним середовищем англ╕йсько╖ мови ╕ нав╕ть ╕гнорування значення англ╕йсько╖ мови у вищ╕й осв╕т╕, що повн╕стю унеможливлю╓ зростання конкурентоздатност╕ укра╖нських ВНЗ на м╕жнародн╕й арен╕. Стандарти вищо╖ осв╕ти формуються без участ╕ працедавц╕в й урахування реальних потреб нац╕онально╖ економ╕ки та ╖╖ рег╕ональних сегмент╕в. Вкрай необх╕дне скорочення величезно╖ к╕лькост╕ укра╖нських ВНЗ плану╓ться проводити без п╕двищення ╖хньо╖ якост╕, оск╕льки в основу цього процесу покладений к╕льк╕сний принцип, в╕дсутн╕й у св╕тов╕й практиц╕: 10 тис. студент╕в пропону╓ться для класичного ун╕верситету, 3 тис. – для академ╕╖ тощо. Такий п╕дх╕д спрощу╓ ╕ формал╕зу╓ проблему, вказу╓ на небажання зд╕йснити як╕сн╕ позитивн╕ зм╕ни у вищ╕й осв╕т╕. У законопроект╕ в╕дсутн╓ розум╕ння того, що реформування вищо╖ осв╕ти пов’язане насамперед з реформуванням самих ун╕верситет╕в, створенням можливостей для ╖хнього усп╕шного розвитку та ╕нновац╕йно╖ д╕яльност╕, стимулюванням ╕н╕ц╕ативи, п╕двищенням ╖хньо╖ в╕дпов╕дальност╕ та особливо – п╕днесенням наукового компоненту як головного критер╕ю оц╕нювання якост╕ ВНЗ. Тому особливо╖ уваги потребу╓ ╕нтеграц╕я науки та осв╕ти в Укра╖н╕ через фактичне зближення ВНЗ та науково-досл╕дних ╕нститут╕в НАН Укра╖ни. За умови збереження непом╕рно великих норм навчального навантаження ун╕верситетських викладач╕в розвиток науки у ВНЗ залишиться риторичним побажанням. Метою осв╕тн╕х реформ ма╓ бути створення як╕сних конкурентоздатних ун╕верситет╕в, як╕ б впливали на розвиток нац╕онально╖ економ╕ки, у центр╕ уваги яких була б сусп╕льна в╕дпов╕дальн╕сть, як╕ б виходили на глобальний р╕вень вза╓мод╕╖ та розпод╕лу прац╕. Запропонований громадськост╕ законопроект входить у суперечн╕сть з Програмою економ╕чних реформ Президента Укра╖ни В. Ф. Януковича на 2010 – 2014 роки «Заможне сусп╕льство, конкурентоспроможна економ╕ка, ефективна держава» насамперед з погляду ╕гнорування вимог Болонського процесу, потреб економ╕ки, питань якост╕ та конкурентоспроможност╕. Практика реформування науки та осв╕ти у п╕вн╕чноамериканських, ╓вропейських та аз╕йських ун╕верситетах св╕дчить про те, що для усп╕шних реформ необх╕дна злагоджена сп╕впраця та вза╓морозум╕ння Президента, Парламенту, Уряду, академ╕чного середовища та ц╕лого сусп╕льства, ч╕тке розум╕ння ╕ндикатор╕в ефективност╕ й поетапност╕ проведення реформ, а також сп╕льне розум╕ння к╕нцево╖ мети. У зв’язку ╕з вищенаведеним пропоную повн╕стю в╕дмовитися в╕д запропонованого м╕н╕стром осв╕ти ╕ науки Укра╖ни Дмитром Табачником проекту Закону Укра╖ни «Про вищу осв╕ту» як такого, що спрямований на само╕золяц╕ю Укра╖ни, подальшу деградац╕ю науки та осв╕ти в наш╕й держав╕.
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 11.03.2011 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8745
|